• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Kör du året runt? Dagligen?
Om inte kan du ställa på och av hojen med mina fordon appen och bara betala dyr premie när du ska köra, annars går avställningsförsäkring in som är betydligt billigare.

Sneglat lite på en Superduke som ersättning till min RS, men billigaste försäkringen på en ny ligger på 14 800 kr helår. Kändes lite saftigt? Kan väl kanske gå att få ner aningen om man köper nytt i butik och får deras rabatt, men ändå?

Blir försäkringen billigare om man går på en 2-4 år gammal? De flesta på blocket har gått så jäkla långt bara (över 2 000 mil).

Hur tänker ni som har (eller har haft) en SD om försäkringen? Förstår att det är en dyr hoj att försäkra, bor mitt i centrala Malmö men är ju en gammal gubbe.

Sneglat lite på en Superduke som ersättning till min RS, men billigaste försäkringen på en ny ligger på 14 800 kr helår. Kändes lite saftigt? Kan väl kanske gå att få ner aningen om man köper nytt i butik och får deras rabatt, men ändå?

Blir försäkringen billigare om man går på en 2-4 år gammal? De flesta på blocket har gått så jäkla långt bara (över 2 000 mil).

Hur tänker ni som har (eller har haft) en SD om försäkringen? Förstår att det är en dyr hoj att försäkra, bor mitt i centrala Malmö men är ju en gammal gubbe.
Betalat 5500/helår för 1290 superduke r -15

Jo. 71 år. Försäkringen gäller andra förare så allt ok :)
Har hört att försäkringsbolagen ofta synar det där och nekar ersättning vid en skada? Tänker i och med att du är brukare av hojen och att försäkringarna ofta inte tillåter att någon annan än försäkringstagaren är huvudsaklig brukare. :)

Har hört att försäkringsbolagen ofta synar det där och nekar ersättning vid en skada? Tänker i och med att du är brukare av hojen och att försäkringarna ofta inte tillåter att någon annan än försäkringstagaren är huvudsaklig brukare. :)
Ah kanske. Ställde frågan och då skulle det inte vara några problem men kanske som du säger :)
Blir nog lite mc-paus några år nu dock :)

Alright! Nä jag är inte säker, men blev nyfiken då jag hört annat. :) Jaså? Trist!
Inte heller säkert men har hört samma. Försäkringsbolaget sa dock att försäkringen gäller andra förare också så det kanske blir något med bevisbördan där om vem som är verklig ägare osv :)

Äh.. Blir nog ingen längre paus om man känner sig själv väl :D

Inte heller säkert men har hört samma. Försäkringsbolaget sa dock att försäkringen gäller andra förare också så det kanske blir något med bevisbördan där om vem som är verklig ägare osv :)

Äh.. Blir nog ingen längre paus om man känner sig själv väl :D
Så säger dem enda tills det händer något...

Det är "brukaren" av fordonet som ska stå för försäkringen!
Och tro mig, FB tar reda på vem som är den verkliga brukaren....

Så säger dem enda tills det händer något...

Det är "brukaren" av fordonet som ska stå för försäkringen!
Och tro mig, FB tar reda på vem som är den verkliga brukaren....

Mig veterligen finns det tillägg på försäkringen som kan tillåta andra brukare än fordonets ägare.

Om jag tolkar @joca rätt är det väl en sådan försäkring han har

Ägaren av mcn har ringt försäkringsbolaget och sagt att jag åker en del med mcn och frågat om det är något konstigt med försäkringen ifall olyckan är framme och de har sagt nej.
Mer än så vet jag inte :)

Den kommer inte gälla. Glöm det. Huvudsaklig brukare och ”nån som lånar ibland” är helt olika saker. Tro inte heller på vad kundtjänsten säger, de kan 0 om skaderegleringen, det är helt andra personer som sköter det. Ofta är de inte ens anställda av samma bolag. En 71-åring somg äger en Superduke kommer granskas till tänderna vid en olycka eftersom 71-åringar helt enkelt inte åker Superduke.

Trafikförsäkringen gäller ändå förstås. Och även stöld och brand, men ersättning för hojen vid självförvållad olycka kan man se sig i stjärnorna efter.

Mig veterligen finns det tillägg på försäkringen som kan tillåta andra brukare än fordonets ägare.

Om jag tolkar @joca rätt är det väl en sådan försäkring han har
Det kvittar, jag talar av egen erfarenhet då jag körde på samma princip. Hade givetvis bockat i den rutan när jag tecknade försäkringen på farsan!
Var iofs en bil men principen är ju densamma...

Den kommer inte gälla. Glöm det. Huvudsaklig brukare och ”nån som lånar ibland” är helt olika saker. Tro inte heller på vad kundtjänsten säger, de kan 0 om skaderegleringen, det är helt andra personer som sköter det. Ofta är de inte ens anställda av samma bolag. En 71-åring somg äger en Superduke kommer granskas till tänderna vid en olycka eftersom 71-åringar helt enkelt inte åker Superduke.

Trafikförsäkringen gäller ändå förstås. Och även stöld och brand, men ersättning för hojen vid självförvållad olycka kan man se sig i stjärnorna efter.
Stöld gäller inte heller.
Fordonet har då varit ”underförsäkrat” och du har betalt in för lite i premie så de kommer göra ett avdrag på ersättningen alt. Utebliven ersättning

Stöld gäller inte heller.
Fordonet har då varit ”underförsäkrat” och du har betalt in för lite i premie så de kommer göra ett avdrag på ersättningen alt. Utebliven ersättning
Korrekt i sak men chansen är klart mindre att ersättningen uteblir eftersom det inte finns någon koppling till en annan person sittandes på hojen. Ingen tas på bar gärning så att säga vilket är fallet om du smäller sittandes på en hoj som officielt ägs av en 71-åring...

