• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Hårt!!
DAB5BDC0-F0FF-449F-9277-4E920E8652B3.jpeg

Ingen som tänkt hoppa på denna ?

https://klocksnack.se/threads/yema-spacegraf-zero-g-black-steel-3500.126812/#post-3180853

Själv har jag ännu existensiella problem vardande Steinharten som @Björn Boett liknade vid en barnväckarklocka :hilarious:

Edit: Finns även som kronograf :)
IMG_8313.JPG

Yema:n är riktigt fräsig men nu är det fansiken köpstopp på ett tag.....knack, knack ta i trä.

steinharten fick mig att tänka på en variant av barnklocka som fanns även i min barndom ;)

7EF3EA1F-65AB-4AAF-9A7F-07D24560DCDD.jpeg

Oroar mig för situationen i Kina. Vore bedrövligt om coronaviruset skulle försena Traskan som är planerad att levereras om en månad.

Är det någon som har koll på hur det förbannade viruset sprids. Är det möjligt att det skulle kunna följa med paketet och överleva?
Med tanke på hur mycket som tillverkas i Kina är nog klockor det minsta bekymret i så fall. Jag är dåligt insatt och killgissar att det smittar vid direktkontakt/luftvägar men om bacilluskerna överlever en båtresa är det god risk för nya digerdöden... :nailbiting: Även det med ursprung i Kina, likaså SARS som också var en typ av coronavirus.

Edit:
Smitta från infekterad till annan sker, likt förkylning, genom att den infekterade hostar, nyser, skakar hand eller liknande.

Senast ändrad:
Ni vet att Coronaviruset har lägre dödlighet än vanlig säsongsinfluensa eller vinterkräksjukan väl? Innan vi börjar snacka om jordens undergång via klockleveranser.
Nej, men det känns betryggande att höra. :) Skillnaden är väl mest att det inte finns något vaccin eller skydd mot coronaviruset och att dödligheten verkar ligga på runt 20% om man väl blir smittad men ja, det var var kanske lite onödigt stora växlar att dra med domedagsteorier osv. :D

Nej, men det känns betryggande att höra. :) Skillnaden är väl mest att det inte finns något vaccin eller skydd mot coronaviruset och att dödligheten verkar ligga på runt 20% om man väl blir smittad men ja, det var var kanske lite onödigt stora växlar att dra med domedagsteorier osv. :D
Vad jag kan läsa mig till är det äldre och multisjuka som dör av viruset. Varifrån kommer siffran 20%?

20% dödlighet är en helt sinnessjuk siffra som är i klass med spanska sjukan.

Vad jag kan läsa mig till är det äldre och multisjuka som dör av viruset. Varifrån kommer siffran 20%?
WHO uppgav 14-15% för SARS men som de skriver i artikeln är det också väldigt svårt att få fram verkliga siffror då mörkertalet är stort, dels för att en del jag ha smittats utan att veta om det eftersom det mer eller mindre är ett "vanligt" influensavirus samt att statistiken försvåras av att smittan främst sprids i Kina där tillgång till sjukvård är ganska dålig i förhållande till Europa och det fortfarande är väldigt vanligt med lantbrukssamhällen.

https://www.who.int/csr/sars/archive/2003_05_07a/en/

Det var inte menat att tråka ner tråden med snack om dödliga virus, jag ville bara flika in att det troligtvis smittas via direktkontakt vilket innebär att det är väldigt osannolikt att paket från Kina skulle vara kontaminerade. :)

WHO uppgav 14-15% för SARS men som de skriver i artikeln är det också väldigt svårt att få fram verkliga siffror då mörkertalet är stort, dels för att en del jag ha smittats utan att veta om det eftersom det mer eller mindre är ett "vanligt" influensavirus samt att statistiken försvåras av att smittan främst sprids i Kina där tillgång till sjukvård är ganska dålig i förhållande till Europa och det fortfarande är väldigt vanligt med lantbrukssamhällen.

https://www.who.int/csr/sars/archive/2003_05_07a/en/

Det var inte menat att tråka ner tråden med snack om dödliga virus, jag ville bara flika in att det troligtvis smittas via direktkontakt vilket innebär att det är väldigt osannolikt att paket från Kina skulle vara kontaminerade. :)
Nä, det är ett ämne för en annan tråd som du säger. WHO är ju en bra källa generellt men det gör som du är inne på en väldig skillnad hur många insjuknade det faktiskt finns och om mörkertalet är stort kan det vara skillnaden mellan spanska sjukan 2.0 och en vanlig förkylning.

• Like
Reactions: HSK
Finns det några konceptbilder på Zelos kommande projekt? Med tanke på hur många olika modeller Elshan sa att han skulle lansera under året är det lite konstigt att man inte har sett skymten av ens minsta lilla teaser, skiss eller vad som helst. En av modellerna (dressklocka?) skulle väl till och med lanseras redan i februari om jag inte missminner mig.

Ingen som tänkt hoppa på denna ?

https://klocksnack.se/threads/yema-spacegraf-zero-g-black-steel-3500.126812/#post-3180853

Själv har jag ännu existensiella problem vardande Steinharten som @Björn Boett liknade vid en barnväckarklocka :hilarious:

Edit: Finns även som kronograf :)
IMG_8313.JPG

Jag vill ha den där Yeman, men det är ju januari och jag har redan köpt en KS dykare :( Jag menar, kolla in det där glaset, fantastiskt! Sen verkar det vara en 60 sek kronograf med 60 min räknare i den lilla tavlan. Det betyder att du har quarts utan hoppande sekund, fantastiskt bra.

REKLAM för annonsen

CORONA, såg för sent att det bör avhandlas i en annan tråd...
https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/aktuellt/aktuellt-i-vastra-gotaland/coronavirus/
Lugn bara lugn, det är inte ens särskilt smittsamt. Kina har ju haft världens sämsta 2019 med svinpest där de slaktat 50 % (FEMTIO PROCENT, HÄLFTEN) av alla sina grisar, det är mycket döda djur det. Att det dyker upp ett virus likt fägelinfluensan som överförs från sjuka djur till människor är inte så förvånande. OBS, jag är inte smittskyddsforskare eller bakterieolog, men att ha massa sjuka djur i bur borde leda till bakterietillväxt och allmän festival.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp