• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Tissot (många bilder)

Fadershan

Patek
IMG_20180325_113207_950.jpg
 

MrBeam

Cartier
En fråga angående storleken på klockorna. De flesta jag har sett verkar vara 30mm exkl. krona. Är det den vanligast storleken? Jag tycker dom är vackra men skulle vilja komma till ca 35 och uppåt.
 

Fadershan

Patek
En fråga angående storleken på klockorna. De flesta jag har sett verkar vara 30mm exkl. krona. Är det den vanligast storleken? Jag tycker dom är vackra men skulle vilja komma till ca 35 och uppåt.
Vintage Tissots i allmänhet? Modellen Antimagnetique finns i många storlekar. De vanligaste är 31, 33 och 35mm. Visodates brukar vara 34mm t.ex. Pointerdates 35mm. osv osv :)
 

Martin Lovasz

Audemars
Mitt senaste privata projekt.

1000452.jpg

En riktigt skum historia den här.

Boett med tavla och urverk fick jag i en påse så jag utgick från att allt passade ihop men under resans gång (när urverket redan vara servad och klar) upptäckte jag att verkhållaren som satt i boetten inte rikigt passade och förstod jag att någon bara samlat ihop delar och sålt dem. Tavla och urverk passar dock ihop då båda är tidiga.

Nu såldes PR 516 med detta urverk så det vara bara att leta fram rätt hållare så var det fixat. Nästa skumma problem var kronan som jag fick leta fram drog snett på bommen så jag fick slipa lite på bommens gängor så var det fixat men det udda var inte egentligen kronan utan röret på boetten som var tjockare än på andra PR-516 jag träffat på (förutom på guldklockor).

Normalt finns ett boettnummer på insidan det bakre locket men inte på denna och då det är en kromboett måste detta ha varit en mer budgetbetonad klocka och förmodligen aldrig såld i Sverige då vi fick det bästa av det bästa.

Visarna kommer från en PR-516 men om man tittar på timmarkörerna så ser man att visarna skall ha inslag av samma färg men man tar det man har.

En rolig detalj är att på detta urverk (784-2) har man bytt datumväxlingshjulet mot ett som bara växlar i en riktning (innan växlade den åt båda hållen) och det kanske var häftigt men gör samtidigt att det kan vara extra plågsamt att växla datum när klockan legat en tid utan användning.
 
Senast ändrad:
Topp