• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Tissot (många bilder)

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Bredd ex krona: 35mm
Tjocklek: 10mm
Lugg till lugg: 43mm
Bandbredd: 18mm

Nu åker den på lådan ner till @Anders Forsberg

IMG_20181113_141548.jpg
IMG_20181113_141344.jpg
IMG_20181113_141418.jpg
IMG_20181113_141952.jpg
IMG_20181113_141756.jpg
IMG_20181113_141812.jpg
IMG_20181113_141804.jpg
IMG_20181113_141640.jpg
Skönt att denna hamnade i rätt hem trots allt... Ska få en rislänk, men verkar vara typ 17.9mm luggbredd så får fila ändlänkarna lite. Måste säga att boetten känns mkt bättre irl än jag trodde - har alltid varit lite allergisk mot luggarna på dessa...
IMG_20181119_085305.jpg
 

MrGoran

Cartier
Cool! Hur är den att bära tycker du? 42mm känns stort med den boettformen?
Den känns något stor, jag tror jag måste testa några band, länk för att hitta rätt.
Den måste ha varit förhållandevis stor I slutet på 60-talet
F.n. känns det mer som 24-timmarsvisningen lurar en och man måste titta två ganger för att kolla tiden
 

Salesmayne

Panerai
Sjukt att pansarskyddet kostade 2kr! (när det såldes i butik dvs) :)

Orättvist vill jag påstå. Sedan jag såg hans klocka så har jag sökt efter något liknande dagligen men utan jaktlycka tyvärr. Om inte pjäser i 15-20k klassen verkar rimligt och det tycker jag inte. Har något ett original pansarskydd till salu (ej nyprod från Ungern/Bulgarien) så köper jag det gärna, medföljer en klocka så går även det finemang.
 

Olma

Breitling
Här är några bilder på mina "Sjöstjärnor" från tidigt 70-tal. Den jag tycker är mest intressant av dessa är den som ligger näst längst till höger i bild, den med kättinglänken. Inte för länkens del utan för stavningen av ordet SEASTAR på urtavlan. Någon hade tydligen en dålig dag på jobbet på Tissot-fabriken och gjorde en "tavla" i dubbel bemärkelse, och fler med hen,
Tissot 1.JPG
Tissot 2.JPG
för det måste ju ha funnits några produktkontrollanter också. Kanske var det dagen efter firmafesten...Jag har hittat någonstans på nätet en annan som också skrivit om detta, så det hann nog gå iväg ett gäng... Lite kul i alla fall.
 

Psykel

Patek
Här är några bilder på mina "Sjöstjärnor" från tidigt 70-tal. Den jag tycker är mest intressant av dessa är den som ligger näst längst till höger i bild, den med kättinglänken. Inte för länkens del utan för stavningen av ordet SEASTAR på urtavlan. Någon hade tydligen en dålig dag på jobbet på Tissot-fabriken och gjorde en "tavla" i dubbel bemärkelse, och fler med hen,
Tissot 1.JPG
Tissot 2.JPG
för det måste ju ha funnits några produktkontrollanter också. Kanske var det dagen efter firmafesten...Jag har hittat någonstans på nätet en annan som också skrivit om detta, så det hann nog gå iväg ett gäng... Lite kul i alla fall.
Det kanske är en skotsk utgåva? :D
willie.jpg
 

Fadershan

Patek
Här är några bilder på mina "Sjöstjärnor" från tidigt 70-tal. Den jag tycker är mest intressant av dessa är den som ligger näst längst till höger i bild, den med kättinglänken. Inte för länkens del utan för stavningen av ordet SEASTAR på urtavlan. Någon hade tydligen en dålig dag på jobbet på Tissot-fabriken och gjorde en "tavla" i dubbel bemärkelse, och fler med hen,
Tissot 1.JPG
Tissot 2.JPG
för det måste ju ha funnits några produktkontrollanter också. Kanske var det dagen efter firmafesten...Jag har hittat någonstans på nätet en annan som också skrivit om detta, så det hann nog gå iväg ett gäng... Lite kul i alla fall.
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https://www.ebay.fr/ulk/itm/264035212218
 

Olma

Breitling
Efter det att jag hade postat mitt inlägg med mina "Sjöstjärnor" och den felstavade Seastaren så läste jag instruktionerna för tråden, (vilket man ska göra före). Där har trådstartaren Ariste angivet att det är klockor med den gamla Tissotloggan som gäller och då blev det ju som fel med mina 70-talare. Ber om överseende med detta. För att göra lite bot och bättring får ni ett par bilder på mina kära hammarautomater, en med subsekund från 1946 och den andra med centrumsekund från 1950.

Bumper 1.JPG

Bumper 3.JPG
 

Fadershan

Patek
Efter det att jag hade postat mitt inlägg med mina "Sjöstjärnor" och den felstavade Seastaren så läste jag instruktionerna för tråden, (vilket man ska göra före). Där har trådstartaren Ariste angivet att det är klockor med den gamla Tissotloggan som gäller och då blev det ju som fel med mina 70-talare. Ber om överseende med detta. För att göra lite bot och bättring får ni ett par bilder på mina kära hammarautomater, en med subsekund från 1946 och den andra med centrumsekund från 1950.

Bumper 1.JPG

Bumper 3.JPG
Fantastiska!!
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Efter det att jag hade postat mitt inlägg med mina "Sjöstjärnor" och den felstavade Seastaren så läste jag instruktionerna för tråden, (vilket man ska göra före). Där har trådstartaren Ariste angivet att det är klockor med den gamla Tissotloggan som gäller och då blev det ju som fel med mina 70-talare. Ber om överseende med detta. För att göra lite bot och bättring får ni ett par bilder på mina kära hammarautomater, en med subsekund från 1946 och den andra med centrumsekund från 1950.

Bumper 1.JPG

Bumper 3.JPG
Mkt fina!
Visste inte heller att det inte fick vara nya loggan.... Stingsligt värre @Ariste ;) Jag har faktiskt en med exakt likadan tavla som din högra. Alltid kul att se samma tavla med olika patina!
IMG_20180911_073859.jpg
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Efter det att jag hade postat mitt inlägg med mina "Sjöstjärnor" och den felstavade Seastaren så läste jag instruktionerna för tråden, (vilket man ska göra före). Där har trådstartaren Ariste angivet att det är klockor med den gamla Tissotloggan som gäller och då blev det ju som fel med mina 70-talare. Ber om överseende med detta. För att göra lite bot och bättring får ni ett par bilder på mina kära hammarautomater, en med subsekund från 1946 och den andra med centrumsekund från 1950.

Bumper 1.JPG

Bumper 3.JPG
Bortse från mina preferenser, det du postar har själ och är vintage - ett bra bidrag i tråden så kör hårt!
Mkt fina!
Visste inte heller att det inte fick vara nya loggan.... Stingsligt värre @Ariste ;) Jag har faktiskt en med exakt likadan tavla som din högra. Alltid kul att se samma tavla med olika patina!
IMG_20180911_073859.jpg
Jag var otydlig men @Olma och flera andra har tolkat det rätt...ös på med vintage-Tissot bara!;)
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Skönt att denna hamnade i rätt hem trots allt... Ska få en rislänk, men verkar vara typ 17.9mm luggbredd så får fila ändlänkarna lite. Måste säga att boetten känns mkt bättre irl än jag trodde - har alltid varit lite allergisk mot luggarna på dessa...
IMG_20181119_085305.jpg
Kan ngn langa upp en bild på en likadan boett men i riktigt bra skick, som referens... :)
 
Topp