• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Degnell

Cartier
2-Faktor
IMG_7610.jpeg

Första inlägget i den här tråden. Uppkörning om en månad. Håller tummar och tår att det går bra så man inte behöver förlita sig på att handledare har tid för att man ska få ut och åka hoj😎
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Kommit en ny v4s till stan. En stockholmska (tror jag) som föyttat hit.
Hur var tempot?
Jag sneglar fortfarande efter en 1299S även om ungarna tycker det är knäppt
 

MrJL

Omega
2-Faktor
IMG_7610.jpeg

Första inlägget i den här tråden. Uppkörning om en månad. Håller tummar och tår att det går bra så man inte behöver förlita sig på att handledare har tid för att man ska få ut och åka hoj😎

Snygg! Med den hojen så klarar du kortet! Så länge du inte kör upp med den :D
Lycka till! Fantastisk känsla när du väl får köra hem själv efter uppkörningen.
 

Becs9310

Omega
2-Faktor
Körde precis 10mil kurvor så här kommer en liten minirecension av XSR700, 2022.
73hp, 188kg.

Skön avslappnad körställning men får lite ont i ryggen efter en timma, antagligen min ryggs fel. Skön benvinkel.

Bra tryck i motorn men den verkar vara mappad av någon som inte fått sitt mc-kort än. På/av-känslan mellan ingen gas och gas är riktigt jobbig. Den gör att hojen rycker till när man helt släpper gasen till exempel innan en kurva, eller när man går på gasen igen strax innan en kurva. Gäller oavsett hastighet eller växel. Det gör det även noterbart svårt för mig att finjustera farten i kurvor. Här ”krävs” någon typ av lambda-lurare eller ECU. Det är så störande att jag inte vågar pressa hojen på kurviga vägar.

Växellådan är också lite klonkig/ryckig, lite lurigt att hitta ”rätt” växel. Från växel 4 och uppåt känns den bättre.

Hojens andra tydliga svaghet är gaffeln. Den är gungig och även små ojämnheter ger ett skutt. För mjuk fjäder men för snabb retur kanske.

Som positivt bör nämnas att den är lättstyrd utan att tippa över för snabbt vid nerlägg.

Jaa, jag har en -22 MT07 och en -18 och håller till viss del med. Det är inga finstämda instrument. Men för prislappen är det ändå bra, tycker jag.

Däremot lär man sig att hantera den mer spartanska lådan och gasen. Kurviga och knixiga vägar är riktigt kul och 73 hästar räcker för något inspirerad körning.

Ska dock byta ut en av dem men vet inte vad jag vill ha än :eek:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jaa, jag har en -22 MT07 och en -18 och håller till viss del med. Det är inga finstämda instrument. Men för prislappen är det ändå bra, tycker jag.

Däremot lär man sig att hantera den mer spartanska lådan och gasen. Kurviga och knixiga vägar är riktigt kul och 73 hästar räcker för något inspirerad körning.

Ska dock byta ut en av dem men vet inte vad jag vill ha än :eek:
Beror ju såklart på vad man är van vid och vad man har för förväntningar. Kraften räcker långt. Förutsatt att ryckigheten har att göra med mappningen så går ju den saken fixa. Tyckte att det stundtals var riktigt obehagligt
 

spruff

Omega
Det är avgasreglerna som gör det svårt att få en smooth övergång med gasen och ger den där av/på känslan. Speciellt från 2017, när euro 4-reglerna kom, är det väldigt många hojar som är så. Det beror på att motorn går snålt på låg- och mellanregistret.
Brukar bli ännu värre om man byter avgassysten och/eller luftfilter.
Men det är ju lätt fixat med en mapp. 😁
 

Degnell

Cartier
2-Faktor
Snygg! Med den hojen så klarar du kortet! Så länge du inte kör upp med den :D
Lycka till! Fantastisk känsla när du väl får köra hem själv efter uppkörningen.
Varför kan jag inte köra upp med den?☺️

Edit: är det pga. Backspeglarna så har jag orginal och kan skifta till. Jag frågar för jag har nämligen tänkt köra upp med den då jag hittade en tidigare uppkörningstid i en annan stad och därmed inte kan hyra trafikskolans hoj.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Varför kan jag inte köra upp med den?☺️

Edit: är det pga. Backspeglarna så har jag orginal och kan skifta till. Jag frågar för jag har nämligen tänkt köra upp med den då jag hittade en tidigare uppkörningstid i en annan stad och därmed inte kan hyra trafikskolans hoj.
Tror han syftar på systemet men det kanske är lagligt och du har intyg på det?
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Tror han syftar på systemet men det kanske är lagligt och du har intyg på det?
Katten är ju kvar, slip-on borde funka trots SC-Project. Hade slipon på MT07 och fick ingen anmärkning, var lite försiktig med gaspådraget bara förutom vid påfarter osv.

