• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Börjat fundera lite på att skaffa ett "hemmagym". Finns en uppsjö av modeller och tillverkare.
Vill inte ha något skräp och betalar gärna lite extra för kvalitet.
Några tips på företag jag bör kolla upp?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Börjat fundera lite på att skaffa ett "hemmagym". Finns en uppsjö av modeller och tillverkare.
Vill inte ha något skräp och betalar gärna lite extra för kvalitet.
Några tips på företag jag bör kolla upp?
Kolla hur kampsportare tränar. Det behövs inget gym när du har din egna kropp. Minns för många år sedan, hur thaiboxare lärde blivande gymnastiklärare hur du kan bli vältränad med hjälp av bara kroppsövningar.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Börjat fundera lite på att skaffa ett "hemmagym". Finns en uppsjö av modeller och tillverkare.
Vill inte ha något skräp och betalar gärna lite extra för kvalitet.
Några tips på företag jag bör kolla upp?

Hur stort utrymme har du?

Jag hade dock inte satsat på ett multigym (såna där med pec-dec och bänkpressar, benspark och dylikt) som brukar se ut så här ;


Hellre en sån här ;


Du kan köra det mesta ändå med fantasins hjälp.
Jag önskar mig en sån men har varken plats eller tillåtelse från frun. :) Gott att kunna köra cable flyes för bröst som man saknar med vanliga hantlar.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Sorry! 1 maskin. Typ allt i ett men det kan vara en enklare sort, behöver inte kunna göra mer än basövningar.
Okej då har jag inte så bra koll tyvärr, annars kan du göra väldigt mycket med några hantlar/kettelbell och skivstång + lite vikter. Ev bänk och ställning. Bör inte ta så mycket mer plats än en sån där multifunktions maskin!
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Håller med @hejsam . Egentligen är fria vikter det bästa för styrka, koordination, balans och tillväxt även om maskiner har sin givna plats.
En ihopfällbar knäböjställning tar någon enstaka kvadratmeter utrymme i anspråk.
Bänk och stång, vikter kan man ju lätt stuva undan.
 

gushen

Omega
Börjat fundera lite på att skaffa ett "hemmagym". Finns en uppsjö av modeller och tillverkare.
Vill inte ha något skräp och betalar gärna lite extra för kvalitet.
Några tips på företag jag bör kolla upp?
Jag fick samma infall för en dryg månad sedan och inredde ett förråd vi har i vår källare med en skivstångställning med bänk och tillhörande vikter.
Bänken jag valde (Ironmaster Superbench pro - häftigt namn, ja vet! :cool:) ger en möjlighet att fästa dips ställning och chinsställning direkt på bänken samtidigt som man klarar sig med den begränsade takhöjden i källaren. Man kan även köpa till bensparkstillägg och andra tillbehör men de har jag ej i nuläget.

Jag är väldigt nöjd med mitt val då det går att få till helkroppsträning med bra kvalitet. Framöver vill jag dock komplettera med hantlar också!
 

Bilagor

  • Gym1.jpg
    Gym1.jpg
    330.8 KB · Visningar: 86
  • Gym2.jpg
    Gym2.jpg
    316.7 KB · Visningar: 89

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag fick samma infall för en dryg månad sedan och inredde ett förråd vi har i vår källare med en skivstångställning med bänk och tillhörande vikter.
Bänken jag valde (Ironmaster Superbench pro - häftigt namn, ja vet! :cool:) ger en möjlighet att fästa dips ställning och chinsställning direkt på bänken samtidigt som man klarar sig med den begränsade takhöjden i källaren. Man kan även köpa till bensparkstillägg och andra tillbehör men de har jag ej i nuläget.

Jag är väldigt nöjd med mitt val då det går att få till helkroppsträning med bra kvalitet. Framöver vill jag dock komplettera med hantlar också!

Ser ju komplett ut. Gillar att du har Frank Zane på väggen. Jekla bra kropp till skillnad från dagens belgian blue monsters.
 

Fergi

Rolex
2-Faktor
Jag snickra ihop ett eget och ställde i ett rum i källaren. Enda nackdelen är takhöjden på 2,15m så får sitta o köra Axelpressar.
 

Bilagor

  • BAD7079E-FF9E-4CCF-9FF2-51348DD50280.jpeg
    BAD7079E-FF9E-4CCF-9FF2-51348DD50280.jpeg
    452.9 KB · Visningar: 82
  • B783824F-FBB7-4DDA-AD24-8AD4CD746E65.jpeg
    B783824F-FBB7-4DDA-AD24-8AD4CD746E65.jpeg
    196.3 KB · Visningar: 50
  • 34965DD1-DEFD-451E-AA76-8054DA31D0F8.jpeg
    34965DD1-DEFD-451E-AA76-8054DA31D0F8.jpeg
    271.5 KB · Visningar: 58
  • 7DE51935-BCA1-490C-8208-BF9E17E219E7.jpeg
    7DE51935-BCA1-490C-8208-BF9E17E219E7.jpeg
    287.1 KB · Visningar: 57
  • 0E1FD23F-CDF4-47A9-9673-BC58C888839C.jpeg
    0E1FD23F-CDF4-47A9-9673-BC58C888839C.jpeg
    729.8 KB · Visningar: 70

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag snickra ihop ett eget och ställde i ett rum i källaren. Enda nackdelen är takhöjden på 2,15m så får sitta o köra Axelpressar.

Fantastiskt. Ingen tumme mitt i handen här inte. :)


Ja det funkar bra helt klart! Zane har en given plats. Jag sade till sambon att man måste ha sådana bilder på väggen för att få till den rätta atmosfären:D Håller helt med angående skillnaden mot dagens byggarelit...

