• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Tissot (många bilder)

Psykel

Patek
Tissot etu.jpg


Från farfars låda. Funkar inte tyvärr, men tänkte att ha nån service på den och skaffa en grym, svart gummiband - blast from the past!
Grymt läcker! Farfar måste vara en riktigt badass gubbe!
 

DirkFrode

Omega
Är nybliven ägare till en Visodate seastar pr 516. Vid eftersökning ser jag att det både finns exemplar med, och utan PR 516 angiven i tavlan, vad är egentligen skillnaden mellan dessa? Är det endast kosmetisk utsmyckning eller har det inverkan på klockans utformning och egenskaper?
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Är nybliven ägare till en Visodate seastar pr 516. Vid eftersökning ser jag att det både finns exemplar med, och utan PR 516 angiven i tavlan, vad är egentligen skillnaden mellan dessa? Är det endast kosmetisk utsmyckning eller har det inverkan på klockans utformning och egenskaper?
Bild please...:)

Hittade detta, besvarar inte din fråga men ändå:
Tissot: 150 Years of history' book (page 112).

The PR 516 watch was also created in 1956, but it was with the renewal of the advertising campaign 10 years later that the series experienced great success, to such an extent that it became one of the most important models of the entire Tissot collection. "PR" stood for "Particularly Robust". Its water-resistance was guaranteed to 100 metres; the strength of this watchwas guaranteed by a suspended movement that further provided shock protection against shock (in the lateral and axial directions). "PR 516" Collection exists in several variants.........

.........The PR 516 watch, which also belonged to a "Grand Luxe" series launched in in 1965, became available in 1972 in chronograph and wristwatch versions;......
 

DirkFrode

Omega
Bild please...:)

Hittade detta, besvarar inte din fråga men ändå:
Tissot: 150 Years of history' book (page 112).

The PR 516 watch was also created in 1956, but it was with the renewal of the advertising campaign 10 years later that the series experienced great success, to such an extent that it became one of the most important models of the entire Tissot collection. "PR" stood for "Particularly Robust". Its water-resistance was guaranteed to 100 metres; the strength of this watchwas guaranteed by a suspended movement that further provided shock protection against shock (in the lateral and axial directions). "PR 516" Collection exists in several variants.........

.........The PR 516 watch, which also belonged to a "Grand Luxe" series launched in in 1965, became available in 1972 in chronograph and wristwatch versions;......

Tack för info, givetvis får ni en bild. Årsmodell 72 passande battle scars och med tillhörande original-länk:
66F008A8-08AF-44BD-8C71-C364577B8BE5.jpeg
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Får hoppas på att du cashade in rejält iallafall! Och att pengarna går till nåt ännu trevligare!
Nä såldes på forumet så det blev nog rätt billigt. 1k för båda Visodates (behöver service) och 7600 för de båda Pointer dates. Tror det ät ganska billigt, men inte orimligt billigt....?

Edit 1:
Men ja, det går till ngt roligare. Jag har sålt av mer än halva samlingen, och bara sparat de som är (för mig) perfekta. Sedan är jag mer laddad inför vårens auktioner. Är inne på första gen DS, Transformed Ranchero, Eterna-Matic Kontiki eller en EP-Kronograf med tritiumvisare. Endast riktigt bra ex överväges :)

Så jag minskar men förfinar samlingen helt enkelt :)

Edit 2: Kommer nog ha en Pointerdate igen, men då ska den vara i det närmaste perfekt :)
 
Senast ändrad:
Topp