Laddar...
Nymans Ur 1851

Payson

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Widowmaker, 7 juli 2016.

  1. joca

    joca Platina Premium

    Inlägg:
    4.530
    Från:
    Stockholm
    odjur!
     
  2. marw

    marw Tantal

    Inlägg:
    559
    Från:
    Stockholm
    E5EF6770-ED6A-4970-B8F9-1705C3E6D37A.
    Jag har typ aldrig lyft en vikt men är 40 plus och boxas typ tre gånger i veckan. Brukar ta lite idolbilder och skicka till min sambo för att glädja henne. Bjuder på en. Nu finns inga ursäkter, posta på. Observera att jag fick maskera ordentligt nertill.
     
    ozzyozzy, vonbahr och jistanes gillar detta.
  3. Tactical trader

    Tactical trader Brons Friends Of KS Premium

    Inlägg:
    899
    Från:
    En deprimerande plats...
    Synnerligen köttig maskering o_O;)
    Jocas kommentar om inlägget ovan går fint även här.......odjur :happyhappy:
     
  4. FC St. Pauli

    FC St. Pauli Titan

    Inlägg:
    215
    Från:
    Stockholm
    Att köra som du gör är nog det vanligaste ute i gymmen, inget fel med det iofs. Det är dock alltid svårt att rekommendera helt nya upplägg när man inte vet något alls om den som skall använda schemat. Erfarenhet, vikt, styrka, nuvarande volym (set/reps), mål med träningen kan vara en bra start.

    Du kanske får lite mer förslag om du skriver lite mer. :)
     
    Tactical trader gillar detta.
  5. jistanes

    jistanes Titan

    Inlägg:
    219
    Har nåt skit med axeln/skuldran, kan inte göra en enda pull-up (brukar köra 3x5), är allmänt svag i den armen. Det strålar ner till fingrarna och domnar lite när jag sitter i vissa positioner. Jag har ingen erfarenhet av att behandla misstänkt ”idrottsskada” - hade ni gått till vårdcentral med detta eller vart går man annars? Vet inte ens vad det kan heta. Fysio-nånting? :)
     
  6. hejsam

    hejsam Brons

    Inlägg:
    1.260
    Gå till vårdcentral och få en remiss till sjukgymnast/fysio, strunta i privata sjukgymnaster/fysioterapeuter/naprapater/kiropraktorer de är svindyra och oftast inte bättre :)
     
    jistanes gillar detta.
  7. snoozarn

    snoozarn Diamant Premium

    Inlägg:
    6.315
    Från:
    Stockholm
    Haha, tvärtom är min erfarenhet och då har jag tjatat hål på VC m.fl. "Unga ska inte ägna sig åt styrketräning."

    Hitta en vettig naprapat eller kiropraktor privat, om du bor i huvudstaden kan du gå till Naprapathögskolans klinik för att spara en peng. Det är ens kropp som ska hålla länge till, hellre betala lite mer till en bra privat.
     
    CaptainOats och jistanes gillar detta.
  8. Johanw

    Johanw Tantal

    Inlägg:
    593
    Från:
    Lomma
    Alternativt en klinik som kan träningsrelaterade skador och har högkostnadsskydd/anslutna? Jag gick t.ex till iKlink när jag hade en klämd slemsäck i axeln. När skyddet slagit in så kunde jag gå 2 ggr i veckan på laserbehandling utan att det kostade mig ett öre. Även uppföljning under hela året blev "gratis".
     
    jistanes och snoozarn gillar detta.
  9. snoozarn

    snoozarn Diamant Premium

    Inlägg:
    6.315
    Från:
    Stockholm
    Precis. Goda erfarenheter av Fysiocenter Odenplan, som också är anslutna.
     
    jistanes gillar detta.
  10. UNO

    UNO Brons

    Inlägg:
    1.006
    Från:
    Bullshit City
    1:a rådet är ”våga vila”, sätt av en månad för annat, gå långa promenader, läs en bok, städa hemma, bygg en plastmodell.
    Sen efter en månad, utvärdera.
    Min hälsporre tog tre år, min axel ett halft år.
    Vinnaren är den som håller över tid, inte den som lyfter tyngst när hen är hel.
     
