• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

herr_raev

Omega
2-Faktor
Har så dåligt samvete, bara kört hojen ett par gånger i år...
Gillar den verkligen men när det väl är fint väder att åka tar jag oftast hellre en promenad i skogen och får lite motion.

Sälja, sälja inte?
Åh, denna vånda... :rolleyes:

IMG20220515151323.jpg
Bättre att köra vid bra väder och motionera vid dåligt ;)
 
Det hade varit det mest önskvärda egentligen men tyvärr ser möjligheterna till det ut att va få. :confused:

Förstår. Enklaste vägen är så klart att avyttra. Se till att någon värdig tar över den om du väljer den vägen tillslut.

Med det sagt vet jag en som förvarade en gammal veteranbil i ca 10 år hos en bonde i en torr och fin lada för en spottstyver. När livspusslet kom på plats hämtade han hem bilen och ställde ordning den, vilket han är glad för idag. En motorcykel tar inte mycket plats i anspråk. Har du några motorintresserade vänner i din omgivning kanske vet någon.
 

Kaptenens

Cartier
Pledge Member
Hade tänkt köra en längre tur denna helgen men det gick inte som planerat. Det var tydligen fel muttrar jag fick tag i.
Jag köpte 5/16"24 men jag köpte antagligen något annat....
Beställde dessa: https://blixtodunder.com/sv/artiklar/kragmutter-5-16-24-unf-forzinkad-mutter-avgas-evo-xl-tc.html

Blev en ny sadel också eftersom mina befintliga är väldigt obekväma, så jag hoppas denna är skönare:
08060091.jpg


Lite sugen på en andra hoj också... Så man kan skruva på ena och köra andra...
Sugen på en Ducati fortfarande. Den äldre Streetfighter 848:

1000013261.jpg


Eller en Monster 1100:

1000080703.jpg


Men vi får se... :)
Kör monster 1100!
Jag köpte en monster 796 igår. Riktigt grym och bra känsla men känner direkt att det blir en 1100 till nästa säsong! Finns en lovande ute på blocket nu
Sista bra som kommit från ducati i mitt tycke. Men jag är en bakåtsträvare.

2F652CDD-27AB-4E79-A7D0-9792960C2BC4.jpeg
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Fick ta över denna gamla tvåhjulingen av min morfar för ett antal år sedan. Tanken har hela tiden varit att göra iordning den och fräscha till den. Tyvärr kom studier emellan och ändrade förhållanden hemma innebär nu att jag inte längre kan förvara den någon stans.
Tänkte därför kolla om någon mer kunnig vet vad man hade kunnat tänkas begära vid en försäljning? Eller om någon här kanske skulle vara intresserad. 🤔
Tänder men startar inte så gissningsvis skulle förgasaren behöva en genomgång.
6C02FCD8-009B-4825-A1E7-735CB9729BE5.jpeg

5E51BE48-255A-478C-B0A3-2B730B4BF3FD.jpeg

5E51BE48-255A-478C-B0A3-2B730B4BF3FD.jpeg


Tänk inredningsbutik som lite nostalgiskt utställningsobjekt hos dom.
Kanske herrklädbutik, i Uppsala på Roland's (herrklädbutik) brukar det stå någon veteranmoped i skylten.
Larmat på nätterna, bevakning av personal på dagen och som vardagsrumsklimat.
Så hör runt med inredningsbutiker om du inte kan få ställa din mc hos dom för en billig peng (ev gratis) ger ju inkastare/reklam åt butiken i sig.
 

OskiP

Cartier
2-Faktor
Kör monster 1100!
Jag köpte en monster 796 igår. Riktigt grym och bra känsla men känner direkt att det blir en 1100 till nästa säsong! Finns en lovande ute på blocket nu
Sista bra som kommit från ducati i mitt tycke. Men jag är en bakåtsträvare.

