Laddar...
Nymans Ur 1851

Payson

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Widowmaker, 7 juli 2016.

  1. JLC

    JLC Brons

    Inlägg:
    1.281
    Nån som vet något bra hållbart program för tyngre Kettlebells (+16kg).
    Tycker jag (som gammal kampsportare) får bättre kontroll och känsla med kettlebells än med skivstänger.
     
  2. snoozarn

    snoozarn Diamant

    Inlägg:
    7.097
    Från:
    Stockholm
    Kollat in Pavel Tsatsouline?
     
    JLC gillar detta.
  3. JLC

    JLC Brons

    Inlägg:
    1.281
    nej det har jag inte, tack för tips. är det youtube du hänvisar till eller?
     
  4. Johanw

    Johanw Tantal

    Inlägg:
    615
    Från:
    Lomma
    Dålig bild men hade bra drag i vaderna idag.

    1BB3B372-288E-4822-AD2E-8F92478B2827.
     
    LongCon och spammerstakeahike gillar detta.
  5. spammerstakeahike

    spammerstakeahike Guld

    Inlägg:
    3.931
    Fick nyligen veta att mina testonivåer är normala. Dock vet jag inte hur mycket som är fritt resp. bundet.
     
    LongCon och Tactical trader gillar detta.
  6. spammerstakeahike

    spammerstakeahike Guld

    Inlägg:
    3.931
    Tvååringen. Har potential.

    IMG_20190807_070356.
     
    Strimlaren, tim ur länk, joca och 3 andra gillar detta.
  7. JonasF

    JonasF Titan

    Inlägg:
    209
    Från:
    Skurup
    Någon som har erfarenhet av en deff och sen göra en "reverse diet" där man sakta ökar i kalorier vecka för vecka för att återställa sin ämnesomsättning utan att lägga på sig allt för mycket extra kilon? Hur mycket ökade ni per vecka? Hur lång tid tog det? Vad var viktuppgången?
     
  8. JonasF

    JonasF Titan

    Inlägg:
    209
    Från:
    Skurup
    Blev så jäkla glad när jag tog 200 i mark förra veckan. Har ett PB på 210 men har gått ner runt 6-7 kg sedan jag gjorde det. Lyftet på 200 gjorde att det blev 2,5 gånger kroppsvikt. Det är ju kanske ingen vikt att skryta om egentligen men jag är sjukt nöjd över att klarat av det. Känns inte som jag har tappat allt för mycket styrka under viktnedgången även om den gick lite för fort, är till och med starkare i vissa övningar.

    https://www.instagram.com/p/B0jCE6nILpy/
     
    Fergi, Three5One, tim ur länk och 3 andra gillar detta.
  9. spammerstakeahike

    spammerstakeahike Guld

    Inlägg:
    3.931
    Impad till max! Bra jobbat.
     
    JonasF och LongCon gillar detta.
  10. tim ur länk

    tim ur länk Silver

    Inlägg:
    2.248
    Respekt!
     
    JonasF gillar detta.
  11. spammerstakeahike

    spammerstakeahike Guld

    Inlägg:
    3.931
    Det funkar inte. Jag har testat.
    Jag testade att deffa hårt och förlorade massvis med muskler och fett. Kanske t om skelettvävnad!
    Sen tog återhämtningen extremt lång tid (alltså vända och ligga på kaloriplus och fortsätta träna).
    Proteinsyntesen och ämnesomsättningen tog nog skada av den hårda deffen.
    Nej, det är inte värt det. Bättre att bulka dig till rimliga nivåer och sen ligga på +- noll och låta fettet sakta rinna av, låt det ta flera månader.
    Nu ligger jag på rejält plus kalorimässigt, är alltså inte rädd för att äta och mår bra även om jag börjar få fläsk runt midjan. :) Träningen går bra, orkar lyfta bättre osv.

    För att bygga måste du ligga på plus :

    https://www.styrkelabbet.se/maximalt-med-muskler-hur-stort-kalorioverskott/
     
    LongCon och JonasF gillar detta.
  12. JonasF

    JonasF Titan

    Inlägg:
    209
    Från:
    Skurup
    Tanken är att sakta börja röra mig mot kaloribalans och därefter gå mot ett litet överskott. Jag vill bara inte ta ett för stort hopp från underskott till överskott. Just nu har jag lagt på 75 kalorier/dag första veckan och kommer lägga till 75 nästa vecka osv tills jag är i balans. Jag kommer gå upp i vikt men syftet är mer att återställa min ämnesomsättning.
     
