• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

hejsam

Patek
2-Faktor
När allt kommer omkring är marklyft inte en väldigt avancerad övning...?
Jag kan ju tycka att det inte kan vara speciellt svårt att nöta in grundläggande teknik för t ex marklyft på ett par pass a 40 min? Då snackar vi alltså med tom stång.

Jag ser många på gymmet som förmodligen bara lärt sig att träna i maskiner som gör heltokiga lyft med fria vikter då de säkert känt sig sugna på att göra annat än maskinträning. Det om nåt är ju bäddat för skador än om PT hade visat dem de grundläggande övningarna.
Marklyft, knäböj, bänkpress och andra basövningar med skivstång är lätt att lära sig om adepten inte har några begränsningar i rörligheten och eller styrka och muskelbalans samt skador sedan tidigare. Vilket dock är ytterst sällsynt då de allra flesta som använder PT är i 30-60år åldern och utan större erfarenhet av styrketräning sedan tidigare.
Finns det begränsningar blir dessa helt plötsligt väldigt komplexa övningar och tar lång tid att lära in ”rätt” för just denna persons förutsättningar.

Marklyft etc är också ganska lätt att lära ut på utbildningar men tänk på att de ska få in anatomi, fysiologi, kost, träningsprogrammering rörlighet, psykologi, skador och uthålligshetsträning förutom just gym / styrketräning också.
Då blir inte några dagar eller några veckors utbildning plötsligt inte särskilt ingående :)
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Kör ni mer eller utan lyftarskor?
Jag har använt två vikter under hälarna när jag kör knäböj o frontböj. Snubblade nästan förra veckan...

Så bestämde mig för att köpa ett par lyftarskor, fick dom idag, måste säga att det kändes sjukt bra att köra lite luftböj hemma i vardagsrummet, imorgon ska dom invigas på gymmet, taggad :woot:
20190807_161446.jpg
Adipower_Weightlifting_2_Shoes_Vit_F99813_04_standard.jpg
Coola, inte sett dessa tidigare. Är sulan/klacken hård eller mjuk?

Tycker alla som ska göra seriösa knäböj och liknande övningar ska använda lyftarskor, dels för klacken och för att de är stabila och helt stumma. Har man ett par stabila och ej svampiga gympaskor funkar det såklart utmärkt att stå med hälsena på en planka eller liknande!
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
Coola, inte sett dessa tidigare. Är sulan/klacken hård eller mjuk?

Tycker alla som ska göra seriösa knäböj och liknande övningar ska använda lyftarskor, dels för klacken och för att de är stabila och helt stumma. Har man ett par stabila och ej svampiga gympaskor funkar det såklart utmärkt att stå med hälsena på en planka eller liknande!
Klacken är hård, känns udda att ha på sig men man vänjer sig nog. https://www.adidas.se/adipower-weightlifting-2-shoes/F99813.html
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Marklyft, knäböj, bänkpress och andra basövningar med skivstång är lätt att lära sig om adepten inte har några begränsningar i rörligheten och eller styrka och muskelbalans samt skador sedan tidigare. Vilket dock är ytterst sällsynt då de allra flesta som använder PT är i 30-60år åldern och utan större erfarenhet av styrketräning sedan tidigare.
Finns det begränsningar blir dessa helt plötsligt väldigt komplexa övningar och tar lång tid att lära in ”rätt” för just denna persons förutsättningar.

Marklyft etc är också ganska lätt att lära ut på utbildningar men tänk på att de ska få in anatomi, fysiologi, kost, träningsprogrammering rörlighet, psykologi, skador och uthålligshetsträning förutom just gym / styrketräning också.
Då blir inte några dagar eller några veckors utbildning plötsligt inte särskilt ingående :)

Ok, låt oss bortse från marklyft då den inte finns att köra på maskin (såvitt jag vet). Bänkpress och benpress i maskin är ju övningar som kräver en del rörlighet från start till stopp men skillnaden mot fria vikter är att du förlorar koordination och den excentriska fasen. Samt att rörelsen blir väldigt begränsad speciellt om du kör i smithmaskin. Jag menar att det då är bättre att lära ut traditionell bänkpress då belöningarna är avsevärt större. Givetvis vill varje PT undvika att ens klient skadar sig men jag tror att man gör dem en björntjänst genom att bara lära ut hur man tränar i maskin.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
När allt kommer omkring är marklyft inte en väldigt avancerad övning...?
Jag kan ju tycka att det inte kan vara speciellt svårt att nöta in grundläggande teknik för t ex marklyft på ett par pass a 40 min? Då snackar vi alltså med tom stång.

