• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Tissot (många bilder)

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Det är en trippelsignerad Tissot bumper som ja påminner rejält om en sm. Krona, verk och baklock signerat förutom tavlan då :)
IMG_20190625_221956.jpg
Mycket kul att denna hamnade hos en storhoardare av Tissot som du:)
Skitfin!
Grattis kompis!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ser ut att dela både verk och krona med Seamaster fast med egna märkningar?
Kanske till och med boett och visare? :)
Rätt lika men inte samma.
Yes absolut men tror detta 28.5-1 är Tissots egna verk, boetten är oxå egen.

Edit: Verkar även som att Tissot lnade ut detta verk till Omega i någon klocka. SKa vara Tissots första automatiska verk och tillverkades mellan 1944-53. @theargonaut har ägt en liknande tissot! :)
Trodde det var samma verk i grunden och trodde det var Lemania som låg bakom, men har aldrig läst på så det är väl fel det.
 

Fadershan

Patek
Rätt lika men inte samma.

Trodde det var samma verk i grunden och trodde det var Lemania som låg bakom, men har aldrig läst på så det är väl fel det.
Jag gissar mest baserat på snabba googlingar så mina #verkar" och "ska vara" får tas med en nypa salt för jag vet inte heller! :D De huserade väl i samma fabrik Omega och Tissot iaf, Lemania trodde jag mest var senare och kronografverk?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag gissar mest baserat på snabba googlingar så mina #verkar" och "ska vara" får tas med en nypa salt för jag vet inte heller! :D De huserade väl i samma fabrik Omega och Tissot iaf, Lemania trodde jag mest var senare och kronografverk?
Men visst ser de vanliga okomplicerade verken från Lemania typ exakt likadana ut som Omegas? Men jag har aldrig riktigt intresserat mig för dessa detaljer.
Lemania-27-321-history10.jpg

Lemania-27-321-history11-1024x990.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Men visst ser de vanliga okomplicerade verken från Lemania typ exakt likadana ut som Omegas? Men jag har aldrig riktigt intresserat mig för dessa detaljer.
Lemania-27-321-history10.jpg

Lemania-27-321-history11-1024x990.jpg
Har också funderat i de banorna, inte bara designen (tror dock inte de är baserade på samma basverk?) utan också en färg och finishen på verken, känns som att de haft samarbete på något sätt?

Angående Tissot och Omega så trodde jag en del av bumperverken var identiska? Tycker mig komma ihåg att jag sett frankens som fått reservdelar från systerverk? Kan dock ha fel där...
 

Fadershan

Patek
Men visst ser de vanliga okomplicerade verken från Lemania typ exakt likadana ut som Omegas? Men jag har aldrig riktigt intresserat mig för dessa detaljer.
Lemania-27-321-history10.jpg

Lemania-27-321-history11-1024x990.jpg
Absolut! Även om just dessa har detaljer som skiljer i utseende. Jag har inte heller nördat ner mig i detta. Tyckte mest designen, verket och likheterna med Omegas sm var slående och kul iom att jag är ett stort fan av Tissot bl.a. :)
 
Topp