• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråd där vi eftersöker delar till vintageur

Halloj! Jag söker efter blånerade "Leaf"-visare, helst Longines 12.68N men kan fungera med annat så visartypen återfinns på flera tillverkare. Har redan sekundvisaren men timme och minut saknas. Letar efter följande dimensioner:

Timme: Längd c:a 9mm från center av hål, hål: 1.60
Minut: Längd c:a 11.40 från center av hål, hål 1.00

Bild för referens:
Skärmavbild 2023-05-26 kl. 15.38.33.png

Halloj! Jag söker efter blånerade "Leaf"-visare, helst Longines 12.68N men kan fungera med annat så visartypen återfinns på flera tillverkare. Har redan sekundvisaren men timme och minut saknas. Letar efter följande dimensioner:

Timme: Längd c:a 9mm från center av hål, hål: 1.60
Minut: Längd c:a 11.40 från center av hål, hål 1.00

Bild för referens:
Skärmavbild 2023-05-26 kl. 15.38.33.png
Kan kika efter i "högen" jag ropade hem nyligen. Minns ett par grymt fina blånerade visare bland bråtet, men va tyvärr inte såna lövformade.

Tjena!
Söker glas och tillhörande packning till en Scubapro quartz 20 atm.
Glaset har en ansats som går in under bezeln. Det är totalt 3,7 mm tjockt.
Har inte koll på exakt diameter men cirka 32 mm, eller något mindre beroende på packning.
Även en krona av intresse.
Tacksam om någon har glas eller vet var man kan hitta🙂
Ledsen för dålig bild.
20230602_195545.jpg

Tjena!
Söker glas och tillhörande packning till en Scubapro quartz 20 atm.
Glaset har en ansats som går in under bezeln. Det är totalt 3,7 mm tjockt.
Har inte koll på exakt diameter men cirka se de z,32 mm, eller något mindre beroende på packning.
Även en krona av intresse.
Tacksam om någon har glas eller vet var man kan hitta🙂
Ledsen för dålig bild.
20230602_195545.jpg
Haft ett sånt glas. Krona är en knepig modell . Jag ska kolla imorgon. Glömmer jag om mig.

Råkade köpa en Omega 2846-9-SC med kaliber 501. Dock saknar den korrekt krona och bom. Nån som vet var man kan få tag på det? Och hur kronan ska se ut :)

Bilagor

• IMG_1036.jpeg
    IMG_1036.jpeg
    51.4 KB · Visningar: 11
Råkade köpa en Omega 2846-9-SC med kaliber 501. Dock saknar den korrekt krona och bom. Nån som vet var man kan få tag på det? Och hur kronan ska se ut :)
Tror det skall vara en fyrklöver för den modellen men man ser lite olika.

100500.jpg

Har dessa två.

1000501.jpg

De kommer för olika tjocka rör och din ser ut att ha ett ordentligt rör och då kanske ingen av dessa passar så man får helt enkelt testa.

IMG_6819.jpeg

Letar egentligen inte efter någon omöjlig del, utan mer om någon har info kring vilken storlek på glas det är till dessa 36,5 mm-boetter från Eterna?

Vet inte hur många gånger jag mätt nån mikrometer fel och fått hem antingen ett lite för litet eller ett lite för stort glas.
Nu när det dessutom brukar ta en smärre evighet att få hem grejer från Cousins tänkte jag att det åtminstone var värt att fråga här först.

Visst… Man bör så klart beställa någon upp i storlek och någon ner i storlek när man ändå lägger.
Men, y’know…

IMG_6819.jpeg

Letar egentligen inte efter någon omöjlig del, utan mer om någon har info kring vilken storlek på glas det är till dessa 36,5 mm-boetter från Eterna?

Vet inte hur många gånger jag mätt nån mikrometer fel och fått hem antingen ett lite för litet eller ett lite för stort glas.
Nu när det dessutom brukar ta en smärre evighet att få hem grejer från Cousins tänkte jag att det åtminstone var värt att fråga här först.

Visst… Man bör så klart beställa någon upp i storlek och någon ner i storlek när man ändå lägger.
Men, y’know…
Kan inte hjälpa dig med storlek. Köpte dock en rejäl hög med allt möjligt urrelaterat nyligen, däribland väldigt mycket glas i olika storlekar. Om du inte vill vänta så länge på beställning kan du dra ett PM när du vet storlek @Anders Forsberg

Tror det skall vara en fyrklöver för den modellen men man ser lite olika.

100500.jpg

Har dessa två.

1000501.jpg

De kommer för olika tjocka rör och din ser ut att ha ett ordentligt rör och då kanske ingen av dessa passar så man får helt enkelt testa.
Tack! Villig att sälja? Isf skulle man kanske kunna testa och så skickar jag tillbaka om en eller två inte funkar. Står såklart för allt porto etc.