    jistanes och INSANE gillar detta.
  11. hejsam

    hejsam Brons

    Inlägg:
    1.260
    Jag har fått jättebra hjälp hos ej privata aktörer. Gäller dock att du ser till att få komma till ett ställe som har idrott som inriktning annars får du bara alvedon och vila rådet.
    Finns flera idrottskliniker i Stockholm tex, sabbatsberg, Sofiahemmet m.fl!
     
    jistanes gillar detta.
  12. FC St. Pauli

    FC St. Pauli Titan

    Inlägg:
    215
    Från:
    Stockholm
    Tänk på att såväl naprapati och kiropraktik inte är baserat på sund vetenskap och det finns inga seriösa vetenskapliga studier på att det fungerar. Därmed inte sagt att det inte kan vara skönt, hjälpa för stunden etc. Men grunden är ormolja.

    Jag skulle försöka få tag på en sjukgymnast/fysioterapeut.
     
    jistanes och Ninen79 gillar detta.
  13. jistanes

    jistanes Titan

    Inlägg:
    219
    Sjukgymnast var ordet jag sökte, tack alla för bra svar! Mest ute efter att veta om jag får/bör träna överkropp och isf hur/hur hårt. Tack igen för hjälpen.
     
  14. carlanton

    carlanton Guld

    Inlägg:
    3.003
    Första veckan kändes bra, lite träningsvärk bara. Körde arbetsövning, volymövning och ett lätt komplement (chins, dips, kettlebells) per pass. Orkade fler reps än jag trodde. För mig funkade det bra att riva av hela passet i samma övning eftersom det sparar tid. Har kört igenom varje pass på 45 minuter och ändå vilat länge mellan seten.

    Screenshot_20181205-073159_Five3OnePro.
     
  15. dauit

    dauit Brons Premium

    Inlägg:
    872
    Från:
    Stockholm
    Har blivit utsatt för något liknande. Skulle "avracka" stången när jag skulle bänkpressa(ett vanligt arbetsset á 8 rep). Kände då hur det strålade till i båda axlarna och blev allmänt svag i båda armarna, kunde knappt lyfte ett mjölkpaket upp till huvudhöjd under några dagar. Aldrig känt något liknande förut.

    Löste sig efter ett tag men känner mig fortfarande allmänt svag när jag kör push-övningar, pull-övningar är jag fortfarande lika stark i lika så OH-knäböj samt vanlig knäböj. Boulderingen har inte förändrats där heller.

    Låter som om jag har blivit drabbad av någon liknande, hojtar gärna till hur det går för dig!
     
    Senast ändrad: 5 december 2018
    jistanes gillar detta.
  16. Takuan

    Takuan Titan

    Inlägg:
    55
    Jag har personligen besökt Daniel Andréasson för några idrottsrelaterade bekymmer. Han är i grunden kiropraktor även om det inte riktigt är hur han jobbar för tillfället, utan snarare som en fysioterapeut. Han är iallafall specialiserad på axelproblematik samt håller utbildningar i ämnet, så jag tror att det kan vara en bra idé att besöka honom för en genomgång kanske. Förutsatt att du/ni befinner er i Stockholm. Kan bokas via spinalbalans.se
     
    jistanes och dauit gillar detta.
  17. Bikinigubben

    Bikinigubben Brons

    Inlägg:
    887
    Jag fick något liknande och då var det fästet mellan biceps och axel som nästan hade gått av enligt sjukgymnasten. Fick ett par övningar som jag slarvade med och körde snarare på som vanligt men med något lättare vikter så det läkte efter ett tag!
     
