• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Dopp före dopparedan ✔ #hönölife
Passar på att önska er alla en God Jul!
oOINR8r.jpg

Cwa9vzY.jpg

Mörkt som zatan därnere idag :nailbiting:
90FvEYQ.jpg

k0onB9n.jpg

O5ghzF0.jpg

Desto ljusare däruppe 😃
PuTfCTv.jpg

d53sUcJ.jpg
Fii fan, paradiset på jorden ju! 😍 Köpte för övrigt en dykdator i form av en Garmin Decent G1 till mig själv i julklapp så jag får väl också ut och plaska så jag får testat den. 😊 Väldigt affordable på rea för övrigt!
PSX_20221224_142105.jpg
 

v0n

Pandion
2-Faktor
Fii fan, paradiset på jorden ju! 😍 Köpte för övrigt en dykdator i form av en Garmin Decent G1 till mig själv i julklapp så jag får väl också ut och plaska så jag får testat den. 😊 Väldigt affordable på rea för övrigt!
PSX_20221224_142105.jpg
Äntligen! Vet ju att den stått högt upp på önskelistan din ett tag 😊
Behöver jag också en sån eller?...ser iaf några snäpp roligare ut än parabolantennen jag har 😆
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Äntligen! Vet ju att den stått högt upp på önskelistan din ett tag 😊
Behöver jag också en sån eller?...ser iaf några snäpp roligare ut än parabolantennen jag har 😆
Ja, har spanat ett tag och med 25% rabatt så var den svår att motstå. 😊 Haha, det behöver du inte. Din är precis lika bra och dessutom mycket tydligare med större siffror. Blev förvånad över hur liten skärm det var på den men det funkar för det jag ska ha den till. 🤷
 

AnliN

Basic
Ja, har spanat ett tag och med 25% rabatt så var den svår att motstå. 😊 Haha, det behöver du inte. Din är precis lika bra och dessutom mycket tydligare med större siffror. Blev förvånad över hur liten skärm det var på den men det funkar för det jag ska ha den till. 🤷
Snyggt! Vart hittar man en sådan fin rabatt?
 

essGunnar

Guld
2-Faktor

Tyckte detta var en av de bästa ledarartiklarna jag läst om klockor på länge. Summerar massvis av mina egna känslor om detta hörnet av klockvärlden.
 

Dr. D

Pandion
2-Faktor
Fruktansvärd. Finns nog inget jag gillar på den, eller jo kronan och visarna. Allt annat meh…

🙈 (sorry)
Jag är mest fashinerad över "storytellingen".
Och att ngn vill/vågar/kan investera tid och pengar i att skapa ett nytt klockmärke.
Borde finnas lättare saker här i världen :)

"Idén till svenska Carl Gustafs exklusiva klockor startade hos en designbyrå med stort intresse för produktutveckling och vackra armbandsur. Idag är grundar sig deras verksamhet främst på tre hörnstenar, som även genomsyrar deras ur.
Filosofi: Enkelt är vackert. Exklusivitet: Ett exklusivt ur ska enbart nå en exklusiv skara (limiterad upplaga). Kvalitet: Swiss made. Carl Gustaf m/1867 förkroppsligar detta och är varumärkets kronjuvel. Armbandsuret är en hyllning till smideskulturen, precisionen, hantverket och industrirevolutionen som dess föregångare stod för."
 
Senast ändrad:

Baramats

Guld
2-Faktor

Tyckte detta var en av de bästa ledarartiklarna jag läst om klockor på länge. Summerar massvis av mina egna känslor om detta hörnet av klockvärlden.
Klockvärlden som grävt sitt egna hål skulle jag säga. Hade vem som helst kunna köpa produkterna ”först till kvarn” istället för att skapa en ”köp-historik” och relation till säljaren så hade detta fenomen aldrig uppstått.
Det är faktiskt imho samlarna (hoaders) och ADs som orsakar detta genom att fortsätta med sin sandlåda av exklusivitet. De dumpar objekten de tvingas köpa för att komma i position att tillåtas köpa de bästa grejerna som också får uppblåsta 2a-handsvärden.

Nej, jag känner noll sympati till de så kallade riktiga samlarna eller riktiga entusiasterna. De borde sagt ifrån för länge sen, protesterat med plånboken, men det gör de inte för de har tjänat mest på systemet i slutändan.

Vad gäller märken som blir poppis som Ming, Anordain, Zelos m fl så har de alltid rumpan bak och vad de än gör så får de säkert kritik.
 
Senast ändrad:

essGunnar

Guld
2-Faktor
Klockvärlden som grävt sitt egna hål skulle jag säga. Hade vem som helst kunna köpa produkterna ”först till kvarn” istället för att skapa en ”köp-historik” och relation till säljaren så hade detta fenomen aldrig uppstått.
Det är faktiskt imho samlarna (hoaders) och ADs som orsakar detta genom att fortsätta med sin sandlåda av exklusivitet. De dumpar objekten de tvingas köpa för att komma i position att tillåtas köpa de bästa grejerna som också får uppblåsta 2a-handsvärden.

Nej, jag känner noll sympati till de så kallade riktiga samlarna eller riktiga entusiasterna. De borde sagt ifrån för länge sen, prtesterat med plånboken, men det gör de inte för de har tjänat mest på systemet i slutändan.

Vad gäller märken som blir poppis som Ming, Anordain, Zelos m fl så har de alltid rumpan bak och vad de än gör så får de säkert kritik.
Jag vet inte, det är ju inte raketforskning direkt. "Vi har gjort den här modellen som visade sig vara en succé, vi kanske ska fortsätta att producera den jäkeln så att fler som vill kan köpa den och vi blir rika. Som man gjort sen starten av den industriella revolutionen. Genialiskt."
Tänk om det suttit nån instagram-dumjävel på Rolex 1954 och sagt att "den här Submariner-grejen kör vi som limiterat nu under hösten. Vill nån ha nått nästa år får de köpa den där Cellini-modellen som vi planerat som nästa släpp"?
Personligen så ser jag bara att de här "företagen" dömer sig till evig småskalighet och jag tror uppriktigt inte det är vad de flesta av dem har som ambition. De bygger inget, de bara mjölkar en allt snävare krets med allt mer intrikata metoder för avtagande avkastning.
 

Baramats

Guld
2-Faktor
Jag vet inte, det är ju inte raketforskning direkt. "Vi har gjort den här modellen som visade sig vara en succé, vi kanske ska fortsätta att producera den jäkeln så att fler som vill kan köpa den och vi blir rika. Som man gjort sen starten av den industriella revolutionen. Genialiskt."
Tänk om det suttit nån instagram-dumjävel på Rolex 1954 och sagt att "den här Submariner-grejen kör vi som limiterat nu under hösten. Vill nån ha nått nästa år får de köpa den där Cellini-modellen som vi planerat som nästa släpp"?
Personligen så ser jag bara att de här "företagen" dömer sig till evig småskalighet och jag tror uppriktigt inte det är vad de flesta av dem har som ambition. De bygger inget, de bara mjölkar en allt snävare krets med allt mer intrikata metoder för avtagande avkastning.
Jo visst, så är det säkert, men det är ju bara att låta de hålla på, om det inte ska bära sig så kommer de försvinna från marknaden.
Jag tror inte vi ska lägga så mycket energi på detta då 2021-2022 är över. Det känns som att det kan minsks rejält med den konjunktur vi har nu.
 
Topp