• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Som medlemmar förtjänstfullt påpekade kan du med enkla medel göra en själv genom att tillsätta valfri snabb kolhydrat i pulverform till ditt favoritproteinpulver. Det är alltid billigast och du styr enkelt över andelen protein/kolhydrater.

Kör man mycket av den typen av drycker i samband med träning kan det vara bra att kika på alternativ till maltodextrin. Vissa, inte alla, blir känsliga i magen av för mycket Malto. Då kan tex Vitargo vara lite mer skonsamt, finns även andra bra varianter.

På senare tid rekommenderas det bara proteinpulver efter träning. Man anser att kolhydraterna från maten räcker gott och väl. Men snabbt protein direkt efter träningen är viktigare. Bro-science kanske men jag tycker att en kolhydratrik måltid ett par timmar innan träningen fungerar bra.
 
På senare tid rekommenderas det bara proteinpulver efter träning. Man anser att kolhydraterna från maten räcker gott och väl. Men snabbt protein direkt efter träningen är viktigare. Bro-science kanske men jag tycker att en kolhydratrik måltid ett par timmar innan träningen fungerar bra.
Jag tror jag vet vad du menar men håller inte riktigt med om jag ska vara petig, det beror ju på vad syftet är med att inta något efter träning.

Att proteinet är viktigast ur ett perspektiv att bygga muskler är nog alla överens om, den förhöjda muskelproteinsyntesen som man ser efter styrketräning är i princip helt aminosyroberoende. Alltså, i den aspekten tillför kolhydrater ingenting. Men det kan absolut finna fördelar med att inta kolhydrater direkt efter passet, men inte ur ett perspektiv att det höjer proteinsyntesen. Däremot så är kroppen aldrig så mottaglig för att lagra in glykogen i musklerna som efter träningen. Det kan tex ha betydelse om man går på en strikt diet och enbart äter kolhydrater vid vissa tillfällen eller väldigt begränsat. Då kan det vara en smart idé att utnyttja.

Det du skriver är inte bro science, men det finns andra syften än enbart muskelproteinsyntes.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
haha men snälla? Det kanske har relevans om du mitt uppe i en flerdagarstävling à la crossfit games där det är nödvändigt att fylla depåerna optimalt för att kunna tävla några timmar senare.

Ja, det kan man ju tycka.
"Optimal träning" och "optimal nutrition" till det yttersta är ju vad gemene man är ute efter idag. Du märker detta hos tränande folk som måste ha en prestationshöjande PWO drink innan passet och klarar nästan inte av att träna utan en träningsapp.
Gissa om godistipset går hem hos dem.
Själv struntar jag i sånt. Tränar när jag har lust och efter ork och äter lite mer protein än den rekommenderade mängden.
 

Huvudverk

Cartier
2-Faktor
Ja, det kan man ju tycka.
"Optimal träning" och "optimal nutrition" till det yttersta är ju vad gemene man är ute efter idag. Du märker detta hos tränande folk som måste ha en prestationshöjande PWO drink innan passet och klarar nästan inte av att träna utan en träningsapp.
Gissa om godistipset går hem hos dem.
Själv struntar jag i sånt. Tränar när jag har lust och efter ork och äter lite mer protein än den rekommenderade mängden.
Då missförstod du mig. Om du inte ska träna fler än 1 pass per dag så hinner glykogendepåerna fyllas på av vanligt godis. Det spelar således ingen roll om du inte ska träna igen samma dag.

Ät godis och var glad :D
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Då missförstod du mig. Om du inte ska träna fler än 1 pass per dag så hinner glykogendepåerna fyllas på av vanligt godis. Det spelar således ingen roll om du inte ska träna igen samma dag.

Ät godis och var glad :D
+1
Och kroppen behöver inte snabba kolhydrater eller ens kolhydrater för att hinna fylla på sina depåer på säg 24timmar.
Håller med om att dessa opti-diskussioner gått lite för långt för att röra styrketräning och gymträning. Men såklart gillar man klockor är det säkert en låg tröskel till att nörda ner sig på små detaljer även på andra plan :)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
+1
Och kroppen behöver inte snabba kolhydrater eller ens kolhydrater för att hinna fylla på sina depåer på säg 24timmar.
Håller med om att dessa opti-diskussioner gått lite för långt för att röra styrketräning och gymträning. Men såklart gillar man klockor är det säkert en låg tröskel till att nörda ner sig på små detaljer även på andra plan :)

Ok, kanske har det kommit nyare rön om ätfönstret och kolhydrater. Dvs du riskerar inte att de snabba kolhydraterna lagras som fett om du äter det inom ~1h efter träning. Så lydde rönen iaf under nittiotalet. :)
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Ok, så det där ätfönstret som står vidöppet för kolisar är alltså en myt?
Det finns ett s.k "fönster" i samband med träning när kroppen är väldigt mottaglig för att lagra in kolhydrater, samma som att kroppen är extra mottaglig för protein och på så sätt öka proteinsyntesen. Är väl lite oklart hur länge eller hur stor effekt fönstret har, såklart också beroende på hur träningspasset sett ut, hur sliten kroppen är, samt hur övriga kosten sett ut.

Dock tror jag att dessa mekanismer har väldigt liten om ens någon "extra" effekt för 99,9% av befolkningen. Då är resterande 0,01% elitidrottare eller andra som tränar flera pass varje dag, hos dem finns det såklart en vinning i att fylla på depåerna snabbt för att hinna återhämta sig till nästa träningspass.

