• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Tissot (många bilder)

Fadershan

Patek
Trevlig dag Tissoter!
IMG_20180110_120453_421.jpg
 

jhes

Omega
Hej, är det någon som vet vilka år denna modell tillverkades, är nyfiken för den kommer från morfar (dog när jag var runt 6 år). Han bodde i eller nära Bergkvara under sitt liv. Nu har jag köpt ett gammalt hus där själv och har fått veta att huset även var klockaffär till ca 1948. Jag fick klockan av farsan typ 35år efter morfars bortgång (legat orörd i en låda, men nu servade o fin) Om den tillverkades 1948 eller tidigare är den troligen köpt i mitt hus, vilket vore en kul bonus.
IMG_20171211_181744.jpg
IMG_20171211_183005.jpg
 

Psykel

Patek
Hej, är det någon som vet vilka år denna modell tillverkades, är nyfiken för den kommer från morfar (dog när jag var runt 6 år). Han bodde i eller nära Bergkvara under sitt liv. Nu har jag köpt ett gammalt hus där själv och har fått veta att huset även var klockaffär till ca 1948. Jag fick klockan av farsan typ 35år efter morfars bortgång (legat orörd i en låda, men nu servade o fin) Om den tillverkades 1948 eller tidigare är den troligen köpt i mitt hus, vilket vore en kul bonus.
IMG_20171211_181744.jpg
IMG_20171211_183005.jpg
Den borde kunna dateras rätt exakt med serienumret på urverket.
 

Psykel

Patek
Har tyvärr ingen sån pryl att öppna med. Urmakaren de som servade den trodde 50-60tal, men vad jag har hittat på nätet talar mer för 40-tal. Nybörjare på det här, så ingen koll om inte Google kan hjälpa mig redan
60-tal är det iallafall inte. Får för mig att dom jag sett varit från sent 40-tal till tidigt 50-tal. Misstänker att modellen ersattes av Visodate när den kom ca 1954.
 

baby fat

Breitling
Har, helt okunnig på klockor köpt denna PR 516 Seastar för att testa om det är "för mig" med mekaniskt urverk.

Den verkar hålla tiden bra och vara 60 - tidigt 70tal enigt en snabb googling (spelar ju ingen roll men kul att veta). Tiosidig bakboett. Jag har några frågor som egentligen är allmänna men hoppas denna tråd funkar även om loggan inte är "rätta gamla"?

- Verkar min datering stämma (jag tänkte inte ge mig på att öppna klockan än)?

- Är det givet att glaset är plexiglas (ser väl ut att vara bytt?)? Fråga för ev polering (mest som ett test).

Edit: hittade gammalt tips om natoband på forumet

klocka-1-2.jpg
.
 
Senast ändrad:

ConElPueblo

Panerai
Med "Vintage Trippel", "Den store tråd om vintage tanks" og "The many faces..." tråde, så er det svært at vide, hvor man skal vise følgende:

WP_20180210_13_18_45_Pro.jpg


Den længst til venstre er et reservedelsur, da tavlan er for ødelagt for min smag, og boetten er ganske lille. Den midterste kommer til at modtage de fleste dele, da det ikke går... Den til højre får lov til at få kronen :)

De er alle fra mellem 1935 og 1937.
 

Bilagor

  • WP_20180210_12_52_56_Pro.jpg
    WP_20180210_12_52_56_Pro.jpg
    224.7 KB · Visningar: 4
Topp