• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

v0n

Patek
2-Faktor
Hur resonerar ni kring powermatic 80 verket? Har själv försökt att hålla mig undan när jag kunnat. De används dock i en större och större utsträckning och har läst väldigt lite negativt.
Anledningen till att jag varit reserverad var för att den infon jag fick från Nymans var att "dessa verk vill inte urmakarna ta i tång med" dvs. vill inte hantera/serva. Att de skulle vara sämre m.a.a. av plastdetaljer och annat i verken som ska gjort dem mer bristfälliga.
Kommer man byta ut hela verken när det är servicedags eller kommer de att servas som vilket annant verk som helst? Någon som vet (inga killgissningar 😜)
Den infon var det dummaste jag hört på länge.
Ett helt idiotsäkert och förbättrat ETA-verk som ligger inom cosc-siffror utan en enda plastdetalj i, det vet jag för jag har kikat. Ytterligare en anledning till att jag aldrig skulle lämna in mina klockor till ADs på fingatan...noll koll 🙈🙉🙊
Om inte deras "urmakare" vill ta en service med tång så går det bra att skicka till mig, är ingen urmakare men tänger har jag 👍🏼
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Hur resonerar ni kring powermatic 80 verket? Har själv försökt att hålla mig undan när jag kunnat. De används dock i en större och större utsträckning och har läst väldigt lite negativt.
Anledningen till att jag varit reserverad var för att den infon jag fick från Nymans var att "dessa verk vill inte urmakarna ta i tång med" dvs. vill inte hantera/serva. Att de skulle vara sämre m.a.a. av plastdetaljer och annat i verken som ska gjort dem mer bristfälliga.
Kommer man byta ut hela verken när det är servicedags eller kommer de att servas som vilket annant verk som helst? Någon som vet (inga killgissningar 😜)

Den infon var det dummaste jag hört på länge.
Ett helt idiotsäkert och förbättrat ETA-verk som ligger inom cosc-siffror utan en enda plastdetalj i, det vet jag för jag har kikat. Ytterligare en anledning till att jag aldrig skulle lämna in mina klockor till ADs på fingatan...noll koll 🙈🙉🙊
Om inte deras "urmakare" vill ta en service med tång så går det bra att skicka till mig, är ingen urmakare men tänger har jag 👍🏼


Här avhandlas lite skillnader i ett par olika varianter:

 

v0n

Patek
2-Faktor
Här avhandlas lite skillnader i ett par olika varianter:

Mitt verk heter 80.611 så inte samma, vet inte hur det sett ut i tidigare versioner men nu vet man det... inte så kul förstås men blir knappast oservicebart för det👍🏼
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Hur resonerar ni kring powermatic 80 verket? Har själv försökt att hålla mig undan när jag kunnat. De används dock i en större och större utsträckning och har läst väldigt lite negativt.
Anledningen till att jag varit reserverad var för att den infon jag fick från Nymans var att "dessa verk vill inte urmakarna ta i tång med" dvs. vill inte hantera/serva. Att de skulle vara sämre m.a.a. av plastdetaljer och annat i verken som ska gjort dem mer bristfälliga.
Kommer man byta ut hela verken när det är servicedags eller kommer de att servas som vilket annant verk som helst? Någon som vet (inga killgissningar 😜)

Har en Powermatic 80 i min Certina. Gick stadigt på +3 s/d och märkte inget konstigt med det. Antar att Nymans är vana vid att hantera betydligt dyrare klockor därav detta urverksförakt.
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Mitt verk heter 80.611 så inte samma, vet inte hur det sett ut i tidigare versioner men nu vet man det... inte så kul förstås men blir knappast oservicebart för det👍🏼

Jo man kan nog konstatera att "Powermatic" eller "H-10" som Hamilton kallar dom är en serie verk och finns i olika utföranden och då vet att Certina använt olika. Gött att de inte snålat i PH500an, nu vill jag ha en sådan ännu mer. 😅
 
Senast ändrad:

LoveL

Rolex
Paneristi
2-Faktor
Kom en rejäl dinka idag! 😀
42E950FB-248A-47B1-810C-EABB0E49FA13.jpeg
D18B53A5-E47A-44FB-8A19-DE9FD9B8CA25.jpeg
F834A996-1B78-40A2-ABA6-A04A406EE267.jpeg
 

v0n

Patek
2-Faktor
Jo "Powermatic" eller "H-10" som Hamilton kallar dom är en serie verk och finns i olika utföranden och då kan vi konstatera att Certina använt flera. Gött att de inte snålat i PH500an, nu vill jag ha en sådan ännu mer. 😅
Är toknöjd med min, om man nu skulle behöva serva om tio år år så får man väl ta det bekymret då, ett icke-problem i min värld iaf.
Nördfakta, balansfjädern är anti-magnetiskt Nivachron vilket är ett nytt innovativt material som ska hålla i evigheter, älskar sånt där 🤓
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Är toknöjd med min, om man nu skulle behöva serva om tio år år så får man väl ta det bekymret då, ett icke-problem i min värld iaf.
Nördfakta, balansfjädern är anti-magnetiskt Nivachron vilket är ett nytt innovativt material som ska hålla i evigheter, älskar sånt där 🤓

Ja jag är övertygad om att det är alldeles utmärkta verk. Haft två Hamilton med H10 och de gick bägge stabilt inom COSC. Inte dåligt speciellt med tanke på prisklassen. 👌

Ps. Justerade mitt inlägg sekunderna innan du citerade för att försöka vara så tydlig som möjligt men poängen är densamma. 😅
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Är toknöjd med min, om man nu skulle behöva serva om tio år år så får man väl ta det bekymret då, ett icke-problem i min värld iaf.
Nördfakta, balansfjädern är anti-magnetiskt Nivachron vilket är ett nytt innovativt material som ska hålla i evigheter, älskar sånt där 🤓
Coolt, lika innovativt som att använda plast (ett gammalt innovativt material) där det gör nytta som i TAG och i Certinan. Det är bara jag som jobbar med vibrationer som tycker plast är en innovation, jag veeeet :)
 
Senast ändrad:

v0n

Patek
2-Faktor
Coolt, lika innovativt som att använda plast (ett gammalt innovativt material) där det gör nytta som i TAG och i Certinan. Det är bara jag som jobbar med vibrationer som tycker plast är en innovation, jag veeeet :)
Plast är inte alls ett dumt material egentligen det bara låter så...plastigt. För miljön är det ju ingen höjdare förstås men annars får det
oförtjänt mycket kritik som material 👍🏼
 
Senast ändrad:

Wasabi

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
En riktigt grym klocka, min allra första Tudor som jag köpte igår, mest för att testa då jag aldrig ägt en förut. Men jag vet inte om jag ska behålla den, den känns inte riktigt 100% på min handled. Som Omeganörd så dras jag alltid till omega i slutändan 🤣 ska man behålla eller låta den vandra vidare?
7C8CC381-74D9-4BB2-B6AA-06EE728D22B6.jpeg
2DFA1427-6AC9-41C7-BE8A-157124E198B8.jpeg
00372391-519D-4119-B857-8ECE076F92BC.jpeg
 

Wasabi

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
hehe, till eder tjänst i vått och torrt 😂 Nä, men den är fin men det är alltid svårt att vända när man väl känner att en klocka inte är 100%....tycker jag.
De svårt speciellt när man inte har erfarenhet av märket sen tidigare. Därför jag köpte den för att testa på riktigt. Det är svårt att bilda sig en uppfattning under de få sekunder man testar klockan hos AD.
 
Topp