• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Tissot (många bilder)

Martin Lovasz

Audemars
Fick hem denna Tissot F300 igår och den var stendöd och i behov av lite puts.
110041.jpg
Trodde först att det fanns sprickor i glaset men det gjorde det inte så det blev ett mycket enklare jobb att bara polera med Polywatch.

110042.jpg

Blev inte så dumt och jag gillar när glaset inte är perfekt runt kanterna för det matchar boettens repor. Skum färgmatchning men fint Tissot stämgaffel från 1973. Fick igång urverket men skall ta isär den och olja den för säkerhets skull.
 

DrKlocka

Audemars
Fick hem denna Tissot F300 igår och den var stendöd och i behov av lite puts.
110041.jpg
Trodde först att det fanns sprickor i glaset men det gjorde det inte så det blev ett mycket enklare jobb att bara polera med Polywatch.

110042.jpg

Blev inte så dumt och jag gillar när glaset inte är perfekt runt kanterna för det matchar boettens repor. Skum färgmatchning men fint Tissot stämgaffel från 1973. Fick igång urverket men skall ta isär den och olja den för säkerhets skull.
För säkerhets skull? Tror du gör mer skada än nytta om du tar isär den där :blackeye:
 

Martin Lovasz

Audemars
För säkerhets skull? Tror du gör mer skada än nytta om du tar isär den där :blackeye:
Ja, men hur kan jag sälja den om den får problem så fort den kommer till sitt nya hem.
För säkerhets skull? Tror du gör mer skada än nytta om du tar isär den där :blackeye:
Jag har några skrotade verk som jag kan övar på. Har låtit klockan gå under dagen och den tycks fungera som den skall så vi får se vad jag gör. Jag kan alltid strunta i att röra urverket och bara lägga ut den på Tradera som samlarobjekt.
 

DrKlocka

Audemars
Ja, men hur kan jag sälja den om den får problem så fort den kommer till sitt nya hem.
Jag har några skrotade verk som jag kan övar på. Har låtit klockan gå under dagen och den tycks fungera som den skall så vi får se vad jag gör. Jag kan alltid strunta i att röra urverket och bara lägga ut den på Tradera som samlarobjekt.
Skulle säga att du har tur om du får det att fungera igen.
Räcker med att du tar indexhjulet fel med korntången så är det godnatt :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Vissa klockor utan quickset får hamnar bara på handleden när stjärnorna står rätt och man ser att det bara är någon dag att justera framåt. Min mest svårfotade tavla och som samtidigt är den som skiftar mest i utseende beroende på hur ljuset ligger på. Nästan som att det är tre olika tavlor :)

pixlr_20200908093242777.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Skulle säga att du har tur om du får det att fungera igen.
Räcker med att du tar indexhjulet fel med korntången så är det godnatt :)
Det är ju inte bara att det ska fungera, de små armarna som driver indexhjulet ska ju ligga rätt som jag förstått det för att undvika att något går sönder på sikt. Skulle inte heller ge mig på ett stämgaffelur utan kunskap och ett elektronmikroskop.
 

Martin Lovasz

Audemars
Gjorde min första service på en fungerande stämgaffel idag. Är dock lite kluven huruvida om jag kanske skulle stulit delarna till en icke fungerande Omega istället.

110049.jpg
Boetten är lite trött och tavlan har någon gjort åverkan på men det är en så läcker öppen tavla så jag lät Omega ligga kvar.

Den skall nu få gå några dagar (på armen) så får vi se hur det går.
 

JohLun

Rolex
2-Faktor
Gjorde min första service på en fungerande stämgaffel idag. Är dock lite kluven huruvida om jag kanske skulle stulit delarna till en icke fungerande Omega istället.

110049.jpg
Boetten är lite trött och tavlan har någon gjort åverkan på men det är en så läcker öppen tavla så jag lät Omega ligga kvar.

Den skall nu få gå några dagar (på armen) så får vi se hur det går.
Snyggt jobbat, jag tycker den ser riktigt fin ut, lite skavanker får man ju räkna med!
 
Topp