• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Belfort

Omega
Jag tränar oftast 3 ggr per vecka och har senaste året kört tungt. mest bänk men även mark o lite knäböj, axlar osv.
Klarar alltid 110 i bänken men har bara fått upp 115 en gång. Mark 140 och knäböj 100 som max.
Lång o smal kroppsbyggnad, 183 cm med 88 kilo på vågen.
Så snackade jag med en kille igår som maxar 170 i bänk som menade att jag skulle testa att köra bara stången 70 reps för att sedan köra 3 reps i 4-6 set på 95-100 och att denna metod borde ge mig 45% ökning på 6 veckor.... ngn här som testat ngt liknande upplägg? långt ifrån hur jag brukar köra :(
Testa att köra något program för bänk, mm2k från kolozzeum kan vara ett lämpligt sådant.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Jag tränar oftast 3 ggr per vecka och har senaste året kört tungt. mest bänk men även mark o lite knäböj, axlar osv.
Klarar alltid 110 i bänken men har bara fått upp 115 en gång. Mark 140 och knäböj 100 som max.
Lång o smal kroppsbyggnad, 183 cm med 88 kilo på vågen.
Så snackade jag med en kille igår som maxar 170 i bänk som menade att jag skulle testa att köra bara stången 70 reps för att sedan köra 3 reps i 4-6 set på 95-100 och att denna metod borde ge mig 45% ökning på 6 veckor.... ngn här som testat ngt liknande upplägg? långt ifrån hur jag brukar köra :(
Låter som broscience deluxe. 45% ökning på 6v, intressant.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag tränar oftast 3 ggr per vecka och har senaste året kört tungt. mest bänk men även mark o lite knäböj, axlar osv.
Klarar alltid 110 i bänken men har bara fått upp 115 en gång. Mark 140 och knäböj 100 som max.
Lång o smal kroppsbyggnad, 183 cm med 88 kilo på vågen.
Så snackade jag med en kille igår som maxar 170 i bänk som menade att jag skulle testa att köra bara stången 70 reps för att sedan köra 3 reps i 4-6 set på 95-100 och att denna metod borde ge mig 45% ökning på 6 veckor.... ngn här som testat ngt liknande upplägg? långt ifrån hur jag brukar köra :(

Testa med en vilovecka.
Underskattat.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
En ofrivillig vilomånad med både skada och feber var det bästa som hänt min gymkarriär. Ökade mycket i allt då jag var fit for fight igen!

Precis. Det har blivit något av en hets att man måste öka i styrka hela tiden, helst i varje pass, annars har man liksom misslyckats men jag är helt inne på att man bör lägga in några dagar extra vila t ex varannan månad eller t om oftare för att låta kroppen återhämta sig även om det går bra för en på gymmet. Det är väl då det är som svårast att lägga in lite extra vilodagar men kroppen kommer att tacka en för detta i längden.
 

Tvkd5

Cartier
2-Faktor
Det här med vilovecka.. höll upp en gång i dryga veckan, kom tillbaka och wow - kände mig superstark! Nästa gång precis tvärt om....
Men visst, variation är nog bra hur som helst.
 

carlanton

Audemars
Jag tränar oftast 3 ggr per vecka och har senaste året kört tungt. mest bänk men även mark o lite knäböj, axlar osv.
Klarar alltid 110 i bänken men har bara fått upp 115 en gång. Mark 140 och knäböj 100 som max.
Lång o smal kroppsbyggnad, 183 cm med 88 kilo på vågen.
Så snackade jag med en kille igår som maxar 170 i bänk som menade att jag skulle testa att köra bara stången 70 reps för att sedan köra 3 reps i 4-6 set på 95-100 och att denna metod borde ge mig 45% ökning på 6 veckor.... ngn här som testat ngt liknande upplägg? långt ifrån hur jag brukar köra :(

Är det av någon särskilt anledning du vill bli starkare i just bänk? Du är ju redan stark i den övningen så det är inte konstigt om du platåat. Det går säkert att öka 45% men då ökar du garanterat skaderisk och kan få svårt att återhämta dig med mat och sömn.

Kan mest jämföra mig mig själv, och jag ligger på runt 180 i mark och 140 i böj och har aldrig klarat tyngre 1x1 än 110 i bänk (dock 1x9 på 100 kg). Min kompis maxar runt 220 i mark och 180 i böj och ligger också på 110 i bänk.

Om du inte redan gör det kan du ju prova variera lite med 5x10 på hyfsat lätta vikter i bänk, smalbänk, inclinebänk och militärpress.
 

