• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Som sagt, två olika motorer. Olika kammar, kolvar mm.

Är den importerad? Läst mig till att bara 95hp modellen sålts i Sverige. Man kan ju inte tro på allt man läser däremot, så kan vara fel. -Om det är värt det vet bara du, men som sagt, bättre fjädring och bromsar på 890R.
Kollade på de tidigare 790, som tillverkades i Österrike. De hade 105hk. Den nya verkar dock ha fått lägre effekt. Kanske är äldre Österrike-maskiner som de fått tag på.
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Om de är ömtåliga eller ej vet jag inte men jag har fått info från säljare att det skall vara smidda magnesium. Men nu när jag läser så är iaf standard ”forged light alloy” vilket ju med all säkerhet betyder alu.

Ordagrant översatt blir det: smidd lätt legering.
Vilket kan betyda egentligen vad som helst.
I fälgvärlden oftast nån legering av aluminium eller magnesium.
 
Besökt och kollat gärdesloppet idag

IMG_4784.jpeg
 

Degnell

Cartier
2-Faktor
Jag kör med Tech 5, men inte vurpat med den så kan inte ge något omdöme där. Men den sitter bra och är bra batteritid

Tror du får vara stuntförare för att få västen att lösa ut utan att gå omkull
Klickade hem en Tech 3 när den ändå va på rea. Praktiskt att man kan bära den över jacka eller tröja också, då kan man ju slänga på den över en vanlig hoodie om man bara ska glida iväg och köpa en glass eller så😎
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Efter att ha plöjt igenom tusentals annonser på blocket igår så är det nedan modeller som är av intresse. Budget ~100k. Användingsområde är främst stadskörning samt lite roliga landsvägar.

*KTM 890 (R = svårt att få inom budget om man även vill ha med Tech pack)
*KTM 790 (Förmodligen köpa tidigare generationen som hade 105hk)
*Tuono 660
*Ducati Monster 950 (Alt. 821)
*Suzuki GSX-8S
*Bubblare: Fullsmetad BMW F900R alt. Yamaha MT09

Är det någon modell ytterligare som ni tycker jag bör titta närmare på?
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Efter att ha plöjt igenom tusentals annonser på blocket igår så är det nedan modeller som är av intresse. Budget ~100k. Användingsområde är främst stadskörning samt lite roliga landsvägar.

*KTM 890 (R = svårt att få inom budget om man även vill ha med Tech pack)
*KTM 790 (Förmodligen köpa tidigare generationen som hade 105hk)
*Tuono 660
*Ducati Monster 950 (Alt. 821)
*Suzuki GSX-8S
*Bubblare: Fullsmetad BMW F900R alt. Yamaha MT09

Är det någon modell ytterligare som ni tycker jag bör titta närmare på?
Nu har jag inte kört senaste Street Triple 765, men när den fortfarande var 675 så var det en väldigt underhållande maskin i det segmentet. Antar att Monster 950 SP springer iväg i pris?
 

spruff

Omega
Appropå V-twinnar.
Har panelen några åsikter om Panigale 1299? Skall man köpa S eller vanliga? Är det hål i huvudet (och plånboken)?

Eller är det roligt att ha Ducatis sista stora V-twin?

Jag har tyvärr fastnat med den i huvudet. T.o.m flyttat ut en massa cyklar ur garaget så jag skulle se om det fick plats en hoj till...
Du får ju igen merkostnaden för en S när du säljer den, så köp den du tycker är snyggast. Öhlinsguld + Smidda alufälgar (25% lättare än gjutna) är väl skillnaden.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag behöver lite tips kring navigering.Ska jag använda min mobil (Iphone 15 PRO) eller min gamla Navigon?

Jag var och kollade på fästanordningar för Iphone häromdagen. Är det det vanligaste? Är Iphone så vattentäta idag att de klarar en störtskur? Vilka programvaror använder ni? Är det värt att köpa ett laddbart fäste eller kan man lösa laddning ändå på annat sätt? Antivibrationsmodul är viktigt har jag förstått. Har man sina trådlösa lurar i öronen så man kan höra vägbeskrivningarna eller tittar ni bara på skärmen? De fästen jag tittade på kostade från 1600 kr för icke laddbara till 2600 kr för laddbara. Finns det billigare alternativ som är lika bra?

