• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Tissot (många bilder)

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Länken kan fortfarande vara intressant ifall den är samtida. Lite fler bilder?

Här är länken.
Ser jag borde kört den i ultraljudbadet först...
20180805_111023.jpg
 

Sorensdotter

Breitling
Kom över denna klocka för en billig peng. Vet egentligen inget om den förutom att jag gillar typ snittet på logan. Tyvärr passade den oxå ganska dåligt på min tunna handled. Gissar att de är ett herrar?
Verkar kunna vara rätt tråd att få lite info.
 

Bilagor

  • A389BDA5-2C16-4F00-BE01-D8B6B18F9D17.png
    A389BDA5-2C16-4F00-BE01-D8B6B18F9D17.png
    333.2 KB · Visningar: 7
  • FF74CD8E-8AFF-43EB-AEA5-3A99DF20C9A7.png
    FF74CD8E-8AFF-43EB-AEA5-3A99DF20C9A7.png
    333.7 KB · Visningar: 7

Psykel

Patek
Kom över denna klocka för en billig peng. Vet egentligen inget om den förutom att jag gillar typ snittet på logan. Tyvärr passade den oxå ganska dåligt på min tunna handled. Gissar att de är ett herrar?
Verkar kunna vara rätt tråd att få lite info.
50-tal. Tror nog att den absolut kan passa på din handled, men kanske på ett tunt läderband istället för flexlänken.
 

Feffe

Cartier

Dondon

Cartier
I och med att det är min klocka som är under lupp så får jag väl flika in. Den i länken nedan är väl i princip identisk, och det är då alltså inte min klocka. Såg ut som bifogade bilden nedan när jag fick den och utifrån band och skick att döma så hade den nog varit liggandes ett bra tag då. De med målade index i subsekunden har andra index i övrigt på de som jag sett också bifogad bild nedan, ej min klocka.

Bara att poängtera att jag har inte den blekaste aning utan köpte den för att den var jävligt snygg och hade potential att bli fin, vilket den blev med nytt glas och lite fix mha @rogart-63 Känns ju åtminstone lite osannolikt att två klockor med identiska visare skulle bytt till identiska, men kan ju hända det med. @Martin Lovasz har du någon känsla för om den är korrekt eller inte?

Länk till "likadan"
https://auctionet.com/sv/816120-armbandsur-stal-tissot-seastar/images#image_1

Min vid inköpstillfälle
tissot1.jpg
tissot3.jpg

https://auctionet.com/sv/816120-armbandsur-stal-tissot-seastar/images#image_1
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
I och med att det är min klocka som är under lupp så får jag väl flika in. Den i länken nedan är väl i princip identisk, och det är då alltså inte min klocka. Såg ut som bifogade bilden nedan när jag fick den och utifrån band och skick att döma så hade den nog varit liggandes ett bra tag då. De med målade index i subsekunden har andra index i övrigt på de som jag sett också bifogad bild nedan, ej min klocka.

Bara att poängtera att jag har inte den blekaste aning utan köpte den för att den var jävligt snygg och hade potential att bli fin, vilket den blev med nytt glas och lite fix mha @rogart-63 Känns ju åtminstone lite osannolikt att två klockor med identiska visare skulle bytt till identiska, men kan ju hända det med. @Martin Lovasz har du någon känsla för om den är korrekt eller inte?

Länk till "likadan"
https://auctionet.com/sv/816120-armbandsur-stal-tissot-seastar/images#image_1

Min vid inköpstillfälle
tissot1.jpg
tissot3.jpg

https://auctionet.com/sv/816120-armbandsur-stal-tissot-seastar/images#image_1
Nog ser den väl iaf tvättad ut?
Din saknar ju t.ex. minuträlsen?
 

Fadershan

Patek
I och med att det är min klocka som är under lupp så får jag väl flika in. Den i länken nedan är väl i princip identisk, och det är då alltså inte min klocka. Såg ut som bifogade bilden nedan när jag fick den och utifrån band och skick att döma så hade den nog varit liggandes ett bra tag då. De med målade index i subsekunden har andra index i övrigt på de som jag sett också bifogad bild nedan, ej min klocka.

