• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

IMG_20191115_172158.jpg
IMG_20191115_171005.jpg
Nytt in. Nezumi, riktigt kul.
Snapchat-1172145832.jpg

Jag körde på den med 19 zuan på tavlan. Vad valde du för baksida?

DF6CF2C3-B7F2-4010-9D83-E60F359067F7.jpeg
9E5F1C38-8409-496D-9FD8-EE0587D38C6C.jpeg
FCCE0635-9A90-4886-A63C-6221DF4B813F.jpeg
Efter vad jag förstår så är det 21 juvler i alla "moderna" varianter av dom, men någon av tillverkarna har valt att sätta 19 på tavlan.
Jag valde den vanliga baksidan. Tycker att det är lite gimmick över glasbaksida. Dessutom, skulle jag ändra mig så går det ju att beställa en i glas :)

Efter vad jag förstår så är det 21 juvler i alla "moderna" varianter av dom, men någon av tillverkarna har valt att sätta 19 på tavlan.
Jag valde den vanliga baksidan. Tycker att det är lite gimmick över glasbaksida. Dessutom, skulle jag ändra mig så går det ju att beställa en i glas :)
Ja, det är 21 juveler, men det står 19 för att mer efterlikna originalet. Tror för övrigt min kommer att synas på K&S inom kort. Den är fin, men som vanligt, alltsomoftast, blir den inte använd.

Den är ju ruggigt snygg ju mer man tittar på den. Hur är finishen jämfört med Classican?
Likadan, misstänker att det är samma tredjepartstillverkare som gör boetterna. Den största skillnaden är glaset som på Classican är mineral medans denna har plexi.

Edit: Läderbandet på K65 är också be tydligt styvare än på Classican om det nu gör någon skillnad, misstänker att de flesta ändå lär bära denna som Classican på annat än stockbandet :)

Hej hopp, kvalar Yema ut från tråden nu när de ska kränga klockor för €1500 som tidigare kostat ca €750, dvs de med det billigare inhouseverket?

Ny brons, men €1500, lite att ta i känner jag. Bild från Yema.com

54D5B585-6B7D-443B-8BFA-1A65CCB2893F.png

FAB71977-AD29-4119-9B61-18908792FD1A.png

...men fan tro om jag inte köper en ändå, får se. Sugen på Raven Solitude också.

Äntligen!!!!
44021989-CABC-4816-B4C5-7E081006F2B9.jpeg

Ska iväg på middag ikväll så jag får återkomma senare men första intrycket är riktigt bra!
Skitfin! Gummit är ju sjukt bra för att vara just gummi. (Vilket jag normalt sett inte gillar.) Skall du ha länk så skall du nog sikta på original. Dom är ruggigt bra och jag tror du får svårt att hitta något annat som blir bra nog sett till hur bra klockan i övrigt är....Grattis hursomhelst!

Hej hopp, kvalar Yema ut från tråden nu när de ska kränga klockor för €1500 som tidigare kostat ca €750, dvs de med det billigare inhouseverket?

Ny brons, men €1500, lite att ta i känner jag. Bild från Yema.com

54D5B585-6B7D-443B-8BFA-1A65CCB2893F.png

FAB71977-AD29-4119-9B61-18908792FD1A.png

...men fan tro om jag inte köper en ändå, får se. Sugen på Raven Solitude också.
Har sett en hel del i forumet på sistone men vem betalar €1500 (eller ens €750) för det där? Jag antar att det är officiella bilder men titta på nollan i datumet, lumeplupp som sitter helt snett, olika mellanrum mellan siffrorna i bezeln osv. :eek: Nollan är väl i och för sig troligtvis ett medvetet val men det ser ändå hemskt ut.

Nollan ser iofs ut så för att glaset är välvt... :rolleyes:
Jäklar vad förvrängt det såg ut jämfört med resten av tavlan. :bag: Men helheten ser ändå rätt slarvig ut och än mer så om man tar hänsyn till priset. För 15k får man väl typ Montan några inlägg högre upp? Känns som lite skillnad i kvalitet...

