• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på tv-serie

Det är väl alltid på sin plats med en sammanställning inklusive hyllningar och sågningar. Nu varierar kvalité från säsong till säsong men om jag skulle vikta skulle jag säga följande (utan inbördes ordning).

Serier man absolut inte får missa:
1. Lost
2. Dexter
3. Californication
4. Game of thrones
5. True detective
6. Breaking bad
7. Twin peaks
8. Deadwood
9. Sopranos
10. House of cards
11. Band of brothers
12. The night of

Perfekta slökollarserier:
1. Billions
2. Weeds
3. Orange is the new black
4. Fargo
5. Taboo

Störst besvikelse:
1. Handmades tale
2. The Wire

Serier som KUNDE blivit bra:
1. The leftovers
Säsong 1 är briljant. Sedan spårar det ur. Oavsett hur smart det är blir det Lost i kvadrat.
2. The haunting of hill house
Slutet sänkte allt.

Kvar att utforska är:
Shameless
Kul att se LOST i toppen på en lista. Trodde större delen av världen bestämt sig för att den mest var en upphypad röra. Fantastisk serie.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Kul att se LOST i toppen på en lista. Trodde större delen av världen bestämt sig för att den mest var en upphypad röra. Fantastisk serie.
Jag kan tycka att den ihop med 24 var de nutidens stora serier där fokus lagts på manus, skådespel och inte minst karaktärsutveckling. Sedan är min känsla att de visste hur jävla bra det var att de inte heller rusade fram utan lät serien puttra likt ett långkok utan att för den delen mjölka något.
Nu har jag bara sett den en gång (när den sändes) och jag är rätt att den kanske inte åldrats väl så därför vill jag inte se den igen men om det finns någon serie som jag hade kunnat ha osedd och få börja om med så hade det varit denna.
 
Jag kan tycka att den ihop med 24 var de nutidens stora serier där fokus lagts på manus, skådespel och inte minst karaktärsutveckling. Sedan är min känsla att de visste hur jävla bra det var att de inte heller rusade fram utan lät serien puttra likt ett långkok utan att för den delen mjölka något.
Nu har jag bara sett den en gång (när den sändes) och jag är rätt att den kanske inte åldrats väl så därför vill jag inte se den igen men om det finns någon serie som jag hade kunnat ha osedd och få börja om med så hade det varit denna.
Såg den när den sändes och har sedan plöjt igenom den två gånger till. Produktionsmässigt håller den, men den lider oerhört av att de första säsongen är över 20 avsnitt långa. Hade dom gett den Game Of Thrones behandling med 10 avsnitt per säsong så hade den varit nära nog fulländad.
 
Såg den när den sändes och har sedan plöjt igenom den två gånger till. Produktionsmässigt håller den, men den lider oerhört av att de första säsongen är över 20 avsnitt långa. Hade dom gett den Game Of Thrones behandling med 10 avsnitt per säsong så hade den varit nära nog fulländad.
Varför skulle det vara sämre med fler avsnitt per säsong? Är inte på något sätt dryg utan undrar bara.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Varför skulle det vara sämre med fler avsnitt per säsong? Är inte på något sätt dryg utan undrar bara.
Hopplöst ens för den största och mest välfungerande skrivar-staben att bibehålla manuskvalitet över en så lång säsong, med det produktionstempo som råder. Färre avsnitt så kan man hålla en högre kvalitetsstandard och hålla fast bättre vid en series grundidéer.
Har lyssnat på "inside"-podden om The Americans där de två upphovsmännen löpande ger en jäkligt bra bild av vad det innebär att vara showrunner/författare på en "stor" dramaserie. Rekommenderas varmt.
 

