• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Tjo! Nämnde detta märke i tråden för en tid sedan och de har idag dragit igång sin kickstarter:
https://www.kickstarter.com/projects/947228743/raconteur-swedish-designed-mechanical-watches

Vad tror ni, nåt att ha?

Finns det inte nog med dykarur och kronografer i världen? OK, kronografen var ganska snygg för att vara en kronograf. Men den lilla klockan, 34mm var lite skoj. Antar de har tänkt sig att sälja den som damur mest men det var ändå lite läckert. Dessutom handjagat. Mer sånt. :)

Earharten, den lilal 34mm:arn, kostar från 2090, jämfört med listpris på 3490. Hmm. Överkomligt. Kronografen från 2990 kr jämfört med listpris på 5490 kr. Hittar inget om moms på sidan?

Dykaruret lämnar mig helt kall så den har jag inte kollat priset på. :)

Av de svenska initiativ jag känner till som kickstartrar i krokarna, Raconteur och Monchard tror jag att jag föredrar den senare. Fast om Moncharden hade erbjudits med ett handjagat mekaniskt urverk istället för kvartsverket hade det varit ännu roligare. :)

Jag kollade genom KIckstarters aktiva klockor och det fanns hur många som helst - 20 projekt eller så. De flesta verkade inte vara något för mig. Men en stack ut, ett projekt av eleverna från en urmakarskola i Schweiz. Stilen är inget jag skulle ens överväga i normala fall och priset på fjorton tusen och uppåt innan den momsats in i Sverige är ju också högre än normalt för Kickstarter.. men nåt i denna känns mer kvalitativt och äkta än majoriteten av den kina-sourcade massproduktionen därute.

e1fea55699619bdf5e91c1113de5c7c9_original.jpg

https://www.kickstarter.com/project...st-industrialized-school-watch-in-the-history

1298f8ceb3aa61a24378cc53f7c0219e_original.jpg
ojojoj.jpg

Men... jag har redan spenderat min budget och lite till. Och stilen på klockan är mer för nån som är 25 år yngre än mig. Men lite lockar det allt...

Ofta upplevs saker annorlunda i verkligheten än på bild och när det kommer till klockor framstår rena tavlor som rätt stora. Märkligt hur de kan se så olika ut och upplevas tvärtemot hur de "borde" vara.

Jag är också svag för Nomos och deras stilrena och tidlösa design. Tangenten tycker jag ser bäst ut på papper men jag vete fan om inte CCn såg bättre och mer proportionerlig ut. Är du i köpetaget eller är du bara ute och klämmer och känner lite? :)

Ute och klämmer mest just nu. Känns lite off att lägga nypris på dom. Verkar inte hålla värde så bra, men kan ha fel? Som du säger så luras bilderna. Tyckte som sagt att Tangent satt bättre på armen. Sjukt långa luggar på CC.

• Like
Reactions: HSK
Efter en kväll och en morgon är jag väldigt imponerad av Montan. Förstår absolut det jag läst om hög finish på detaljerna. Boetten är helt klart några snäpp över andra trevliga micromärken som exvis Borealis. Tunn och smidig också. Visare och tavla är ännu några steg upp tycker jag och ljuset spelar väldigt fint över dem. Cool detalj med GMT-visaren som har en krökning för att inte ta i indexen på tavlan. Har sett liknelser med Omega SMPC och även om det är ett tag sen jag hade en sån känns det inte helt off. Bra känsla i vridringen och den går att vrida åt båda hållen vilket är positivt på en GMT. Tyvärr inte 48 klick som på t.ex Rolex men det är ok ändå. Bra känsla i kronan och mycket lent och mjukt uppdrag ger också känsla av kvalitet. Mycket att gilla redan efter en kort tid alltså.

Nackdelarna skulle väl vara att det inte är ett äkta GMT-verk med hoppande timvisare men den nackdelen delas ju med i princip allt utom Rolex. Sen saknar jag stållänk men det är ju för att jag köpte den begagnad och det går att lösa. Gummibandet är kanonbra hur som helst, men det är inte så konstigt heller med tanke på att Monta ägs (?) av Everest som gör dyra och bra gummin till olika premiummärken.

Tummen upp så här långt som ni förstår. Jag får återkomma efter lite mer tid med denna skönhet.
402F3058-63E7-4572-BD51-9E30CDA8E5B8.jpeg

Ute och klämmer mest just nu. Känns lite off att lägga nypris på dom. Verkar inte hålla värde så bra, men kan ha fel? Som du säger så luras bilderna. Tyckte som sagt att Tangent satt bättre på armen. Sjukt långa luggar på CC.

begagnatvärdet är ungefär som dom flesta klockor som inte är rolex eller ap typ. 7500-8500 för CC beroende på ålder / skick så lite tapp blir det ju. Frågan är om vad ”känslan” att köpa nått nytt är värt ;)

var också skeptisk till luggarna på CC tills jag hade den på armen. Har 16.75cm handled.

Tangent vore kul att prova men personligen ör jag lite såld på Tetra. Deras nya ”plum” oj, oj, oj....:D

A0BD444F-5321-4EB0-A692-60E1403E545C.jpeg

Finns det inte nog med dykarur och kronografer i världen? OK, kronografen var ganska snygg för att vara en kronograf. Men den lilla klockan, 34mm var lite skoj. Antar de har tänkt sig att sälja den som damur mest men det var ändå lite läckert. Dessutom handjagat. Mer sånt. :)

Earharten, den lilal 34mm:arn, kostar från 2090, jämfört med listpris på 3490. Hmm. Överkomligt. Kronografen från 2990 kr jämfört med listpris på 5490 kr. Hittar inget om moms på sidan?

Dykaruret lämnar mig helt kall så den har jag inte kollat priset på. :)

Håller med om dykarn, kändes väldigt opersonlig! Kronografen och 34an gillar jag skarpt men känner att 34mm nog kan bli lite väl litet för min del, men smaken är som baken :)

Bra noterat att det inte stod nåt om moms, hade ingen tanke på det! Kontaktade dem då jag känner mig lite vild och galen idag och tänkt slå till på en kronograf. Priserna är fasta inkl. moms :)
Ska bli spännande att se hur den känns på, om projektet nu går igenom dvs. Återkommer såklart med bilder när den väl är på plats isf!

Tillbaka
Topp