• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Fick precis mail om att Monchards kickstarter drar igång imorgon kl. 16. :)

Front pic KS IG.jpg

https://klocksnack.se/threads/stora-tråden-om-mikromärken-och-andra-affordables.60202/page-1215#post-3072592
Ja, extra kul att @JohnMonchard har vart i tråden och tjötat. Lycka till får vi väl säga!

Av de svenska initiativ jag känner till som kickstartrar i krokarna, Raconteur och Monchard tror jag att jag föredrar den senare. Fast om Moncharden hade erbjudits med ett handjagat mekaniskt urverk istället för kvartsverket hade det varit ännu roligare. :)

Bara för att jag skrev det där fick jag nu mail från Monchard som sade att kickstartern startar kl fyra i morgon eftermiddag. Jag har överlast med klockor i lådan nu så jag tror jag står över denna men.. :)

unnamed.jpg

begagnatvärdet är ungefär som dom flesta klockor som inte är rolex eller ap typ. 7500-8500 för CC beroende på ålder / skick så lite tapp blir det ju. Frågan är om vad ”känslan” att köpa nått nytt är värt ;)

var också skeptisk till luggarna på CC tills jag hade den på armen. Har 16.75cm handled.

Tangent vore kul att prova men personligen ör jag lite såld på Tetra. Deras nya ”plum” oj, oj, oj....:D

A0BD444F-5321-4EB0-A692-60E1403E545C.jpeg

Har inte så mycket känsla för nytt längre ;) Man flippar ju konstant. Bättre att köpa beggat. Såg Tetran också, men testade inte. Känns konstig på bild men jäkla cool IRL!

Din är ju super!

20191106_083935-01.jpeg

Idag blev det Dalton Malm på ett mer dressat läderarmband med Butterflyspänne. Känner att jag borde skaffa en mer vintage läderrem som känns mer flygare.

Idag blev det min tur att prova. Bandet är ett "Gentlemans" från Clockwork Synnergy:

https://www.clockworksynergy.com/sh...llection/brown-worn-leather-bands-gentlemens/

Det ska vara i "worn"-utförande, men ser ju inte jätteslitet ut för mig. Däremot är det lite tjockare än många andra band jag har vilket kändes rätt till denna lite mastigare boett.

malmleather1.jpg
malmleather2.jpg

Jag kollade genom KIckstarters aktiva klockor och det fanns hur många som helst - 20 projekt eller så. De flesta verkade inte vara något för mig. Men en stack ut, ett projekt av eleverna från en urmakarskola i Schweiz. Stilen är inget jag skulle ens överväga i normala fall och priset på fjorton tusen och uppåt innan den momsats in i Sverige är ju också högre än normalt för Kickstarter.. men nåt i denna känns mer kvalitativt och äkta än majoriteten av den kina-sourcade massproduktionen därute.

e1fea55699619bdf5e91c1113de5c7c9_original.jpg

https://www.kickstarter.com/project...st-industrialized-school-watch-in-the-history

1298f8ceb3aa61a24378cc53f7c0219e_original.jpg
ojojoj.jpg

Men... jag har redan spenderat min budget och lite till. Och stilen på klockan är mer för nån som är 25 år yngre än mig. Men lite lockar det allt...
Ouff.. Blev också lite sugen på den där! Håller koll på denna, ser ut att få det svårt att bli finansierad inom deadline.

Värt att upprepas! Mycket fin klocka. Tycker bilder gör den inte riktigt rättvis!

Edit: dom släpps i två batcher och kommer att finnas mer av denna gång.
Funderar på den lite mer konservativa silver/svart varianten men är inte 100% än. Verkar vara en hyfsat hypad påfyllning så vet inte om man kommer få mer tid att tänka igenom valet ordentligt.
Brottas fortfarande med miyota frågan (larvigt, jag vet :sorry: )

Det var ju en väldig skillnad, till det bättre, när man jämförde mockuprenderingarna med den slutgiltiga produkten när Navygrafen kom. Är väl antagligen samma här kan man hoppas... men 1500€ låter ju helt sjukt :p Med den takten lär ju ZeroG kosta 800€ istället för de 250-300€ som de vanliga kvartskronograferna kostar :(

Ingen fara, de verkar ligga på €400-450.

2D2770A3-54D6-4A86-9162-79C55555176B.png

Idag blev det min tur att prova. Bandet är ett "Gentlemans" från Clockwork Synnergy:

https://www.clockworksynergy.com/sh...llection/brown-worn-leather-bands-gentlemens/

Det ska vara i "worn"-utförande, men ser ju inte jätteslitet ut för mig. Däremot är det lite tjockare än många andra band jag har vilket kändes rätt till denna lite mastigare boett.

malmleather1.jpg
malmleather2.jpg
Snyggt! :) den gör sig faktiskt bättre på läderband än på metallänken den kom med.

Efter en tids stiltje på klockfronten så har jag beställt denna.
Ja jag vet att det finns inslag av Bell & Ross och Panerai men jag tycker ändå att den är lite egen. Jag kan behöva ngt annat än dykare. Bra specs med Miyota 9015, 200wr Superluminova och safirglas. Frugans Sea Nymph verkar tåla en del så jag tror att denna håller en bra kvalitet. Hade man kunnat välja bort logon så hade jag gjort det men resten gillar jag.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp