• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tattoo aka never ending story...

Subby

Rolex
Straight outta Sanctum Tattoo, varit hos Alex för att köra klart den här :)

IMG_20180726_173242.jpg
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Okej, behöver lite taktisk input här.
Ryggtavlor upplägg?
Tänkte starta fullryggen i vinter (läs jan/feb) så man kan vara läkt och bra till sommaren.
Tattueraren säger att dom flesta brukar komma ner på 3-3.5 h efter några sittningar, vilket kan tänkas vara rimligt så klart.
Men hur tänker man bäst kring vecko upplägg osv, för det är ju ett projekt man vill blåsa igenom per omgående. Jag gillar inte att gå och dra årsvis med grejer men ligger man på 3h så lär det ta en stund antar jag. Så om jag tippar på en 10 ish fulla 6h sittningar så skulle det innebära runt 20st, vilket ger 20 veckor!?
Hur gör ni, dubbeldagar, veckovis hårdkörning sen vila, eller är det bara att ta tiden för vad den är eller kör ni längre och mer sällan?

Mvh
TT
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Okej, behöver lite taktisk input här.
Ryggtavlor upplägg?
Tänkte starta fullryggen i vinter (läs jan/feb) så man kan vara läkt och bra till sommaren.
Tattueraren säger att dom flesta brukar komma ner på 3-3.5 h efter några sittningar, vilket kan tänkas vara rimligt så klart.
Men hur tänker man bäst kring vecko upplägg osv, för det är ju ett projekt man vill blåsa igenom per omgående. Jag gillar inte att gå och dra årsvis med grejer men ligger man på 3h så lär det ta en stund antar jag. Så om jag tippar på en 10 ish fulla 6h sittningar så skulle det innebära runt 20st, vilket ger 20 veckor!?
Hur gör ni, dubbeldagar, veckovis hårdkörning sen vila, eller är det bara att ta tiden för vad den är eller kör ni längre och mer sällan?

Mvh
TT
Det är olika för alla (både tatuerare & kunder), men runt 3h/gång är väl ganska behagligt för båda parter... Skulle tänka mig, att sätta så mycket linjer som hinns på en heldag eller två för att sedan fortsätta med kortare sittningar för skuggning & färg är en vanlig väg att gå. Jag brukar låta tatueraren bestämma, det är ju han som ska hålla focus, jag behöver bara vara still ;) Hur tätt man kör mellan gångerna beror förstås också på vad som ska göras...
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Okej, behöver lite taktisk input här.
Ryggtavlor upplägg?
Tänkte starta fullryggen i vinter (läs jan/feb) så man kan vara läkt och bra till sommaren.
Tattueraren säger att dom flesta brukar komma ner på 3-3.5 h efter några sittningar, vilket kan tänkas vara rimligt så klart.
Men hur tänker man bäst kring vecko upplägg osv, för det är ju ett projekt man vill blåsa igenom per omgående. Jag gillar inte att gå och dra årsvis med grejer men ligger man på 3h så lär det ta en stund antar jag. Så om jag tippar på en 10 ish fulla 6h sittningar så skulle det innebära runt 20st, vilket ger 20 veckor!?
Hur gör ni, dubbeldagar, veckovis hårdkörning sen vila, eller är det bara att ta tiden för vad den är eller kör ni längre och mer sällan?

Mvh
TT
Du pallar inte en gång i veckan, inte din kropp heller. Kommer börja läka kasst tillslut.

Edit råka klicka skicka för snabbt:
Det bästa är att köra varannan/var tredje vecka, kör så länge du orkar, helst 3-4h per gång.
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Det är olika för alla (både tatuerare & kunder), men runt 3h/gång är väl ganska behagligt för båda parter... Skulle tänka mig, att sätta så mycket linjer som hinns på en heldag eller två för att sedan fortsätta med kortare sittningar för skuggning & färg är en vanlig väg att gå. Jag brukar låta tatueraren bestämma, det är ju han som ska hålla focus, jag behöver bara vara still ;) Hur tätt man kör mellan gångerna beror förstås också på vad som ska göras...

Du pallar inte en gång i veckan, inte din kropp heller. Kommer börja läka kasst tillslut.

