• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Tissot (många bilder)

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag tyckte vid en första anblick att den såg bra ut. Kollade främst på trycket då de flesta är så tydliga att se när de är ommålade iom fonten ofta blir lite off. Nu igen kan jag inte påminna mig om att jag sett någon som saknar swiss made nej men tänkte att den kanske var under armeringsring eller så men ser inte ut så här så jag vet inte helt enkelt :)
Jag tyckte också som du att den såg bra ut på trycket och kollade därför inte så noga på resten. Har trålat igenom denna tråd och sett en del 40-talare utan swiss made på tavlan, men vet inte om de bara inte syns, om de är ommålade eller om de är okej!

Subsekunden går inte att avgöra på dessa bilder, men anatar att det ska vara struktur på den? Eller finns det utan?

Har bett om fler bilder från säljaren innan han skickar iväg den men har tyvärr inte fått något svar så vi får se helt enkelt.
 
Senast ändrad:

Entruv

Omega
Någon som har koll på Stylist-serien? Blir inte klok på denna modell, hur mycket jag än googlar.

IMG_20200309_120538.jpg


Dessutom helt fruktansvärt svårtplåtad...
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Nu har jag fått hem bumper Tissoten, subsekunden har struktur men inget swiss made på tavlan.
Har försökt få till vettiga bilder men tyvärr kasst ljus nu, vad tror ni?
861ADE53-D44F-499F-9F70-9B93366AD08E.jpeg
BB28080A-E754-427E-AB13-28501036DBE6.jpeg
884E1913-A2EE-4B1C-BBEF-D6A2671361AB.jpeg
09E77E22-3CCF-4FF4-B9E4-0AC02DF233D8.jpeg
 

hejsam

Patek
2-Faktor

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har du kvar någon bild på den tavlan?

Har inte hittat någon bra referensbild, inte letat så noga heller än.
Är det avsaknaden av swiss made du är osäker på eller något annat?
Är inte så förtjust i trycket. Lite snett? och tycker markeringarna i sekundtavlan ser lite för grova ut. Men kan inte Tissot så vill inte säg att det är fel men är lite tveksam.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Är inte så förtjust i trycket. Lite snett? och tycker markeringarna i sekundtavlan ser lite för grova ut. Men kan inte Tissot så vill inte säg att det är fel men är lite tveksam.
Jag har bildgooglat utan att hitta en exakt likadan tavla men hittar tryck som ser likadant ut som mitt och de @theargonaut postade, hittar några utan swiss made på tavlan.
Tex:
567278-2084d7914979ea1d8c964d789eb1b417.jpg
567277-590342e32da174ef6836f7ea71ebe4c2.jpg
s-l1600.jpg


Sekundmarkeringarna tycker jag mig stämma överens med andra jag hittar man svårt att avgöra grovheten sins emellan.
Tex:
Skärmavbild 2020-03-18 kl. 09.05.10.png


Hur menar du att trycket är snett?
(min högst amatörmässiga linjedragning)
IMG_3370.jpg
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
@ANALOGUE @Fadershan @Ariste brukar vara bra på Tissot, kanske ni kan komma med någon input? :)
Har inte sett en liknande tavla tidigare, känner igen typsnittet från tryckta varianter men inte sett med applicerade siffror. Avsaknad av SWISS MADE är inte ovanligt eller konstigt för Tissot. Jag gillar inte trycket på sekund- och minutmarkeringar, ser lite slarvigt ut för att ha lämnat fabriken i det skicket. En eller fler referensbilder på den tavelvarianten vore intressant, jag tvivlar inte på att det är en Tissot-tavla. Kolla med Vitezi1 på insta, har har mycket referensmaterial.
 

Fadershan

Patek
Har inte hunnit svara eller kolla ordwntligt i denna coronahysteri på jobbet men tror jag står fast vid att den känns ok. Har en bumper från samma period med ovanlig tavla den med och tänkte slänga upp lite jämförelsebilder sen. Hade det där carit min hade jag inte i nuläget trott ngt annat. Det är mest baserat på en känsla och jag tkr de flesta ommålningar brister på både logga och automatic på Tissoter från denna tid. De brukar vara tydliga men så ibland luras man av bättre "bättringar" nör man väl sätter sig ned och studerar/jämför. Sorry ingen vidare info mer än att den känns rätt för mig även utanför caset.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Har inte hunnit svara eller kolla ordwntligt i denna coronahysteri på jobbet men tror jag står fast vid att den känns ok. Har en bumper från samma period med ovanlig tavla den med och tänkte slänga upp lite jämförelsebilder sen. Hade det där carit min hade jag inte i nuläget trott ngt annat. Det är mest baserat på en känsla och jag tkr de flesta ommålningar brister på både logga och automatic på Tissoter från denna tid. De brukar vara tydliga men så ibland luras man av bättre "bättringar" nör man väl sätter sig ned och studerar/jämför. Sorry ingen vidare info mer än att den känns rätt för mig även utanför caset.
Släng gärna upp bilder när du har möjlighet :)
Jag passade även på att ta bättre bilder i dagsljus!
IMG_3403.jpg
IMG_3411.jpg
IMG_3412.jpg
 

