• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Tissot (många bilder)

TibbeTabb

Panerai
2-Faktor
Kände att det var dags för denna ovanliga Tissot i tråden igen.
Tissot Militar från 1959

IMG_20190531_110501.jpg
 

Fadershan

Patek
Tror den är reko men svårt att vara säker utan att se irl. Toppex isf!
Jag tycker strukturen på ytan antyder en omålning tbh men ´kan ju ha blivit så oxå. Men isf så ska ju någon ha orkat tvätta tavlan, måla den vit, ballongtryckt minutmarkeringar osv och sedan satt blånerade nos-visare, relumat men rätt nyans osv osv. Känns som en del jobb :eek:ch osannolikt.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Jag tycker strukturen på ytan antyder en omålning tbh men ´kan ju ha blivit så oxå. Men isf så ska ju någon ha orkat tvätta tavlan, måla den vit, ballongtryckt minutmarkeringar osv och sedan satt blånerade nos-visare, relumat men rätt nyans osv osv. Känns som en del jobb :eek:ch osannolikt.
Precis. Tycker det knottriga är lustigt men inte så insatt i modellen... Helheten talar dock för klockan tycker jag. Allt är toppskick så varför skulle tavlan varit skruttig innan ommålning? Eventuell ommålning är också av mkt hög nivå och skulle ha kostat strömming, vilket känns osannolikt på en relativt billig klocka. Det enda som talar för redial är enligt mig strukturen på tavlan, men allt annat talar för original?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Tror den är reko men svårt att vara säker utan att se irl. Toppex isf!
Roligt att höra speciellt från dig som har så pass bra koll på Tissot. Förstår att det är svårt att sitta och bedöma genom bild bara men min magkänslan säger att den är original :)
Jag tycker strukturen på ytan antyder en omålning tbh men ´kan ju ha blivit så oxå. Men isf så ska ju någon ha orkat tvätta tavlan, måla den vit, ballongtryckt minutmarkeringar osv och sedan satt blånerade nos-visare, relumat men rätt nyans osv osv. Känns som en del jobb :eek:ch osannolikt.
Hehe ja lite så jag tänker också, om någon har fått till det såhär pass bra genom en ommålning är jag uppriktigt imponerad och då kan jag leva med det :D
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Precis. Tycker det knottriga är lustigt men inte så insatt i modellen... Helheten talar dock för klockan tycker jag. Allt är toppskick så varför skulle tavlan varit skruttig innan ommålning? Eventuell ommålning är också av mkt hög nivå och skulle ha kostat strömming, vilket känns osannolikt på en relativt billig klocka. Det enda som talar för redial är enligt mig strukturen på tavlan, men allt annat talar för original?
Har inte så bra koll på tavelstrukturer då jag inte sett så många från denna tid med bra macrobilder så kan varken säga bu eller bä.
 

Martin Lovasz

Audemars
Sitter i sommarmörkret (svårt att ta bra bilder) och har jobbat lite på GL projekt.

0015.jpg

Bommen måste kapas till rätt längd men då dessa har snabbväxling för datumet genom att trycka in kronan måste man verkligen inte göra fel. Visarna är det stora problemet men har en uppsättning, de sitter dock på en skrotklocka jag inte får upp, hur mycket superlimmande jag försökt men skall inte ge mig. :)

De som designade PR 516 GL klockorna för Tissot måste ha haft mycket skoj när de beslöt att använd kortare visare än på de vanliga mindre PR 516...
 

Fadershan

Patek
Sitter i sommarmörkret (svårt att ta bra bilder) och har jobbat lite på GL projekt.

0015.jpg

Bommen måste kapas till rätt längd men då dessa har snabbväxling för datumet genom att trycka in kronan måste man verkligen inte göra fel. Visarna är det stora problemet men har en uppsättning, de sitter dock på en skrotklocka jag inte får upp, hur mycket superlimmande jag försökt men skall inte ge mig. :)

De som designade PR 516 GL klockorna för Tissot måste ha haft mycket skoj när de beslöt att använd kortare visare än på de vanliga mindre PR 516...
Men wow Martin vilket skick och kap, grattis! Gj!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Sitter i sommarmörkret (svårt att ta bra bilder) och har jobbat lite på GL projekt.

0015.jpg

Bommen måste kapas till rätt längd men då dessa har snabbväxling för datumet genom att trycka in kronan måste man verkligen inte göra fel. Visarna är det stora problemet men har en uppsättning, de sitter dock på en skrotklocka jag inte får upp, hur mycket superlimmande jag försökt men skall inte ge mig. :)

De som designade PR 516 GL klockorna för Tissot måste ha haft mycket skoj när de beslöt att använd kortare visare än på de vanliga mindre PR 516...
Visarna beror väl på att de ska passa den lite mer arbetade tavlan i olika nivåer?
 
Topp