• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Aha jag förstår! Jag föredrar ju också om det inte är hanar men det funkar på min Tisell tycker jag! Tack för synpunkterna!
Att dom är hanar... jag har inte små handleder men ändå kändes det som om dom stod ut från armen... inte bara obekvämt, utan fult också...

Har sett bilder på Tisell sub och av nån anledning ser det inte lika illa ut där.

Länkarna är iallafall identiska på Explorern och deras sub. Kan vara det att caset är något smäckrare på "Explorern" därav större synlig skillnad.
PSX_20210118_203544.jpg

Nej, och såhär i efterhand var det nog bara tillfällig sinnesförvirring :)

Eller jo, kanske en BB58 skulle kunna ersätta den..

Du vet vad vi säger, kööÖöÖöÖöööööp! :)
Det är inte mycket till 3D effekt på en bb58 faktiskt, den är fin såklart säger inget annat, men inte så tuff. Men köp ändå tycker jag, de håller sig bra i värde minst sagt.

tudor-m79030n-0001.jpg

Du dissar denna hyllade pjäs?

Själv är jag väldigt svag för den blå Pelagos. Och den där gröna Harrods Edition! Mmmm. :)
Har testad den och föll inte för den eller den blå, för mycket hype i förhållande till vad man får för pengarna. Den är hyllad men då får man ta in i beräkningen att marknadsföringen siktar på en målgrupp som bara kan köpa Tudor, Omega, Rolex och möjligen något annat märke de vet att kompisar och kollegor känner till så att de är garanterade imponator-effekten.

Sen tycker jag man ska köpa den om man tycker den är snygg och inte riktigt kan hitta motsvarande klocka bland t ex det utbud vi bjuder på i den här tråden. JAG kommer inte klandra någon för ett sådant köp, bara njuta av de fina bilderna vi förhoppningsvis får se :)

Disclaimer: jag gillar inte runda applicerade index, funkar inte på ur med vintagedesign. Ska göra ett nytt ärligt försök med nya Yema GMTn i brons som jag tror blir lite kul med massa patina.

Jag ska kolla in Nezumi, har även span på dessa men jag tycker de är dyra
Edit: de var nog inte blanka nog.
Ser fram emot att någon hittar den stil du söker, gärna utan för breda byglar.

Singulars Super nato har lystern men inte rätt färg.
Jag tror Nezumi är samma som CNS. Det ser ut att vara samma hårdvara och färg som det jag har. Jag beställde ett premium från Singular Straps. Blev för nyfiknen. Har redan tre gröna Natos och då kan man väl lika gärna köpa ett till :)
PXL_20210118_214553234.jpg

Har testad den och föll inte för den eller den blå, för mycket hype i förhållande till vad man får för pengarna. Den är hyllad men då får man ta in i beräkningen att marknadsföringen siktar på en målgrupp som bara kan köpa Tudor, Omega, Rolex och möjligen något annat märke de vet att kompisar och kollegor känner till så att de är garanterade imponator-effekten.

Sen tycker jag man ska köpa den om man tycker den är snygg och inte riktigt kan hitta motsvarande klocka bland t ex det utbud vi bjuder på i den här tråden. JAG kommer inte klandra någon för ett sådant köp, bara njuta av de fina bilderna vi förhoppningsvis får se :)

Disclaimer: jag gillar inte runda applicerade index, funkar inte på ur med vintagedesign. Ska göra ett nytt ärligt försök med nya Yema GMTn i brons som jag tror blir lite kul med massa patina.
Tänkte först på den här, men såg jag att det ju inte var en GMT. Har du den eller tänker du köpa den för en ny chans? (Bild!)

Jag tror Nezumi är samma som CNS. Det ser ut att vara samma hårdvara och färg som det jag har. Jag beställde ett premium från Singular Straps. Blev för nyfiknen. Har redan tre gröna Natos och då kan man väl lika gärna köpa ett till :)

Jag har ett grått Nezumi och ett grått cns premium. Dom är nog inte från samma fabrik gissar jag på.

