• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Tissot (många bilder)

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
705EDD7B-3D22-4C70-B8D8-5584C0B20065.jpeg

Nyss hemkommen, ultraljudstvättad och granskad. Nu återstår bara funktionstest. Roligt mögel ifrån 1945 med samma taveldesign som klockan jag hade i 10-11 års åldern
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Har använt denna Omega mycket som jag nyligen sålt. Den låg på ca35mm. När jag ser den här bilden känns det spontant som det inte hade gjort jätteont att gå ner åtminstone någon mm..
Den ser spontant på gränsen till för stor ut imo, mtp att bandhornen nästan sticker ut utanför handleden. Tror 30-33 hade blvit hur bra som helst även om det till en början varit ovant, eller en 34-35 med kortare horn. :)
 

Fadershan

Patek

Snowflake

Cartier
2-Faktor
Var hittar man passande läderband med Tissot-spänne förresten? Det svarta som satt på klockan är helt utslitet. Är det Tradera eller Ebay som gäller?
 

Psykel

Patek

slindstrom

Breitling
Ser ut som sent 70-tal. Är det en tidszon modell? Om du drar ut kronan och ställer tiden tickar det lustigt och allt verka sönder?
Har tyvärr inget batteri i nu. Men när man drar ut kronan och ska ställa tiden rör sig bara timvisaren. Jag hittade en liknande på eBay. https://www.ebay.co.uk/itm/NOS-Retr...Circa-1970s-Swiss-Cal-2031-RARE-/163154244224 . Tack för så snabbt svar. Om det är en tidszon modell, finns det nåt mer man kan säga om den då? Har den nåt namn eller någon betäckning? Står bara Scania ingraverat på baksidan. Morfar jobbade för scania i många år så antagligen därför ;)
 

Martin Lovasz

Audemars
Har tyvärr inget batteri i nu. Men när man drar ut kronan och ska ställa tiden rör sig bara timvisaren. Jag hittade en liknande på eBay. https://www.ebay.co.uk/itm/NOS-Retr...Circa-1970s-Swiss-Cal-2031-RARE-/163154244224 . Tack för så snabbt svar. Om det är en tidszon modell, finns det nåt mer man kan säga om den då? Har den nåt namn eller någon betäckning? Står bara Scania ingraverat på baksidan. Morfar jobbade för scania i många år så antagligen därför ;)
Det är en tidszon modell så det är inget fel på den. När man har ett batteri i den så ställer man minuterna genom att trycka in kronan och håller den inne i 5 sekunder och sedan släpper man ut kronan och snabbt trycker man in den igen och minutvisaren kommer nu rotera snabbt. Om du drar ut kronan så ställer man timvisaren fram eller bak i 1 timmars snäpp och datumet blir även enkelt att ställa.

Om det även sitter är ett Kaliber 2031 i din är den från 1978/79. Det finns ett serienummer på urverket så man kan mer exakt säga vilket år den är ifrån.

Svagheten i denna lösning är att det samlas smuts mellan konan och boetten så det kan vara mycket trögt att trycka in kronan och ofta har någon olycklig urmakare inte förstått detta med kronman och när kronan blir utsliten så byter man kronan och ser att det finns en glipa underifrån och så klipps axeln för kort.

Denna modell har inget namn utan är en bruksklocka med tidszonsfunktion.

T står för Tritium lysmassa.
 
Senast ändrad:
Topp