Sätt på backspeglarna inför uppkörningen och använd koppling vid upp/ned växelbyte så bör du klara dig. @Degnell
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Aha, nej det har jag inte. Har originaldämparen också hemma men det känns ju halvdrygt att byta för en uppkörning. Som @snoozarn skriver så är det inte ett helsystem och dämparen håller sig inom ramarna för ljudnivå.
Får väl se vad MrJL syftade på men godkända system ska vara märkta som sådana. Finns säkert kontrollanter som kan tjura pga sådana saker.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har du tips på några bra handskar? Jag upplever att mina ”korvar” sig lite i handflatan och ger lite skavsår efter en stund.
Jag beställde typ 8-10 par från xlmoto och behöll tre par som satt bra. Det blev Coarse allehopa.

Var och kollade handskar idag faktiskt. Knox är coola men dyra. Fick inte in händerna ens i deras XXL med Boa-låsning. Revit har assnygga och till bra pris men verkar som att jag har något för breda händer för L och för korta fingrar för XL.

IMG_3385.jpeg
IMG_3384.jpeg

Jag menar typ något sånt här med vaddering i handflatan.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Får väl se vad MrJL syftade på men godkända system ska vara märkta som sådana. Finns säkert kontrollanter som kan tjura pga sådana saker.
Kan iofs vara så om man har SC race pipor, dvs inte E-märkta.

Enligt sc hemsida är det dock både e-märkta & Euro-5.

Och ja, det finns tjuriga inspektörer - min anmärkte på blinkers och hävdade ej e-märkta trots att de var det, märkningen satt på undersidan. :) men onödig puls när man redan är nervös.
 

Becs9310

Omega
2-Faktor
Jag beställde typ 8-10 par från xlmoto och behöll tre par som satt bra. Det blev Coarse allehopa.

Var och kollade handskar idag faktiskt. Knox är coola men dyra. Fick inte in händerna ens i deras XXL med Boa-låsning. Revit har assnygga och till bra pris men verkar som att jag har något för breda händer för L och för korta fingrar för XL.

IMG_3385.jpeg
IMG_3384.jpeg

Jag menar typ något sånt här med vaddering i handflatan.

Knox är ju sjukt bra handskar. Du lär ju ha rediga dasslock till nävar om XXL inte funkar. XL är skapligt tajta på mig tills jag kört några timmar, sen formar dom sig bra. Har Orsa MK3 i textil och Knox Nexos som är helt i läder.
Har du tips på några bra handskar? Jag upplever att mina ”korvar” sig lite i handflatan och ger lite skavsår efter en stund.
Vad kör du för handskar nu? Jag har haft Alpinestars förut men har två olika Knox jag går mellan nu.
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Ett tips i all välmening, gillar Handelsboden men det kan bli dyra kostnader i frakt vid online handling.
Köpte en jacka, 99kr i frakt... bytte till en större storlek så 99kr i retur frakt... men sen blir det ytterligare 99kr i frakt för den nya jackan. Så nu har jag lagt ca 300kr i frakt kostnader. Hade jag vetat det så hade jag hellre åkt dit, det är mitt eget fel då det står om man kollar noga på hemsidan men tog för givet att det inte var sådana kostnader. Ett tips bara om ni ska handla där så kan det löna sig att åka dit om man som jag har 10mil enkel resa dit.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ett tips i all välmening, gillar Handelsboden men det kan bli dyra kostnader i frakt vid online handling.
Köpte en jacka, 99kr i frakt... bytte till en större storlek så 99kr i retur frakt... men sen blir det ytterligare 99kr i frakt för den nya jackan. Så nu har jag lagt ca 300kr i frakt kostnader. Hade jag vetat det så hade jag hellre åkt dit, det är mitt eget fel då det står om man kollar noga på hemsidan men tog för givet att det inte var sådana kostnader. Ett tips bara om ni ska handla där så kan det löna sig att åka dit även om man har 10mil enkel resa dit.
Kopplat på med ett tips. För er som använder paypal vid betalning så ersätter paypal några 100kr /år i returfraktavgifter. Räcker att skicka kvittot, ganska smidigt
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Nu är hojen hemma så nu måste man ta kortet. Grabben ser dock inte ut att vara imponerand. Det första han gjorde var att lägga småsten i avgasröret 🙈😂
IMG_4386.jpeg
Det har hänt en del med hojen sen den kom hem. Känner mig rätt nöjd för stunden (utseendemässigt). Den turkosa färgen poppar verkligen i solen :)

(reflexerna åkte på igen då det snart vankas uppkörning)

IMG_4679.jpeg
IMG_4680.jpeg
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Knox är ju sjukt bra handskar. Du lär ju ha rediga dasslock till nävar om XXL inte funkar. XL är skapligt tajta på mig tills jag kört några timmar, sen formar dom sig bra. Har Orsa MK3 i textil och Knox Nexos som är helt i läder.

Vad kör du för handskar nu? Jag har haft Alpinestars förut men har två olika Knox jag går mellan nu.
Har ett par Richa sommarhandskar. Testade en del knox men fick inte till passformen riktigt. De som satt bäst var Lindstrands Sveg. Får se om det blir ett par sådana. Någon som har erfarenhet av denna modellen?
 
Topp