2F652CDD-27AB-4E79-A7D0-9792960C2BC4.jpeg
Hur är det nu med Ducati 1100? Är det inte den som kräver ganska tät, och/eller dyr service?
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Kör monster 1100!
Jag köpte en monster 796 igår. Riktigt grym och bra känsla men känner direkt att det blir en 1100 till nästa säsong! Finns en lovande ute på blocket nu
Sista bra som kommit från ducati i mitt tycke. Men jag är en bakåtsträvare.

2F652CDD-27AB-4E79-A7D0-9792960C2BC4.jpeg
Jag har bara kört Monster 696 (?) från typ -09, och min kompis S2R. Jag gillar däremot inte deras hydrauliska koppling, får lixom inte till en känsla att vara ett med hojen. Men jag antar att man behöver köra lite för att få det att lira bra. Och det har väl hänt en del de sista 15 åren :)
 

Kaptenens

Cartier
Pledge Member
Jag har bara kört Monster 696 (?) från typ -09, och min kompis S2R. Jag gillar däremot inte deras hydrauliska koppling, får lixom inte till en känsla att vara ett med hojen. Men jag antar att man behöver köra lite för att få det att lira bra. Och det har väl hänt en del de sista 15 åren :)
Jag har inte kört så många att jämföra med men tror 696 är ganska mycket nybörjarvänlig are (tråkigare) än 796 trots bara 100cc skillnad.

Men kopplingen har du rätt om. Känns som jag får välja på att antingen slira för mycket eller skutta iväg på den obefintliga dragläget. Kanske att ducati är bättre på torrkopplingar. Men finns ju en anledning att knappt ingen använder det längre
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Är med familjen i Spanien i tre veckor. Tre veckor med familjen är såklart trevligt men nu så här i halvtid kände jag för lite egentid.
Sagt och gjort. Hyrde en Tenere 700 hos Moto Mercado (Yamaha-butik i Fuengirola samt att par andra orter i trakten) och satte av uppåt bergen.

Det blev ca 30 mil i 35-38 graders hetta så jackan och bootsen jag fick med åkte av vid första stoppet… Men vilken jävla upplevelse. Bergsvägarna här nere har jag tidigare bara kört med bil, till familjens fasa (och min önskan om att istället sitta själv på en tvåhjuling) och de är som gjorda för kreativ mc-åkning. Håller man sig till de kurvigaste vägarna med lite oklar sträckning är det knappt någon trafik. De flesta vägar håller dessutom extremt hög standard jämfört med våra svenska diton. Google maps ledde mig fel ett par gånger så jag fick testa vad T7an gick för på grusväg.

Slutsatsen är att alla borde hyra hoj och åka runt här nere. Fantastiska vägar samt byar och fik överallt. En massa häftiga resmål på korta avstånd och det går i princip att hålla sig inom en femmilsradie för att ha kurviga vägar för en vecka. Helt galet. Man får passa sig för mötande bussar i hårnålskurvor och för spanjorernas totala oförmåga att köra i rondeller.

Yamaha Tenere 700. Vilken hoj! Har kört HD från och till de senaste tio åren och kände mig lite osäker när jag skulle upp på en ökenhoj men det var totalt odramatiskt samtidigt som att det är bra klipp i den och den funkar lika bra på asfalt som grus. Motorväg kanske inte var någon höjdare men motorvägarna undviker man ändå så gott det går.

Kan även rekommendera Moto Mercado som var extremt smidiga att ha att göra med och också relativt prisvärda tror jag. 100eur/dag för T7 och billigare om man hyr fler dagar. Nya, välservade hojar och även fräsch utrustning.