Tvkd5

Cartier
2-Faktor
Är det av någon särskilt anledning du vill bli starkare i just bänk? Du är ju redan stark i den övningen så det är inte konstigt om du platåat. Det går säkert att öka 45% men då ökar du garanterat skaderisk och kan få svårt att återhämta dig med mat och sömn.

Kan mest jämföra mig mig själv, och jag ligger på runt 180 i mark och 140 i böj och har aldrig klarat tyngre 1x1 än 110 i bänk (dock 1x9 på 100 kg). Min kompis maxar runt 220 i mark och 180 i böj och ligger också på 110 i bänk.

Om du inte redan gör det kan du ju prova variera lite med 5x10 på hyfsat lätta vikter i bänk, smalbänk, inclinebänk och militärpress.
Alltså det är väl mest bara för att jag tycker bänk är roligast.. mitt skrivbordsjobb gör att jag inte behöver kunna lyfta nånting egentligen men har alltid haft så dålig kondition o ofta sena kvällar på jobbet gör att lagsporter går bort så då är det bra med gym som man kan göra när man vill och vips har man kommit in i spiralen av att vilja kunna ta mer.
En polare till mig som tränar i styrkelyft eller vad det kallas menar på att man inte ska reppa på låga vikter utan bara köra tungt med motiveringen att man ju redan faktiskt kan lyfta de "lätta" vikterna... alla har lite olika sätt o eftersom vi har olika kroppar så funkar det kanske olika men det känns bättre nu när jag kör fler reps o set igen - ökar träningsvolymen helt enkelt.
 

Åskviggen

Panerai
Hej alla i tråden. Tror inte jag har publicerat någonting här tidigare.
Jag har gymmat under mestadels av mitt tonårsliv (från och till med rätt oklara ambitioner) men körde för ett år sedan fast i en bulkperiod som resulterade i en vikt på ca 110 kg. Jag är 189 lång och relativt kraftigt byggd, under 2018 har jag tränat både kondition och gymmat vilket har lett till att jag nu ligger på 85 pannor.

Nu till min fråga:
Det är dags att öka i styrka och storlek. viktmålet tänker jag mig ungefär 5kg upp (under en period på 3 månader). Kosten känner jag mig trygg med men vad rekommenderar ni för schema/split för maximal muskeluppbyggnad/styrka?
Sorry för lång text, blir lätt så ;)
Mvh
 

Ninen79

Audemars
Hej alla i tråden. Tror inte jag har publicerat någonting här tidigare.
Jag har gymmat under mestadels av mitt tonårsliv (från och till med rätt oklara ambitioner) men körde för ett år sedan fast i en bulkperiod som resulterade i en vikt på ca 110 kg. Jag är 189 lång och relativt kraftigt byggd, under 2018 har jag tränat både kondition och gymmat vilket har lett till att jag nu ligger på 85 pannor.

Nu till min fråga:
Det är dags att öka i styrka och storlek. viktmålet tänker jag mig ungefär 5kg upp (under en period på 3 månader). Kosten känner jag mig trygg med men vad rekommenderar ni för schema/split för maximal muskeluppbyggnad/styrka?
Sorry för lång text, blir lätt så ;)
Mvh
Jag hade kört på 8-10 reps x 6 set per muskelgrupp och tränar samma muskelgrupp 2 ggr/v.

Kan se ut så här med 4 pass/ v

Dag 1 (måndag och torsdag)
Rygg, biceps och ben

Dag 2 (tisdag och fredag)
Bröst, axlar, triceps, magen

Träna löpintervall antingen lördag eller söndag (ca 15 min).
 

Ninen79

Audemars
Tack för tipset! ungefär så ser mitt upplägg ut just nu. Dock kör jag konditionsdelen kring 4ggr veckan.
Jag hade nog minskat ned på konditionsdelen då den är kontraproduktiv muskel gain. Träna istället löpintervall och sparar en massa tid:)
Själv tränar jag 1-2 ggr/v högintensiv backintervall (ca 15 min) och har bättre kondition än mina kompisar som är ute och joggar 1 mil 3 ggr/v.
Dessutom ökar testosteronproduktionen i kroppen:)
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Körde Cindy igår (ben, rygg, bröst). Har träningsvärk i ffa ben och rygg och jag vill träna idag. Vad fan ska jag träna då? Är helt ny med att ha tränat i princip hela kroppen under ett pass så vettefan hur jag ska träna såhär dagen efter :D lägga in ett push-pass kanske? Tänker att jag kommer köra ca 50% “crossfit” och 50% muskelbyggarorienterad träning framöver.
 

