• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Tissot (många bilder)

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kan rekommendera att hitta original länk till för att den är fulcool! ;) :D

1463287E-C5D0-4D60-BA8F-55177A6ABE21.jpeg
Finns de i rätt bredd?
 

slindstrom

Breitling
Det är en tidszon modell så det är inget fel på den. När man har ett batteri i den så ställer man minuterna genom att trycka in kronan och håller den inne i 5 sekunder och sedan släpper man ut kronan och snabbt trycker man in den igen och minutvisaren kommer nu rotera snabbt. Om du drar ut kronan så ställer man timvisaren fram eller bak i 1 timmars snäpp och datumet blir även enkelt att ställa.

Om det även sitter är ett Kaliber 2031 i din är den från 1978/79. Det finns ett serienummer på urverket så man kan mer exakt säga vilket år den är ifrån.

Svagheten i denna lösning är att det samlas smuts mellan konan och boetten så det kan vara mycket trögt att trycka in kronan och ofta har någon olycklig urmakare inte förstått detta med kronman och när kronan blir utsliten så byter man kronan och ser att det finns en glipa underifrån och så klipps axeln för kort.

Denna modell har inget namn utan är en bruksklocka med tidszonsfunktion.

T står för Tritium lysmassa.
Tack så jättemycket för den informationen. Jag får lämna in den så dem får sätta i ett batteri. Om axeln klipps för kort går detta att åtgärda? Vill ju gärna kunna bruka klockan eftersom den är ett starkt minne av morfar.
 

Martin Lovasz

Audemars
Tack så jättemycket för den informationen. Jag får lämna in den så dem får sätta i ett batteri. Om axeln klipps för kort går detta att åtgärda? Vill ju gärna kunna bruka klockan eftersom den är ett starkt minne av morfar.
Testa att trycka in kronan för det det skall vara ganska distinkt men kan vara trögt om det sitter smuts bakom kronan. Det skall finnas ett stort T på kronan om det är en originalkrona. Det finns annars axlar att få tag i tack ock lov.
 

slindstrom

Breitling
Testa att trycka in kronan för det det skall vara ganska distinkt men kan vara trögt om det sitter smuts bakom kronan. Det skall finnas ett stort T på kronan om det är en originalkrona. Det finns annars axlar att få tag i tack ock lov.
T är där. Det är ett litet klick när man trycker in. Ser ingen glipa direkt. Men den går att trycka in och man känner av att det är ett klick när man trycker in den.
 

Martin Lovasz

Audemars
T är där. Det är ett litet klick när man trycker in. Ser ingen glipa direkt. Men den går att trycka in och man känner av att det är ett klick när man trycker in den.
Du kan ta en tandborste och göra rent bakom kronan men det låter som det är som det skall. Det kan vara svårt att byta batteriet själv då locket bak på Tissot brukar vara mycket svåra att få på igen så en urmakare är bästa stället att få ett nytt batteri.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Tror du missuppfattat BCFauktioner. Som @Gummo sade på en för något år sedan: "Ni ska komma ihåg att tänka tvärt emot vad ni bukar på auktion - här vill ni betala så mkt som möjligt, inte så lite som möjligt"
Jag tänkte eventuellt hjälpa oss med det ;)
Tänkte mest att jag vill undvika utvidgade skadestånd, har ju redan @virrooo efter mig för upptrissade auktionspriser. :D
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
De verkar dela tavla och verk men har olika ref, trevlig modell och ett av mina favoritmärken!:)
Ja Tissot är verkligen ett favoritnärke för mig också. Riktigt hög nivå på det mesta. I min bok ofta jämförbara med Omega tex
.. En.sådan där krono i mint skick är en dröm men så svårt att hitta... En bra dykare är nog det enda Tissot inte levererat vad jag vet.

Grattis till en grym klocka också!
 
Topp