• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Tissot (många bilder)

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Finns inte guld väl?

Utan vridring finns väl?

Ja den jag jag fångat, men med vridring hade varit fet.
E60F5C18-EE57-4349-8568-3C2FB3AC8DB1.jpeg
Ja det var gvs den jag menade, fanns med länk också va?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Står still i min lilla skalle, jag tänker mest på oyster som lite mer sportiga. Annars tycker jag de flesta guldlänkarna man ser är till för dressklockor.
Det är ju tyvärr lite så. På 70-talet fanns tex många Omegor med guldlänkar, inte jättesportiga men samma som stålvarianterna hade. Sedan om man ska dra det längre kan man ju tycka att de flesta länkar inte är så sportiga kanske? Den platta gamla sportlänken som tidiga seamaster om speedmaster hade fanns ju i guld. Bamboo fanns i guld. Mesh fanns i guld. Det är dock den länken som faktiskt Breitling släppte nyligen som borde suttit på min Tissot:

04051602[8].jpg
 

Fadershan

Patek
Inte speciellt dressad, iaf inte på det lite tråkiga, veka och generiska sättet. Det är ju verkligen en mysig länk.
Jag har generellt lite svårare för det dressade och med det kommer ju då ofta guld. DSen är min första solida guldklocka och den kommer undan för att det är en DS :) Men jag tror jag kommer gilla känslan av den på armen när jag väl har den, tack. Jag hade gärna sett racinglänken ovan till Tissoten i guld. Hade sett fett ut i borstat guld!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag har generellt lite svårare för det dressade och med det kommer ju då ofta guld. DSen är min första solida guldklocka och den kommer undan för att det är en DS :) Men jag tror jag kommer gilla känslan av den på armen när jag väl har den, tack. Jag hade gärna sett racinglänken ovan till Tissoten i guld. Hade sett fett ut i borstat guld!
Jag älskar när man tar lite rejälare klockor man är van vid i stål och gör dem i guld. Både min Santos och Polaris är lite i den ligan. Din DS är verkligen i samma kategori, oväntat och väldigt kul.
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Budade hem denna i veckan. Lite udda pjäs. Är absolut ingen Tissotexpert så är lite nyfiken.
Serienummer daterar den till 1960, men jag har inte sett någon Visodate med kvadratisk datumram och den nya loggan som introducerades 1959. Det brukar vara trapezoider.
Har bara sett den här tavelvarianten med spegel på Militärmärkta ur tidigare, googlade runt och hittade en silverfärgad Visodate Militär. Identisk, men med trapezoiddatum.
Efter att ha öppnat baklocket och googlat referensen hittade jag till slut en identisk med min med kvadratiskt datum, fast med Türlermärkt tavla.
Sitter ett cal 784 i, vet någon om det användes i pre-59 med kvadratisk datumram och/eller i post-59 med trapezoid. Skulle innebära att det verket levererats med två olika datumskivor.
Till sist kronan. Levererade Tissot osignerade kronor på 60-talet?
Någon som har mått eller en lös 784 krona liggandes?
Ursäkta långrandigheten, här kommer lite bilder
1B65E4E8-5C31-4434-8FBA-631201B1898B.jpeg
9ED224E4-9D2D-4184-8C6F-50CE07254523.jpeg
978787A2-1905-45E4-B421-69AF7FCA1A7D.jpeg
 

ittam

Audemars
Budade hem denna i veckan. Lite udda pjäs. Är absolut ingen Tissotexpert så är lite nyfiken.
Serienummer daterar den till 1960, men jag har inte sett någon Visodate med kvadratisk datumram och den nya loggan som introducerades 1959. Det brukar vara trapezoider.
Har bara sett den här tavelvarianten med spegel på Militärmärkta ur tidigare, googlade runt och hittade en silverfärgad Visodate Militär. Identisk, men med trapezoiddatum.
Efter att ha öppnat baklocket och googlat referensen hittade jag till slut en identisk med min med kvadratiskt datum, fast med Türlermärkt tavla.
Sitter ett cal 784 i, vet någon om det användes i pre-59 med kvadratisk datumram och/eller i post-59 med trapezoid. Skulle innebära att det verket levererats med två olika datumskivor.
Till sist kronan. Levererade Tissot osignerade kronor på 60-talet?
Någon som har mått eller en lös 784 krona liggandes?
Ursäkta långrandigheten, här kommer lite bilder
1B65E4E8-5C31-4434-8FBA-631201B1898B.jpeg
9ED224E4-9D2D-4184-8C6F-50CE07254523.jpeg
978787A2-1905-45E4-B421-69AF7FCA1A7D.jpeg
Har en PR 516 (vet inte om de delar krona dock) från -64 med samma verk. Kronans dia. är 6mm, och 2,5mm hög. Märkt med Tissotloggan, och inte lika grov "räffling" som din har..
Edit: Alltid roligare med en bild.

IMG_1543.JPG
 
Senast ändrad:
Topp