Jag ser många på gymmet som förmodligen bara lärt sig att träna i maskiner som gör heltokiga lyft med fria vikter då de säkert känt sig sugna på att göra annat än maskinträning men ingen har visat dem hur de ska göra. Det om nåt är ju bäddat för skador än om PT hade visat dem de grundläggande övningarna.
En bekant till mig sa att hans PT ogärna ville att han tränade med fria vikter då man riskerar att skada sig.

Jobbar man som PT måste man veta hur man tränar med fria vikter tycker jag.

Märkligt att 98% har askass teknik när de kör basövningar om det är så enkelt. Vet inte hur många nalkande ryggskador jag ser varje gång jag är på gymmet.
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Kör ni mer eller utan lyftarskor?
Jag har använt två vikter under hälarna när jag kör knäböj o frontböj. Snubblade nästan förra veckan...

Så bestämde mig för att köpa ett par lyftarskor, fick dom idag, måste säga att det kändes sjukt bra att köra lite luftböj hemma i vardagsrummet, imorgon ska dom invigas på gymmet, taggad :woot:
20190807_161446.jpg
Adipower_Weightlifting_2_Shoes_Vit_F99813_04_standard.jpg
Jag brukar köra mina basövningar i strumplästen. Är det helgalet eller? För mig funkat det bäst så än vanliga joggingskor som är för klent uppbyggda.
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Jag kör alltid barfota. Innan någon blir upprörd så ska jag tillägga att det är hemmagym enbart.

Tar alltid av mig skorna när det är dags för marklyft/knäböj/militärpress.
Lyftarskor eller vikt under hälen är väl lite ”fusk”, då måste man ju öva på rörligheten i fotleden. Jag vill iaf vara rörlig, ha starka och funktionella muskler. Mer prioriterat än storlek på kroppen. Sen förstår jag att det behövs en ordentlig sko om man kör olympiska lyft etc där det är mer rörelse inblandat.
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Kör ni mer eller utan lyftarskor?
Jag har använt två vikter under hälarna när jag kör knäböj o frontböj. Snubblade nästan förra veckan...

Så bestämde mig för att köpa ett par lyftarskor, fick dom idag, måste säga att det kändes sjukt bra att köra lite luftböj hemma i vardagsrummet, imorgon ska dom invigas på gymmet, taggad :woot:
20190807_161446.jpg
Adipower_Weightlifting_2_Shoes_Vit_F99813_04_standard.jpg
Med lyftarskor, dock enbart vid knäböj samt bänkpress.

Rörligheten har inte riktigt varit några problem för mig, är snarare ute efter den väldigt stabila platån det blir man kör med lyftarskor. Sedan blir man automatiskt starkare eftersom alla tror att man är stark när man går runt i lyftarskor.
 

joca

Patek
2-Faktor
Kör ni mer eller utan lyftarskor?
Jag har använt två vikter under hälarna när jag kör knäböj o frontböj. Snubblade nästan förra veckan...

Så bestämde mig för att köpa ett par lyftarskor, fick dom idag, måste säga att det kändes sjukt bra att köra lite luftböj hemma i vardagsrummet, imorgon ska dom invigas på gymmet, taggad :woot:
20190807_161446.jpg
Adipower_Weightlifting_2_Shoes_Vit_F99813_04_standard.jpg
Med vid tex böj/ bänk. Av vid mark.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag brukar köra mina basövningar i strumplästen. Är det helgalet eller? För mig funkat det bäst så än vanliga joggingskor som är för klent uppbyggda.

Jag kör alltid barfota. Innan någon blir upprörd så ska jag tillägga att det är hemmagym enbart.

Tar alltid av mig skorna när det är dags för marklyft/knäböj/militärpress.

Lyftarskor eller vikt under hälen är väl lite ”fusk”, då måste man ju öva på rörligheten i fotleden. Jag vill iaf vara rörlig, ha starka och funktionella muskler. Mer prioriterat än storlek på kroppen. Sen förstår jag att det behövs en ordentlig sko om man kör olympiska lyft etc där det är mer rörelse inblandat.

