• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Den optimala instegshojen BT Harley.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Herre jävlar! Har den inte sk "flake"-lack? Det trodde man inte att man skulle få se igen efter att det dog ut (tillsammans med krossad plysch och kromade kedjerattar). :)
 
Det är en Messerschmidt...

Kanske betyder nåt. Eller inte.

Alla fattar. Eller? Kul, @Moorflax !
Nämen, titta vad det blev för ord när man tar begynnelsebokstaven på varje mening...
Betyder den nåt?
Eller bara skoj?
Skulle nog tro det.
Ser inte poängen.
Eller finns det något?
Retas du bara?
Why?
Inte kul.
Så långsökt.
Superlångsökt.
E det bara jag som inte fattar?
Raketforskare?

:cigar:
 
En kompis till mig hade en Super Glide sport som jag provade ett par gånger. Den har lite sportigare fjädring än den vanliga Super glide (och svart motor) och fotpinnar som sitter mer under dig än framför dig (det hade den vanliga Super glide också) så det är bra HD om du vill ha något för mer aktiv körning (med HD mått alltså). I Sverige fanns den i grått eller svart om jag minns rätt och så ngn lite mer påkostad variant med väskor och kåpa (kommer inte ihåg vad den hette).

Harley-Davidson_FXDX_Dyna_Super_Glide_Sport_2002_01_1280x1024.jpg
När kom den med dom där fälgarna vet du det? Dom jag kollat på har det enbart varit ekerfälgar på.. tycker dom som sitter på bilden är shysstare om man vill köra club stilen på hojen.
 
Nämen, titta vad det blev för ord när man tar begynnelsebokstaven på varje mening...
Betyder den nåt?
Eller bara skoj?
Skulle nog tro det.
Ser inte poängen.
Eller finns det något?
Retas du bara?
Why?
Inte kul.
Så långsökt.
Superlångsökt.
E det bara jag som inte fattar?
Raketforskare?

:cigar:

Haha! ...grymt. Jag missade. Sorry.

...en sån grej som jag borde ha tagit. Kryper tillbaks under stenen...
 
Den optimala instegshojen BT Harley.
Hela Dyna-familjen är väl perfekta instegshojar!?
Jag körde Street Bob en sommar och jag måste säga att den var helt perfekt för mig. Enkel, lättkörd och riktigt rolig.
Den är ju även ganska lätt att modda till egen stil. Om jag skulle få återfall så skulle Streetboben ligga bra till för ett köp.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Nämen, titta vad det blev för ord när man tar begynnelsebokstaven på varje mening...
Betyder den nåt?
Eller bara skoj?
Skulle nog tro det.
Ser inte poängen.
Eller finns det något?
Retas du bara?
Why?
Inte kul.
Så långsökt.
Superlångsökt.
E det bara jag som inte fattar?
Raketforskare?

:cigar:

Bra där Phillefjonkan! :D
 
Är hojlös nu, men vill dela med mig av ljuva minnen från tiden då man precis tagit körkort för tung mc.
Minns inte exakt vilken ÅF det var, (kan ha varit Stockholms Mc-varuhus), som låg på Vanadisvägen och där kunde man hyra hoj antingen för ett par timmar eller ett dygn för en väldigt överkomlig peng. Toppmodellerna de hade var Honda CBR1000F och Honda VFR750F och det var en snudd på surrealistisk känsla att gå från min 125:a ena dagen till en 1000-kubikare nästa som 18-åring. Jag kan sakna den där känslan av att göra något för första gången som av naturliga orsaker blir svårare och svårare att framkalla allt som åren går, och som den nyligen alldeles för tidigt avlidne Olle Ljungström så fint sammanfattade så här:

"Jag skulle vilja se saker utifrån ett helt oförstört utgångsläge, där jag som oskuld beträder min första tyska lederklubb. Att gå in i saker med öppna ögon.

Och så bilder på dåtidens drömmaskiner.

honda__cbr_1000_f_1990_1_lgw.jpg
vfr750-86-89-595x414.jpg
 
Om man funderar på att skaffa kort och då vill köpa en hoj att övningsköra/nybörjarhoj och ha en maxbudget på säg 30k och vill åka custom vad köper man lämpligen då?
 
Om man funderar på att skaffa kort och då vill köpa en hoj att övningsköra/nybörjarhoj och ha en maxbudget på säg 30k och vill åka custom vad köper man lämpligen då?

