• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Kan du kolla vilka "nivåer" det är på dessa tester? På regementetsdag kunde min hyfsat vältränade fru inte hålla sig utan körde ett antal av de tester som fanns och hamnade på jägarsoldat-nivån på alla hon körde utan att ha övat innan. Så frågan är hur hårda dessa är egentligen?
Antar att det var cykeltestet framförallt som hon gjorde och det ställs ju efter personens vikt så är man hyfsat tränad och inte jätte tung är det nog inga större problem att klar på en jägarsoldat-nivån där men har lite svårare att tro att hon skulle klara uppföljnings testerna som bland annat går ut på att göra 30 step ups med varje ben med 30 kg packning. :)
Edit: inget illa mot din fru, hon är säker mer tränad än mig just nu.

Senast ändrad:
Antar att det var cykeltestet framförallt som hon gjorde och det ställs ju efter personens vikt så är man hyfsat tränad och inte jätte tung är det nog inga större problem att klar på en jägarsoldat-nivån där men har lite svårare att tro att hon skulle klara uppföljnings testerna som bland annat går ut på att göra 30 step ups med varje ben med 30 kg packning. :)
Edit: inget illa mot din fru, hon är säker mer tränad än mig just nu.

Inte cykel. Spänsthopp, ryggresning (hålla kvar), chin-up (hålla kvar) och lite andra. Så mest styrketesterna.
Och ja, hon slår nog dom flesta av oss som tycker vi är i bra form ;)

Rygg.png

Senast ändrad:
Restprodukt från mejeriindustrin som sagt. Mat med bra råvaror. Definera proteinkällor, mat eller tillskott? Vill minnas att du länkat till studier som visat BCAA icke-effekt m.m. Men EAA jämfört med vassle stimulerar proteinsyntesen mer (om inte bara lika mkt), rätta mig gärna om jag har fel.
Jag definerar proteinkällor som vad som helst som innehåller protein. Bra råvaror vet jag inte riktigt vad du menar med, det är inte sällan subjektivt speciellt om man håller sig till någon speciell dietinriktning där man skall vara "naturlig" eller något annat modeord.

EAA stimulerar inte MPS mer än vassle, det är tvärt om generellt. Dock är "mer" en alldeles för enkelt språkbruk då man inte jämför äpplen och äpplen. Man kan maximera MPS med båda, det är bara det att vassle är oerhört mycket billigare och enklare för de absolut flesta som inte går på en svältdiet.

Jag ställer mig emot att bara för att något benämns som restprodukt så skulle det vara ett mindre bra livsmedel, det är så jag tolkar ditt inlägg. Jag skulle inte tro att producenter av vassle kallar det för rest då det är själva ändamålet med produktionen.

Såg att mitt proteinpulver har passerat bäst före datumet med 6 månader. Helt nytt som legat ett tag men blir proteinet dåligt eller är det bara att köra? Någon?

Såg att mitt proteinpulver har passerat bäst före datumet med 6 månader. Helt nytt som legat ett tag men blir proteinet dåligt eller är det bara att köra? Någon?

Gissar att du märker om det klumpar sig och luktar/smakar konstigt. Själva proteinet i sig kan ju inte bli gammal, utan det är i så fall om det har blivit fuktigt och därför inte går att blanda, eller om det har kommit in bakterier som gör dig sjuk.

• Like
Reactions: Bas
Gissar att du märker om det klumpar sig och luktar/smakar konstigt. Själva proteinet i sig kan ju inte bli gammal, utan det är i så fall om det har blivit fuktigt och därför inte går att blanda, eller om det har kommit in bakterier som gör dig sjuk.
Smakade igår. Torrt och fint pulver som smakar/luktar riktigt gott så det är väl bara att köra vidare då.
Var fundersam om proteinet blir sämre.

Du kan ju börja med att visa varför så skulle vara fallet. Ett klassiskt fall av omvänd bevisbörda, d.v.s att det är svårt att bevisa att något inte existerar.

Exempel: Jag anser att staten bör finansiera ett centrum för Yeti-forskning. Alla som är emot måste först bevisa att Yetin inte existerar.