  18. UNO

    UNO Brons

    Inlägg:
    1.006
    Från:
    Bullshit City
    Axlarna är luriga, en kula i en skål.
    Det gäller att fram och baksida är lika starka så att kulan inte trycker mot skålen för då blir det inflammation.
    Lätt hänt att det blir mycket bröstträning vilket ger framåtroterade axlar(fult dessutom).
    Facepulls med snöre är vägen att gå, gummiband är ett annat sätt, kramande så att skulderbladen möts.
     
  19. Bikinigubben

    Bikinigubben Brons

    Inlägg:
    887
    Tips på bra stretch för bröst? Lättare att t.ex. foam rolla ryggen och därmed stretcha ut den.
     
  20. UNO

    UNO Brons

    Inlägg:
    1.006
    Från:
    Bullshit City
    "Spänn" i ryggmusklerna ger mer än stretch 24/7 vill jag säga, gummibandet ger just spännet i musklerna.
    Bättre hållning kommer på köpet.
     
  21. hejsam

    hejsam Brons

    Inlägg:
    1.260
    Går ju inte att bli lika stark i de musklerna som drar axeln bakåt än de som drar framåt då det är mycket större muskelgrupper helt enkelt.

    Men ja framförallt aktivering av de bakre musklerna (rotatorkuffen, nedre trapetzius och rhomboideus) samt bibehålla en god rörlighet i de muskler som roterar axeln framåt (bröstmuskeln, latsen och tricep tex) är att föredra!
     
  22. UNO

    UNO Brons

    Inlägg:
    1.006
    Från:
    Bullshit City
    Helt rätt !
    Man får mao inte bli f ö r stark på framsidan. Det är lite livets lotteri hur ens axel är så alla har lite olika förutsättningar.
     
  23. dauit

    dauit Brons Premium

    Inlägg:
    872
    Från:
    Stockholm
    Nästan gått av, det vill man helst inte läsa. Haha.

    Vilket fall, jag bokade tid hos en Robin på Fysiocenter Odenplan nu på fredag(tack snoozarn). Få se vad han har att säga
     
  24. hejsam

    hejsam Brons

    Inlägg:
    1.260
    Haha ja nå är det ett lotteri precis som allt annat som rör kroppen, men finns väldigt många väldigt starka på framsidan som håller sig hel samtidigt som det finns de som är balanserade som är skadad.
    Summan är att man kan bli skadad oavsett, men man kan förbättra sina odds litegrann med rätt balans, rätt teknik och rätt träningsupplägg! :)

    Man ska inte vara rädd för att inte bli för stark och man ska inte bli rädd för att träna specifika rörelser/övningar!
     
  25. Torsten

    Torsten Guld

    Inlägg:
    4.016
    Från:
    Orten
    Har efter två pauser (först 25 år och sen 7 månader) börjat träna igen och det är ju så jäkla skönt! :)

    Kör enligt det här upplägget: https://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-over-under/

    På pappret ser benpassen mesiga ut och innan det första funderade jag på vilka andra övningar jag skulle lägga in. Behövdes inte!
    Sjuk träningsvärk ett par dagar efter! :hungover:
     
    CaptainOats gillar detta.
  26. UNO

    UNO Brons

    Inlägg:
    1.006
    Från:
    Bullshit City
    Fortfarande lite bilder i tråden.
     
  27. CaptainOats

    CaptainOats Platina

    Inlägg:
    5.154
    Fick Herr Uno mersmak efter marws full body några poster upp? :)
     
    spammerstakeahike gillar detta.
  28. UNO

    UNO Brons

    Inlägg:
    1.006
    Från:
    Bullshit City
    Nja, jag tycker det är galet mycket text så jag postade en bild på mig själv som min fru tog i somras(sid 31), kul om fler postade bilder.
     
    CaptainOats gillar detta.
  29. spammerstakeahike

    spammerstakeahike Silver

    Inlägg:
    2.231
    Jag kan tänka mig att posta en dad-bod på mig själv, dvs lite muskler här och där och en fin bilring.
     
  30. UNO

    UNO Brons

    Inlägg:
    1.006
    Från:
    Bullshit City
    Ja eller en bild på lokala gym:et eller PB-lyftet ?