Egentligen borde man ha en fotograf med sig för det går ju inte att stanna i tid och otid och ta bilder… Här följer iaf några bilder från första två timmarna (samt en klockbild). Sen ville jag inte sabba flowet med en massa onödiga stopp. :D

Snacka med polarna och boka en weekend till Malaga och kör!!! Men kanske hellre i september än mitten av juli…
ED93C843-CD52-42E8-AD6C-994616E19D26.jpeg
92E739C9-4BA6-4C97-92B5-93A54586D45E.jpeg
97899B11-8685-4684-ADFC-85005F59948B.jpeg
D69F8F00-AC21-45FE-A0FD-839DED73D6D6.jpeg
AA633AE2-870A-4A1E-AF71-2655558B21D7.jpeg
14F77C1A-4C2A-4ED2-A2D0-F5FC4B197661.jpeg
E0A141FC-A70F-4A60-8AFB-E5814A022259.jpeg
A5D36F06-B640-4E1F-9476-937B5F8AB2CB.jpeg
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Är med familjen i Spanien i tre veckor. Tre veckor med familjen är såklart trevligt men nu så här i halvtid kände jag för lite egentid.
Sagt och gjort. Hyrde en Tenere 700 hos Moto Mercado (Yamaha-butik i Fuengirola samt att par andra orter i trakten) och satte av uppåt bergen.

Det blev ca 30 mil i 35-38 graders hetta så jackan och bootsen jag fick med åkte av vid första stoppet… Men vilken jävla upplevelse. Bergsvägarna här nere har jag tidigare bara kört med bil, till familjens fasa (och min önskan om att istället sitta själv på en tvåhjuling) och de är som gjorda för kreativ mc-åkning. Håller man sig till de kurvigaste vägarna med lite oklar sträckning är det knappt någon trafik. De flesta vägar håller dessutom extremt hög standard jämfört med våra svenska diton. Google maps ledde mig fel ett par gånger så jag fick testa vad T7an gick för på grusväg.

Slutsatsen är att alla borde hyra hoj och åka runt här nere. Fantastiska vägar samt byar och fik överallt. En massa häftiga resmål på korta avstånd och det går i princip att hålla sig inom en femmilsradie för att ha kurviga vägar för en vecka. Helt galet. Man får passa sig för mötande bussar i hårnålskurvor och för spanjorernas totala oförmåga att köra i rondeller.

Yamaha Tenere 700. Vilken hoj! Har kört HD från och till de senaste tio åren och kände mig lite osäker när jag skulle upp på en ökenhoj men det var totalt odramatiskt samtidigt som att det är bra klipp i den och den funkar lika bra på asfalt som grus. Motorväg kanske inte var någon höjdare men motorvägarna undviker man ändå så gott det går.

Kan även rekommendera Moto Mercado som var extremt smidiga att ha att göra med och också relativt prisvärda tror jag. 100eur/dag för T7 och billigare om man hyr fler dagar. Nya, välservade hojar och även fräsch utrustning.

Egentligen borde man ha en fotograf med sig för det går ju inte att stanna i tid och otid och ta bilder… Här följer iaf några bilder från första två timmarna (samt en klockbild). Sen ville jag inte sabba flowet med en massa onödiga stopp. :D

Snacka med polarna och boka en weekend till Malaga och kör!!! Men kanske hellre i september än mitten av juli…
ED93C843-CD52-42E8-AD6C-994616E19D26.jpeg
92E739C9-4BA6-4C97-92B5-93A54586D45E.jpeg
97899B11-8685-4684-ADFC-85005F59948B.jpeg
D69F8F00-AC21-45FE-A0FD-839DED73D6D6.jpeg
AA633AE2-870A-4A1E-AF71-2655558B21D7.jpeg
14F77C1A-4C2A-4ED2-A2D0-F5FC4B197661.jpeg
E0A141FC-A70F-4A60-8AFB-E5814A022259.jpeg
A5D36F06-B640-4E1F-9476-937B5F8AB2CB.jpeg
Trevligt som tusan! Finns många som kör enduro i de trakterna också. Jag kör själv nere i Portugal, lite trafik, härliga vägar - men bergen i spanien är häftigare.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
När vi ändå är inne på ämnet motorcykelåkning i sydeuropas bergsmassiv fick jag ett erbjudande jag av flera anledningar inte känner mig redo för men som lockar i ett senare skede. Den 23 juli 2022, alltså nästa lördag, går en liten buss med släpkärra ner till Dolomiterna i norra Italien. Man tar med egen motorcykel på släpkärran och kör sen 1 vecka tillsammans med andra, varav en person är en erfaren och lugn ledare som kan allt om väder, mc, hotell och annat. I slutet av september blir det en ny resa. Jag vet inte så mycket men sannolikt går starten från Stockholm och neråt så det borde gå att hoppa på längs vägen för den som bor mer söderut i Sverige. Jag kan vidarebefordra kontaktuppgifter om någon skulle villa åka med. Själv är jag för orutinerad tror jag men det tror inte ledaren. Jag skyller på att jag inte har någon cykel, men är medveten om att det säkert är en riktig upplevelse.


