Laddar...
Nymans Ur 1851

Payson

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Widowmaker, 7 juli 2016.

  1. spammerstakeahike

    spammerstakeahike Guld

    Inlägg:
    3.958

    Känns som att träning av dessa bukmuskler är lika viktigt som träning av rotator kuff musklerna.
     
    Senast ändrad: 29 september 2019
  2. Ninen79

    Ninen79 Guld

    Inlägg:
    3.052
    Från:
    Stockholm
    Exakt!
     
  3. spammerstakeahike

    spammerstakeahike Guld

    Inlägg:
    3.958
    Plankan tränar alltså denna muskelgrupp också?
     
  4. Ninen79

    Ninen79 Guld

    Inlägg:
    3.052
    Från:
    Stockholm
    Yes, viktigt att ”suga” in naveln mot ryggraden och att inte köra till fail då tappar du kontakten med transversus och kopplar då in ländryggen istället.
     
    Baramats, LongCon och spammerstakeahike gillar detta.
  5. demondave

    demondave Silver

    Inlägg:
    1.659
    Har man tillgång till Redcordgrejer på gymmet finns det massvis av grymma bålövningar att göra i dom, finns säkert tips på youtube. Sjukt användbart redskap för att utmana stabiliteten mer.
     
  6. Amme

    Amme Tantal

    Inlägg:
    422
    Från:
    Sthlm
    Nån som har tips på Sthlm bästa kiropraktor/naprapat? Tänker den som viktiga idrottsmän använder. Är nästan beredd att betala vad som helst :)
     
  7. hejsam

    hejsam Guld

    Inlägg:
    3.304
    Vad för typ av skada? Och vilken typ av hjälp/behandling vill du ha?
     
  8. Amme

    Amme Tantal

    Inlägg:
    422
    Från:
    Sthlm
    Har en låsning i ryggen som min kiropraktor inte kan lösa. Det uttrycker sig i begränsad rörlighet och kramper (ryggskottsliknande) på specifikt område, ungefär bakom lilla urgröpningen i ländryggen vänster sida. Min gamla brukade lösa det genom lägga knät över och vrida överkroppen motsatt riktning (svårt att förklara men den som varit med om känner igen) men hon utför inte längre behandlingar. Vet inte om det gick så bra att förklara i text :)
     
  9. hejsam

    hejsam Guld

    Inlägg:
    3.304
    Om en vanlig ”knäckning” som du beskriver fungerar borde vilken kiropraktor/naprapat/sjukgymnast som helst kunna göra det, ingen svår behandling direkt :)
     
  10. Amme

    Amme Tantal

    Inlägg:
    422
    Från:
    Sthlm
    Håller med dig :)
    Önskar ändå hitta en med credentials
    Förra tjejen jag blev rekommenderad knäckte så hårt att jag fick diskbråck så det är delikat område
     
  11. hejsam

    hejsam Guld

    Inlägg:
    3.304
    Har tyvärr inget namn på någon specialiserade inom just det området. Jag ogillar själv privata kiropraktorer/naprapater/sjukgymnaster och väljer hellre idrottsinriktsde kliniker genom ”vanliga” vården. Men vill man ha en tid snabbt är såklart privata aktörer rätt väg att gå :)

    Att tänka på är ju den bakomliggande orsaken att du får låsningar i ryggen vid upprepade tillfällen från första början. Att knäcka till den är egentligen bara en Quick-fix och säkerligen inte lösningen på grundproblemet!
     
    FC St. Pauli gillar detta.
  12. Amme

    Amme Tantal

    Inlägg:
    422
    Från:
    Sthlm
    Ja jag tränar området. Men när det blir låst så här går det ju inte att träna ;)

    Just den här låsningen är ny. Kom i somras från en golfrunda
     
    hejsam gillar detta.
  13. FC St. Pauli

    FC St. Pauli Titan

    Inlägg:
    219
    Från:
    Stockholm
    Gå till en sjukgymnast med vettig bakgrund, finns ingen vetenskaplig evidens bakom kiropraktik även om det kan vara skönt för stunden. Det bygger på humbug i grunden.
     
    Strimlaren, carlanton och hejsam gillar detta.
  14. Ninen79

    Ninen79 Guld

    Inlägg:
    3.052
    Från:
    Stockholm
    Jag skulle rekommendera en sjukgymnast som jobbar med bakomliggande orsak istället för en kiropraktor/naprapat som bara manipulerar skadan.
     
    Adro och hejsam gillar detta.
  15. mrsvahn

    mrsvahn Titan

    Inlägg:
    85
    Naprapatlandslaget går väl en hel del av sveriges byggare till. Vet annars att Kenny Dahlström, aka Strävanfysik jobbar mycket med 3D-träning och förebyggande rörelser utöver basövningar.Så några pass med honom eller iallafall bolla idéer kan säkert vara bra senare när du löst det mest akuta. https://www.instagram.com/stravanfysik/?hl=en
     
    Amme gillar detta.
  16. Amme

    Amme Tantal

    Inlägg:
    422
    Från:
    Sthlm
    Är det dit Zlatan skulle gå? Det är den nivån jag söker :)

    Edit: med 40 kliniker får jag inte den känslan...
     
    Senast ändrad: 1 oktober 2019
  17. Strindberg

    Strindberg Platina

    Inlägg:
    4.667
    Från:
    Hälsingland
    Tack för tipsen och peppen!
    Läser lite om Vo2-max och det låter ju intressant med ett lite vetenskapligt ingångsvärde.
    Att gå ut för hårt ”i stort” är jag inte så orolig för, jag vet sedan jag själv tränade folk (vilket känns länge sedan!) att det är väldigt lätt hänt, lite därför jag funderar på vad som är den optimala träningen för att få upp flåset.
     
  18. FC St. Pauli

    FC St. Pauli Titan

    Inlägg:
    219
    Från:
    Stockholm
    Bara för att man är kändis och idrottsstjärna behöver man inte ha gott omdöme när det kommer till sjukvård, tvärt om skulle jag säga. Jag skulle kolla med Stefan Ågren på Elit Ortopedi, har ingen egen erfarenhet men har en känsla av att han har bra koll såväl på vetenskapen som det praktiska som nordisk mästare i tyngdlyftning.
     
    Frazze70, JonasF och Belfort gillar detta.
  19. LI0N

    LI0N Tantal

    Inlägg:
    670
    Många med hemmagym här? Vill ni bjuda på lite bilder för inspiration?
     
    LongCon gillar detta.
  20. snoozarn

    snoozarn Diamant

    Inlägg:
    7.112
    Från:
    Stockholm
    @Norrlänningen
     
    LongCon gillar detta.
  21. LI0N

    LI0N Tantal

    Inlägg:
    670
    Sett några bilder på hans hemmagym, sjukt! Får knappast in all den utrustningen i 25 kvadratmeter :D
     
    LongCon gillar detta.
  22. snoozarn

    snoozarn Diamant

    Inlägg:
    7.112
    Från:
    Stockholm
    Riktigt bra faktiskt! Annars @LongCon så vitt jag vet.
     
    LongCon och LI0N gillar detta.
  23. LongCon

    LongCon Miss Softie

    Inlägg:
    7.455
    Från:
    Södra Hälsingland
    @LI0N Mitt gym är verkligen inte vackert men funkar hyffsat bra ändå tycker jag. Går inte att jämföra med Norrlänningens.
    20191004_174644-01.
     
    feffe79, spammerstakeahike och LI0N gillar detta.
  24. LI0N

    LI0N Tantal

    Inlägg:
    670
    Hur många kvadrat är rummet?
    Tycker det ser bra ut! Gets the job done :)
     
    LongCon gillar detta.
  25. feffe79

    feffe79 Titan

    Inlägg:
    182
    Från:
    Stockholm
    Där fanns det utrymme för mer. :)
    Här är mitt gym.
    IMG_6279.JPG IMG_6280.JPG
     
    LongCon, Strimlaren, ScubaKing och 1 annan gillar detta.
  26. LongCon

    LongCon Miss Softie

    Inlägg:
    7.455
    Från:
    Södra Hälsingland
    Det är väl ca 20 till 25 kvadratmeter tror jag. Skall in en motionscykel och en rygglyftsbänk. Kör mycket stretch, uppvärmning samt en del säck och hopprep som tar plats.
     
  27. LongCon

    LongCon Miss Softie

    Inlägg:
    7.455
    Från:
    Södra Hälsingland
    Snacka om maxad yta! Ser seriöst ut! :)
     
  28. feffe79

    feffe79 Titan

    Inlägg:
    182
    Från:
    Stockholm
    Hehe ja det är ganska smetat. Har en ryggbänk omgjord till preachercurlbänk samt en garderob till höger utanför bild. Man får stuva runt mellan passen så går det att köra allt. :)
     
  29. HTran

    HTran Titan

    Inlägg:
    74
    Kanske inte har med ren gymträning att göra. Tränat/tränar både gym och kampsport men är riktigt stel. Någon som gått från att vara stel som ett kylskåp till att faktiskt vara riktig vig och smidig ? Tips mottages !
     
  30. hejsam

    hejsam Guld

    Inlägg:
    3.304
    Jag spelade handboll innan och sysslar med tyngdlyftning nu, var riktigt stel innan och är idag mycket rörligare i de vinklar jag jobbar i. Det går att förbättra rörligheten rätt mycket i de flesta fall, i vissa muskler/leder finns det dock anatomiska begränsningar men rent teoretiskt finns mycket man kan förbättra rent muskulärt.
    Det som fungerar är väl egentligen att göra det mycket, stretcha de muskler / vinklar du vill förbättra ofta och mycket och kontinuerligt. Mycket i stretching handlar om att lära sig slappna av, så att ta hjälp av en kompis/redskap är att föredra. Då du kan fokusera på att slappna av och inte behöva använda muskelkraft för att stretcha ut till ytterlägen, vilket blir lite kontraproduktivt.

    Med det menar jag inte att man ska börja med att stretcha allt för hårt då det finns risk att skada sig. Men 1-3 minuter per dag och muskel under ganska lång tid bör du nog få in för att märka av några större resultat.

    Du kommer dock bli väldigt mycket rörligare direkt efter du stretchat så att göra det innan träningen är att rekommendera, då kan du förhoppningsvis utnyttja denna nya rörligheten i din träning också och träna upp ett nytt ytterläge.
     
    HTran och feffe79 gillar detta.