• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Pelarn

Patek
2-Faktor
Blev Västmanland runt idag , bra väder.
IMG_0932.jpeg
IMG_0933.jpeg
IMG_0934.jpeg
 
Senast ändrad:

BorisTheSpider

Cartier
2-Faktor
Man är inte klok som sitter och surfar på blocket/youtube🙅🏻‍♂️ Nu har jag plötsligt fastnat för KTM🤦🏻‍♂️ Frågan är om man vågar sig på en 890R redan? Då 990 ersätter 890 så får man R för 120k vilket känns som ett bra pris. Man får även 790 för 90k (-23). Vad ska man göra*…

*smartast är att sitta still i båten till nästa år
KTM är fint, enda hojen jag ångrat att jag sålt är KTM 625. ”Manuellt uppdrag” och service var 12:e timme iofs, men fan var kul man hade.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jahopp.. då är hojen såld.. Nu blir det till att hitta nytt😀 Tar tacksamt emot tips på annonser om ni ser ngt vettigt
Satan vad snabb du är! Hann du sätta i de nya dämpargrejerna?

-Om du är sugen på KTM, så kolla KTM-handlare nära dig eller KTMs hemsida. Finns massa deals på utgående modeller nu (om inte allt redan är sålt).
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@rambo_amadeus - Kollat försäkringspremier? Det kan ju skilja en hel del mellan olika modeller. @Chrisse tipsade mig om Folksam. Det gjorde att jag sparade 200kr/mån jämfört med andra försäkringsbolag. Värt att kolla innan du bestämmer dig för ny hoj eftersom det kan skilja mycket mellan olika modeller.
 

J.K.N.

Omega
2-Faktor
Ser riktigt gött ut:D

Imorrn söndag kommer det köras kortege över Ölandsbron vid 12-hugget. Från Färjestaden till Kalmar.
Liiiiiiite mindre event än MR, men för en god saks skull iaf. Med insamling till Min stora dag dessutom👍
Bikers 4 bikers.
Skulle man ju varit med och kört , men krockar tyvärr med annat planerat...
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Satan vad snabb du är! Hann du sätta i de nya dämpargrejerna?

-Om du är sugen på KTM, så kolla KTM-handlare nära dig eller KTMs hemsida. Finns massa deals på utgående modeller nu (om inte allt redan är sålt).
Jag la upp en annons imorse bara att kika intresset och den gick på en gång. Då tyckte jag ändå att jag inte satte ett jättelågt pris. Hann inte sätta dit dämpargrejerna 🙈 (men var lika bra för då blev det mindre jobb för mig).

Har bike nära så tänkte åka dit och kika. Har bl.a hittat en 890 (standard) 2023 för 85 (med tailtidy, QS+ och bar end speglar). Fick även bra tips på en 790’s jag ska kolla upp.

Försäkringspremien är helt klart högre än på mt07 men det skiljer även i hk (105hk alt 115hk jmf med 75hk). Ska kolla runt lite. Bra tips med folksam🙏
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Försäkringspremien är helt klart högre än på mt07 men det skiljer även i hk (105hk alt 115hk jmf med 75hk). Ska kolla runt lite. Bra tips med folksam🙏
790 har 95hk i Sverige. Det är bara utanför EU den har 105hk. Det är två olika motorer, så det går inte enkelt modda upp från 95 till 105.
 
Senast ändrad:

RobinW

Cartier
2-Faktor
790 har 95hk i Sverige. Det är bara utanför EU den har 105hk. Det är två olika motorer, så det går inte enkelt modda upp från 95 till 105.
Jag trodde det var samma motor men nedtunead och endel andra delar för att göra den möjlig att registrera som A2 (Max 70kW original).

Stötte på en 790 igår på övningskörningsplatsen och även med originalblås låter den bra (tydligen hade den Akra-map, men det tror jag inte gör mycket för ljudet)
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Jag la upp en annons imorse bara att kika intresset och den gick på en gång. Då tyckte jag ändå att jag inte satte ett jättelågt pris. Hann inte sätta dit dämpargrejerna 🙈 (men var lika bra för då blev det mindre jobb för mig).

Har bike nära så tänkte åka dit och kika. Har bl.a hittat en 890 (standard) 2023 för 85 (med tailtidy, QS+ och bar end speglar). Fick även bra tips på en 790’s jag ska kolla upp.

Försäkringspremien är helt klart högre än på mt07 men det skiljer även i hk (105hk alt 115hk jmf med 75hk). Ska kolla runt lite. Bra tips med folksam🙏
Köp en 890R med ställbara fjädringen och orangea ramen, ensits mm.

Nädå, jag är inte alls biased…. 😄


IMG_6188.jpeg
BC9AF26D-319F-4675-87FD-22D8A8DCB243.jpeg
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Vad letas det om?? :) Polaren har en FZ-8N -12 som ska säljas, ska lura över honom på den Italienska V-twinsidan tänkte jag😁
Appropå V-twinnar.
Har panelen några åsikter om Panigale 1299? Skall man köpa S eller vanliga? Är det hål i huvudet (och plånboken)?

Eller är det roligt att ha Ducatis sista stora V-twin?

Jag har tyvärr fastnat med den i huvudet. T.o.m flyttat ut en massa cyklar ur garaget så jag skulle se om det fick plats en hoj till...
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Edit. Missade reply om 105hk versionen


Kan det vara så att de gråimporterar cyklar som var ämnade för icke-Eu?
Jag skulle nog kollat med KTMs huvudagent att den är fullt ok och täckt av alla garantier mm (det fiinns ju exempel på att vissa KTM behöver garantier).