Det andra alternativet är att jag använder min gamla Navigon som jag använt under europaresor i bilen. Finns det mc-fästen till en sådan, för sugploppen som satt mot insidan av vindrutan måste ju ersättas.

Vad tror ni blir bäst?
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Jag behöver lite tips kring navigering.Ska jag använda min mobil (Iphone 15 PRO) eller min gamla Navigon?

Jag var och kollade på fästanordningar för Iphone häromdagen. Är det det vanligaste? Är Iphone så vattentäta idag att de klarar en störtskur? Vilka programvaror använder ni? Är det värt att köpa ett laddbart fäste eller kan man lösa laddning ändå på annat sätt? Antivibrationsmodul är viktigt har jag förstått. Har man sina trådlösa lurar i öronen så man kan höra vägbeskrivningarna eller tittar ni bara på skärmen? De fästen jag tittade på kostade från 1600 kr för icke laddbara till 2600 kr för laddbara. Finns det billigare alternativ som är lika bra?

Det andra alternativet är att jag använder min gamla Navigon som jag använt under europaresor i bilen. Finns det mc-fästen till en sådan, för sugploppen som satt mot insidan av vindrutan måste ju ersättas.

Vad tror ni blir bäst?
Jag kör GPX-filer via OsmAnd maps eller Guru maps samt vanlig navigering via Googlemaps på iPhonen. Kör med SP-connect, antivibrationsmodul och laddsladd dragen från USB-uttaget under sadeln på Desert Sled. Enda som strulat är att vid riktigt rejält oväder så vill den inte ladda via kabel pga fukt i ladduttaget, vilket låter vettigt :p Men annars inga problem, den har överlevet vält, ösregn och en jävla massa damm. SP har en trådlös laddare som jag inte kommit loss och köpt än, men borde uppgradera.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag kör GPX-filer via OsmAnd maps eller Guru maps samt vanlig navigering via Googlemaps på iPhonen. Kör med SP-connect, antivibrationsmodul och laddsladd dragen från USB-uttaget under sadeln på Desert Sled. Enda som strulat är att vid riktigt rejält oväder så vill den inte ladda via kabel pga fukt i ladduttaget, vilket låter vettigt :p Men annars inga problem, den har överlevet vält, ösregn och en jävla massa damm. SP har en trådlös laddare som jag inte kommit loss och köpt än, men borde uppgradera.
Tack, det är SP Connect jag tittat på. Då köper jag ett sånt. Jag ska bara fråga lite mer kring laddare/inte laddmodul.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Efter att ha plöjt igenom tusentals annonser på blocket igår så är det nedan modeller som är av intresse. Budget ~100k. Användingsområde är främst stadskörning samt lite roliga landsvägar.

*KTM 890 (R = svårt att få inom budget om man även vill ha med Tech pack)
*KTM 790 (Förmodligen köpa tidigare generationen som hade 105hk)
*Tuono 660
*Ducati Monster 950 (Alt. 821)
*Suzuki GSX-8S
*Bubblare: Fullsmetad BMW F900R alt. Yamaha MT09

Är det någon modell ytterligare som ni tycker jag bör titta närmare på?
Tech pack kan du köpa efteråt om det känns nödvändigt. Hade skippat 790 pga fjädringen. Om man inte är så noga med fjädring så är 790 säkert toppen.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
För att man identifierar sig som en cykel 💪🏻
Då har man rätt att stå där. Fint och tolerant! Personligen identifierar jag mig som badstrand så ser du någon mc bland badlakan och Hawaii Tropic-oljor så kan det vara jag.

Ska man vara lite allvarlig har jag sett fenomenet i bostadsområden där privata parkeringsbolag har kontrakt med bostadsbolagen för de verkar bara får bara bötfälla i parkeringsrutorna. Däremot i det här fallet så har nog p-vakter rätt att bötfälla även när någon står utanför p-rutan.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ska man vara lite allvarlig har jag sett fenomenet i bostadsområden där privata parkeringsbolag har kontrakt med bostadsbolagen för de verkar bara får bara bötfälla i parkeringsrutorna. Däremot i det här fallet så har nog p-vakter rätt att bötfälla även när någon står utanför p-rutan.
Det kan vara precis så. På jobbet tidigare så fick man böter om man stod på ena sidan asfaltsplanen men inte den andra. Tydligt att det var kommunen på ena sidan, och markägarens parkeringsbolag på den andra. Svårt att förklara exakt hur det såg ut men det var i alla fall en kant i asfalten som avgjorde på vilkens mark man var.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det kan vara precis så. På jobbet tidigare så fick man böter om man stod på ena sidan asfaltsplanen men inte den andra. Tydligt att det var kommunen på ena sidan, och markägarens parkeringsbolag på den andra. Svårt att förklara exakt hur det såg ut men det var i alla fall en kant i asfalten som avgjorde på vilkens mark man var.
Där jag bor nu är det så. Kommunen har vissa p-platser som ligger på deras mark. Där gäller andra mer generösa p-regler än 5 meter därifrån där p-bolag ansvarar. Det kan nog vara värt att kolla var gränser går.

Jag har själv stått med min mc i cykelstället utan att få böter. En erfaren mc-åkare och tillika vän till mig noterade att han hade sett andra mc stå så där tidigare utan att de fått böter. Så klart tydliggör varken fastighetsbolag eller p-bolag detta.
 
Senast ändrad:

St Maxime

KS Explorers Club
Fråga som jag borde ha koll på men inte har. Fick ett infall att sälja MC så att det blir ngt nytt. La ut annons på blocket och har nu fått en massa svar. Vad ska man som säljare tänka på mer än det självklara (dvs vara genomärlig). Swishbetalning? ID-kort på köpare? Avtal via swiftcourt? Gör man ägarbyte via app och eller regbeviset? Ngt sätt att säkerställa inga bekymmer framgent?

Tack snälla på förhand!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Swishbetalning? ID-kort på köpare? Avtal via swiftcourt? Gör man ägarbyte via app och eller regbeviset?
Ganska exakt de grejerna ska du tänka på :)

Om det ska betalas med bank så under inga omständigheter skriver du över ägandet förrän du ser pengarna på ditt eget konto. Överföringar kan backas även efter de signerats.
 

St Maxime

KS Explorers Club
Tack
Ganska exakt de grejerna ska du tänka på :)

Om det ska betalas med bank så under inga omständigheter skriver du över ägandet förrän du ser pengarna på ditt eget konto. Överföringar kan backas även efter de signerats.
Tack och hur gör man med ägarbyte. Är appen att fördra eller blåa/gula pappret?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tack och hur gör man med ägarbyte. Är appen att fördra eller blåa/gula pappret?
Enklast absolut med appen. Då får du en kontroll exempelvis på att köparens körkort är giltigt och inte spärrat osv. Papper funkar men se då till att det blir postat direkt, lämna det inte till köparen.

Överlag har jag haft 0 problem med motorcykelaffärer. Det är inte fyllt av samma typ av hustlare som begbilsmarknaden.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Tech pack kan du köpa efteråt om det känns nödvändigt. Hade skippat 790 pga fjädringen. Om man inte är så noga med fjädring så är 790 säkert toppen.
Som det ser ut nu så blir det en vanlig 890 men med Tech Pack (verkar dock vara rätt ovanlig jmf. med R). Vad jag förstått det så blev den vanliga 890 = 890 GP med ny GP wrap. Har hittat en -23 som gått 70 mil för ett väldigt bra pris. När jag tittat på YT så verkar dock dämpningen på vanliga 890 inte vara justerbar. Ska dock trots det vara bra avvägd. Förhoppningsvis duger det åt mig. Ser framemot att hämta den på lördag :)