    LongCon gillar detta.
  13. LongCon

    LongCon Miss Softie

    Inlägg:
    7.452
    Från:
    Södra Hälsingland
    Har tränat 4 månader nu nere i min källare. Maxade nyligen 140 kg i mark men känner att jag har mycket mer att ge om inte ländryggen spökade hela tiden. Tar 130 kg i böj och borde ta mycket mer i mark än böj känns det som.

    Fick ont i över en månad när jag lyfte fel, skulle testa remmar och min set up blev helt fel. Körde inte mark på en hel månad efter det. Nu kan ländryggen kännas redan vid 100 kg.

    Förutom starkare bålmuskulatur och bälte, finns det någon teknik/tips/trix i marklyft som är sparsam mot ländryggen?

    Sumolyft är ju lättare för ryggen men vill inte köra rena sumo, känns som en sämre övning.
     
    spammerstakeahike gillar detta.
  14. LongCon

    LongCon Miss Softie

    Inlägg:
    7.452
    Från:
    Södra Hälsingland
    Fast beror lite på. I mitt fall där det finns en rejäl övervikt och jag käkar 150-200g protein samt är nybörjare går det faktiskt att bygga på ett rejält underskott.

    Nu ligger jag på 1500 kcal/dag och är glad om jag inte förlorar muskelmassa. Trots så lågt kaloriintag kan jag öka i styrka men det kanske bara är teknikförbättringar egentligen.
     
    spammerstakeahike gillar detta.
  15. spammerstakeahike

    spammerstakeahike Guld

    Inlägg:
    3.931
    Jo, för nya tränande är det ju alltid lättare att lägga på sig muskler. Det är en skön period!
     
    LongCon gillar detta.
  16. spammerstakeahike

    spammerstakeahike Guld

    Inlägg:
    3.931
    Jäkligt imponerande resultat. Du har bara tränat i fyra månader?
    Jag tycker detta med vikthets (på stången) inte bör vara något eftersträvansvärt då risk för skador ökar. Hellre vara lagom och det är ju inte illa det heller. Små ökningar över en lång tidsperiod har jag som mål och skadorna har blivit avsevärt färre.
     
    Ninen79 och LongCon gillar detta.
  17. spammerstakeahike

    spammerstakeahike Guld

    Inlägg:
    3.931
    75 kcal? Du mäter alltså all mat du äter?
    Jag tvivlar på att 75 kcal gör varken till eller från. Länken jag klistrade in talar om typ 500-900 kcal / dygn..
     
  18. LongCon

    LongCon Miss Softie

    Inlägg:
    7.452
    Från:
    Södra Hälsingland
    Tack! Ja, cirka 4 månader. Tränade senast under ett par år för ungefär 7 år sedan men det var mer disco. Nu är det mer seriösa helkroppspass med stång 3 ggr/vecka ihop med en polare.

    Sedan är jag ju tjockis med så är väldigt dåliga resultat om man tänker viktklass. Skall gå ner 20-25kg tills nyår senast och då kommer resultaten kännas bättre.

    Håller med, dumt att hetsa mot högre vikter men det är ju nyttigt med mål också.
     
    spammerstakeahike gillar detta.
  19. JonasF

    JonasF Titan

    Inlägg:
    209
    Från:
    Skurup
    Lite missförstånd.

    Jag ligger på underskott nu. Har börjar röra mig mot kaloribalans i steg ett. Detta gör jag genom att sakta och steg för steg gå mot balans och inte genom att från en dag till en annan lägga på 100-tals kalorier. Teorin är att kroppen ”varvar” upp och anpassar sig till ny nivå och lägger på sig minimalt med fett.
     
  20. LongCon

    LongCon Miss Softie

    Inlägg:
    7.452
    Från:
    Södra Hälsingland
    Fast lägger du dig på kaloribalans lägger du ju inte på dig fett.
     
    Huvudverk gillar detta.
  21. spammerstakeahike

    spammerstakeahike Guld

    Inlägg:
    3.931
    Finns det belägg för att just väldigt långsam kaloriöverskott är bättre än t ex 350 kcal på en gång ?
     
