• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Tissot (många bilder)

Pictor

Audemars
Här var det många nyanser av patina och en ensam centralsekundare, någon automat och pointer-date - en möglig blandning som är mig så kär.

IMG_2513_2.jpg
Blicken drunknar i subsekundur. Helt underbart !!!
 

Psykel

Patek
Lägger in min fråga här också:

Min kära mor hittade idag en klocka som min största idol alla kategorier har brukat flitigt! Nämligen min bortgångna morfar.....

Är lite nyfiken om någon kan avgöra något om klockan med hjälp av denna dåliga bild? Har inte tillgång till klockan i detta nu, den tickar enligt uppgift på bra vid uppdrag.

Cal 266, 50-tal?


Lånad bild av @ace
Snarlik men skiljer sig ju lite
Du kan nog få bättre hjälp i Omega-tråden. ;)
@tdn-dk kan nog säga vad det är för ref. 50-tal låter troligt, men om du har möjlighet att öppna den så kan du datera den med serienumret på urverket.
 

Feffe

Cartier
New in :) Den tickar på men verkar behöva en service (ej förvånande). När jag pillade lite med den och ställde om tiden några gånger så lossnade kronan och hela "stemmen" följde med (förvånande). Det gick dock att stoppa i den igen och den funkar som vanligt i övrigt. Vad jag förstår är det någon låsmekanism som knasar och det brukar inte vara så svårt att fixa för urmakare (?).

Värst vad mina ur ska ha krångliga kronor.. Antar att det är vanligt med gamla ur :)
LRM_EXPORT_20171221_220351.jpg

Mer bilder
LRM_EXPORT_20171222_094836.jpg

LRM_EXPORT_20171222_095407.jpg
 
Senast ändrad:

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Tja!
Satt och surfade lite Tissots och ramlade över denna bild på en Tissot Aquasport. Har dock inte hittat fler med samma ”3-9-12-tavla”.
639E21D8-3D5F-472D-9B0A-404D68C47F97.jpeg

Känner ett osunt habegär av just denna tavla, och exemplaret ovan verkar vara från ca 1945. Ngn som vet storlek? 33mm? Antar att ebay är min bästa chans? Just detta case ser lite väl polerat ut men det är just tavlan som jag fastnade för.
 

Wesslan18

Omega
IMG_0147.JPG
Någon som kan hjälpa mig med vad jag köpt. "Spontanklickade" hem denna då jag tyckte den var charmig, vilket intrycket fortfarande är efter den anlänt. Dock har jag aldrig sett den typen av urtavla vilken var det som fångade min uppmärksamhet. Någon där ute som kan delge mig någon info? Tack!
 

Bilagor

  • IMG_0148.JPG
    IMG_0148.JPG
    100 KB · Visningar: 19
  • IMG_0149.JPG
    IMG_0149.JPG
    96.8 KB · Visningar: 20

Psykel

Patek
IMG_0147.JPG
Någon som kan hjälpa mig med vad jag köpt. "Spontanklickade" hem denna då jag tyckte den var charmig, vilket intrycket fortfarande är efter den anlänt. Dock har jag aldrig sett den typen av urtavla vilken var det som fångade min uppmärksamhet. Någon där ute som kan delge mig någon info? Tack!
Ser ut som en Antimagnetique från 50-talet. Här är vad som ser ut som en likadan fast med subsekund från google:
IMG_0704.jpg

Edit: Serienummer finns på urkverket, så du kan datera.
 

Wesslan18

Omega
Ser ut som en Antimagnetique från 50-talet. Här är vad som ser ut som en likadan fast med subsekund från google:
IMG_0704.jpg

Edit: Serienummer finns på urkverket, så du kan datera.
Minut och sekundvisare ser likadana ut. Dock har jag nu i väldigt starkt ljus kunna tyda en Tissot-logga på urtavlan där det står Jubileum under "Tissot". Dock när jag söker vidare så verkar det precis som i klockan ovan vara subsekund på de allra flesta ex. Var och bytte glas och band på min nyss och är supernöjd, nästa gång jag är hos urmakaren får han öppna verket.
 

Pictor

Audemars
New in :) Den tickar på men verkar behöva en service (ej förvånande). När jag pillade lite med den och ställde om tiden några gånger så lossnade kronan och hela "stemmen" följde med (förvånande). Det gick dock att stoppa i den igen och den funkar som vanligt i övrigt. Vad jag förstår är det någon låsmekanism som knasar och det brukar inte vara så svårt att fixa för urmakare (?).

Värst vad mina ur ska ha krångliga kronor.. Antar att det är vanligt med gamla ur :)
LRM_EXPORT_20171221_220351.jpg

Mer bilder
LRM_EXPORT_20171222_094836.jpg

LRM_EXPORT_20171222_095407.jpg
Fin den där ! Snyggt och orginellt med den falsade boettsidan
 

Psykel

Patek
Minut och sekundvisare ser likadana ut. Dock har jag nu i väldigt starkt ljus kunna tyda en Tissot-logga på urtavlan där det står Jubileum under "Tissot". Dock när jag söker vidare så verkar det precis som i klockan ovan vara subsekund på de allra flesta ex. Var och bytte glas och band på min nyss och är supernöjd, nästa gång jag är hos urmakaren får han öppna verket.
Ah, men då är det ju (såklart) en Tissot Jubileum! Dom tillverkades 1953 för Tissots 100-årsjubileum. Synd på tavlan, dom är rätt eftertraktade. Ovanliga med centrumsekund dessutom! Sen är det väl mer eller mindre samma klocka som Antimagnetique, fast med annan tavla.
 

Wesslan18

Omega
IMG_0150.JPG
Ah, men då är det ju (såklart) en Tissot Jubileum! Dom tillverkades 1953 för Tissots 100-årsjubileum. Synd på tavlan, dom är rätt eftertraktade. Ovanliga med centrumsekund dessutom! Sen är det väl mer eller mindre samma klocka som Antimagnetique, fast med annan tavla.
Ja jag har förstått att centrumsekunden inte är alls lika vanlig som sub-sekund. Tur jag uppskattar den färg som urtavlan har fått iallafall :). Så här ser den ut med nytt glas och band.
 

Bilagor

  • IMG_0152.JPG
    IMG_0152.JPG
    102 KB · Visningar: 11
Topp