• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Tissot (många bilder)

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Det är inte en sådan med ett litet runt lock på baksidan hoppas jag?
Njae, ser ut som ett skruvat(?)
IMG_20180624_200956.png
 

Martin Lovasz

Audemars
Tossot valde ut några få modeller men snabbväxling för datumet och man växlar genom att trycka in kronan för varje dag så testa och se om din har det.
Det låter ju bra. Det var det enda jag lyckats googla fram på de typ två träffarna jag fick. Vet du något mer om verket och/ eller klockan?
Tossot valde ut några få modeller med snabbväxling för datumet och man växlar genom att trycka in kronan för varje dag så testa och se om din har det. Annars är det en vanligt automat från 70-talet.
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Tossot valde ut några få modeller men snabbväxling för datumet och man växlar genom att trycka in kronan för varje dag så testa och se om din har det.

Tossot valde ut några få modeller med snabbväxling för datumet och man växlar genom att trycka in kronan för varje dag så testa och se om din har det. Annars är det en vanligt automat från 70-talet.
Ok, tack, det ska jag göra. Jag gillar boetten men är det ett bra/intressant verk i den är det ju kul.
 

Martin Lovasz

Audemars
Ok, tack, det ska jag göra. Jag gillar boetten men är det ett bra/intressant verk i den är det ju kul.
De gjorde ett par lite mer udda verk där man använde plast så hoppas inte det sitter något av dem bara men det ser ut att inte var så, men...:)

Kaliber 2481 och serien innan påminner mig alltid om Volvo Amazon då urverket inte har någon text på rotorn och verket ser så brutal ut precis som Amazonen gjorde när jag var ung liten nisse.

1000350.jpg

Bara WOW!
 
Senast ändrad:

Martin Lovasz

Audemars
Tissot i det sista kvällsljuset.

1000481.jpg
Senaste Tisson som tagits från soptunnan och blev riktigt fin trots alla skavanker. När servicen var klar gick den bara 14 sekunder för fort så den är i riktigt god form och en ruckning så kommer den gå nära på perfekt. Lite skav kvar runt kanterna på glaset så en omgång till med polering så kommer även den vara nära på perfekt.
 

Fadershan

Patek
Tissot i det sista kvällsljuset.

1000481.jpg
Senaste Tisson som tagits från soptunnan och blev riktigt fin trots alla skavanker. När servicen var klar gick den bara 14 sekunder för fort så den är i riktigt god form och en ruckning så kommer den gå nära på perfekt. Lite skav kvar runt kanterna på glaset så en omgång till med polering så kommer även den vara nära på perfekt.
Fin! Jag och @rogart-63 har diskuterat vilken typ av plexi det var till dessa då vi oxå har pr516 i projektlådorna :) Och visst är det så att varje gång man polerar plexi så är det alltid kvar rispor i kanterna! :)
 

Martin Lovasz

Audemars
Fin! Jag och @rogart-63 har diskuterat vilken typ av plexi det var till dessa då vi oxå har pr516 i projektlådorna :) Och visst är det så att varje gång man polerar plexi så är det alltid kvar rispor i kanterna! :)
Så länge som repoerna är polerade och blanka ger det en sliten look som passar en gammal klocka så lite skav gör inget. :)

1000482.jpg

Tack vare boettens form gör det att glaset ser lägre ut än vad det är så en standar glas mer kromring kan fungera. Normalt brukar dessa PR516 använda en mindre krona men jag testade och det ser inte rätt ut då boetten har en urholkning för en större krona som normalt sitter på PR516 GL modellerna.
 

rogart-63

Patek
Tissot i det sista kvällsljuset.

1000481.jpg
Senaste Tisson som tagits från soptunnan och blev riktigt fin trots alla skavanker. När servicen var klar gick den bara 14 sekunder för fort så den är i riktigt god form och en ruckning så kommer den gå nära på perfekt. Lite skav kvar runt kanterna på glaset så en omgång till med polering så kommer även den vara nära på perfekt.
Spännade. Har den oxå en tunn nylonring under glaset? Letar efter en krona till den jag håller på med. Verkar vara svårt att hitta en som är exakt som originalet. cousisnuk har en fast den har ett stort T . Ett vanligt ACT blev lite för lågt. @Fadershan hade ett ATCT dyk glas som jag ska testa . Hoppas det ska se okej ut.
 

Martin Lovasz

Audemars
Spännade. Har den oxå en tunn nylonring under glaset? Letar efter en krona till den jag håller på med. Verkar vara svårt att hitta en som är exakt som originalet. cousisnuk har en fast den har ett stort T . Ett vanligt ACT blev lite för lågt. @Fadershan hade ett ATCT dyk glas som jag ska testa . Hoppas det ska se okej ut.
Tog aldrig ut glaset så det har jag inte kollat men min förra PR516 hade inget under glaset. Jag har två boetter som man kan ta glas från om det skulle vara så.
 

Martin Lovasz

Audemars
Tog ny bild i bättre ljus.