Jag var, för ca tre veckor sedan, i exakt samma sits. Gör inte som jag! ;)
Skämt åsido...
Jag köpte en sån här:

1993-v-max.jpg


Knappast custom, men ändå... Ända sedan jag var liten och såg min första Vmax (runt 1990 kanske) så har jag tyckt att den är så sjukt fet med sina stora insug.
De senaste modellerna ger mig dock ingenting, utan det fick bli en sån här - från mitten av nittiotalet.

Kommentarerna jag fick när jag berättade var - Kollega (tidigare körskolelärare): "Men... Men... En sån kan du ju inte svänga med!" och körskoleläraren på skolan där jag skrev in mig: "Ooh... Vmax - den är ju som en enda stor muskel. Jätterolig rakt fram!".

Och lite så är det ju... För det är verkligen motsatsen till en bra nybörjarhoj. Men vad gör väl det!
Den är onekligen rolig rakt fram!
Kardandrift och 285kg är dock inte optimalt i lägre hastigheter!


EDIT.
För att istället komma med ett konstruktivt råd...
Om jag skulle gjort om allting så hade jag istället köpt en dugligt modern ER-6N. Relativt lik körskolehojarna - vilket bör borga för att man har lite lättare att ta sig igenom manöverproven vid uppkörningen.
Bör kunna hitta en sån för runt 30', och den bör vara relativt lätt att sälja för (snudd på) samma summa efter att kortet är på plats.
 
image.jpeg
Nytt ställ, hjälm och handskar för i år.
Snart nyservad med olja, filter, tändstift, bromsvätska, växellådsolja, luftfilter, passar även på att byta drivpaket. Ventiljustering tillkommer = billig j***a verkstadskostnad för detta kalas... Yoshimura helsystem. Bådar för en bättre sommar. :) Har även bokat uppkörning från A2 till A så snart åker man nästan lagligt, så när som på skylt och blinkers bak (det finns, tror dock inte att alla gillar placeringen + att blinkers är integrerade i bakljuset). Vet inte om mina blinkers fram i backspeglarna är ok? Tyckte det flög så monterade det och plockade bort dem andra fartygsblinkersen! Jag lovar, inga poliser som tittat på mig..
IMG_1813.jpg
Vilka minnen jag får när jag ser den där bilden, när jag tog kortet för sex år sedan köpte jag en r6 av årsmodell 2002, gick som en klocka och jag kan sakna den ibland trots att jag kört mycket 1000cc efter det att jag sålt Yamahan. Det var något speciellt med första hojen:)
 
image.jpeg

Vilka minnen jag får när jag ser den där bilden, när jag tog kortet för sex år sedan köpte jag en r6 av årsmodell 2002, gick som en klocka och jag kan sakna den ibland trots att jag kört mycket 1000cc efter det att jag sålt Yamahan. Det var något speciellt med första hojen:)
Riktigt rolig hoj faktiskt. Är sugen på nytt men vet inte vad, gixxer, cbr, daytona, ninja eller r6 igen lutar det åt. Anledningen till att jag vill byta är för att komma lite närmre dagens datum SAS! ;) min är från -00
 
image.jpeg
image.jpeg
Riktigt rolig hoj faktiskt. Är sugen på nytt men vet inte vad, gixxer, cbr, daytona, ninja eller r6 igen lutar det åt. Anledningen till att jag vill byta är för att komma lite närmre dagens datum SAS! ;) min är från -00

Förstår, snackar vi 1000 eller 600?

Min senaste hoj som jag sålde i vintras var en 990 Superduke, sjukt rolig hoj:D

Jag har inte ägt så många motorcyklar men däremot testat rätt många olika, Daytona är en grym cykel, speciellt om du tänkt köra lite bana. Kan annars rekommendera en r1 kring 06, mycket hoj för pengarna.
Bifogar en bild på duken också:rolleyes:
 
Nytt ställ, hjälm och handskar för i år.
Snart nyservad med olja, filter, tändstift, bromsvätska, växellådsolja, luftfilter, passar även på att byta drivpaket. Ventiljustering tillkommer = billig j***a verkstadskostnad för detta kalas... Yoshimura helsystem. Bådar för en bättre sommar. :) Har även bokat uppkörning från A2 till A så snart åker man nästan lagligt, så när som på skylt och blinkers bak (det finns, tror dock inte att alla gillar placeringen + att blinkers är integrerade i bakljuset). Vet inte om mina blinkers fram i backspeglarna är ok? Tyckte det flög så monterade det och plockade bort dem andra fartygsblinkersen! Jag lovar, inga poliser som tittat på mig..
IMG_1813.jpg
Jag hoppas du inte får betala extra för bytet av växellådeolja ;)
 
image.jpeg
image.jpeg


Förstår, snackar vi 1000 eller 600?