Edit råka klicka skicka för snabbt:
Det bästa är att köra varannan/var tredje vecka, kör så länge du orkar, helst 3-4h per gång.
Alright, tack för input boys, låter rimligt.
Så en gång i månaden eller två gånger på 6 veckor kanske är det bättre på sikt.
Då tror jag att taktiken runt detta blir att börja sent nästa sommar/tidig höst....så kan man köra sep-april, det är 8 månader, det borde man kunna skarva ihop något på tänker jag. Gott gott, då kör vi så det ryker om ett år ish :)
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Alright, tack för input boys, låter rimligt.
Så en gång i månaden eller två gånger på 6 veckor kanske är det bättre på sikt.
Då tror jag att taktiken runt detta blir att börja sent nästa sommar/tidig höst....så kan man köra sep-april, det är 8 månader, det borde man kunna skarva ihop något på tänker jag. Gott gott, då kör vi så det ryker om ett år ish :)
Kör var tredje vecka så blir det super. Då hinner du läka vettigt mellan varje sittning och kommer således inte få extra ont. Inga onödiga touchups heller. Tycker dock det är löjligt att skjuta på det av den anledningen. Du kan tatuera dig på sommaren. En rygg tar oftast ett år att ro i land. Det är alltid något som gör att några av dina sittningar kommer flyttas på etc.
 
Du pallar inte en gång i veckan, inte din kropp heller. Kommer börja läka kasst tillslut.

Edit råka klicka skicka för snabbt:
Det bästa är att köra varannan/var tredje vecka, kör så länge du orkar, helst 3-4h per gång.
Håller med, har mer el mindre varenda större kroppsdel tatuerad utom högra låret, pungen, skinkorna, ena foten och ögonen samt inne i munnen. Så har några tusen läktimmar i bagaget.

Jag menar att visst, du kan köra på en gång i veckan i kanske 5,6 veckor, sen kommer kroppen att ha svårt att läka tatueringarna, du kommer lättare bli sjuk, immunförsvar blir märkbart sämre etc etc, en ryggtavla skulle jag ha väntat 10 - 14 dagar mellan sittningarna, då hinner det förhoppningsvis läka hyggligt mellan gångerna och kroppen borde inte börja "spöka" med att stöta bort färger, låta bli att läka vissa partier (pga att andra är mer akuta, även om de är gjorda senare) etc. Du får tänka på att det är sår som läker, kroppen kommer att prioritera de mest "akuta".
Så som sagt, ge det åtminstone 10 - 14 dagar mellan sittningarna, beroende lite på ditt läkkött kanske? Märker du av att det plötsligt börjar ta längre tid att läka, eller att "skorvarna" inte längre bara är som ett "torrare" område utan blir mer som riktiga sårskorpor, då är det kanske dags att låta kroppen vila.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Håller med, har mer el mindre varenda större kroppsdel tatuerad utom högra låret, pungen, skinkorna, ena foten och ögonen samt inne i munnen. Så har några tusen läktimmar i bagaget.

Jag menar att visst, du kan köra på en gång i veckan i kanske 5,6 veckor, sen kommer kroppen att ha svårt att läka tatueringarna, du kommer lättare bli sjuk, immunförsvar blir märkbart sämre etc etc, en ryggtavla skulle jag ha väntat 10 - 14 dagar mellan sittningarna, då hinner det förhoppningsvis läka hyggligt mellan gångerna och kroppen borde inte börja "spöka" med att stöta bort färger, låta bli att läka vissa partier (pga att andra är mer akuta, även om de är gjorda senare) etc. Du får tänka på att det är sår som läker, kroppen kommer att prioritera de mest "akuta".
Så som sagt, ge det åtminstone 10 - 14 dagar mellan sittningarna, beroende lite på ditt läkkött kanske? Märker du av att det plötsligt börjar ta längre tid att läka, eller att "skorvarna" inte längre bara är som ett "torrare" område utan blir mer som riktiga sårskorpor, då är det kanske dags att låta kroppen vila.
Ja, två veckor brukar räcka för de flesta i början. Tre veckor är bra på större grejer med många sittningar då immunförsvaret i princip gör ett sämre jobb för varje sittning som går.
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Kör var tredje vecka så blir det super. Då hinner du läka vettigt mellan varje sittning och kommer således inte få extra ont. Inga onödiga touchups heller. Tycker dock det är löjligt att skjuta på det av den anledningen. Du kan tatuera dig på sommaren. En rygg tar oftast ett år att ro i land. Det är alltid något som gör att några av dina sittningar kommer flyttas på etc.
Nej det är väl bara att slå i vind börja på, jag blir utomlands sen våren och hela sommaren men det gör ju egentligen inget till eller från. Bara att ro på.
Jag fattar inte varför jag funderar så mycket just när det gäller ryggen, gjort hela fram, armar osv men då körde man bara. Så det är sarg släppet som gäller :D
Håller med, har mer el mindre varenda större kroppsdel tatuerad utom högra låret, pungen, skinkorna, ena foten och ögonen samt inne i munnen. Så har några tusen läktimmar i bagaget.