Jäklar vad förvrängt det såg ut jämfört med resten av tavlan. :bag: Men helheten ser ändå rätt slarvig ut och än mer så om man tar hänsyn till priset. För 15k får man väl typ Montan några inlägg högre upp? Känns som lite skillnad i kvalitet...
Håller med, håller inte klass för 15' om den ser ut sådär i verkligheten.

Yema var ganska smarta i sin KS-kampanj för Brons-superman där de gav 50 % rabatt på ett "nytt" pris. Nu kanske jag låter lite sur men deras Navygraf med MBP1000 kostar 750 Euro, deras övriga Superman Heritage med ETA kostar 1100-1200 Euro. Brons är väl dessutom billigare än stål att tillverka.

Nu tror jag datum kommer bli snyggt för kristallen är riktigt fin, givetvis med mycket optisk distortion, det hör till :) Jag är inte heller orolig för finishen då de 3 Yema som jag haft senaste tiden har haft riktigt bra finish. Men jag anser att de inte ligger i en prisklass över 1000 Euro.

Nej det lär väl inte vara slutprodukten på bild, boetten ser ut att vara borstad i träslöjden av Tomas i 5c. @HSK
Ingen aning men även om det bara är en konceptbild kommer den väl fortfarande från Yema eller är det en inofficiell mockup? Även på konceptstadie borde man nästan få sparken om man godkänner användning i PR-material när det ser ut så där oavsett prisklass.

Ingen aning men även om det bara är en konceptbild kommer den väl fortfarande från Yema eller är det en inofficiell mockup? Även på konceptstadie borde man nästan få sparken om man godkänner användning i PR-material när det ser ut så där oavsett prisklass.

Jag håller inte riktigt med där, just borstningen av caset gör att dessa får en enligt mig riktigt fin patinering, den blir lite mer ruffig och det tror jag är meningen. Jag jämför med Seaforth-bronsen som är finare borstad, den får inte alls lika cool patina. Bilderna är officiella Yema-bilder. Jag stör mig mest på lume-pluppen som hamnat snett på bild.

Jag håller inte riktigt med där, just borstningen av caset gör att dessa får en enligt mig riktigt fin patinering, den blir lite mer ruffig och det tror jag är meningen. Jag jämför med Seaforth-bronsen som är finare borstad, den får inte alls lika cool patina. Bilderna är officiella Yema-bilder. Jag stör mig mest på lume-pluppen som hamnat snett på bild.
Tänkte mest på de brister jag tog upp tidigare som felplacerad lumeplupp, vad som ser ut att vara väldigt varierande storlek på siffror/mellanrum i bezel osv.

Det var ju en väldig skillnad, till det bättre, när man jämförde mockuprenderingarna med den slutgiltiga produkten när Navygrafen kom. Är väl antagligen samma här kan man hoppas... men 1500€ låter ju helt sjukt :p Med den takten lär ju ZeroG kosta 800€ istället för de 250-300€ som de vanliga kvartskronograferna kostar :(

• Like
Reactions: HSK
Zürich är för jäkla fin! :greedy:

Tyckte dom sa att det var i 37mm? Tangenten kändes faktiskt mindre. Väldigt långa luggar på CC. Var ju väldigt sugen på CC, men blev mer sugen på Tangent när jag väl testade. Iofs har väl Stowa nått liknande. Ska kika på den också.
Ofta upplevs saker annorlunda i verkligheten än på bild och när det kommer till klockor framstår rena tavlor som rätt stora. Märkligt hur de kan se så olika ut och upplevas tvärtemot hur de "borde" vara.

Jag är också svag för Nomos och deras stilrena och tidlösa design. Tangenten tycker jag ser bäst ut på papper men jag vete fan om inte CCn såg bättre och mer proportionerlig ut. Är du i köpetaget eller är du bara ute och klämmer och känner lite? :)

Tillbaka
Topp