Bara att poängtera att jag har inte den blekaste aning utan köpte den för att den var jävligt snygg och hade potential att bli fin, vilket den blev med nytt glas och lite fix mha @rogart-63 Känns ju åtminstone lite osannolikt att två klockor med identiska visare skulle bytt till identiska, men kan ju hända det med. @Martin Lovasz har du någon känsla för om den är korrekt eller inte?

Länk till "likadan"
https://auctionet.com/sv/816120-armbandsur-stal-tissot-seastar/images#image_1

Min vid inköpstillfälle
tissot1.jpg
tissot3.jpg

https://auctionet.com/sv/816120-armbandsur-stal-tissot-seastar/images#image_1
Yes förlåt jag menade målad minuträls inte index :)
 

Fadershan

Patek
Yes förlåt jag menade målad minuträls inte index :)
Dessutom kan jag tycka att det är lite skitsamma på denna typ av klocka. 1200pix för en servad och klar Tissot om man gillar utseendet är väl inte mkt att orda om. Dock ställdes ju frågan här och jag gav några synpunkter på vad som kan tänkas vara gjort eller inte :) Allt gott! F.ö. är bara den signade kronan åtråvärd då de med gamla loggan är rääre!
 

Dondon

Cartier
Nog ser den väl iaf tvättad ut?
Din saknar ju t.ex. minuträlsen?

Ja precis, men det gör ju även den andra på auctionnet, men kan ju vara tvättad den med. Jag har ingen som helst koll utan visade mest hur jag köpte den. Här är den enda andra jag hittat som är i princip identisk, vilket lett mig att tro att det inte var något märkligt med den.
https://auctionet.com/sv/816120-armbandsur-stal-tissot-seastar/images#image_1

Men då är teorin, om jag följer med, att båda skulle ha blivit tvättade varpå rälsen försvunnit helt och ska någon målat dit Seastar, Swiss made, korset på subsekunden men inga nya räls på endera klocka?
Det där lät sarkastiskt när jag läser det men är inte menat som så för att förtydliga. Jag vet inget om att tvätta tavlor, vare sig tillvägagångssätt eller annat. Gör mig egentligen av med den genom tvång av min bättre hälft med två andra klockor på ingång, men nu börjar den ju kännas så pass mystisk och unik att jag vill ha den kvar!

Fann en ytterligare på nätet med samma typ av subsekund med bara ett kors i, även den utan räls.
Tissot_Handaufzug,_1958.jpg


Lyckades även hitta en som har minutmarkeringar, samt korset. Är det ingen mer som har en likadan subsekund på någon klocka?
tissot4.jpg
 
Senast ändrad:

Martin Lovasz

Audemars
Observera att klockan Dondon säljer är lite modernare och tillverkades precis före introduktionen av den stora "T" loggan så att det saknas minutindex och sekundindex är som det skall då detta försvann vid denna period på många modeller.

Klockan är alltså helt som den skall och att Seastar sitter så näras loggan är också normalt trots att det kanske ser lite udda ut idag men det beror nog mest på att vi numera har ett T och Tissot med stora bokstäver.
 
Senast ändrad:

Feffe

Cartier
Observera att klockan Dondon säljer är lite modernare och tillverkades precis före introduktionen av den stora "T" loggan så att det saknas minutindex och sekundindex är som det skall då detta försvann vid denna period på många modeller.

Klockan är alltså helt som den skall och att Seastar sitter så näras loggan är också normalt trots att det kanske ser lite udda ut idag men det beror nog mest på att vi numera har ett T och Tissot med stora bokstäver.
Kul att höra!
Fin klocka oavsett @Dondon men ännu lite roligare när det är orginal förstås :)
 

Dondon

Cartier
Kul att höra!
Fin klocka oavsett @Dondon men ännu lite roligare när det är orginal förstås :)
Jo absolut är det så. Det är nog den som är i bästa skick av de jag har, sett till sin ålder, så den ser nästan för bra ut för att vara så pass gammal. Tror den hade varit liggandes lääänge när jag köpte den för läderbandet den satt på var så torrt att det i princip gick av när man böjde på det.
 
Topp