7_1481718290_cortina.jpg
90a839e775a8b5fc6d1b11f7503dbb00_[800x600].jpg
288dfaf5778d84c37b796b610a54e7b1.jpg
dolomitestour2.jpg
Dolomiti_in_moto_Roadsitalia_3.jpg
DSC_3035-e1553777976711.jpg
IMG_20170825_114606_DRO-1024x576.jpg
moto02.jpg
motorcycling-croatia-768x499.jpg
otorcycle-poster-road-name-strada-delle-dolomiti-italy-motorcycle-bikers-event-festival-design...jpg
Passo-Stelvio-Stilfserjoch.jpg
Riding-ADriatic-coast-7.jpg
tracer-2.jpg
 
Senast ändrad:
När vi ändå är inne på ämnet motorcykelåkning i sydeuropas bergsmassiv fick jag ett erbjudande jag av flera anledningar inte känner mig redo för men som lockar i ett senare skede. Den 23 juli 2023, alltså snart, går en liten buss med släpkärra ner till Dolomiterna i norra Italien. Man tar med egen motorcykel på släpkärran och kör sen 1 vecka tillsammans med andra, varav en person är en erfaren och lugn ledare som kan allt om väder, mc, hotell och annat. I slutet av september kör han om samma sak. Jag vet inte så mycket men sannolikt går starten från Stockholm och neråt så det borde gå att hoppa på längs vägen för den som bor mer söderut i Sverige. Jag kan vidarebefordra kontaktuppgifter om någon skulle villa åka med. Själv är jag för orutinerad tror jag men det tror inte ledaren. Jag skyller på att jag inte har någon cykel, men är medveten om att det säkert är en riktig upplevelse.


7_1481718290_cortina.jpg
90a839e775a8b5fc6d1b11f7503dbb00_[800x600].jpg
288dfaf5778d84c37b796b610a54e7b1.jpg
dolomitestour2.jpg
Dolomiti_in_moto_Roadsitalia_3.jpg
DSC_3035-e1553777976711.jpg
IMG_20170825_114606_DRO-1024x576.jpg
moto02.jpg
motorcycling-croatia-768x499.jpg
otorcycle-poster-road-name-strada-delle-dolomiti-italy-motorcycle-bikers-event-festival-design...jpg
Passo-Stelvio-Stilfserjoch.jpg
Riding-ADriatic-coast-7.jpg
tracer-2.jpg

Det där ser ju super nice ut 👌

Tror det är en fantastisk upplevelse. Säger han att du hanterar det gör du säkert det också.

Vill man köra själv eller med några utvalda vänner kan man sätta upp en rutt själv.

Hört att det finns transportörer som man kan skicka ner sin motorcykel till Sydeuropa. Sedan tar man flyget ner och hämtar upp motorcykeln på en depå inte långt från flygplatsen.

När man är klar med sin roadtrip lämnar man tillbaka hojen på depån så skickas den hem igen.

Man slipper transportkörning genom Tyskland.

Vid något skede skulle jag kunna tänka mig det.

Sedan finns det biltåget också från Hamburg.

Enklaste är antagligen att hyra en hoj på plats. Men det är förstås inte samma sak som att köra med sin egen.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det där ser ju super nice ut 👌

Tror det är en fantastisk upplevelse. Säger han att du hanterar det gör du säkert det också.

