• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Swatch x Omega-tråden

Så ett sånt klassiskt märke som Omega har alltså låtit sig köpas och ägs nu av ett företag som tillverkar plastklockor? Otroligt. Tvärtom hade ju varit mer sannolikt med tanke på Omegas status som klassiskt klockmärke. Vad tänkte cheferna på Omega när de gick med på den försäljningen?
njaaa.. nu är det väl ändå inte så det gått till?
(och det har varit Swatch group sedan 1998 så inget direkt nytt...)

Edit: Det såldes/köptes inte utan ingick redan i gruppen som bytte namn till Swatch 1998.
source: https://en.wikipedia.org/wiki/Omega_SA

njaaa.. nu är det väl ändå inte så det gått till?
(och det har varit Swatch group sedan 1998 så inget direkt nytt...)

Edit: Det såldes/köptes inte utan ingick redan i gruppen som bytte namn till Swatch 1998.
source: https://en.wikipedia.org/wiki/Omega_SA
Ja, det var en helt annan tid då. Omega mfl hade inte hämtat sig efter quartzkrisen och detta blev räddningen. Kan påpeka att Swatch även äger finare märken än så, främst Breguet och Blancpain.

Det är väl den enda tekniska revolutionen som benämns som en kris, på grund av att Schweizarna har fått tolkningsföreträde. Jag tror inte Seiko ser det som en kris direkt.

Det är väl den enda tekniska revolutionen som benämns som en kris,
Nej det gör den nog sällan. "Kvartskrisen" tenderar ju att åsyfta specifikt vad den schweiziska urindustrin gick igenom snarare än den tekniska revolutionen. Inser man det slipper man koka ihop en woke-analys om europeiskt tolkningsföreträde.

Så ett sånt klassiskt märke som Omega har alltså låtit sig köpas och ägs nu av ett företag som tillverkar plastklockor? Otroligt. Tvärtom hade ju varit mer sannolikt med tanke på Omegas status som klassiskt klockmärke. Vad tänkte cheferna på Omega när de gick med på den försäljningen?
Chefer och andra anställda brukar väl inte ha sådär väldans värst mycket att säga till om när bolaget de arbetar för köps och säljs. Arbetstagarorganisationer kan ibland ha det med tveksamt om det gäller i frågor som rör huruvida köparen är ”fin nog” att äga bolaget.

Personligen tycker jag att Swatch borde göra plastversioner av alla bolagsgruppens storsäljare, eller ännu hellre stoppa t ex Omegas värstingteknik i en Swatchboett - det hade varit lajbans. Men jag är å andra sidan inte känslomässigt investerad i något av varumärkena, jag tycker mest att det är festligt när det hålls på.

Nej det gör den nog sällan. "Kvartskrisen" tenderar ju att åsyfta specifikt vad den schweiziska urindustrin gick igenom snarare än den tekniska revolutionen. Inser man det slipper man koka ihop en woke-analys om europeiskt tolkningsföreträde.
Jag försökte inte koka ihop någon analys. Jag tycker bara att ordet ”kvartskrisen” har kommit att symbolisera hela den eran även om det inte specifikt talas om den Schweiziska industrin. Mitt inlägg var inte politiskt menat.

Vem behöver en Rainbow-Daytona när man kan ha denna ;)

IMG_4850.jpeg

Det är det väl ingen här som vill fundera på. Priser över MRSP kommer då att inte vara aktuellt länger
Hah, nej det är väl sant. Tycker mig se att andrahandspriserna börjar närma sig nypris och ligga ute längre än tidigare.
Gissar att standardkollektionen kommer gå ut på nätet inom 6 månader och sen kommer de fortsätta med specialversionerna i butik.

Insläppt i värmen till slut 🙂
Jag gjorde ett försök i slutet av mars då jag var en sväng i London men butiken på Oxford Street hade bara några av de modellerna med vitt armband inne och de var jag inte sugen på så det blev inget… Förra veckan skulle en snäll kollega besöka samma stad - Oxford Street hade inget men som den hjälte han var gick han vidare till Covent Garden - där hade de en av modellerna på min önskelista 👍🏻
Som många andra kom jag inte alls överens med originalbandet och bytte till ett gummi från Watchwear.
Ändå en överraskande kul klocka tycker jag - perfekt när solen tittar fram!
A423649D-892A-488F-B1A1-2985A4CD3E0B.jpeg

Insläppt i värmen till slut 🙂
Jag gjorde ett försök i slutet av mars då jag var en sväng i London men butiken på Oxford Street hade bara några av de modellerna med vitt armband inne och de var jag inte sugen på så det blev inget… Förra veckan skulle en snäll kollega besöka samma stad - Oxford Street hade inget men som den hjälte han var gick han vidare till Covent Garden - där hade de en av modellerna på min önskelista 👍🏻
Som många andra kom jag inte alls överens med originalbandet och bytte till ett gummi från Watchwear.
Ändå en överraskande kul klocka tycker jag - perfekt när solen tittar fram!
A423649D-892A-488F-B1A1-2985A4CD3E0B.jpeg

Kör du på original bandstift eller på bandstiften som gummit kommer med?

Kör du på original bandstift eller på bandstiften som gummit kommer med?
Oj! Nu blir jag osäker.. minns att jag testade båda och valde de som var lite tjockare. Men nu kommer jag inte ihåg vilka det var 🤔
Bandet är för övrigt bekvämt och jag tycker det matchar klockan bra - men - igår när jag skulle ta av mig klockan så flög plötsligt spännet av! Det har jag aldrig varit med på något annat band - så lite försiktighet kan rekommenderas tycker jag.
Väldigt grunda hål i spännet för stiftet såg jag när jag monterade det igen - så det är väl det som är anledningen till att det kunde lossna så lätt.

Tillbaka
Topp