Gjorde nyss en sökning på Pubmed och tycker det visar att man inte än riktigt kan veta säkert. En del påvisar att äter man för lite kalcium och samtidigt äter för mycket protein kan det leda till benskörhet. Alltså skelettets kalciumdepåer kan komma att användas om kroppen inte får tillräckligt med kalcium utifrån för att återställa syra-bas balansen i kroppen. Andra hävdar att ett högt proteinintag tvärtom är positivt för benmassan och att kroppen själv justerar kalciumupptaget i tarmarna (vid låg kalciumtillförsel).

Gjorde nyss en sökning på Pubmed och tycker det visar att man inte än riktigt kan veta säkert. En del påvisar att äter man för lite kalcium och samtidigt äter för mycket protein kan det leda till benskörhet. Alltså skelettets kalciumdepåer kan komma att användas om kroppen inte får tillräckligt med kalcium utifrån för att återställa syra-bas balansen i kroppen. Andra hävdar att ett högt proteinintag tvärtom är positivt för benmassan och att kroppen själv justerar kalciumupptaget i tarmarna (vid låg kalciumtillförsel).
Länka gärna till de forskningsartiklar som visar att ett för högt proteinintag skulle medföra benskörhet.

De drar slutsatsen att du förmodligen måste äta extra kalcium om du har ett högt proteinintag.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4180248/
"The positive effects of protein intake on bone health may only be beneficial under conditions of adequate calcium intake. Dietary protein's relation with fracture risk requires further investigation."
Om det är denna slutsats du menar så står det ju snarare att för att proteinet ska få eventuella positiva effekter på benskörhet kan det komma att behöva kompletteras med ett adekvat intag av kalcium.

Vilket är ganska långt ifrån att ett högt proteinintag skulle ha en negativ effekt på skelettet.

"The positive effects of protein intake on bone health may only be beneficial under conditions of adequate calcium intake. Dietary protein's relation with fracture risk requires further investigation."
Om det är denna slutsats du menar så står det ju snarare att för att proteinet ska få eventuella positiva effekter på benskörhet kan det komma att behöva kompletteras med ett adekvat intag av kalcium.

Vilket är ganska långt ifrån att ett högt proteinintag skulle ha en negativ effekt på skelettet.

De tittade efter de positiva effekterna, inte negativa. Den andra förkrympta artikeln jag länkade hittade forskarna ett samband mellan låg mineraltäthet och högt proteinintag (utan extra kalcium).

Nu är det din tur att visa att ett högt proteinintag utan extra kalciumintag inte är negativt för benmassan.

Det är ju precis samma situation som tidigare. Otroligt svårt att motbevisa ett så specifikt påstående om att just avsaknaden av kalcium skulle innebära att ett högt proteinintag skulle ha en negativ inverkan på skelettet, det skulle ju i princip kräva att man i en studie skulle ha två gruppar där ena gruppen fick ett högt proteinintag tillsammans med ett lågt intag av kalcium och den andra gruppen fick ett lika stort proteinintag tillsammans med ett adekvat intag av kalcium. Så vitt jag vet finns inte någon sådan studie.

Dock kan man ju hitta mängder av artiklar som visar på att ett högt proteinintag antingen har en positiv påverkan på skelettet eller ingen påverkan alls. (Vilket ju var frågan från början, dvs om ett högt proteinintag skulle orsaka benskörhet)

Kan börja här:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30292817
vidare:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29434529
vidare:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29063994

en artikel skriven av Nicklas Neuman, Dr. i kostvetenskap och medgrundare till träningslära.se:
https://traningslara.se/proteinintag-och-benhalsa-en-metastudie/
ytterligare en artikel:
https://www.sporthalsa.se/artiklar/aer-foer-mycket-protein-farligt/

Värt att tillägga är ju att det ofta finns någon forskare/forskargrupp som tycker motsatsen till övriga/konsensus.

Senast ändrad:
Det är ju precis samma situation som tidigare. Otroligt svårt att motbevisa ett så specifikt påstående om att just avsaknaden av kalcium skulle innebära att ett högt proteinintag skulle ha en negativ inverkan på skelettet, det skulle ju i princip kräva att man i en studie skulle ha två gruppar där ena gruppen fick ett högt proteinintag tillsammans med ett lågt intag av kalcium och den andra gruppen fick ett lika stort proteinintag tillsammans med ett adekvat intag av kalcium. Så vitt jag vet finns inte någon sådan studie.