Nej det var värre det. Kan vara så att glaset redan är sålt. Kan se glaset framför mig. Har boetten och bezeln. Men glaset är nog borta. Har nån svag känsla av att jag sålt det tidigare.
Ok, synd men tack för att du kollade. Letar vidare men skulle det trots allt dyka upp kan du väl höra av dig!
Funderar på att svarva ett i plexiglas så länge...

Hej,

Någon som vet var man kan hitta glasring till en Omega Genève (se bild).
Allt gott

Bilagor

• IMG_20180204_161411.jpg
    IMG_20180204_161411.jpg
    40.7 KB · Visningar: 10
IMG_6819.jpeg

Men, y’know…
Kan skilja mellan boetter iaf Anders så bästa är att ta ur glaset och mäta imo. Det kan knappast bli så mkt mer fel än +-0,1mm imo :)

Kan skilja mellan boetter iaf Anders så bästa är att ta ur glaset och mäta imo. Det kan knappast bli så mkt mer fel än +-0,1mm imo :)
Trots att du känner mig är det uppenbart att du inte känner mig. ;)
Jag kan lätt lyckas med mer än 0,1 millimeter fel - och dessutom finns det ju ett gäng olika modeller på glas att hålla reda på.
Det ligger drivor av felbeställningar här hemma.

Skämt åsido.
Jag fattar ju att jag måste mäta.
Har själv tänkt tanken att föra lite protokoll över de klockor jag byter på och vad det då är för glas.
Men det har aldrig blivit mer än bara just en tanke.

Är på besök hos farsan och kom in på klockor som samtalsämne, fram kommer då en liten låda med gamla klockor som tillhört farfars far. Mest skräp men även en Tissot Seastar som drar upp mjukt och tickar på fint. Dock 2 större sprickor i glaset.

Så...hur löser jag ett nytt glas? Finns det att köpa hos urmakare eller kan någon pusha mig i rätt riktning? Vad kan det kosta med ett nytt glas, och vad tar en urmakare för en enklare service (vid behov)?

Rengjorde lite snabbt och drog på ett annat armband:
20230621_120856.jpg

Är på besök hos farsan och kom in på klockor som samtalsämne, fram kommer då en liten låda med gamla klockor som tillhört farfars far. Mest skräp men även en Tissot Seastar som drar upp mjukt och tickar på fint. Dock 2 större sprickor i glaset.

Så...hur löser jag ett nytt glas? Finns det att köpa hos urmakare eller kan någon pusha mig i rätt riktning? Vad kan det kosta med ett nytt glas, och vad tar en urmakare för en enklare service (vid behov)?

Rengjorde lite snabbt och drog på ett annat armband:
20230621_120856.jpg
Kan inte storleken i huvudet . Men det brukar vara ett ATC sternkreuz glas med tension ring .

Nån som har ett skrotat Ronda 706 med månfas . Jag letar efter sekundhjul och minutrör. Tog hem fel prytlar från cousisuk . Så tänkte om nån hade nåt i skrothögen . Eller en klocka med månfas så kanske det sitter ett Ronda verk i den.

skulle behöva ett kalenderhjul till Certina 25-651/661. Se bild. Mitt är trasigt, förstått det som att dessa är vanligt att dom slita ut.. pilen visar vart fjädern är trasig. Men behöver hela hjulet.
IMG_7303.jpeg

Någon som vet vad för glastyp som passar till en Tissot pr516 ref 46622, sternkreuz xx? Eller andra förslag? Tack!
20230618_205337_resized (1).jpg
Jag har rotat i lådorna hemma, det verkar som att ett gammalt Super Orthoplex glas (utan stålring) på 28,6 mm funkar fint med minutringen under. Så jag kör på det. Men då vet andra i framtiden vad som kan gå. Glaset kanske inte kommer över minutringen till 100% men ca 95%. Glaset sitter tajt iaf, kan ej röra på sig när man trycker på ett hörn. Det ser bra ut med vridringen också. Jag har iaf inga andra idéer.

Jag har rotat i lådorna hemma, det verkar som att ett gammalt Super Orthoplex glas (utan stålring) på 28,6 mm funkar fint med minutringen under. Så jag kör på det. Men då vet andra i framtiden vad som kan gå. Glaset kanske inte kommer över minutringen till 100% men ca 95%. Glaset sitter tajt iaf, kan ej röra på sig när man trycker på ett hörn. Det ser bra ut med vridringen också. Jag har iaf inga andra idéer.
@McGyver har ju servat och äger flertalet av denna modell. Han kanske kan bjuda detta givmilda forum lite av sin kunskap? Vilka glas kör du med?

Tillbaka
Topp