Min 2022 med 250 mil på mätaren skall in för att byta ventilkåpspackningar vid tillfälle)
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Appropå V-twinnar.
Har panelen några åsikter om Panigale 1299? Skall man köpa S eller vanliga? Är det hål i huvudet (och plånboken)?

Eller är det roligt att ha Ducatis sista stora V-twin?

Jag har tyvärr fastnat med den i huvudet. T.o.m flyttat ut en massa cyklar ur garaget så jag skulle se om det fick plats en hoj till...
Vill du ha adaptiv elektronisk Öhlinsfjädring eller standard Showa? Det är väl den största skillnaden egentligen samt smidda eller gjutna fälgar.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag trodde det var samma motor men nedtunead och endel andra delar för att göra den möjlig att registrera som A2 (Max 70kW original).

Stötte på en 790 igår på övningskörningsplatsen och även med originalblås låter den bra (tydligen hade den Akra-map, men det tror jag inte gör mycket för ljudet)
Som sagt, två olika motorer. Olika kammar, kolvar mm.
Vissa -23 verkar vara 105hk av någon anledning så tänkte nog en sådan isf. Dock är det kanske bättre att lägga de extra tusenlapparna på en 890?

https://www.blocket.se/annons/skaraborg/ktm_790_duke_ny_kampanj_105_hk_/1000885906
Är den importerad? Läst mig till att bara 95hp modellen sålts i Sverige. Man kan ju inte tro på allt man läser däremot, så kan vara fel. -Om det är värt det vet bara du, men som sagt, bättre fjädring och bromsar på 890R.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Edit. Missade reply om 105hk versionen


Kan det vara så att de gråimporterar cyklar som var ämnade för icke-Eu?
Jag skulle nog kollat med KTMs huvudagent att den är fullt ok och täckt av alla garantier mm (det fiinns ju exempel på att vissa KTM behöver garantier).

Min 2022 med 250 mil på mätaren skall in för att byta ventilkåpspackningar vid tillfälle)
Bra tips, ska kolla upp det. De ska vara auktoriserade åf så man får hoppas att modellerna är OK.

Går det att kolla upp någonstans vad hojen har för paket?
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Som sagt, två olika motorer. Olika kammar, kolvar mm.

Är den importerad? Läst mig till att bara 95hp modellen sålts i Sverige. Man kan ju inte tro på allt man läser däremot, så kan vara fel. -Om det är värt det vet bara du, men som sagt, bättre fjädring och bromsar på 890R.
De ska vara auktoriserade men har ingen aning om den kan komma att vara importerad. Ska kolla med dem.
Har dock nog förmodligen landat i en vanlig 890 då man vill kunna få med hustrun ibland. Man tappar brembo och fjädringen men blir nog en mer allround istället.
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Vill du ha adaptiv elektronisk Öhlinsfjädring eller standard Showa? Det är väl den största skillnaden egentligen samt smidda eller gjutna fälgar.
Vet inte om det är värt det och jag kan inte köra den nivån ändå. Tänker att S kan stå sig bättre som samlargrej.... smidda magnesiumfälgar sägs ju minska vikten med typ 40%
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
De ska vara auktoriserade men har ingen aning om den kan komma att vara importerad. Ska kolla med dem.
Har dock nog förmodligen landat i en vanlig 890 då man vill kunna få med hustrun ibland. Man tappar brembo och fjädringen men blir nog en mer allround istället.
Du får med pinnar, sits och handtag i en låda till R också. Så det går att bygga den till 2-sits. Jag har bara inte sagt det hemma så jag får åka själv. 😎
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Vet inte om det är värt det och jag kan inte köra den nivån ändå. Tänker att S kan stå sig bättre som samlargrej.... smidda magnesiumfälgar sägs ju minska vikten med typ 40%
Kan för lite om ducce, och lär mig gärna mer. Är det verkligen magfälgar eller ”bara” smidda? Jag har alltid hört att mag är för ömtåligt för gata.
 

Roddan

Omega
Jasså? Det visste jag inte… hmm.. nu blev det svårare igen😂
Inget att tveka på klart du ska ha duke R!
Stylema bromsarna och 320 skivorna är bara dom värd 10-15k i uppgradering, justerbara dämpare fram och bak lätt 15-20k till i prisskillnad, ett par hk och mer vrid extra gör det inte sämre! Köp en R och alla ni som kör ktm/husqvarna/gastas boka upp er till Gotland ring V34! Roligare på hoj kan man inte ha! Även ni som inte kör dessa märken är välkomna!
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Kan för lite om ducce, och lär mig gärna mer. Är det verkligen magfälgar eller ”bara” smidda? Jag har alltid hört att mag är för ömtåligt för gata.
Tror inte det är magnesium. Googlade för säkerhets skull, och kan bara hitta det är ”forged light alloy”

En ytterligare aspekt att ta hänsyn till är försäkring på Panigale, där föll det för mig, fick välja annat
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Kan för lite om ducce, och lär mig gärna mer. Är det verkligen magfälgar eller ”bara” smidda? Jag har alltid hört att mag är för ömtåligt för gata.
Om de är ömtåliga eller ej vet jag inte men jag har fått info från säljare att det skall vara smidda magnesium. Men nu när jag läser så är iaf standard ”forged light alloy” vilket ju med all säkerhet betyder alu.

Edit: Chrisse hann före

Edit 2: en av de jag kikade på som sa magnesium verkar inte ha originalfälgarna…
 
Senast ändrad:
Topp