• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Snyggt! Hur känns den, är du nöjd? :)
Svinnöjd med utseende och känsla, blev kanonbra med det blå bandet :D
Hade önskat något längre L2L men jag visste att det var en chansning, håller fortfarande på att testa mig fram vad som funkar och inte funkar för mig i 40mm :)
Hade väl lite på känn att det kunde bli såhär men som sagt... man måste testa och det var den enda klockan jag gillade med de önskemålen jag hade som passade min plånbok :)

Brunhund följer med husse på jobbet idag.:happyhappy:
IMG_20200723_081007.jpg

Eftersom Wempe var uppe tidigare i tråden så kan det ju nämnas att de driver ett certifieringsinstitut vid observatoriet i Glashütte där de testar enligt standarden DIN 8319 (som råkar vara mycket lik de specifikationer som COSC anger, dock med urverken testade efter att de är monterade i boetten.)

Läs mer här:

https://www2.wempe.com/en/the-company-wempe/the-family-company/wempe-glashuette/testing-facility
https://timetransformed.com/2016/10/25/din-8319/

Notera att det är olika krav på kvartsur och mekaniska ur. Den Wempe som nämndes av @Dr. D i ett tidigare inlägg är testad enligt kvartsstandarden.
Hm, "att testa verken monterade i boetten" känns ju närmare verkligheten tänker jag?

Ihopskruvad i Frankrike, safirglas, 316 Stål, etc. Ett rimligt pris?
Det är inte meningen att trampa någon på tårna men jag hade aldrig betalat det. Safirglas och stål får man ju typ i en Pagani Design för 500kr så det känns som ett ganska klent argument.

Har inte Yema höjt priserna som fan på sistone utan att erbjuda några större förbättringar? Det känns mer som att man vill mjölka hypen än att man faktiskt erbjuder något vettigt för pengarna.

Det är inte meningen att trampa någon på tårna men jag hade aldrig betalat det. Safirglas och stål får man ju typ i en Pagani Design för 500kr så det känns som ett ganska klent argument.

Har inte Yema höjt priserna som fan på sistone utan att erbjuda några större förbättringar? Det känns mer som att man vill mjölka hypen än att man faktiskt erbjuder något vettigt för pengarna.
Precis så !

Ja, men det är förmodligen svårare att få till vettiga resultat. ;) Lite som hur bilar modifieras på alla möjliga sätt och testas i labb för att uppvisa en fin snittförbrukning. Tekniskt sett korrekt men blir lite missvisande under faktiska förhållanden.
Haha - Volkswagen Group kanske besökte Wempe för ett par år sedan och fick någon idé?
Vi som hänger här måste nog vara lite skadade :)wtf:)
Varför finns klockor? Visa tiden.
Ungefär som olika prislägen på bilar.
Fyra hjul(oftast), en motor, ratt osv.
Bilens syfte är att ta mig från punkt A till punkt B.
Dacia Sandero kostar 104 000
Aston Martin AM-RB 001 34 200 000
Okej - jag erkänner, skulle hellre ratta en Aston Martin :)

Hm, "att testa verken monterade i boetten" känns ju närmare verkligheten tänker jag?

Jo, man kan tycka det.

Ingenjören i mig gillar också att det är testning enligt DIN - Deutsches Institut für Normung. Det känns lite mer ... tysktråkigt än nåt schweiziskt påhitt. Schweiz är ju annars mest känt för höga priser, att vara ett bekvämt hem för korrupta organisationer, samt en ostmaffia. OK, de kanske gör en och annan klocka också. ;)

Jo, man kan tycka det.

Ingenjören i mig gillar också att det är testning enligt DIN - Deutsches Institut für Normung. Det känns lite mer ... tysktråkigt än nåt schweiziskt påhitt. Schweiz är ju annars mest känt för höga priser, att vara ett bekvämt hem för korrupta organisationer, samt en ostmaffia. OK, de kanske gör en och annan klocka också. ;)
Och dyr choklad.

Okej - jag erkänner, skulle hellre ratta en Aston Martin :)

Hur är det man säger, "I'd rather cry in a Mercedes-Benz"? ;)

Redan med bilar är det ju så att misnt 70% av köpbeslutet är irrationellt, grundat i en känsla. Sen hittar man på argument till varför just den bil man VILL ha är rätt bil för ens behov. Med klockor är det 100% irrationellt, möjligen med undantag för de som av en läkare får order att sätta på sig en pulsklocka eller stegräknare eller nåt. Men vi andra kan köra fullt ut på vår irrationalitet.

Jag kan ingenting om klockor, därför toppen att hänga här och få ta del av allas kompetens! Yema vill förbättra sitt resultat helt enkelt.
Om de lyckas får väl framtiden utvisa? Åter till jämförelsen bilar/klockor;
Audi var lika med problem när jag köpte bil för första gången i slutet på 70-talet. Tror ingen tänker så om Audi idag?

Audi var lika med problem när jag köpte bil för första gången i slutet på 70-talet. Tror ingen tänker så om Audi idag?
:D
Edit: Förtydligande för att inte bara verka dryg: Audi/VAG-koncernen har historiskt haft och har fortfarande stora problem med maskinell kvalitet, drivlina etc. och är ökända för det. Jag skulle personligen aldrig köpa en Audi även om de har en del snygga modeller. :)

Senast ändrad:
Hur är det man säger, "I'd rather cry in a Mercedes-Benz"? ;)

Redan med bilar är det ju så att misnt 70% av köpbeslutet är irrationellt, grundat i en känsla. Sen hittar man på argument till varför just den bil man VILL ha är rätt bil för ens behov. Med klockor är det 100% irrationellt, möjligen med undantag för de som av en läkare får order att sätta på sig en pulsklocka eller stegräknare eller nåt. Men vi andra kan köra fullt ut på vår irrationalitet.
Äähh. Skitsnack! Jag är en man, så mina känslor är rationella. Jag köper klockor på känsla och dessa inköp är således rationella inköp.;)

Senast ändrad:
Äähh. Skitsnack! Jag är en man, så mina känslor är rationella. Jag köper klockor på känsla och dessa inköp är således rationella inköp.;)
Lovar att det här är mitt sista inlägg kring vad är ett rimligt pris för en produkt , klockor i synnerhet.
Att det just är känslor som ligger bakom de flesta handlingar vi ägnar oss åt visar väl prisutvecklingen på en klocka jag köpte 1987, finns kvar i familjen.
Är ärligt talat förundrad över prisutvecklingen, 854% och att ngn är beredd att lägga upp över 100 papp för den...
Två saker driver och kommer alltid avgöra pris; utbud/efterfrågan.
upload_2020-7-23_9-19-49.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp