• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

@Remofflan Ja precis. Litar inte helt på honom och många andras videos då de är sponsrade, även om många känns genuint ärliga för det mesta. Han känns lite väl lyrisk för allting hehe, men kanske sån han är. Men gillar honom och hans videos, bra gjorda och han har en skön inställning.

Men ja. I hans klipp framkom tavlan bra på 1937. Gillar framförallt guldindex. Så spanade in märket och fastnade till slut för 1964. Gillar alla förutom 1963 och dykaren men det är pga. färgerna som jag inte gillar. Riktigt bra märke tycker jag, svårt att se att jag inte köper en till. Ska bli spännande att se vad nästa blir också. Rätt sjukt att ett "fashion brand" kan ta mer för sina klockor trots sämre urverk, finish, detaljer och kopierad design. Visst vi snackar inte världens bästa finish på dessa klockor men man får väldigt mycket för pengarna och en intressant klocka designad av en väldigt erfaren samlare av vintage. Dessutom limiterade.

Nä. Dan Henry är klockrent.

CCC8C146-B1EF-4B53-BD94-CE4D9B532D0E.png

Älskar nya formspråket som Fortis kommit med, detta osar kvalitet! Den första flygaren ligger på 43 mm och det är ju deras kronograf, så det får väl vara ok då. Kanske siktar de på att attrahera besvikna Breitling-fans?

2F50E23A-C2E4-40C4-8C82-A20479CA2B7E.png

Yes, ni ser 48 klicks bidirektionell 24h bezel.
De släpper 2 modeller till under hösten. Hoppas på en 3-handare i samma stil kring 40 mm.

https://www.fortis-swiss.com/flieger/
Disclaimer: fanboy, not affordable, nästan mikro ur svenskt perspektiv, coolast

Senast ändrad:

Älskar nya formspråket som Fortis kommit med, detta osar kvalitet! Den första flygaren ligger på 43 mm och det är ju deras kronograf, så det får väl vara ok då. Kanske siktar de på att attrahera besvikna Breitling-fans?

De släpper 2 modeller till under hösten. Hoppas på en 3-handare i samma stil kring 40 mm.

Ja...ja den verkar för stor. Och "read more"-knappen funkar inte (för mig) :D
upload_2020-8-13_7-6-29.png

Hittade samma länk via en annan klocka på sidan och ursäkta men detta tyckte jag både var otroligt märkligt och lite arrogant skrivet. Jag kan absolut inte ha en 47mm klocka och vill absolut inte ha det heller.
1.JPG

Hittade samma länk via en annan klocka på sidan och ursäkta men detta tyckte jag både var otroligt märkligt och lite arrogant skrivet. Jag kan absolut inte ha en 47mm klocka och vill absolut inte ha det heller.
1.JPG

Haha, jag håller med om att de försöker bortförklara deras stora B42 case när nästan alla vill att de ändrar sig. Men men, det finns säkert en marknad för stora klockor också.

Ser fram emot en ”review” av TGV och om han kommer ignorera enormheten på sin handled.

Haha, jag håller med om att de försöker bortförklara deras stora B42 case när nästan alla vill att de ändrar sig. Men men, det finns säkert en marknad för stora klockor också.
Jo det är klart det finns det. Jag vill gilla Fortis men deras copy på sidan gör mig bara sur och tvär nu (och deras klockor är ändå för stora för mig, haha). :rolleyes:

I mer positiva ord: jag håller med om att den där bicompax är cool rent designmässigt.

TGV? Bra review, det. Har blir dock rätt väldigt lyrisk á la Knut Knutsson. ;) Då har vi samma favoriter. Får se om det blir någon mer framöver. ;)

Goppigt! Jag tycker det verkar trevligt och smidigt med gubbjacka.

Double Dip var min och brorsans favorit! Hittade den för en tio år i nån liten kiosk på stan och köpte ett gäng. Det var mycket trevligt! Nostalgitripp direkt.

Vafalls?!

Det stämmer! Den ska ju vara i aluminiumförpackning också. Som Marabou chokladkaka.

Den har ju liksom smält lite ser det ut som. Utrymmet mellan de mjuka bruna kexbitarna är icke fyllt!

Just så! Vinstjakten vet inga gränser. Dyrt är det också!

En anna klassiker som blivit urvattnad, krympt, fått några oönskade brytlinjer och förpackningen förstörd är ju min älskade Kexchoklad! :mad:

Senast ändrad:
Precis. Han har dessutom, som jag, lite smalare handled. Men det är ju lite som att ha för stora kläder eller varsomhelst. Proportionerligt är väl bäst. Och 47 är rätt stort för de flesta.

Bara ett förtydligande: nya Fliegern från Fortis är 43 mm och det är troligen pga bezel overhang, boetten är 42 mm så det är OK för en kronograf tycker jag även om jag personligen vill ha dem mindre. De har däremot en sida där de korkat nog tycker att 47 mm passar alla som har växt lite sedan de var 10 år. Ska be dem omformulera sig så slipper de verka så dumma.

Disclaimer: fanboy, not affordable, nästan mikro ur svenskt perspektiv, coolast
Håller med, riktigt snygga. Men håller mig tills de trillar in begagnande i så fall, lite för högt pris för nyköp imho.

en anna klassiker som blivit urvattnad, krympt, fått några oönskade brytlinjer och förpackningen förstörd är ju min älskade Kexchoklad! :mad:
Kul fakta.
För att göra kexchoklad behövs kexchoklad.
Kexchoklad består nämligen enbart av kexchoklad, kex och choklad.
Fyllningen mellan kexen består av malda kexchoklad som inte blev perfekta från förra omgången.

Oklart hur man gjorde första gången...

Bland det bästa jag köpt.:happyhappy:
En gång när jag landade i USA, post 9/11, och det var en sjuk mängd ökade säkerhetsrutiner: man ska klä av sig jackor och tröjor och skor och bli röntgad i sån där snurrande maskin, så fanns det en skylt gällande just kravet på att ta av sig jacka/tröja med ett undantag: "old men's jacket" och en bild på en sån goppajacka! :)
Bara ett förtydligande: nya Fliegern från Fortis är 43 mm och det är troligen pga bezel overhang, boetten är 42 mm så det är OK för en kronograf tycker jag även om jag personligen vill ha dem mindre. De har däremot en sida där de korkat nog tycker att 47 mm passar alla som har växt lite sedan de var 10 år. Ska be dem omformulera sig så slipper de verka så dumma.
Ja, precis, det var främst 47 mm jag reagerade på. 42-43 är ju inte överstort för en kronograf eller ens dykare. Däremot är det ju flertalet faktorer som spelar in. De har rätt i att man inte ska stirra sig blind på siffrorna, men det var klumpigt formulerat av dem.
Den där är helrätt :)
Tack! Känns faktiskt så. Kanske har jag äntligen börjat köpa keepers ist för att behöver försöka sälja allt direkt efter uppackning. ;)
Kul fakta.
För att göra kexchoklad behövs kexchoklad.
Kexchoklad består nämligen enbart av kexchoklad, kex och choklad.
Fyllningen mellan kexen består av malda kexchoklad som inte blev perfekta från förra omgången.

Oklart hur man gjorde första gången...
Hönan och ägget!

Precis, det var mest formuleringen om 47mm jag vände mig mot. Sen är nog även 43 för stort för min smak oavsett, men ja ... :rolleyes:

1.JPG
Har provat 47mm från både Zenith och Diesel.
Det har ingen betydelse vilken tillverkare det är, om man inte har 22 cm handleder så kommer kronan att göra ont/ gräva sig in i handens ovansida!
Har haft 44mm Zodiak, där går gränsen!

Tillbaka
Topp