Vill man köra själv eller med några utvalda vänner kan man sätta upp en rutt själv.

Hört att det finns transportörer som man kan skicka ner sin motorcykel till Sydeuropa. Sedan tar man flyget ner och hämtar upp motorcykeln på en depå inte långt från flygplatsen.

När man är klar med sin roadtrip lämnar man tillbaka hojen på depån så skickas den hem igen.

Man slipper transportkörning genom Tyskland.

Vid något skede skulle jag kunna tänka mig det.

Sedan finns det biltåget också från Hamburg.

Enklaste är antagligen att hyra en hoj på plats. Men det är förstås inte samma sak som att köra med sin egen.
Det är säkert ett minne för livet. Biltågen har jag hört talas om, men inte depåerna. Det jag tyckte var skönt med erbjudandet jag fick var att det är en person som gjort resan många gånger så han anpassar rutterna efter väder, har koll på bra hotell med bra utsikt och god mat.Sen gillar jag att bli omhändertagen :) , bara att hänga med. Jag har inte kört privat en enda meter, bara körskola med dagisfröken/körskollärare. Enda gången jag körde själv var när jag klarat uppkörningen och skulle köra tillbaka mc:n till körskolan. Nån kilometers egenkörning skulle ha känt skönt innan man ger sig iväg på slingrande vägar med kraftigt mot- och medlut. I september kommer det en ny chans och då kan min situation se helt annorlunda ut. Jag ska spara dina tips om depåer och biltåget från Hamburg för det kan vara användbart framgent.
 
Det är säkert ett minne för livet. Biltågen har jag hört talas om, men inte depåerna. Det jag tyckte var skönt med erbjudandet jag fick var att det är en person som gjort resan många gånger så han anpassar rutterna efter väder, har koll på bra hotell med bra utsikt och god mat.Sen gillar jag att bli omhändertagen :) , bara att hänga med. Jag har inte kört privat en enda meter, bara körskola med dagisfröken/körskollärare. Enda gången jag körde själv var när jag klarat uppkörningen och skulle köra tillbaka mc:n till körskolan. Nån kilometers egenkörning skulle ha känt skönt innan man ger sig iväg på slingrande vägar med kraftigt mot- och medlut. I september kommer det en ny chans och då kan min situation se helt annorlunda ut. Jag ska spara dina tips om depåer och biltåget från Hamburg för det kan vara användbart framgent.

Det ska vara ett transportföretag här i Sverige man anlitar som verkar ha en smidig lösning. Minns tyvärr inte vilken. Du sätter motorcykeln på en pall och där kan du även då med lite utrustning.

Förstår att du vill ha lite mer självkänsla innan du åker iväg till okända miljöer. Kör lite här hemma, boka in en Smc kurs på storbana så får du många bra tips och erfarenheter. När du känner dig redo åk iväg. De tar säkert hand om dig väl. Annars skulle han nog inte föreslå det till dig. Kanske har de någon grupp som är anpassad för mer oerfarna förare.

Mc kollektivet brukar ta hand om varandra. Så det är ett utmärkt sätt att skaffa sig erfarenheter.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det ska vara ett transportföretag här i Sverige man anlitar som verkar ha en smidig lösning. Minns tyvärr inte vilken. Du sätter motorcykeln på en pall och där kan du även då med lite utrustning.

Förstår att du vill ha lite mer självkänsla innan du åker iväg till okända miljöer. Kör lite här hemma, boka in en Smc kurs på storbana så får du många bra tips och erfarenheter. När du känner dig redo åk iväg. De tar säkert hand om dig väl. Annars skulle han nog inte föreslå det till dig. Kanske har de någon grupp som är anpassad för mer oerfarna förare.

