Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
"Frustrerad" kanske bätrre beskriver vad jag känner än "sur". Men bortsett från den nyansen, jackan du gnäller om är från 1991, före försvarsbesluten 1996, 2000, och 2004. Är det meningen man man ska tolka det som att du på fullt allvar tror att alla plagg som såldes i samband med den nedrustningen fick märkningen makulerad?Försöker absolut inte djävlas eller förtala (då hade jag väl hängt ut vederbörande?)
Jag ställde mig frågande till om KS är rätt forum för att annonsera ut sådant?
Du får bli hur sur du vill men det är bevisligen inte glasklart när Polisen gör hembesök och försöker lagföra 16 åringar för en hjälm t.e.x.
sen att de inte lyckats gör det inte mindre tveksamt.
![]()
Zack, 16, köpte gammal hjälm – misstänks för brott mot lagen om krigsmateriel
Zack Espinoza, 16 år, köpte en militärhjälm i en second handbutik i Malmö. Nu utreds han av polisen och riskerar att dömas för brott mot lagen om krigsmateriel. – Det sätter en så stor oro i mig att alla drömmar om ett jobb i försvaret kan helt försvinna, säger Zack Espinoza.www.svt.se
![]()
Zack frias från misstanke om krigsmaterielbrott – nu vill han bli kustjägare
16-årige Zack Espinoza har utretts för brott mot lagen om krigsmateriel efter att han sålt en gammal militärhjälm på nätet. På tisdagen meddelade åklagaren att förundersökningen läggs ned. – Så jävla gött. Nu kan jag fortsätta med min dröm om att bli kustjägare, säger Zack när han får beskedet.www.svt.se
För att jag och @Sthlm-Nicklas använde den för ofta tror jag.Återigen, varför tog de bort skratt-smileyn?
Det är sant. Folk kunde inte hantera att vi skrattade på annonser när folk begärde 5ggr listpris för en sketen stålrolle ingen ville ha.För att jag och @Sthlm-Nicklas använde den för ofta tror jag.
Kan väl någonstans tycka att det här med att folk inte kan hantera att man får en skratt emoji är höjden av lättkränkthet och att det ska tas bort pga lite sårade känslor är bevis på att de vuxna bebisarna vinnerDet är sant. Folk kunde inte hantera att vi skrattade på annonser när folk begärde 5ggr listpris för en sketen stålrolle ingen ville ha.
Så om ni vill skylla på någon,
skyll på oss
![]()
Sannolikt var det en "forumprofil" som fick skrattemojisarna...Kan väl någonstans tycka att det här med att folk inte kan hantera att man får en skratt emoji är höjden av lättkränkthet och att det ska tas bort pga lite sårade känslor är bevis på att de vuxna bebisarna vinner
Visst man behöver inte tillåta rena påhopp och kan agera med respekt, men när även klockforum ska lägga sig på den nivån av service för lättkränkta så undrar man om det ska bli hjälmtvång för gångtrafikanter och krav på armpuffar på badstränderna![]()
"Helgbump" är trams - vad ska det ens betyda? Men med det sagt, du förtjänar inte att få hela tråden raderad! Inte nära ens.Min annons raderad för jag lade till helgbump i trådtexten.
Löjligt.
KS gräver sin egen grav. Finns anledning till att entusiasterna här blir färre.
![]()
Det betyder att jag är beredd att skänka bort den till helgen. Nej, men en tillfällig sänkning under helgen innan jag tar ned annonsen på söndag kväll."Helgbump" är trams - vad ska det ens betyda? Men med det sagt, du förtjänar inte att få hela tråden raderad! Inte nära ens.
Håller med, sånt jävla larv egentligen, för några år sedan kunde man skriva i princip vad som helst i sin egen rubrik. Visst, att man kan hålla det kort/sakligt men det går överstyr...Min annons raderad för jag lade till helgbump i trådtexten.
Löjligt.
![]()
Det märks att det blivit sämre rotation på annonser och det är helt annat idag än för ett par år sedan.Håller med, sånt jävla larv egentligen, för några år sedan kunde man skriva i princip vad som helst i sin egen rubrik. Visst, att man kan hålla det kort/sakligt men det går överstyr.
Haha jag håller med dig till 110%! Jag kan tycka att det blir lite mesigt när folk gör en prisbump på 1000kr när vi pratar om en klocka för närmare 200kkr. Ska man köpa en klocka för 200kkr är det inte den tusenlappen som är avgörande. En prisbump på 1000kr känns okej när det handlar om en Seiko för 7kkr.PB-bumpa sin annons och sänka priset med 100 spänn....