Zane, Bob Paris, Labrada, Ed Corney, Serge Nubret, Larry Scott m fl... det var fina tider det.
Idag ser monstren gravida ut.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Ska man bara göra ett drop set per muskel, tex biceps, vid varje träningstillfälle?
Vad är fördelen jämfört med att göra som "vanligt", tex 3 x 10?
 

ErikGBG

Audemars
Ska man bara göra ett drop set per muskel, tex biceps, vid varje träningstillfälle?
Vad är fördelen jämfört med att göra som "vanligt", tex 3 x 10?
För mig, under min korta karriär på kroppsbyggarscenen, fungerade det absolut bäst med variation. T ex 1 månad 3x10, 1 månad 5x5, en månad dropset, sen tillbaka igen till 3x10.
Speciellt bra gick det när jag la in 5x5 och kunde ta helt andra vikter och lära mig hantera det och sedan få med det in på högre repsen.
Dels balans och teknik, men också mentalt
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Ska man bara göra ett drop set per muskel, tex biceps, vid varje träningstillfälle?
Vad är fördelen jämfört med att göra som "vanligt", tex 3 x 10?

Dropset sparar ju främst mycket tid och det finns indikationer på att den kemiska miljön inne i muskeln påverkas positivt av dropsets = bättre tillväxt.


Men som @ErikGBG skriver är det bäst med variation. Jag hade inte kört dropset varje pass.
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Deppar lite över att mitt gym är stängt. Kör ett styrkelabbetinspirerat koncept hemma där jag alltid kör minst 100 armhävningar varje dag oavsett hur lite tid jag tycker mig ha för att träna. Ofta blir det medan jag lagar middag 🙂 Tror mig kunna behålla styrkan i bänkpressen rätt bra på så sätt. Kör lite chins och lite mer strukturerade pass emellanåt också, men alltid minst100 armhävningar dagligen. Svårast är att hålla igång benträningen, men försöker m lite enbebsböj och lite blandat hittepå. Ska bli lite kul å komma tillbaka till gymmet framöver å se hur det går.
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Deppar lite över att mitt gym är stängt. Kör ett styrkelabbetinspirerat koncept hemma där jag alltid kör minst 100 armhävningar varje dag oavsett hur lite tid jag tycker mig ha för att träna. Ofta blir det medan jag lagar middag 🙂 Tror mig kunna behålla styrkan i bänkpressen rätt bra på så sätt. Kör lite chins och lite mer strukturerade pass emellanåt också, men alltid minst100 armhävningar dagligen. Svårast är att hålla igång benträningen, men försöker m lite enbebsböj och lite blandat hittepå. Ska bli lite kul å komma tillbaka till gymmet framöver å se hur det går.
Är det i Sverige? Undrar hur många gym som har stängt?
Tycker mest det verkar vara fullfart över lag.
Fast får inflika att beläggningen på mitt gym är sjukt låg just nu, med stora lokaler.
Dock så vet jag inte hur dom upprätthåller "Max 75 personer" som numer står på dörren. Då det oftast är obemannat 😅
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Är det i Sverige? Undrar hur många gym som har stängt?
Tycker mest det verkar vara fullfart över lag.
Fast får inflika att beläggningen på mitt gym är sjukt låg just nu, med stora lokaler.
Dock så vet jag inte hur dom upprätthåller "Max 75 personer" som numer står på dörren. Då det oftast är obemannat 😅
Yes, men det är inget kommersiellt gym. Har en träningslokal på sjukhuset där jag jobbar som nu är stängd 🙂 Så det är egentligen inget gym i den bemärkelsen. Men stängt är det 😁
 

Herr Gås

Banned
Är det i Sverige? Undrar hur många gym som har stängt?
Tycker mest det verkar vara fullfart över lag.
Fast får inflika att beläggningen på mitt gym är sjukt låg just nu, med stora lokaler.
Dock så vet jag inte hur dom upprätthåller "Max 75 personer" som numer står på dörren. Då det oftast är obemannat 😅
Jag tränar på ett STC i Västsverige. Började träna igen i veckan efter uppehåll sedan oktober pga covid 19.

Väldigt besviken på det jag ser. Fullknökat med ungdomar i gymnasieåldern som umgås i flock. De småtränar men tjötar mest och efteråt struntar de i att sprita av utrustningen.

Får snart spel på dem, dagligen blir de tillsagda av personalen men mer än så blir det inte.

Sambon berättade om något gym där man blir avstängd om man missköter sig, låter som en dröm!
 

demondave

Rolex
Jag tränar på ett STC i Västsverige. Började träna igen i veckan efter uppehåll sedan oktober pga covid 19.

Väldigt besviken på det jag ser. Fullknökat med ungdomar i gymnasieåldern som umgås i flock. De småtränar men tjötar mest och efteråt struntar de i att sprita av utrustningen.

Får snart spel på dem, dagligen blir de tillsagda av personalen men mer än så blir det inte.

Sambon berättade om något gym där man blir avstängd om man missköter sig, låter som en dröm!

Mitt favoritgym ligger i den lokala hockeyarenan, under jullovet kändes det lite som en fritidsgård med juniorspelare som inte får istid nu. Dom flesta skötte sig skapligt iaf. Hoppas att fritidsgårdskänslan är borta nu när jullovet är över, det har annars funkat förbaskat bra där under coronaåret, och nyårslöftesgänget borde vara mindre i år.

Lägger upp det så att jag kan träna mitt på dagen, ofta bara 5-6 personer där då och gymmet är verkligen inte litet.
 
Topp