• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Även om det förmodligen är rätt svar så är det alltid lika tråkigt att höra 😅

Ja så är det ju. De gainz man ev förlorar tas igen snabbt men en kronisk skada är ju inte att leka med.
Utan tvekan är vikthetsen den största boven när det gäller skador, givetvis teknik också.
I slutändan bryr sig ju absolut ingen om att du t ex lyfter 150 kg i bänk, eller markar 200 kg - bara du själv och dina kanske snart kroniska skador.
Klart att man ska ta i när man tränar men jag tycker att det alltid måste finnas en balans mellan dessa parametrar för en livslång träning utan allvarligare skador inblandade.
Mikroskador i leder som i senare skede kanske leder till små ackumulerade nervskador kan t ex göra så att musklerna förtvinar bort även om du fortsätter att träna.

Följdfråga, vilken storlek bör man satsa på? Jag har 81cm i midja och funderar på small (63,5 - 84cm). Läste ett omdöme som sa att large (84 - 104cm) var för stor trots 93cm midja.
Sorry, får göra en pudel där! Det var detta jag köpte (ungefär samma pris): https://www.gymgrossisten.com/powerlifting-lever-belt-black/1089-73R.html

Jag har 83cm midja nu, kanske 80 i somras när jag använde det mer. Körde på storlek M. Finns två hål kvar för mig att göra det mindre och flera om magen skulle växa något otroligt framöver!

För att vara tråden för lite tyngre styrketräning så är det rätt mycket syjunta och bullfika över det hela. Corona, hemmagym, f-n och hans moster. o_O

Vart är snacket om råa ägg, RSR, marklyftet som gick åt h-elvete, byxorna som sprack och shaken som du fick upp när du satte den i vrångstupen?;)

För att vara tråden för lite tyngre styrketräning så är det rätt mycket syjunta och bullfika över det hela. Corona, hemmagym, f-n och hans moster. o_O

Vart är snacket om råa ägg, RSR, marklyftet som gick åt h-elvete, byxorna som sprack och shaken som du fick upp när du satte den i vrångstupen?;)
Vi borde kanske starta en SOFTCORE-tråd :rolleyes:

Haha. Kan bjuda på den här:
Testa att göra 250 gobletsquats med en 24kg kettlebell så får vi se om du känner igen dagen-efter-utmaningen med toalettstolen som efter att man kört 6x6 i RSR... holy min rumpa alltså!

#råaägg

Jo, att springa ett Ultramaraton eller baka bullar i 72 timmar i sträck är också jobbigt. Men annan sport.

Här skall vi väl försöka bygga mest muskler och bli absolut starka på kortast tid. Men vi får väl samsas i samma tråd antar jag.

Råa ägg är farligt, RSR sub optimalt och marklyft en går alltid bra eftersom de hålls mellan 65-85%

Bilagor

• 10498479_773446399344243_6830613491950956409_o.jpg
    10498479_773446399344243_6830613491950956409_o.jpg
    100.3 KB · Visningar: 38
Proteinupptaget är dåligt på råa ägg.

Marklyft - gnider ni stången längs smalbenen? Jsg nuddar aldrig
Yep, längst med smalbenen, framförallt när det är tungt (90-105%). Börjar med stången mot smalbenen, böjer benen till startposition och trycker ner/bak rumpan för att få en lite mer fördelaktig vinkel i början av lyftet. Inte lik extremt som Eddie Hall men typ åt det hållet.

Grundläggande fysik säger ju att får man den typen av sår på benet så har antingen a) en för stor del av rörelseenergin fördelats i fel vinkel, eller b) ett objekt (benen) varit i vägen för den korrekta rörelsebanan. ”Beast”, absolut. Men suboptimalt.

Grundläggande fysik säger ju att får man den typen av sår på benet så har antingen a) en för stor del av rörelseenergin fördelats i fel vinkel, eller b) ett objekt (benen) varit i vägen för den korrekta rörelsebanan. ”Beast”, absolut. Men suboptimalt.
Fake news! ;) Du får en mer fördelaktig vinkel i starten än om dina axlar hamnar framför stången. Do u even lift bro? #broscienceFTW

Tillbaka
Topp