  22. LongCon

    LongCon Miss Softie

    Inlägg:
    7.452
    Från:
    Södra Hälsingland
    Har för mig att det räcker med ca 100 till 200 kcal i överskott för att bygga bra med muskler. Med det överskottet är det inte troligt att man går upp många % i fettmassa om man tränar tungt och får i sig sina proteiner.
     
  23. spammerstakeahike

    spammerstakeahike Guld

    Inlägg:
    3.931
    Jag tycker du ska vara mycket stolt över dig själv. Såna ökningar på blott 4 månader är mycket bra.
    Visst det är kul att öka i styrka men jag tycker personligen att det är bättre med balans : vardagsstark med progression samt att dana muskler. Variera passen mycket från låg rep till hög rep, kort vila mellan set (20 sek) till 2-3 minuter.
    Kanske styrkeökningarna inte blir högsta prio men jag tror att kroppen mår bättre i längden.
    Själv siktar jag på att vara vardagsstark och vardagssexig. :p
     
    LongCon gillar detta.
  24. spammerstakeahike

    spammerstakeahike Guld

    Inlägg:
    3.931
    Kolla länken jag länkade. Där pratas det om lite högre kcal. Jag tror det kan stämma. Om inte annat orkar man ju tränare hårdare om man ligger på plus med råge.

    Dvs
    350 till 400 kcal per dygn
     
    LongCon gillar detta.
  25. LongCon

    LongCon Miss Softie

    Inlägg:
    7.452
    Från:
    Södra Hälsingland
    Bra artikel!
     
    spammerstakeahike gillar detta.
  26. spammerstakeahike

    spammerstakeahike Guld

    Inlägg:
    3.931
    Förresten är det nåt nytt med PT som bara lär folk hur man tränar i maskiner? Varför lär de inte ut basövningarna istället?
     
    CaptainOats gillar detta.
  27. Johanw

    Johanw Tantal

    Inlägg:
    615
    Från:
    Lomma
    Då min bättre hälft är PT är jag mer förstående. Om en kund köper 3 gånger, då skulle min sambo aldrig få för sig att försöka lära dom marklyft och sen släppa dom på egen hand. Som gjort att misslyckas. Sen ingår det i en del medlemskap en timme med en PT, då brukar dom göra så att man går genom maskinerna för att dom ska känna sig bekväma. Sen lär hon givetvis ut bänk, böj, mark men då vill hon följa dom en längre period för att se så det funkar och inte eroderar i utförande.
     
  28. hejsam

    hejsam Guld

    Inlägg:
    3.274
    För att de inte kan? Majoriteten av PT-utbildningarna är ju några dagar till några veckor långa bara. Har man inte stor erfarenhet sen innan finns det inte en chans att man hinner lär sig komplexa övningar på ett vettigt sätt.
    Edit: Sen beror det såklart också på vilken kund det är, många kanske bara träffar PT några enstaka gånger och hinner då heller inte lära sig komplexa övningar på den korta tiden.
     
    CaptainOats och Ninen79 gillar detta.
  29. spammerstakeahike

    spammerstakeahike Guld

    Inlägg:
    3.931
    När allt kommer omkring är marklyft inte en väldigt avancerad övning...?
    Jag kan ju tycka att det inte kan vara speciellt svårt att nöta in grundläggande teknik för t ex marklyft på ett par pass a 40 min? Då snackar vi alltså med tom stång.

    Jag ser många på gymmet som förmodligen bara lärt sig att träna i maskiner som gör heltokiga lyft med fria vikter då de säkert känt sig sugna på att göra annat än maskinträning men ingen har visat dem hur de ska göra. Det om nåt är ju bäddat för skador än om PT hade visat dem de grundläggande övningarna.
    En bekant till mig sa att hans PT ogärna ville att han tränade med fria vikter då man riskerar att skada sig.

    Jobbar man som PT måste man veta hur man tränar med fria vikter tycker jag.
     
  30. INSANE

    INSANE Brons

    Inlägg:
    903
    Kör ni mer eller utan lyftarskor?
    Jag har använt två vikter under hälarna när jag kör knäböj o frontböj. Snubblade nästan förra veckan...

    Så bestämde mig för att köpa ett par lyftarskor, fick dom idag, måste säga att det kändes sjukt bra att köra lite luftböj hemma i vardagsrummet, imorgon ska dom invigas på gymmet, taggad :woot:
    20190807_161446. Adipower_Weightlifting_2_Shoes_Vit_F99813_04_standard.