Johanw

Cartier
Hej alla i tråden. Tror inte jag har publicerat någonting här tidigare.
Jag har gymmat under mestadels av mitt tonårsliv (från och till med rätt oklara ambitioner) men körde för ett år sedan fast i en bulkperiod som resulterade i en vikt på ca 110 kg. Jag är 189 lång och relativt kraftigt byggd, under 2018 har jag tränat både kondition och gymmat vilket har lett till att jag nu ligger på 85 pannor.

Nu till min fråga:
Det är dags att öka i styrka och storlek. viktmålet tänker jag mig ungefär 5kg upp (under en period på 3 månader). Kosten känner jag mig trygg med men vad rekommenderar ni för schema/split för maximal muskeluppbyggnad/styrka?
Sorry för lång text, blir lätt så ;)
Mvh

Kommer nu på måndag börja en månad enbart bygga. Inte styrka, inte uthållighet. Har klart ett program som passar mina tre dagar i veckan. Kört det innan och vet det funkar. Kommer från AI (Adonis Index) som är 4 dagar egentligen men jag har fått komprimera det lite. Nedan vecka 1:

AI.jpg
 

Ninen79

Audemars
Körde Cindy igår (ben, rygg, bröst). Har träningsvärk i ffa ben och rygg och jag vill träna idag. Vad fan ska jag träna då? Är helt ny med att ha tränat i princip hela kroppen under ett pass så vettefan hur jag ska träna såhär dagen efter :D lägga in ett push-pass kanske? Tänker att jag kommer köra ca 50% “crossfit” och 50% muskelbyggarorienterad träning framöver.
Inget gym! Gå ut på en kvällspromenad är det bästa du kan göra idag:)
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Körde Cindy igår (ben, rygg, bröst). Har träningsvärk i ffa ben och rygg och jag vill träna idag. Vad fan ska jag träna då? Är helt ny med att ha tränat i princip hela kroppen under ett pass så vettefan hur jag ska träna såhär dagen efter :D lägga in ett push-pass kanske? Tänker att jag kommer köra ca 50% “crossfit” och 50% muskelbyggarorienterad träning framöver.
Foamroller, rörlighet, strech, övningar med kroppsvikt.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Tränar just nu 6 dagar i veckan. Fyra styrkepass och två löppass.
Utan att tänka så mycket på det har det blivit överkropp, underkropp, löpning, vila, överkropp....

Tror ni att jag får bättre resultat av underkroppspassen om jag försöker lägga dem så långt ifrån löpningen som möjligt?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Tränar just nu 6 dagar i veckan. Fyra styrkepass och två löppass.
Utan att tänka så mycket på det har det blivit överkropp, underkropp, löpning, vila, överkropp....

Tror ni att jag får bättre resultat av underkroppspassen om jag försöker lägga dem så långt ifrån löpningen som möjligt?
Är ju alltid önskvärt att få så lång återhämtningstid som möjligt mellan underkroppspass på gymmet och löpning. Sen tror jag det gör mindre rent praktiskt, framförallt om du är van med träningsmängden / upplägget. Finns ju väldigt många idrotter där löpning och styrka tillochmed ligger på samma dag eller samma pass som får mycket goda resultat så man ska nog inte nojja för mycket över det :)

Du kan ju dock testa att köra underkropp-överkropp-löpning-vila eller då får du alltid en dag vila för benen :)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Är ju alltid önskvärt att få så lång återhämtningstid som möjligt mellan underkroppspass på gymmet och löpning. Sen tror jag det gör mindre rent praktiskt, framförallt om du är van med träningsmängden / upplägget. Finns ju väldigt många idrotter där löpning och styrka tillochmed ligger på samma dag eller samma pass som får mycket goda resultat så man ska nog inte nojja för mycket över det :)

Du kan ju dock testa att köra underkropp-överkropp-löpning-vila eller då får du alltid en dag vila för benen :)

Fotbollspelare har rätt kralliga lår och de brukar träna nästan varje dag. Jag tror inte att det är så enkelt att överträna benen.
Ok kör du till failure i varje set x 12 ska du givetvis vila benen då och då, men det finns ju folk @Fujoor som knäböjer varje dag.
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Fotbollspelare har rätt kralliga lår och de brukar träna nästan varje dag. Jag tror inte att det är så enkelt att överträna benen.
Ok kör du till failure i varje set x 12 ska du givetvis vila benen då och då, men det finns ju folk @Fujoor som knäböjer varje dag.
Fast jag kör ju inte så mkt volym sammanlagt :)
Idag gjorde jag t.ex pausböj max ettor.
Tycker inte benen blir så påverkade. Skulle jag kört 10reppare hade jag nog också behövt vila
 
Topp