• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Jepp, oljefylld djupmätare. Galet coolt! Är lite sugen på att köpa originalet men är tveksam till urverket då det kan bli rätt omständligt om man behöver serva det. 🤔
Aquadive50_ad.jpg

Ja, just gult band är lite over the top men ett grått eller svart band hade nog blivit kanon. 👌

Här är originalet i den färgen, ser inte heller ut att ha varit så bra läsbarhet. Vänligen bortse från det kriminellt fula bandet... 🤢
IMG_1685.jpeg

Originalet fanns i många coola färger. 😊
aquadive-time-depth-vintage-divers-watch_3.jpg

PSX_20210408_085449.jpg

Aquadive-Time-Depth-Model-50-Electronic-Vintage-Diver-Watch-_1.jpg
Svincool! Den blåa är 🔥🔥🔥 Hur pålitlig är/var djupmätaren på den här typen av klockor?
Denna får nog lämna nu när nya klockor står på kö in :( inköpt Nov 2020. PMa om någon är intresserad. Annons kommer imorgon.
20210408_102448.jpg
Kul med nytt! Vad är på väg in (förutom Synchron)? ☺️
@Von
Meh, lite antiklimax. Visst är den snygg men jag tycker inte riktigt att den når upp till samma nivå som Aquascaphe, kan dock inte riktigt sätta fingret på vad det är som gör det. Nybörjarfråga: hur fungerar egentligen den inre bezeln? Är den inte "lös" som på alpinisten dvs. att den ändras bara man kommer åt kronan? Det låter även på beskrivningen som att den är fristående på något sätt? Jag fattar ingenting... :bag:
Hallå på er! Tänkte ställa en öppen fråga gällande nyköp av klocka.

När ni kikar på en ny klocka, hur viktigt för er är det att den har länk, antingen som tillval eller som option?

Tacksam för svar! :)
För egen del så bryr jag mig egentligen inte alls då jag alltid bär klockor på nato eller gummi men det blir ändå ett måste eftersom alla andra vill ha länk och det påverkar andrahandsvärdet och gör det svårare att få till ett sälj om den inte har länk.
Mer svarta klockor åt folket!
Jag tycker att PVD är riktigt läckert på bild men tyvärr lirar det inte riktigt på handleden. På tal om PVD så stötte jag på den här i en mikrogrupp igår. Visste inte ens att PVD fanns som alternativ och har aldrig stött på det tidigare men snyggt var det! 👍

FB_IMG_1617893350338.jpg

När ni kikar på en ny klocka, hur viktigt för er är det att den har länk, antingen som tillval eller som option?

Som nämndes ovan så är länk inget krav för en racing-chronograf, mer av en bonus där man kan välja att köpa med/utan (men med det sagt så skulle bonklip eller liknande passa bra).

Svincool! Den blåa är 🔥🔥🔥 Hur pålitlig är/var djupmätaren på den här typen av klockor?

Kul med nytt! Vad är på väg in (förutom Synchron)? ☺️

Meh, lite antiklimax. Visst är den snygg men jag tycker inte riktigt att den når upp till samma nivå som Aquascaphe, kan dock inte riktigt sätta fingret på vad det är som gör det. Nybörjarfråga: hur fungerar egentligen den inre bezeln? Är den inte "lös" som på alpinisten dvs. att den ändras bara man kommer åt kronan? Det låter även på beskrivningen som att den är fristående på något sätt? Jag fattar ingenting... :bag:

För egen del så bryr jag mig egentligen inte alls då jag alltid bär klockor på nato eller gummi men det blir ändå ett måste eftersom alla andra vill ha länk och det påverkar andrahandsvärdet och gör det svårare att få till ett sälj om den inte har länk.

Jag tycker att PVD är riktigt läckert på bild men tyvärr lirar det inte riktigt på handleden. På tal om PVD så stötte jag på den här i en mikrogrupp igår. Visste inte ens att PVD fanns som alternativ och har aldrig stött på det tidigare men snyggt var det! 👍

FB_IMG_1617893350338.jpg
Du skruvar loss övre kronan, skruvar den för att flytta inre vridringen till det läge du vill, när du skruvar åt kronan så förblir innerringen låst i det läge du valt.

Du skruvar loss övre kronan, skruvar den för att flytta inre vridringen till det läge du vill, när du skruvar åt kronan så förblir innerringen låst i det läge du valt.
Tack, misstänkte nästan att det var något sådant men blev lite förvirrad av beskrivningen. Vad menar de egentligen med att den inte är "screwed onto the case"? 🤔
The first allows the internal bezel to be adjusted, thus avoiding any risk of inadvertent manipulation. It is not screwed onto the case to allow its adjustment underwater, while maintaining the water resistance of 200m. (20 ATM)
Jag tolkar det som att den är fristående på något sätt men förstår inte riktigt hur den skulle vara konstruerad i så fall.

Nej absolut inte och det där gäller ju långt ifrån endast billiga klockor 🤷🏻‍♂️ Datorn, plattan & telefonen man sitter och läser detta på. Designerkläderna man har på sig, soffan man sitter i..listan kan göras lång..skrämmande när man börjar tänka på det.
Absolut, håller med till 100% och precis därför jag tycker att man i alla fall kan ägna det en tanke innan man bara köper den där billiga kopian.
Är priset rimligt för varan? Aja, en stor fråga som inte lirar perfekt med forumet men tycker ändå man kan belysa den en gnutta ✌🏼

Tack, misstänkte nästan att det var något sådant men blev lite förvirrad av beskrivningen. Vad menar de egentligen med att den inte är "screwed onto the case"? 🤔
Jag tolkar det som att den är fristående på något sätt men förstår inte riktigt hur den skulle vara konstruerad i så fall.
Den ligger som en lös ring på ytterkanten av tavlan på Legend Divern mfl, ena kronan har ingen koppling till verket utan har väl antagligen bara en kuggände som driver mot vridringen. Men det är definitivt skruvad krona. Om Aquascaphe varianten inte är skruvad krona kan jag inte heller förklara vad som skulle hindra oavsiktlig manipulation om man råkar komma åt kronan.

Jo i en normal SC är det så, men har haft några utan skruvad övre krona också som verkar vara fallet även i denna Baltic, tyvärr.

"It is not screwed onto the case to allow its adjustment underwater"

Hej,

Som många andra redan svarat så är länk väldigt viktigt för mig också, oftast tycker jag klockor känns skönast just på länk.

Det är alltid kul att sätta dit några roliga band men man kommer ofta tillbaka till länk efter ett tag för det är bäst helt enkelt.

Mycket jobb och annat några dagar så det känns nästan som man tappat tråden ;)
Skönt drag här med mycket snyggt...

Har i alla fall "hunnit med" en ny i lådan under veckan.
Denna dök upp i ett paket i går
Med på köpet den mest porriga vridringen jag haft så långt...
Törs man använda den, eller kör man safe med den rostfria?

1617909425558.png

1617909455845.png
Klart man kör med den röda ringen 👌😌🎺

Tillbaka
Topp