Med lyftarskor, dock enbart vid knäböj samt bänkpress.

Rörligheten har inte riktigt varit några problem för mig, är snarare ute efter den väldigt stabila platån det blir man kör med lyftarskor. Sedan blir man automatiskt starkare eftersom alla tror att man är stark när man går runt i lyftarskor.
Som sagt är det inte bara klacken på lyftarskor som är en fördel utan även att de är helt platta på undersidan, stabila och stumma vilket väldigt få gympaskor / träningsskor i övrigt är.
Ser inget nackdel att använda lyftarskor vid knäböj även när man har tillräcklig rörlighet att köra utan, rörlighetsträning läggs förslagsvis upp på annat sätt än att göra tunga knäböj. Att öka sin rörlighet i fotleder är dessutom väldigt svårt om ens möjligt om man inte har extremt tighta vader då rörligheten i fotleder oftast är anatomiskt begränsad och alltså inte en muskel/led som kan tänjas.

En knäböj kan utföras på så många olika sätt också, men jag har sett väldigt få personer som kan göra en fulldjup tung knäböj (high bar) utan att ge efter i någon led pga otillräcklig rörlighet. Kan man det är det bara att gratulera men för de allra flesta gynnar det rörelsemönstret i knäböjen med upphöjd klack.

Sen går såklart en planka lika bra att stå på om man inte vill betala 1-2k på ett par lyftarskor förutsatt att man har stabila träningsskor. Att köra tunga knäböj barfota känns också onödigt, varför göra det mindre stabilt och således svårare att lyfta tyngre vikter / lyfta bättre. Antagligen kör man knäböj för hypertrofi eller i prestationssyfte, stabilitetsträning går ju att göra med andra övningar.

Summan av kardemumman: använd lyftarskor / stabila dojjor på planka när du knäböjer.
Kör knäböj när du ska träna knäböj, kör rörlighetsträning när du ska träna rörlighet, kör stabilitetsträning när du ska träna stabilitet.
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
Jag brukar köra mina basövningar i strumplästen. Är det helgalet eller? För mig funkat det bäst så än vanliga joggingskor som är för klent uppbyggda.

Med vid tex böj/ bänk. Av vid mark.
När jag körde marklyft körde jag alltid med enbart strumpor.
Angående lyftarskorna, har jobbat med rörligheten i fotleden för att slippa vikter under hälarna/skor, men det har inte blivit bra nog än.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Det finns säkert bra PT och mindre bra PT. En del kanske har gått en snabbkurs och andra valt en mer seriös approach.

Hur fungerar PT konceptet egentligen?
Jag känner flera som knappt kan träna utan PT och ändå har de hållit på med gymaktiviteter i flera år. De köper PT-klippkort hela tiden.
PT'n ska ju låta klienten köra på egen hand till slut, lite som trafikskolor, eller?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Det finns säkert bra PT och mindre bra PT. En del kanske har gått en snabbkurs och andra valt en mer seriös approach.

Hur fungerar PT konceptet egentligen?
Jag känner flera som knappt kan träna utan PT och ändå har de hållit på med gymaktiviteter i flera år. De köper PT-klippkort hela tiden.
PT'n ska ju låta klienten köra på egen hand till slut, lite som trafikskolor, eller?
Finns alla sorter, de flesta vill tjäna pengar och ser därför till att kunden känner sig beroende av sin PT = fler PT timmar. Personlig träning handlar till stor del om den sociala biten snarare än själva träningen för de flesta.
Ett solklart mål för en seriös tränare är såklart som du beskriver att adepten ska lära sig att klara sig på egen hand!
 
Någon som har erfarenhet av en deff och sen göra en "reverse diet" där man sakta ökar i kalorier vecka för vecka för att återställa sin ämnesomsättning utan att lägga på sig allt för mycket extra kilon? Hur mycket ökade ni per vecka? Hur lång tid tog det? Vad var viktuppgången?
Din basala ämnesomsättning förändras inte för att du deffar i någon nämnvärd omfattning. Däremot så kommer din kropp automatiskt att dra in på onödiga aktiviteter, aka du blir lat. Du går inte de extra metrarna för att hämta fjärrkontrollen, tar rulltrappan isf trappan, drar ner på aktivitet i allmänhet. Du blir helt enkelt inaktiv, och värre blir det desto större kaloriunderskott.