Stil

Omega
Vill tipsa om en tv-serie som en bekant till mig har producerat och som utspelar sig i min hemstad. En välproducerad ungdomsserie med talangfulla skådespelare. Eagles sänds på SVT-play med första tre avsnitten tillgängliga:
”Influencern Felicia och hockeytalangen Elias, barn till den före detta NHL-stjärnan Mats Kroon, flyttar från Boston till pappans hemstad Oskarshamn. En hemflytt som inte blir helt okomplicerad då de rådande hierarkierna i såväl skola som hockeylag utmanas med syskonens ankomst. Eagles är en stark serie om fyra ungdomar i en svensk småstad där kärlek, rivalitet och vänskap varvas med en stenhård hockeysatsning och drömmar om en annan framtid.”

https://www.svtplay.se/eagles
 

Veratio

Cartier
Skriver under på After Life. Riktigt bra, rolig men djup och ibland riktigt sorglig.

Såg klart den igår. Riktigt riktigt bra, grät ömsom skrattade. Jättebra serie! Vet att den varit uppe förut och vissa gillar den inte pga att Ricky spelar förståndshandikappad, men "Derek" är också härlig.

https://www.imdb.com/title/tt2616280/?ref_=nv_sr_1

Gillar ni feelgood så vet jag inte om The Detectorists från BBC är missad av er? Bara introt med musiken gör en glad. Tre säsonger dessutom. När folk frågar mig vad den handlar om så säger jag mest inget alls.


Aldrig hört talas om! Ska kollas upp, tack för tipset!!
 
BB är mer "wow" och action men BCS känns djupare tycker jag. Minst lika bra karaktärsutveckling som i BB. När Mike (grym karaktär) berättar om sin son är så jävla starkt. Händer ju grejer hela tiden? Är spännande med allt från knark och mord till juridiska saker.

Ja BB är absolut bra. Långt ifrån The Wire men på min topp 5 lista iaf. Annars hade jag inte sett om den så många gånger ;) Men när man vet vad som ska hända känns BB lite sämre medan jag känner att jag kan se om BCS och uppskatta det mer. The Wire brukar jag se om en gång per år haha.
Nu har jag sett klart S4 av BCS efter en vecka med halsfluss. Jag tar nog tillbaka en del av det jag skrivit nu när jag fått chansen att sträckkolla säsongen i lugn och ro. Antingen var s4 mycket bättre än tidigare säsonger eller så jag har varit för stressad för att kunna hänga med i alla detaljer och snappa upp alla subtiliteter i tidigare säsonger. S4, mycket bra!
 

Veratio

Cartier
Gillar ni feelgood så vet jag inte om The Detectorists från BBC är missad av er? Bara introt med musiken gör en glad. Tre säsonger dessutom. När folk frågar mig vad den handlar om så säger jag mest inget alls.


Såg precis klart första säsongen. Håller med totalt, feelgood och handlar mest om inget alls.

Tyvärr hittade jag den inte någonstans med riktigt bra bild, men väldigt nöjd ändå. Bra och udda tips!
 

Johanw

Cartier
Såg precis klart första säsongen. Håller med totalt, feelgood och handlar mest om inget alls.

Tyvärr hittade jag den inte någonstans med riktigt bra bild, men väldigt nöjd ändå. Bra och udda tips!

Tyvärr är nog bästa kvalite som finns lagligt DVD. Sen kan man med dåligt samvete komplettera med HDTV 720 från nätet men hyfsat svåra att hitta då den är så okänd.
 

Veratio

Cartier
Tyvärr är nog bästa kvalite som finns lagligt DVD. Sen kan man med dåligt samvete komplettera med HDTV 720 från nätet men hyfsat svåra att hitta då den är så okänd.

Fast jag hämtade hem den, hittade bara 420... Men vad sjutton, är ju inte som GoT eller något sånt som måste ses med kristallklar bild!

Roligt tips oavsett!
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Cobra Kai känns som ett måste för alla som hänger i Kobra Kai här på forumet ;) Inte sett hela serien än men gillar det jag sett.

Sett hela nu. Mycket bra! Särskilt om man gillar Karate Kid. No mercy!
 
Senast ändrad:
Topp