Nu ska man hitta tail tidy samt speglar till att börja med (ska försöka hålla mig ifrån kolfiber :D). Ska även se om jag kan hitta en vettig slipon (skönt att inte behöva byta hela systemet som på MT07)
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som det ser ut nu så blir det en vanlig 890 men med Tech Pack (verkar dock vara rätt ovanlig jmf. med R). Vad jag förstått det så blev den vanliga 890 = 890 GP med ny GP wrap. Har hittat en -23 som gått 70 mil för ett väldigt bra pris. När jag tittat på YT så verkar dock dämpningen på vanliga 890 inte vara justerbar. Ska dock trots det vara bra avvägd. Förhoppningsvis duger det åt mig. Ser framemot att hämta den på lördag :)

Nu ska man hitta tail tidy samt speglar till att börja med (ska försöka hålla mig ifrån kolfiber :D). Ska även se om jag kan hitta en vettig slipon (skönt att inte behöva byta hela systemet som på MT07)
Då är det nog samma dämpning som 790 har. Har bara hört positivt om den också, men ställa in (gaffeln) går ju icke.
 

Roddan

Omega
Efter att ha plöjt igenom tusentals annonser på blocket igår så är det nedan modeller som är av intresse. Budget ~100k. Användingsområde är främst stadskörning samt lite roliga landsvägar.

*KTM 890 (R = svårt att få inom budget om man även vill ha med Tech pack)
*KTM 790 (Förmodligen köpa tidigare generationen som hade 105hk)
*Tuono 660
*Ducati Monster 950 (Alt. 821)
*Suzuki GSX-8S
*Bubblare: Fullsmetad BMW F900R alt. Yamaha MT09

Är det någon modell ytterligare som ni tycker jag bör titta närmare på?

Försök få in 890R :)

790 är helt ok men prisskillnaden är för liten mot 890R
Tuono 660 är nice i chassit men lite tröött
Ducati 950 är inget kul då är 821 roligare och mer monster med stålrörsram
BMW f900R är tung som döden och trött i kurvorna men kul med alla gadgets
MT09 fint chassi och lagom kraft bästa valet om 890r inte går in :)
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Försök få in 890R :)

790 är helt ok men prisskillnaden är för liten mot 890R
Tuono 660 är nice i chassit men lite tröött
Ducati 950 är inget kul då är 821 roligare och mer monster med stålrörsram
BMW f900R är tung som döden och trött i kurvorna men kul med alla gadgets
MT09 fint chassi och lagom kraft bästa valet om 890r inte går in :)
Tyvärr så finns det i nuläget endast 1 R inom budget (får sätta 100k som gräns) :( Den är dock från 2020 och har 1600mil på mätaren (inte säker att den har tech pack dock). Vill man så småningom ha det så är det ytterligare 9k. Kanske är fel tid att köpa hoj nu.
Tittar man på de nyare så ligger kampanjpriset på ca 119.000 och sedan tillkommer 9k drygt för tech pack. Då är man uppe vid ~130k. Väldigt bra pris sett till vad man får men samtidigt över budget :/

890 jag tingat är uttagen 2023-06, har tech pack och har gått 70 mil för under 100k.

MT09 verkar väldigt kompetent men saknar lite själ (upplevde även detta med min MT07). Nya MT09 gillar jag mer men då är vi över budget igen :/

En sprillans 790 med tech pack (105hk och tillverkad i Österrike- hade ingen aning att dessa fanns) har jag fått offert på 94k
Svårt val..
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tyvärr så finns det i nuläget endast 1 R inom budget (får sätta 100k som gräns) :( Den är dock från 2020 och har 1600mil på mätaren (inte säker att den har tech pack dock). Vill man så småningom ha det så är det ytterligare 9k. Kanske är fel tid att köpa hoj nu.
Tittar man på de nyare så ligger kampanjpriset på ca 119.000 och sedan tillkommer 9k drygt för tech pack. Då är man uppe vid ~130k. Väldigt bra pris sett till vad man får men samtidigt över budget :/

890 jag tingat är uttagen 2023-06, har tech pack och har gått 70 mil för under 100k.

MT09 verkar väldigt kompetent men saknar lite själ (upplevde även detta med min MT07). Nya MT09 gillar jag mer men då är vi över budget igen :/

En sprillans 790 med tech pack (105hk och tillverkad i Österrike- hade ingen aning att dessa fanns) har jag fått offert på 94k
Svårt val..
Du är på rätt väg.
 
Topp