Korrekt i sak men chansen är klart mindre att ersättningen uteblir eftersom det inte finns någon koppling till en annan person sittandes på hojen. Ingen tas på bar gärning så att säga vilket är fallet om du smäller sittandes på en hoj som officielt ägs av en 71-åring...
Sant iofs, men man ska dock vara medveten om att i båda fallen kommer det granskas hårt...
Har du tex betalt in premierna blir du automatiskt brukaren, vare sig du suttit på hojen eller ej!

Inflikning angående mil på mc:
Har inte jättemycket erfarenhet av KTM, men i övrigt så kan jag säga tvärsäkert att ”folk” nojar alldeles för mycket över mil på MC. Begagnatprisskillnaden på en hoj som gått 500 mil och en som gått 4000 är orimlig.
Köp välskötta ”långmilare”, spara pengar, är mitt tips.

Inflikning angående mil på mc:
Har inte jättemycket erfarenhet av KTM, men i övrigt så kan jag säga tvärsäkert att ”folk” nojar alldeles för mycket över mil på MC. Begagnatprisskillnaden på en hoj som gått 500 mil och en som gått 4000 är orimlig.
Köp välskötta ”långmilare”, spara pengar, är mitt tips.

Funkar kanske när du köper. Värre när du vill sälja sen.

Nu har jag ju inte sagt att det endast är jag som brukar mcn så min situation är inte så men Iaf.. :)

Men är det rimligt att betala 14 000 kr helår? Känns rätt rejält, om man betalar 165' för hojen och man inte kör mer än 400 mil per år. Dyr milkostnad...

Känns ännu värre att betala 14 000 kr för en 2 300 - milahoj från 2015 som man betalat överpris för (100'!). Föredrar nytt, men känner mig lite snål nu. Förlorat så sjukt mycket pengar på sista inköpen.

Satte min Z1000 från -04 på min mor i norrbotten när jag själv bodde i Stockholmsområdet. Var många år sedan, men så här i efterhand var det nog jäkla dumt. Skulle inte göra det nu, när man är äldre.

Haaaaarley
20190718_182455.jpg

Igår fick jag äntligen lite tid över och åkte till Lödde för att testa lite KTM. Bakgrunden är att jag skulle vilja ha mer bus.

Två fula bilder, men bättre än ingen! ;)

Började med 790. Var lite nervös (hojen, inte jag!), men efter ett tag så kändes den bättre. Snabb och rolig i lägre hastigheter, kändes busig! Men inte så mycket mer att köra med än min Z900RS. Var inte nog stor skillnad. Rolig hoj dock!

790.jpg

Sedan testade jag 1290. Löjligt jävla roligt. Fan vilken hoj. Mer än vad jag vågat hoppas på. Kändes lätt och fin, så oerhört snabb över hela registret. Skrattade i hjälmen flera gånger. Suveränt!

1290.jpg

Skulle nog behöva en sån. Då är ju försäkringshelvetet aktuellt igen. 14 200 kr för en ny på mig. Säljaren sa dock att vissa kör vanliga avställningsförsäkringar och ställer av och på allt eftersom. Jag kör inte så ofta och ibland står den ett par, tre veckor oanvänd. Kanske skulle kunna funka för mig? Någon som testat det? Känns meckigt med att man väl måste betala in premier, få återbetalt premier och sedan betala in igen?

Skulle nog kunna tänka mig en begagnad också, mycket pengar 165 000 kr. Men då tillkommer problemet att sälja sin egen. Besvärligt.

Igår fick jag äntligen lite tid över och åkte till Lödde för att testa lite KTM. Bakgrunden är att jag skulle vilja ha mer bus.

Två fula bilder, men bättre än ingen! ;)

Började med 790. Var lite nervös (hojen, inte jag!), men efter ett tag så kändes den bättre. Snabb och rolig i lägre hastigheter, kändes busig! Men inte så mycket mer att köra med än min Z900RS. Var inte nog stor skillnad. Rolig hoj dock!

790.jpg

Sedan testade jag 1290. Löjligt jävla roligt. Fan vilken hoj. Mer än vad jag vågat hoppas på. Kändes lätt och fin, så oerhört snabb över hela registret. Skrattade i hjälmen flera gånger. Suveränt!

1290.jpg

Skulle nog behöva en sån. Då är ju försäkringshelvetet aktuellt igen. 14 200 kr för en ny på mig. Säljaren sa dock att vissa kör vanliga avställningsförsäkringar och ställer av och på allt eftersom. Jag kör inte så ofta och ibland står den ett par, tre veckor oanvänd. Kanske skulle kunna funka för mig? Någon som testat det? Känns meckigt med att man väl måste betala in premier, få återbetalt premier och sedan betala in igen?

Skulle nog kunna tänka mig en begagnad också, mycket pengar 165 000 kr. Men då tillkommer problemet att sälja sin egen. Besvärligt.
Tror inte man betalar och får återbetalt hela tiden. Tänker att de räknar ihop och skickar en samlad faktura eller nåt.

Tror inte man betalar och får återbetalt hela tiden. Tänker att de räknar ihop och skickar en samlad faktura eller nåt.
Nej man betalar i förskott och sen får tillbaka vid avställning, samma upplägg fortfarande. Men om man väljer månadspremie istället för årspremie så är det relativt små pengar som flyger fram och tillbaka.
Man ställer av/på kostnadsfritt nuförtiden
själva fb tar inget men Transportstyrelsen tar 50kr per påställning

Tillbaka
Topp