Äter man en bra kost i övrigt har kroppen gott om energi att använda ändå och har du tex ätit långsamma kolhydrater och protein några timmar innan träningspasset är dessa fortfarande igång och bryts ner och kan på så sett nyttjas för att fylla på depåerna i det s.k "fönstret"

Undantaget är väl om man går på ett kraftigt underskott, då kan det vara värt att fundera på vart man vill portionera ut sina kalorier under dagen. Jag skulle då isåfall välja att lägga största delen av kaloriintaget runt träningspasset.

Och ska man ha nytta av de snabba kolhydraterna till något vettigt är det ju egentligen bäst att inta dessa i samband med träning. För att få energi innan och under träningspasset eller för att påskynda återhämtningen efter träningspasset.
 

carlanton

Audemars
Har kört SL 5x5 och 3x3 med upptrappade sets (ungefär 5×70%, 5x85%, 5x80% 3x3-90% alt. 5x90% i mark) i några månader med bra resultat. Bara två-tre pass i veckan och ökat massor i vikt och ökat ordentligt i alla övningar. Har inte platåat i någon övning men har gått över till 531 BBB för att det verkar roligare och för att jag börjar hamna farligt nära fail i 3x3 på bänk (107,5 kg) och 1x5 i mark (150 kg).

Förstår jag programmet rätt:

Maxreps på sista övningen i bassetet och alltid 5x10 på volymsetet? Är det klokt att skippa komplementövningarna helt i början eller är det bara att köra på och hoppas att man håller? Har kört främst chins, dips, benlyft och kettlebellutfall som komplement. Men vill också göra tunga stångrodd då jag tycker coren utvecklats sjukt bra av den.

Och är det ok att byta ut BBB-setet mot motsvarande övningar med hantlar/kettlebells/incline eller är tanken att de måste vara precis samma som bassetet?

Drömmer mig tillbaka till SL där det bara fanns ett rätt och svaret på alla frågor var: mer squats, mer mat...

Screenshot_20181127-112850_Five3OnePro.jpg
 

LI0N

Panerai
Vad kör folket med för gymscheman? Är det någon som kör push & pull dagar eller halvkroppspass?

Idag kör jag,
Måndag: Cardio/badminton/innebandy
Tisdag: Bröst
Onsdag: Rygg
Torsdag: Axlar
Fredag: Vila
Lördag: Ben
Söndag: Vila
+ Någon armövning varje dag eftersom att jag är en discogymmare ;)

Börjar bli trött på det här och har i princip slutat gå framåt så ett nytt schema skulle vara kul.
Tar tacksamt imot tips!
 
Har kört SL 5x5 och 3x3 med upptrappade sets (ungefär 5×70%, 5x85%, 5x80% 3x3-90% alt. 5x90% i mark) i några månader med bra resultat. Bara två-tre pass i veckan och ökat massor i vikt och ökat ordentligt i alla övningar. Har inte platåat i någon övning men har gått över till 531 BBB för att det verkar roligare och för att jag börjar hamna farligt nära fail i 3x3 på bänk (107,5 kg) och 1x5 i mark (150 kg).

Förstår jag programmet rätt:

Maxreps på sista övningen i bassetet och alltid 5x10 på volymsetet? Är det klokt att skippa komplementövningarna helt i början eller är det bara att köra på och hoppas att man håller? Har kört främst chins, dips, benlyft och kettlebellutfall som komplement. Men vill också göra tunga stångrodd då jag tycker coren utvecklats sjukt bra av den.

Och är det ok att byta ut BBB-setet mot motsvarande övningar med hantlar/kettlebells/incline eller är tanken att de måste vara precis samma som bassetet?

Drömmer mig tillbaka till SL där det bara fanns ett rätt och svaret på alla frågor var: mer squats, mer mat...

Screenshot_20181127-112850_Five3OnePro.jpg
Du kan ju prova och se hur det känns. Men kroppen tar stryk av så pass många reps baslyft, så att köra alla de komplement du beskriver är inte att rekommendera. Det blir mycket tungt. Ett tips är att flippa 5x10-övning till annat baslyft, alltså 531 bänk tillsammans med 5x10 militärpress och så vidare. Brukar lägga till ett komplement per pass, benlyft eller chins.
 
Ok, så det där ätfönstret som står vidöppet för kolisar är alltså en myt?
Det är olika saker, fönster för extra effektiv glykogeninlagring och fönster för förhöjning av muskelproteinsyntes som funktion av intag av protein efter träning.

Det första fönstret är betydligt kortare jämfört det andra fönstret som snarare handlar om en bred ladugårdsvägg.
 

UNO

Panerai
Bra kropp även för en artonåring. Mycket bra rygg (av det man kan se) och axlar samt mage.
Jag hade gärna sett lite mer volym på armar och vader och kanske lår. Men ta det med en nypa salt. Du ville ha feedback. :)
Du har en bra och hård kropp i överlag.
Tack, det märks att du är van att bedömda, dock kan jag säga att vaderna inte är så tokiga sett bakifrån.
Jag har minskat över axlarna sista åren men det spar mig massor med pengar, idag kan jag nästan köpa skjortor i butik, för 5 år sedan skiljde det 2 storlekar mellan axlar och midja..
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Tack, det märks att du är van att bedömda, dock kan jag säga att vaderna inte är så tokiga sett bakifrån.
Jag har minskat över axlarna sista åren men det spar mig massor med pengar, idag kan jag nästan köpa skjortor i butik, för 5 år sedan skiljde det 2 storlekar mellan axlar och midja..

Alldeles för breda axlar är absolut inget snyggt. Fin symmetri är a och o. Jag tycker att du ger ett bra helhetsintryck!
 
Topp