Inte ens vid extremt låga kaloriintag går kroppen in i något sorts "svältläge" som ofta beskrivs, det är en myt. Däremot så vänder detta när man ligger på kaloribalans eller överskott, du får mer energi och utövar helt enkelt mer fysisk aktivitet per tidsenhet. Det misstar folk ofta med skillnader i ämnesomsättning, vilket inte stämmer.
 
Senast ändrad:
Det är inget krav att ligga på plus för att bygga muskler, det stämmer inte alls.

Det går utmärkt att bygga muskler på kaloriunderskott. Däremot är det väldigt mycket jobbigare både fysiskt och mentalt och är man tämligen avancerad (byggt mycket muskler under många år) så kan det vara svårt och tom omöjligt. Men för de flesta hobbygymmare skulle jag säga att det absolut går att bygga muskler på måttligt kaloriunderskott.

Man behöver skilja på två saker.
1) Att ha energi att stimulera muskelsyntesen via träning. Detta är väldigt väldigt ansträngande vid kaloriunderskott.
2) Att ha en anabol miljö för sina muskler. Krävs inte fullt lika mycket ansträngning för att åstadkomma detta. Med anabol miljö menar jag en kosthållning som sett över dygnet ger ett positivt netto mellan MPS och MPB. Enklare på kaloriöverskott men inte alls omöjligt på underskott.
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Det är inget krav att ligga på plus för att bygga muskler, det stämmer inte alls.

Det går utmärkt att bygga muskler på kaloriunderskott. Däremot är det väldigt mycket jobbigare både fysiskt och mentalt och är man tämligen avancerad (byggt mycket muskler under många år) så kan det vara svårt och tom omöjligt. Men för de flesta hobbygymmare skulle jag säga att det absolut går att bygga muskler på måttligt kaloriunderskott.

Man behöver skilja på två saker.
1) Att ha energi att stimulera muskelsyntesen via träning. Detta är väldigt väldigt ansträngande vid kaloriunderskott.
2) Att ha en anabol miljö för sina muskler. Krävs inte fullt lika mycket ansträngning för att åstadkomma detta. Med anabol miljö menar jag en kosthållning som sett över dygnet ger ett positivt netto mellan MPS och MPB. Enklare på kaloriöverskott men inte alls omöjligt på underskott.

Håller med föregående talare. Till författaren av artikelns försvar framgår det även av informationen i den:
Styrketräningens muskeluppbyggande effekter är så kraftfulla att det är möjligt att öka i muskelmassa även vid kaloriunderskott.
Det är svårt att åstadkomma om du redan är vältränad, men inte om du är nybörjare eller överviktig.
Vid energibalans är det inga problem att öka i muskelmassa oavsett hur länge du tränat.
Optimala förutsättningar för muskeltillväxt kräver dock ett överskott av energi.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Det är inget krav att ligga på plus för att bygga muskler, det stämmer inte alls.

Det går utmärkt att bygga muskler på kaloriunderskott. Däremot är det väldigt mycket jobbigare både fysiskt och mentalt och är man tämligen avancerad (byggt mycket muskler under många år) så kan det vara svårt och tom omöjligt. Men för de flesta hobbygymmare skulle jag säga att det absolut går att bygga muskler på måttligt kaloriunderskott.

Man behöver skilja på två saker.
1) Att ha energi att stimulera muskelsyntesen via träning. Detta är väldigt väldigt ansträngande vid kaloriunderskott.
2) Att ha en anabol miljö för sina muskler. Krävs inte fullt lika mycket ansträngning för att åstadkomma detta. Med anabol miljö menar jag en kosthållning som sett över dygnet ger ett positivt netto mellan MPS och MPB. Enklare på kaloriöverskott men inte alls omöjligt på underskott.

Allting är ju relativt. Hur definerar du en hobbytränare? Hur mycket mindre kan man äta och ändå bygga muskler? Är muskelmassan du får under en mkt restriktiv diet ens märkbar? Om vi bortser från nybörjare som gärna äter lite som de vill, lyfter fel och ändå bygger muskler är det t om svårt att behålla muskler under en deff. Jag kan ha fel men min förståelse är att du måste ligga på plus för att åstadkomma något vettigt.
 