Min senaste hoj som jag sålde i vintras var en 990 Superduke, sjukt rolig hoj:D

Jag har inte ägt så många motorcyklar men däremot testat rätt många olika, Daytona är en grym cykel, speciellt om du tänkt köra lite bana. Kan annars rekommendera en r1 kring 06, mycket hoj för pengarna.
Bifogar en bild på duken också:rolleyes:
Vet inte faktiskt, inte bestämt det än hehe. Är rätt liten (175cm 70 kg typ) så vet inte om det blir stort och klumpigt med 1000, vet inte heller hur mycket nytta man har av dem extra hästen vid vanlig körning som för mig, kör ännu ingenting på bana.

Det kan jag tänkta mig, körde 690 duke på körskolan! :) Polaren har en daytona 675 som jag provat lite, tycker den är väldigt trevlig. Okej, aldrig provat en 1000 faktiskt men tar åt nig av informationen! :)
 
Om man funderar på att skaffa kort och då vill köpa en hoj att övningsköra/nybörjarhoj och ha en maxbudget på säg 30k och vill åka custom vad köper man lämpligen då?

Tänk förresten på att cykeln inte är det enda som kostar.
Hittills har jag lagt ca 15k på utrustning, och räknar med att lägga ungefär samma summa på körskolan.
Visst hade jag lite skygglappar på, men jag hade nog aldrig tänkt att jag skulle lägga 6k på en hjälm, till exempel.
 
Vet inte faktiskt, inte bestämt det än hehe. Är rätt liten (175cm 70 kg typ) så vet inte om det blir stort och klumpigt med 1000, vet inte heller hur mycket nytta man har av dem extra hästen vid vanlig körning som för mig, kör ännu ingenting på bana.

Det kan jag tänkta mig, körde 690 duke på körskolan! :) Polaren har en daytona 675 som jag provat lite, tycker den är väldigt trevlig. Okej, aldrig provat en 1000 faktiskt men tar åt nig av informationen! :)

Storleken behöver du inte oroa dig för, lyckas du brotta ner r6:an så är det lugnt:D

Kör någon Smc kurs, jag hade stor nytta av deras körningar på bana avsedda för gokart, då får du svänga lika mycket på ett par timmar som du annars gör på en sommar. Och där kvittar det om du har 125cc, 600cc eller 1000cc.
 
Storleken behöver du inte oroa dig för, lyckas du brotta ner r6:an så är det lugnt:D

Kör någon Smc kurs, jag hade stor nytta av deras körningar på bana avsedda för gokart, då får du svänga lika mycket på ett par timmar som du annars gör på en sommar. Och där kvittar det om du har 125cc, 600cc eller 1000cc.
Hehe okej, skönt att höra! Breddar ju sortimentet lite! :)

Ja, har Sviestad motorbana samt Mantorp park ett par stenkast bort och dem brukar ha bandagar någon gång i veckan så tänkte jag skulle börja med det i sommar faktiskt! :)
 
Hehe okej, skönt att höra! Breddar ju sortimentet lite! :)

Ja, har Sviestad motorbana samt Mantorp park ett par stenkast bort och dem brukar ha bandagar någon gång i veckan så tänkte jag skulle börja med det i sommar faktiskt! :)
Bor man vid en bana, köp en färdigkittad banhoj (billigare och då får köra på LMS träningar). Du kan inte ha det roligare på en hoj! :)
 
Bor man vid en bana, köp en färdigkittad banhoj (billigare och då får köra på LMS träningar). Du kan inte ha det roligare på en hoj! :)
Okej, borde kolla upp det. Sett att det inte är dyrt öht att handla banhoj, men att ha kanske kostar lite :) får kolla upp detta känner jag!
 
Okej, borde kolla upp det. Sett att det inte är dyrt öht att handla banhoj, men att ha kanske kostar lite :) får kolla upp detta känner jag!
Främst bandagarna som kommer att kosta, iaf i början. Sen kommer däck mm men det är inget större kostnad i början. Kommer kosta dig per år någonstans mellan en Tudor och en Patek beroende på hur fast du blir i träsket.. :cigar:
 
Tillbaka
Topp