Jag menar att visst, du kan köra på en gång i veckan i kanske 5,6 veckor, sen kommer kroppen att ha svårt att läka tatueringarna, du kommer lättare bli sjuk, immunförsvar blir märkbart sämre etc etc, en ryggtavla skulle jag ha väntat 10 - 14 dagar mellan sittningarna, då hinner det förhoppningsvis läka hyggligt mellan gångerna och kroppen borde inte börja "spöka" med att stöta bort färger, låta bli att läka vissa partier (pga att andra är mer akuta, även om de är gjorda senare) etc. Du får tänka på att det är sår som läker, kroppen kommer att prioritera de mest "akuta".
Så som sagt, ge det åtminstone 10 - 14 dagar mellan sittningarna, beroende lite på ditt läkkött kanske? Märker du av att det plötsligt börjar ta längre tid att läka, eller att "skorvarna" inte längre bara är som ett "torrare" område utan blir mer som riktiga sårskorpor, då är det kanske dags att låta kroppen vila.
Roffe roffe.....har du inte kört pungen...det vet du att vi alla den vägen skall vandra moohahahha:p
Nej fy fan den hoppar vi, bra input:) tack och bock
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Sluta skräms nu.
Själv är jag fortfarande på armarna, ena sidan klar. Tog 6 sittningar (heldagar). Nu har jag andra armen kvar. Även den blir i japansk stil.
Men tydligen är möbler till ny lägenhet prioriterad av någon outgrundlig anledning ...
 

URlakad

Cartier
2-Faktor
Jasså, varför sitter det så mycket nerver där?

Nu är det dom yttre nerverna jag syftar på. Enkelt förklarat så fungerar nerverna som kroppens egna alarmsystem. Varför det gör extra ont på magen (enl. många normalt funtade människor :) ) beror på att det sitter många ömtåliga organ i magen kontra en arm t.ex.

En bruten arm är alltid bättre än en krossad lever!

Edit: Sitter nu lustigt nog i väntrummet på sjukan för att döda lite nerver, men det är en annan story haha
 
Senast ändrad:

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Fördelen är ju att allt gör mindre ont efter man tatuerat hela ryggen. Värsta jag gjort.
Härligt bra pepp nu gubbar :D
Fortsätter ni så här så blir det airbrush på ryggen i stället.:cool:
Men allt är ju relativt, innan man gjorde över revbenen så sa alla "revbenen" är värst, sen var det magen är värst, osv :cigar:
Man vänjer sig ju tillslut, men visst so far så vill jag ju inte gnida bröstbenet helst igen och gärna inte magen :confused:;)
Så efter ryggen vill man nog inte göra om den heller.
Men vi kan ju alla vara överens om att det är ett bra sätt att jobba ut pengar, så det samtidigt är obekvämt, för när man sysslar med klockor samtidigt så känner man ju oftast att det inte räcker med utgifter utan man vill ha mer smärtsamma utlägg ;)
 
Roffe roffe.....har du inte kört pungen...det vet du att vi alla den vägen skall vandra moohahahha:p
Nej fy fan den hoppar vi, bra input:) tack och bock
Huhu, nja.. grejen var väl att understryka att den lite längre delen faktiskt HADE tatuerat, det är alltså lättare att berätta vad jag INTE har tatuerat än vad som har tatuerat.

Ang smärta så tkr jag personligen att både rygg, mage, revben, ansikte, hals osv kan vara "det värsta jag hittills gjort", men jag tror att det till stor del beror på om du gör din bedömning efter 7 timmars blasting, när kroppen redan har sagt ifrån i två timmar och färgen mer el mindre bara sprutar tillbaka ur huden, eller om du tatuerar dig en kvart på magen, en kvart på ryggen, en kvart i armvecket och en kvart på luringen.

Jag tror som sagt att de flesta som gör bedömningen huruvida det "är det mest smärtsamma stället" att tatuera, gör bedömningen när de är helt slutkörda, så egentligen kan nog vilken kroppsdel som helst göra "mest ont".
innan du frågar dig vad som gör mest ont så bör du även ta med i bedömning hur lång tid du tatuerar dig. Naturligtvis är det en mer smärtsam historia att blåsta en hel arm i 8 timmar, jämfört med ett 3×3cm kan ju på magen.

Mvh.
 
Topp