Fadershan

Patek
Släng gärna upp bilder när du har möjlighet :)
Jag passade även på att ta bättre bilder i dagsljus!
IMG_3403.jpg
IMG_3411.jpg
IMG_3412.jpg
Ser ut som typsnittet på automatic skiljer våra något åt. Det isig är ju kanske inte en supersäker tell på ommålning och är något som man sett på både Tissot och Certina från den här tiden. Alltså att även loggor skiljer i typsnitt/design något från modeller.
IMG_20200319_180647.jpg
 

Dondon

Cartier
Jag ser verkligen ingen skillnad. Jag kanske får acceptera att jag skulle vara sämst på att lokalisera en ommålad tavla för de där typsnitten är desamma för mina ögon.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Ser ut som typsnittet på automatic skiljer våra något åt. Det isig är ju kanske inte en supersäker tell på ommålning och är något som man sett på både Tissot och Certina från den här tiden. Alltså att även loggor skiljer i typsnitt/design något från modeller.
IMG_20200319_180647.jpg
Jag ser ärligt talat typ ingen skillnad heller, ska vara i:et i Automatic möjligen som skiljer lite men svårt att säga utan skarp eller macrobild!

Har inte lyckats hitta någon exakt likadan tavla med samma tryck, subsekund, index etc men det har jag varit med om många gånger med klockor från den här perioden, framförallt Tissot och Omega som hade 1 miljon olika tavelvarianter.
Eller så är jag bara inte tillräckligt bra på att leta.

Jag tror nog iaf att tavlan är okej då inte finns några uppenbara tells att den skulle vara ommålad. Tycker den ser bättre ut i macro än på håll faktiskt!
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor

Jag ser ärligt talat typ ingen skillnad heller, ska vara i:et i Automatic möjligen som skiljer lite men svårt att säga utan skarp eller macrobild!

Har inte lyckats hitta någon exakt likadan tavla med samma tryck, subsekund, index etc men det har jag varit med om många gånger med klockor från den här perioden, framförallt Tissot och Omega som hade 1 miljon olika tavelvarianter.
Eller så är jag bara inte tillräckligt bra på att leta.

Jag tror nog iaf att tavlan är okej då inte finns några uppenbara tells att den skulle vara ommålad. Tycker den ser bättre ut i macro än på håll faktiskt!

Jag tog upp det här "fenomenet" i omegatråden med bild på en omega. Jag har sett Omegor/Tissot med liknande "lacktryck" som jag studerat under mikroskåp. Det ser ut som man använde ngn typ av lack istället för en slät färg vid tryck av tavlan och denna lack har behållt sin svärta men ser ut att ha blivit "kladdigare" under tidens tand, vilket gjort att man uppfattar tavlorna som ommålade. Jag skulle också hålla denna för original med den vetskapen jag har sen tidigare. Jag har försökt fråga runt och letat mer info men inte hittat, därför jag postade det tidigare inlägget..

Tidigare post
https://klocksnack.se/threads/the-many-faces-of-vintage-omega.3198/page-39#post-3076177
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag tog upp det här "fenomenet" i omegatråden med bild på en omega. Jag har sett Omegor/Tissot med liknande "lacktryck" som jag studerat under mikroskåp. Det ser ut som man använde ngn typ av lack istället för en slät färg vid tryck av tavlan och denna lack har behållt sin svärta men ser ut att ha blivit "kladdigare" under tidens tand, vilket gjort att man uppfattar tavlorna som ommålade. Jag skulle också hålla denna för original med den vetskapen jag har sen tidigare. Jag har försökt fråga runt och letat mer info men inte hittat, därför jag postade det tidigare inlägget..

Tidigare post
https://klocksnack.se/threads/the-many-faces-of-vintage-omega.3198/page-39#post-3076177
Förstår fortfarande inte vad du menar. Alla tryck är ju med en genomfärgad vätska/lack som blir lite upphöjd om man lägger ett tjockt lager med stämpeln.
 
Topp