Både nylonet, keepers och längd skiljer sig ganska mycket. Ska ta en närmare titt imorgon 👍🏼

Tänkte först på den här, men såg jag att det ju inte var en GMT. Har du den eller tänker du köpa den för en ny chans? (Bild!)
Jag var inställd på att boka den gröna stål/brons-modellen men när jag såg hur fort deras nya brons GMT flög ut ur dörren ändrade jag min pledge till en blå sådan på Kickstarter. Så jag väntar på en sån här som ska dyka upp i slutet februari. Den har mycket gemensamt med en bb58 avseende applicerade index och gilt mm. Tänkte skaffa mig en burk med prima havsvatten och förvara den i :cool:

Skärmavbild 2021-01-18 kl. 23.38.30.png

Bra, nyfiken på en åsikt om skillnader mellan märken, gärna efter ett tags användande också.

Är det någon som begriper komplikationen ’Equation of time’ och kan förklara den för mig ?
Ett dygn är inte exakt 24h (verkar vara 23h56m vid en snabb googling) och det komplikationen gör är att den visar den "riktiga" tiden och hur den avviker från den påhittade och förenklade tidvisningen som man vanligtvis använder sig av där ett dygn = 24h. Den snabba och enkla fullösningen på problemet är att avrunda alla dygn till 24h och slänga i en extra dag i kalender var fjärde år...very good enough som man brukar säga här i tråden! 🤷‍♂️ 😁

Ett dygn är inte exakt 24h (verkar vara 23h56m vid en snabb googling) och det komplikationen gör är att den visar den "riktiga" tiden och hur den avviker från den påhittade och förenklade tidvisningen som man vanligtvis använder sig av där ett dygn = 24h. Den snabba och enkla fullösningen på problemet är att avrunda alla dygn till 24h och slänga i en extra dag i kalender var fjärde år...very good enough som man brukar säga här i tråden! 🤷‍♂️ 😁
Tack tack 🙂

Jag gillar BB58. Framförallt är det storleken som jag tycker är perfekt. Blev helt såld på den blåa när jag såg den. Att den skulle vara värd pengarna tycker jag nog ändå (mtp. verket och varumärket). De kunde nog tagit ännu mer betalt och konkurrerat med Omega.
Tycker dock inte om spännet (hade önskat "glidelock"). I övrigt inte mycket negativt att säga. Är ingen blingig klocka utan går lite under radarn för de flesta.
Tyvker inte att min ChrWard C65 Sapphire hamnar långt efter kvalitetsmässigt, tvärtom, är nog t.o.m. bättre på flertalet punkter.
20200916_101429.jpg

20210115_145755.jpg

Trots att det står "Swiss made" på den?
Update på detta :) hittade firman som gör dessa "ready made". Vi kanske kunde beställa en microklocka :)

Eller kanske en variant av "oris" 😜

Senast ändrad:
Update på detta :) hittade firman som för dessa "ready made". Vi kanske kunde beställa en microklocka :)

Hade varit nåt! Men 44mm skrämmer nog de flesta här inne 🙂
Edit: Undra vad de vill ha för kalaset?

Jag var inställd på att boka den gröna stål/brons-modellen men när jag såg hur fort deras nya brons GMT flög ut ur dörren ändrade jag min pledge till en blå sådan på Kickstarter. Så jag väntar på en sån här som ska dyka upp i slutet februari. Den har mycket gemensamt med en bb58 avseende applicerade index och gilt mm. Tänkte skaffa mig en burk med prima havsvatten och förvara den i :cool:

Skärmavbild 2021-01-18 kl. 23.38.30.png
Riktigt snygg 👍🏼

Hum... 23.56 h per dygn leder till ca 120 min sackning per månad, dvs 2 h i månaden.
Det blir 1 dygn per år, men vi har ju skottår bara vart fjärde år...?

Jag skulle säga att det tyder på att dygnet är ca 23.59 h...

Tillbaka
Topp