• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Jag vet att mycket text på tavlan är en vattendelare och många finner det som plottrigt och överväldigande men jag måste nog erkänna att jag föredrar mer text på tavlan framför mindre. Dels för att jag finner att mindre text på inner mig mer om identitet slösa hemmabyggen och framförallt när det då kommer till riktiga verktyg som Rolex var tänkta att vara från början, det är ju ändå ganska vågat att skriva ut så mycket info som är direkt iögonfallande då det blir ett påstående som måste kunna styrkas för märkets trovärdighet. Rolex är ju älskade av entusiaster just för dom är väldigt pålitliga och varför då inte skriva ut det med stolthet där alla kan se det? Ganska kaxigt enligt min mening och samma analogi gäller då för Ginault naturligtvis. Detta är självklart endast min ödmjuka mening.

1000019731.jpg
Det var bara ett litet oskyldigt skämt, inget illa menat. Jag har inget emot text på urtavlor. Har själv haft ett par modeller som andra nog skulle uppfatta som plottriga, men som inte stört mig det minsta. Tycker som sagt att Silent Service är en riktigt fin modell. Modern och tidlös på samma gång, diskret men inte tråkig.
 

M26

Rolex
2-Faktor
Vilken Ginault kvartett hexagon

Jag har precis köpt min och är fortfarande nykär men spontana känslan blir att varför har jag inte provat denna tidigare ☺️
Kvalitetskänslan är total på alla plan.
Balansen i klockan på handleden, uppdraget i kronan, vridringen och den taktila känslan, allt känns topnotch.

Gillar att det är ett distinkt klick i on the fly justeringen till skillnad mot Tudors T-fit.
Ska tilläggas att T-fit också är grymt bra och upplevde mest funktionen som lite flimsy på min P39.
Beror nog på titan materialet och känslan i det.
Min BB36 samt andra modeller som Pro, BB54 etc har en mer gedigen känsla.
Men jag saknar klicket även där.

Spontant så skulle jag kunna tänka mig en Ocean-Rover ll med framöver 🤓
Misstänker att den inbyggda dykarförlängningen bidrog till den känslan men även Titanet gör ju sitt, ogillar själv titan då jag tycker att det känns lite "plastigt" om det nu är korrekt att beskriva det så 🤔

Tycker definitivt du bör testa en OR2a, även om det mer är en Homage än vad Silent Service är. Tycker inte det tar ifrån mycket av värdet.

Det var bara ett litet oskyldigt skämt, inget illa menat. Jag har inget emot text på urtavlor. Har själv haft ett par modeller som andra nog skulle uppfatta som plottriga, men som inte stört mig det minsta. Tycker som sagt att Silent Service är en riktigt fin modell. Modern och tidlös på samma gång, diskret men inte tråkig.

Tycker inte att du skrev något tokigt och förtydligade dessutom i din nästkommande post, tror inte att någon annan tog illa vid sig heller och i vilket fall så får ju alla tycka precis som dom själva vill. En del tycker det är på gränsen till hädelse med så mycket text och jag är nog i en minoritet som gillar mycket text och information på tavlan. Jag ville mest bara ge min syn på en av de mest omdebatterade frågorna inom klockvärlden, vem vet kanske lyckas jag omvända några till vårat läger med mitt resonemang 😅
 
Senast ändrad:

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Misstänker att den inbyggda dykarförlängningen bidrog till den känslan men även Titanet gör ju sitt, ogillar själv titan då jag tycker att det känns lite "plastigt" om det nu är korrekt att beskriva det så 🤔

Tycker definitivt du bör testa en OR2a, även om det mer är en Homage än vad Silent Service är. Tycker inte det tar ifrån mycket av värdet.



Tycker inte att du skrev något tokigt och förtydligade dessutom i nästkommande post, tror inte att någon annan tog illa vid sig heller och alla får ju tycka precis som dom vill. En del tycker det är på gränsen till hädelse med så mycket text och jag är nog i en minoritet som gillar mycket text och information på tavlan. Jag ville mest bara ge min syn på en av de mest debatterade frågorna inom klockvärlden, vem vet kanske lyckas jag omvända några till vårat läger med mitt resonemang 😅
Ja titan ger helt klart en annan feeling.

Jag var ursprungligen ute efter en Silent Service med traveler bezel men när tillfället kom upp för divern så kunde jag inte låta bli.
Skulle det bli en Ocean Rover så skulle jag välja den med blå bezel och utan datum.
 

Meridius

Panerai
2-Faktor
Ja titan ger helt klart en annan feeling.

Jag var ursprungligen ute efter en Silent Service med traveler bezel men när tillfället kom upp för divern så kunde jag inte låta bli.
Skulle det bli en Ocean Rover så skulle jag välja den med blå bezel och utan datum.
Helt enig där med traveler bezel och en blå OR2:a 🙂

Har testat båda men bara ägt 39an och enligt min mening är det Tudors i särklass bästa modell näst efter 54an, misstänker att vi har snarlika handleder och du bör inte avskriva den enbart på vad du ser på papperet.


Jag vet att mycket text på tavlan är en vattendelare och många finner det som plottrigt och överväldigande men jag måste nog erkänna att jag föredrar mer text på tavlan framför mindre. Dels för att jag finner att mindre text påminner mig mer om identitetslösa hemmabyggen och framförallt när det då kommer till riktiga verktyg som Rolex var tänkta att vara från början, det är ju ändå ganska vågat att skriva ut så mycket info som är direkt iögonfallande då det blir ett påstående som måste kunna styrkas för märkets trovärdighet. Rolex är ju älskade av entusiaster just för dom är väldigt pålitliga och varför då inte skriva ut det med stolthet där alla kan se det? Ganska kaxigt enligt min mening och samma analogi gäller då för Ginault naturligtvis. Detta är självklart endast min ödmjuka mening.


Tycker inte att det är så illa som det kanske ser ut på bild och definitivt inget jag tänker på, kan t.o.m. tycka att det är snyggare ibland med lite kontrast om det är en medveten detalj. Efter att ha testat det mesta inom klockvärlden under mina 25+ år som klocktorsk så sticker jag lätt ut huvudet och säger att Ginault är bland det absolut bästa jag provat alla kategorier! Samtliga 4 ingår fortfarande i min samling 👌

1000019731.jpg

Jag har aldrig hållt i en 39a så du kan mycket väl ha rätt. Dock kan jag tycka att 39 kan upplevas litet emellanåt, det passar på vissa klockor men en dykare som pelagos ska ha ordentlig närvaro. 42 i titan känns ju nästan som en 40:a i rostfritt 🙂
Sen är det fler saker som stör mig med 39an. Spännet ser överdimensionerat ut och den saknar de snygga ”insjunkna” index som 42an har, för att nämna några.
 
  • Like
Reactions: M26

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Missat den här återlanseringen av Momentum.

1721853248894.png

Kul att dom återupplivar UDT:n samt att den digitala modulen har stora digitala siffror.

 

BorisTheSpider

Cartier
2-Faktor
Missat den här återlanseringen av Momentum.

1721853248894.png

Kul att dom återupplivar UDT:n samt att den digitala modulen har stora digitala siffror.

Har du lagt en beställning? Man är nästan där.
 
Topp