• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Angående balans i lätt material . Det är ju uträknat eller framtestat hur tung den bör vara för att funka ihop med dom andra delarna . Lättare balans tunnare fjäder och så vidare. I princip skulle man kunna ha ett damverk i en herrklocka men det är ju inte många som vill. Även om det finns. Dels blir den känslig för smuts och stötar när allt är så smått. Tacka vet jag gamla Omega ock Lemania det var rejäla grejor som höll i 50 år utan service. Allt rejält och kraftigt . Kanske inte super precision men det funkar tillräckligt bra.

Angående balans i lätt material . Det är ju uträknat eller framtestat hur tung den bör vara för att funka ihop med dom andra delarna . Lättare balans tunnare fjäder och så vidare. I princip skulle man kunna ha ett damverk i en herrklocka men det är ju inte många som vill. Även om det finns. Dels blir den känslig för smuts och stötar när allt är så smått. Tacka vet jag gamla Omega ock Lemania det var rejäla grejor som höll i 50 år utan service. Allt rejält och kraftigt . Kanske inte super precision men det funkar tillräckligt bra.
Försöker läsa lite mellan raderna här, är precisionshetsen som råder med alla koola namn på material osv överdriven i förhållande till pris eller hur går dina tankar?
(förutom uppenbar dekoration) :)

Skiner ikapp med solen. :happyhappy:

20200722_175833.jpg

Vad gööör du?

20200722_193243.jpg

:D
Ja den frågan får man ofta :p "Var du ute och fotograferade din klocka eller?" Japp :happyhappy:

9D121ABF-654E-40BE-AF9D-412FA7731D7A.jpeg
:rolex:
Kul ändå att någon väljer att köpa Ginault när man sitter på den nivån av klockor. :) Är den tänkt som billigare beater? Skulle vara kul att höra vad syftet är och vad dina intryck är som har möjlighet att jämföra sida vid sida.

Syftet var / är att jämföra kvalitén och känslan.. har jämfört Ginault med många klockor för skojs skull (mest för egen skull, så har inte delat så många bilder..)
För mig e Rolex nr 1 , men Ginalut slår både omega och bretling på fingrarna när det ex gäller bezel och finish..
Här kommer en jämförelse... (båda e snygga i mina ögon :wideyed:)

9D121ABF-654E-40BE-AF9D-412FA7731D7A.jpeg
:rolex:

Syftet var / är att jämföra kvalitén och känslan.. har jämfört Ginault med många klockor för skojs skull (mest för egen skull, så har inte delat så många bilder..)
För mig e Rolex nr 1 , men Ginalut slår både omega och bretling på fingrarna när det ex gäller bezel och finish..
Här kommer en jämförelse... (båda e snygga i mina ögon :wideyed:)
Jag undrar verkligen vad de menar med att skriva att det är en chronometer på urtavlan. Följer det med ett certifikat med klockan ?

Men hmm... en fundering.
Betyder alltså inte Rolex ’officially certified chronometer’ och Ginault ’chronometer’ detsamma ?
Nej då Rolex hänvisar just till att dom är officiellt certifierade av Contrôle Officiel Suisse des Chronomètres (COSC) medan Ginault inte är det. COSC äger dock inte rättigheterna till att få kalla något Chronometer internationellt (endast i Schweiz) som många tycks tro utan endast utfärda COSC certifiering, det var en engelsk snickare och självlärd urmakare vid namn John Harrison som uppfan Chronometern 1761 dvs. långt innan Schweiziska urindustrin ens var tilltänkt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Marine_chronometer

"The term chronometer was coined from the Greek words χρόνος (chronos) (meaning time) and meter (meaning measure) in 1714 by Jeremy Thacker, an early competitor for the prize set by the Longitude Act in the same year.[1] It has recently become more commonly used to describe watches tested and certified to meet certain precision standards. Timepieces made in Switzerland may display the word "chronometer" only if certified by the COSC (Official Swiss Chronometer Testing Institute)."

Nej då Rolex hänvisar just till att dom är officiellt certifierade av Contrôle Officiel Suisse des Chronomètres (COSC) medan Ginault inte är det. COSC äger dock inte rättigheterna till att få kalla något Chronometer internationellt (endast i Schweiz) som många tycks tro utan endast utfärda COSC certifiering, det var en engelsk snickare och självlärd urmakare vid namn John Harrison som uppfan Chronometern 1761 dvs. långt innan Schweiziska urindustrin ens var tilltänkt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Marine_chronometer

"The term chronometer was coined from the Greek words χρόνος (chronos) (meaning time) and meter (meaning measure) in 1714 by Jeremy Thacker, an early competitor for the prize set by the Longitude Act in the same year.[1] It has recently become more commonly used to describe watches tested and certified to meet certain precision standards. Timepieces made in Switzerland may display the word "chronometer" only if certified by the COSC (Official Swiss Chronometer Testing Institute)."
Tack för att du tog dig tid att förklara, det uppskattar jag :)

Tillbaka
Topp