Dock kan man ju hitta mängder av artiklar som visar på att ett högt proteinintag antingen har en positiv påverkan på skelettet eller ingen påverkan alls. (Vilket ju var frågan från början, dvs om ett högt proteinintag skulle orsaka benskörhet)

Kan börja här:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30292817
vidare:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29434529
en artikel skriven av Nicklas Neuman, Dr. i kostvetenskap och medgrundare till träningslära.se:
https://traningslara.se/proteinintag-och-benhalsa-en-metastudie/
ytterligare en artikel:
https://www.sporthalsa.se/artiklar/aer-foer-mycket-protein-farligt/

Men frågeställningen har ju inte ändrats egentligen? Kalcium är ju vad vårt skelett till en stor del består av och äter du mängder med proteiner så kommer det behövas en buffert för att styra upp den rubbade syra-bas balansen, antingen genom födan eller vår egen depå. Bio-dynamiken är ju betydligt mer komplex än frågan hur många gram protein jag kan äta för att bygga muskler bäst.
Var kommer kalciumet ifrån? Antingen från maten eller skelettet. Äter du för lite kalcium kommer kroppen hamna i ett bristtillstånd (även om kroppen försöker kompensera genom att absorbera mer kalcium) och hellre tar av sin kalciumdepå än att dö pg a rubbad syra-bas balans. Så livsviktig är ju inte skelettet ur kroppens sätt att se det på.
Du har länkat till ett par studier som enbart nämner högt proteinintag men vad åt försökspersonerna i övrigt? Kalciumrik kost? Vi vet ju inte och kan därför inte dra några slutsatser.

Bevisa och motbevisa varandra kan vi ju göra i evighet genom att klistra in länkar här, men kan du med säkerhet säga att en kroniskt hög proteinkonsumtion inte kommer att skada skelettet i längden? Jag har ju klistrat in ett par forskningsresultat som hävdade att kalciumtillskott är nödvändigt om du äter mycket protein. Ska man avfärda dem? Jag tycker inte det.

Jag har stor respekt för N. Neuman men han har inte publicerat någon forskning om detta vad jag vet.

Men frågeställningen har ju inte ändrats egentligen? Kalcium är ju vad vårt skelett till en stor del består av och äter du mängder med proteiner så kommer det behövas en buffert för att styra upp den rubbade syra-bas balansen, antingen genom födan eller vår egen depå. Bio-dynamiken är ju betydligt mer komplex än frågan hur många gram protein jag kan äta för att bygga muskler bäst.
Var kommer kalciumet ifrån? Antingen från maten eller skelettet. Äter du för lite kalcium kommer kroppen hamna i ett bristtillstånd (även om kroppen försöker kompensera genom att absorbera mer kalcium) och hellre tar av sin kalciumdepå än att dö pg a rubbad syra-bas balans. Så livsviktig är ju inte skelettet ur kroppens sätt att se det på.
Du har länkat till ett par studier som enbart nämner högt proteinintag men vad åt försökspersonerna i övrigt? Kalciumrik kost? Vi vet ju inte och kan därför inte dra några slutsatser.

Bevisa och motbevisa varandra kan vi ju göra i evighet genom att klistra in länkar här, men kan du med säkerhet säga att en kroniskt hög proteinkonsumtion inte kommer att skada skelettet i längden? Jag har ju klistrat in ett par forskningsresultat som hävdade att kalciumtillskott är nödvändigt om du äter mycket protein. Ska man avfärda dem? Jag tycker inte det.

Jag har stor respekt för N. Neuman men han har inte publicerat någon forskning om detta vad jag vet.

Blev en ganska intressant diskussion där åtminstone jag har lärt mig något. Min poäng är att man knappats behöver gå runt och oroa sig för benskörhet bara för att man äter mycket protein.

Precis som du säger så vet vi ju inte vad försökspersonerna åt och det går därför inte att dra några slutsatser om huruvida just kalcium påverkar. Vad som däremot går att säga att ju att för en stor majoritet så kommer ett högt proteinintag inte påverka bentätheten. Mitt korta svar om att det helt och hållet skulle vara en myt var ju därför felaktig.

Tillbaka
Topp