1000484.jpg

Någon hade böjt minutvisaren där det saknas lyspasta men jag lät det vara för annars hade mer släppt och då tavlan är välvd märker man inte det.
1000485.jpg

Har kollat runt på massor av PR516 och det skall vara en mindre kronan så en sådan är nu på plats.
 

Martin Lovasz

Audemars
Idag skall jag visa upp min senaste Tissot...

1000487.jpg

De skarpögda av er kanske ser att det inte är en Tissot och där har ni helt rätt. Exona står det på tavlan och de har inget vad jag vet något att göra med Tissot, men...

1000488.jpg

Var gör en Tissot kaliber 784-2 i en av deras klockor? Man skulle kunna tro att någon satt i en Tisoot som skojs skull men detta urverk har aldrig suttit i en Tissot klocka då den saknar serienummer och då finns det några andra alternativ kvar och den första är att den kommer från en Lanco, men då det finns så få Lanco som faktisk har Tissot verk är det inte troligt. Exona kan ha tillhört samma stall som ägde Omega, Tissot och Lanco under en periond. Det kan även vara så att man sålde ut 784 verk när man bytte till nästa 2xxx serien och att Exona fick dem billigt. Normal hade det suttit ett ETA automatverk i den som med de flesta Swiss Made från denna period.

Alla skruvar är i perfekt skick och urverket ser mycket fint ut så ingen har skruvat i den men konstigt nog saknas finjusteringen för regulatorn och kanske kom den utan denna men någon kan ha tagit den till en Tissot för de kan rosta. Nu behövs inte denna för man kan reglera den genom att justera regulatorarmen direkt, är annars lätt att ersätta.

Frågan är om man skall fixa upp klockan eller ta urverket som donator?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Idag skall jag visa upp min senaste Tissot...

1000487.jpg

De skarpögda av er kanske ser att det inte är en Tissot och där har ni helt rätt. Exona står det på tavlan och de har inget vad jag vet något att göra med Tissot, men...

1000488.jpg

Var gör en Tissot kaliber 784-2 i en av deras klockor? Man skulle kunna tro att någon satt i en Tisoot som skojs skull men detta urverk har aldrig suttit i en Tissot klocka då den saknar serienummer och då finns det några andra alternativ kvar och den första är att den kommer från en Lanco, men då det finns så få Lanco som faktisk har Tissot verk är det inte troligt. Exona kan ha tillhört samma stall som ägde Omega, Tissot och Lanco under en periond. Det kan även vara så att man sålde ut 784 verk när man bytte till nästa 2xxx serien och att Exona fick dem billigt. Normal hade det suttit ett ETA automatverk i den som med de flesta Swiss Made från denna period.

Alla skruvar är i perfekt skick och urverket ser mycket fint ut så ingen har skruvat i den men konstigt nog saknas finjusteringen för regulatorn och kanske kom den utan denna men någon kan ha tagit den till en Tissot för de kan rosta. Nu behövs inte denna för man kan reglera den genom att justera regulatorarmen direkt, är annars lätt att ersätta.

Frågan är om man skall fixa upp klockan eller ta urverket som donator?
Det verket sattes i ett fåtal klockor utanför tissot, lanco, omega. Har själv en Renis med samma verk.

https://klocksnack.se/threads/renis...ega-koppling-någon-som-vet.33207/#post-736232
 

Martin Lovasz

Audemars

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Idag skall jag visa upp min senaste Tissot...

1000487.jpg

De skarpögda av er kanske ser att det inte är en Tissot och där har ni helt rätt. Exona står det på tavlan och de har inget vad jag vet något att göra med Tissot, men...

1000488.jpg

Var gör en Tissot kaliber 784-2 i en av deras klockor? Man skulle kunna tro att någon satt i en Tisoot som skojs skull men detta urverk har aldrig suttit i en Tissot klocka då den saknar serienummer och då finns det några andra alternativ kvar och den första är att den kommer från en Lanco, men då det finns så få Lanco som faktisk har Tissot verk är det inte troligt. Exona kan ha tillhört samma stall som ägde Omega, Tissot och Lanco under en periond. Det kan även vara så att man sålde ut 784 verk när man bytte till nästa 2xxx serien och att Exona fick dem billigt. Normal hade det suttit ett ETA automatverk i den som med de flesta Swiss Made från denna period.

Alla skruvar är i perfekt skick och urverket ser mycket fint ut så ingen har skruvat i den men konstigt nog saknas finjusteringen för regulatorn och kanske kom den utan denna men någon kan ha tagit den till en Tissot för de kan rosta. Nu behövs inte denna för man kan reglera den genom att justera regulatorarmen direkt, är annars lätt att ersätta.

Frågan är om man skall fixa upp klockan eller ta urverket som donator?
Intressant och tack för utbildningen! Jag har en gammal Lanco som jag tror är från 70talet med ett automatverk i, köpte den på en loppis för 25kr, finns det några enkla sätt att se om det är ett 784 som sitter i?
 
Topp