Mc kollektivet brukar ta hand om varandra. Så det är ett utmärkt sätt att skaffa sig erfarenheter.
Kloka ord, tack! Så får det bli och SMC ska jag gå med i nu. Jag tror han vet att jag kör med omdöme och inte är onödigt riskbenägen. Det gör nog honom lugn också för jag tror inte det är kul att ha ansvar för en skock han inte riktigt litar på. Sen kan ju saker hända ändå.
 
Kloka ord, tack! Så får det bli och SMC ska jag gå med i nu. Jag tror han vet att jag kör med omdöme och inte är onödigt riskbenägen. Det gör nog honom lugn också för jag tror inte det är kul att ha ansvar för en skock han inte riktigt litar på. Sen kan ju saker hända ändå.

Tror det kommer gå bra när du väl bestämmer dig.

Hade siktat på att åka på höstturen. Det är sannolikt bekvämare vädermässigt än juli månad.

Gruppkörning på mc är lite som när du åker skidor i grupp.

Det kan vara fantastiskt om alla är på samma nivå och mindre roligt för en som inte riktigt kan hålla samma tempo och kommer efter och känner sig stressad. Det är då olyckorna inträffar.

Allt bygger på förtroende mellan deltagarna. Att det är ömsesidigt uttalat att man ska hålla ihop gruppen så att ingen kommer efter. Att ledaren sätter ett tempo som alla är bekväm med med utgångspunkt från den svagaste deltagaren.

Du för återkoppla den dagen du har gjort trippen i fråga. Hur du upplevde från ditt perspektiv. Kan vara värdefullt för andra att läsa.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tror det kommer gå bra när du väl bestämmer dig.

Hade siktat på att åka på höstturen. Det är sannolikt bekvämare vädermässigt än juli månad.

Gruppkörning på mc är lite som när du åker skidor i grupp.

Det kan vara fantastiskt om alla är på samma nivå och mindre roligt för en som inte riktigt kan hålla samma tempo och kommer efter och känner sig stressad. Det är då olyckorna inträffar.

Allt bygger på förtroende mellan deltagarna. Att det är ömsesidigt uttalat att man ska hålla ihop gruppen så att ingen kommer efter. Att ledaren sätter ett tempo som alla är bekväm med med utgångspunkt från den svagaste deltagaren.

Du för återkoppla den dagen du har gjort trippen i fråga. Hur du upplevde från ditt perspektiv. Kan vara värdefullt för andra att läsa.
Jag läste? eller om de pratade om det på någon av riskutbildningarna, att det många gånger är en genusfråga. När killar/män kör i grupp brukar det vara den som är näst bäst på att köra som förolyckas för han vill köra ikapp med den bäste. Den som kör bäst orsakar mycket sällan en olycka. När kvinnor/tjejer kör i grupp låter de de minst erfarna köra först. Jag vet inte om det alltid stämmer men det är en intressant reflektion.
 
Jag läste? eller om de pratade om det på någon av riskutbildningarna, att det många gånger är en genusfråga. När killar/män kör i grupp brukar det vara den som är näst bäst på att köra som förolyckas för han vill köra ikapp med den bäste. Den som kör bäst orsakar mycket sällan en olycka. När kvinnor/tjejer kör i grupp låter de de minst erfarna köra först. Jag vet inte om det alltid stämmer men det är en intressant reflektion.

Gruppdynamik och män är ett kapitel i sig. Klart det finns många som mäter sig med den som är ledaren och bränner sig för att de kör över sin komfort zon. Det är samma skäl att en oerfaren som hamnar på efterkälken och försöker ta igen förlorad mark på raksträckor för att sedan bli paralyserad när kurvorna kommer.

Det som skiljer en erfaren från en oerfaren förare är omdömet att hålla sig inom sin komfort zon. Där de skapar en bubbla där de har kontroll. Desto mer erfaren desto högre tempo kan man som erfaren hålla utan att komma utanför sin komfort zon.

Inte ens en Moto Gp förare gör rätt när det gått åt skogen där reflexerna från reptilhjärnan tar överhand.

Se till att alltid ha omdömet med dig så ska det mycket till för att en olycka ska inträffa.
 
Topp