Peppe
Basic
Tackar Nej gillar verkligen de där Pointerdates. Dessa båda är från 1947 och gillar att bäras runt på läderbandInga dåliga tvillingar heller!
Välkommen!!
Ska försöka lägga ut ett par andra Tissot vid tillfälle med.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tackar Nej gillar verkligen de där Pointerdates. Dessa båda är från 1947 och gillar att bäras runt på läderbandInga dåliga tvillingar heller!
Välkommen!!
Läckert!Första posten i denna tråden... gillar med gamla Tissot har det visat sig! Så till den milda grad att jag nu verkar ha blivit med tvillingar
Den där är cool Vad har den för referens? Är det gröna bandet original?Vet faktiskt inte om jag postat denna här....
Tack! Minns inte ref men heter Two Timer och kallas ofta felaktigt skeleton. Den är fullset med "box", instruktioner och "cert" samt två originalband (bland annat det blågröna plastbandet)Den där är cool Vad har den för referens? Är det gröna bandet original?
Ok, nice! Gillade hur de orangea visarna kontrasterade mot det gröna bandetTack! Minns inte ref men heter Two Timer och kallas ofta felaktigt skeleton. Den är fullset med "box", instruktioner och "cert" samt två originalband (bland annat det blågröna plastbandet)
Håller med dig. Svårt att köpa under femhundringen, är de fina börjar de närma sig tusingen och däröver.Är det jag som blivit gammal eller har de små antimagnetique dragit iväg senaste tiden?
Kanske både och iof. Jag tycker inte det är fel då äldre Tissot länge känts undervärderade.
Man är nog kvar i gamla priser, har nog både med ålder och folks, överlag, större kunskap att göra. Lätt att man tänker att ”de har ju alltid kostat en röding”.Håller med dig. Svårt att köpa under femhundringen, är de fina börjar de närma sig tusingen och däröver.
Min Two Timer i original box med instruktion hälsar.Tack! Minns inte ref men heter Two Timer och kallas ofta felaktigt skeleton. Den är fullset med "box", instruktioner och "cert" samt två originalband (bland annat det blågröna plastbandet)
Den vill jag gärna köpa!Min Two Timer i original box med instruktion hälsar.
Den kom på det ytterst coola/ udda genomskinliga bandet. 90tals prislappen på 345kr kvar på baksidan.
Fick hem den här idag, går fint och jag gillar den skarpt. Glaset verkar sett bättre dagar, putsat utsidan efter bästa förmåga men det verkar sitta lite bös på insidan med. Så till min fråga, hur får jag ut bommen på den här?
Aldrig gett mig på något vintageverk innan men är van vid att man har en liten punkt på verket att trycka ner och dra ut krona och bom, men finner ingen sådan? Sen är det väl två verksskruvar som ska loss, men det är ju nästan steg.
Tack, får prova imorgon!Skruva upp 1.5varv där och ev tryck ned skruven sen för att dra ut bommen.
Hej, hittade en del svar själv. Delar här för den intresserade.Budade hem denna i veckan. Lite udda pjäs. Är absolut ingen Tissotexpert så är lite nyfiken.
Serienummer daterar den till 1960, men jag har inte sett någon Visodate med kvadratisk datumram och den nya loggan som introducerades 1959. Det brukar vara trapezoider.
Har bara sett den här tavelvarianten med spegel på Militärmärkta ur tidigare, googlade runt och hittade en silverfärgad Visodate Militär. Identisk, men med trapezoiddatum.
Efter att ha öppnat baklocket och googlat referensen hittade jag till slut en identisk med min med kvadratiskt datum, fast med Türlermärkt tavla.
Sitter ett cal 784 i, vet någon om det användes i pre-59 med kvadratisk datumram och/eller i post-59 med trapezoid. Skulle innebära att det verket levererats med två olika datumskivor.
Till sist kronan. Levererade Tissot osignerade kronor på 60-talet?
Någon som har mått eller en lös 784 krona liggandes?
Ursäkta långrandigheten, här kommer lite bilder
Hade ingen tillräckligt tunn mejsel, skit också! Var inte mycket spår i den skruven. Vet du vilken dimension på mejsel man normalt behöver?Skruva upp 1.5varv där och ev tryck ned skruven sen för att dra ut bommen.
Gissar på 0,8mmHade ingen tillräckligt tunn mejsel, skit också! Var inte mycket spår i den skruven. Vet du vilken dimension på mejsel man normalt behöver?
På bästa forumets bästa avdelning finns alltid någon som svarar en vän i nödHej, hittade en del svar själv. Delar här för den intresserade.
Cal 784 introducerades 1959.
Mitt ur har EJ jämnstora datumsiffror, således ej olika datumskivor för verket. Min entalssiffra klipps något vid tvåsiffriga datum.
@ittam Krona inhandlad och i posten, tack för infon
Till sist bild med länk
Tack, den kändes rätt från första ögonkastetPå bästa forumets bästa avdelning finns alltid någon som svarar en vän i nöd
Snygg klocka bdw!
Läcker! Skulle bli förvånad ifall den var knas. Ser rätt ut för mig!Köpte precis denna, men blir lite tveksam på tavlan då jag inte hittar något swiss made?
Köpte precis denna, men blir lite tveksam på tavlan då jag inte hittar något swiss made?
Är det struktur på sekundtavlan?Läcker! Skulle bli förvånad ifall den var knas. Ser rätt ut för mig!
Så det finns alltså korrekta tavlor som saknar swiss made?Läcker! Skulle bli förvånad ifall den var knas. Ser rätt ut för mig!
Svårt att se på dessa bilder tyvärr.Är det struktur på sekundtavlan?
Jag tyckte vid en första anblick att den såg bra ut. Kollade främst på trycket då de flesta är så tydliga att se när de är ommålade iom fonten ofta blir lite off. Nu igen kan jag inte påminna mig om att jag sett någon som saknar swiss made nej men tänkte att den kanske var under armeringsring eller så men ser inte ut så här så jag vet inte helt enkeltSå det finns alltså korrekta tavlor som saknar swiss made?
Svårt att se på dessa bilder tyvärr.