Allting är ju relativt. Hur definerar du en hobbytränare? Hur mycket mindre kan man äta och ändå bygga muskler? Är muskelmassan du får under en mkt restriktiv diet ens märkbar? Om vi bortser från nybörjare som gärna äter lite som de vill, lyfter fel och ändå bygger muskler är det t om svårt att behålla muskler under en deff. Jag kan ha fel men min förståelse är att du måste ligga på plus för att åstadkomma något vettigt.
Ja, det är ju relativt. Men det går och det är onödigt att begränsa sig genom att säga att det inte går, för det gör det.

Det finns ingen som systematiskt studerat exakt var gränsen går avseende olika nivåer av kaloriunderskott och förmågan att bygga muskler. Det är dessutom omöjligt då genetiska skillnader sannolikt är stora samt att det är mer eller mindre omöjligt att kontrollera omkringliggande faktorer som kosthållning och träning under längre perioder.

Däremot så finns det fallstudier och rena anekdoter som visar det fullt möjligt även på rätt stora underskott. Men det är inte orimligt att tänka att dessa personer faktiskt gett nära 100% under en sådan period. Levt och andats träning, sovit bra, inga väsentliga störningsmoment etc.

Jag definierar en hobbytränande som någon som gymtränar typ 3 ggr/v, har gjort så under något års tid och har begränsade kunskaper inom träningsprogram och nutrition. Det i kontrast till en elittränande person som kanske kör 6 pass i veckan plus kardiovaskulär träning, har stor kunskap om nutrition och tajming med kalorierna för att kunna prestera på topp även på underskott och i övrigt maximerar sitt leverne för en anda sak: Bygga muckler.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Ja, det är ju relativt. Men det går och det är onödigt att begränsa sig genom att säga att det inte går, för det gör det.

Det finns ingen som systematiskt studerat exakt var gränsen går avseende olika nivåer av kaloriunderskott och förmågan att bygga muskler. Det är dessutom omöjligt då genetiska skillnader sannolikt är stora samt att det är mer eller mindre omöjligt att kontrollera omkringliggande faktorer som kosthållning och träning under längre perioder.

Däremot så finns det fallstudier och rena anekdoter som visar det fullt möjligt även på rätt stora underskott. Men det är inte orimligt att tänka att dessa personer faktiskt gett nära 100% under en sådan period. Levt och andats träning, sovit bra, inga väsentliga störningsmoment etc.

Jag definierar en hobbytränande som någon som gymtränar typ 3 ggr/v, har gjort så under något års tid och har begränsade kunskaper inom träningsprogram och nutrition. Det i kontrast till en elittränande person som kanske kör 6 pass i veckan plus kardiovaskulär träning, har stor kunskap om nutrition och tajming med kalorierna för att kunna prestera på topp även på underskott och i övrigt maximerar sitt leverne för en anda sak: Bygga muckler.

Tack för klargörandet. Jag återkallar det jag påstod innan!
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
Fick inspiration och köpte ett par Adidas Power Perfekt 3. Hjälper dom både i lowbar och highbar? Lättare att få tryck i bänkpress med?
Alltid kul med nya saker :)

Har hittills bara testat med knäböj, kör alltid stången placerad i highbar position, borde hjälpa vid lowbar också.

Läste att man kan hamna i bättre position även vid bänkpress, tror jag läste detta på styrkelabbet.
 
Kör ni även marklyft med dessa lyftarskor eller inte och varför?
Skall man generalisera så vill man inte ha några höga skor på sig när man marklyfter, därav att folk kör i strumpor, barfota, sockiplast osv.

Det blir några cm länge lyftväg vilket i normala fall är ogynnsamt. Naturligtvis är det inte speciellt noga om man inte bryr sig så mycket om vikthets samt om man har ett par skor som är stabila. Lyftarskor är har generellt klack och det ger ingen bra kraftfördelning för de flesta, kraften hamnar lätt för långt fram på foten. Bättre att ha en sko med plan sula till marklyft.

Som alltid finns det undantag och vi är lite olika anatomiskt byggda.
 
Topp