Finns säkert flera anledningar till det. Två som jag kom att tänka på just nu, är väl dels att vissa gärna föreslår delbyten, som man kanske inte är jättetaggad på själv, men ändå kan vara öppen för, för att "bli av" med den man har ute. Då kanske det kan kännas bra med lite marginal. Den andra och kanske vanligaste anledningen är väl att man värderar reda pengar något högre än en vara.Det här med att värdera klockan högre vid bytesaffär än vid försäljning, är inte det en lite lustig företeelse? Du har en klocka men vill hellre ha en annan. Någon som har den andra säger ”hey, jag har vad du letar efter och är villig att byta”. Det är väl drömmen, varför ska man som ”säljare” ha en premie för det? Rimligt hade väl varit att man kollar marknadsvärdet på båda och en mellanskillnad utgår till fördel för den med den lägre värderade klockan, eller var tänker jag fel?
Sen kan det förstås vara så att man lagt ut den lite billigare vid försäljning men ofta upplever jag inte att så är fallet utan att priset i annonsen är nära marknadspris och man söker mer för att göra bytet, som man faktiskt själv initierat.
Pengar är mer värt än inbyte är nog det enkla svaret. Pengar ger möjligheter att göra nya affärer på ett helt annat sätt.Det här med att värdera klockan högre vid bytesaffär än vid försäljning, är inte det en lite lustig företeelse? Du har en klocka men vill hellre ha en annan. Någon som har den andra säger ”hey, jag har vad du letar efter och är villig att byta”. Det är väl drömmen, varför ska man som ”säljare” ha en premie för det? Rimligt hade väl varit att man kollar marknadsvärdet på båda och en mellanskillnad utgår till fördel för den med den lägre värderade klockan, eller var tänker jag fel?
Sen kan det förstås vara så att man lagt ut den lite billigare vid försäljning men ofta upplever jag inte att så är fallet utan att priset i annonsen är nära marknadspris och man söker mer för att göra bytet, som man faktiskt själv initierat.
Jag förstår resonemanget om det vore en ren affärstransaktion. Men lägger man ut en annons som bytes eller säljes/bytes mot en specifik klocka är det väl den man säljer för att finansiera? Jag kan ju bara gå till mig själv som gjorde just en sån deal för några dagar sen. Jag la ut annonsen som ren bytes då klockan jag sökte(sexsiffrig Exp II, helst polar) inte fanns till salu på KS och med dagens kronkurs inte går att handla på ch24 om man har någon som helst ekonomisk självbevarelsedrift. Min plan var att locka fram någon som satt och ruvade på just det jag sökte men som inte kommit sig för att lägga ut den till försäljning. En medlem meddelade då att han hade just vad jag sökte och var villig att göra ett byte. Han begärde en något större mellanskillnad än jag egentligen tyckte va rimligt, men alternativet att sälja klockan och vänta på att en Exp II polar dök upp kändes inte så lockande när här fanns en kille som ville byta. Det slutade med att jag fick betala en ”premie” för att byta mot just den klockan jag ville ha, och det kändes helt rimligt med tanke på att det va jag som sökte bytesaffären. Men jag handlar sannolikt för mycket med hjärta och för lite med huvud i mina klockaffärerPengar är mer värt än inbyte är nog det enkla svaret. Pengar ger möjligheter att göra nya affärer på ett helt annat sätt.
Sen kan man sköta det olika snyggt tycker jag, man behöver inte uttrycka sig klumpigt.
Min annons raderad för jag lade till helgbump i trådtexten.
Löjligt.
![]()
Kunderna är rimligtvis de som köper reklamplats. Problemen med bemötande tror jag bottnar i att nuvarande ägare tycks betrakta oss som kunder, som inte betalat fakturan.Pajasfasoner och bara pinsamt. Att reta upp sina kunder är aldrig bästa affärsmodellen. För vi är kunder, tro inget annat. Forumet skulle inte överleva utan annonserna.
Jag har brutit mot regel 16 med att ange årtal i titeln men då blev detta bara bortediterat. OK, regler skall följas såklart men radera är ju väl brutalt. Arbetsinsatsen för en admin är ju liksom samma.Min annons raderad för jag lade till helgbump i trådtexten.
Löjligt.
![]()
Ja pris i rubriken får man ha igen. Angående årtal så är det nog den märkligaste regeln. Fick man inkludera det skulle det ju bespara läsaren onödiga klick. Det vill säga raka motsatsen till "click bait" så som det används utanför KS regelverk. Jag föreställer mig att det finns många som till exempel vore intresserade av att köpa en Breitling Premier från 1946, men inte en från 2023, och tvärtom.Jag vet inte vad motivet till den här paragraf 16 är egentligen. Ser inget problem i om det det skrivs årtal, full set, etcetera. Blir det för långt att läsa eller vad? Om click bait, spelar det roll om det är i rubriken eller samma text i annonstexten, men de här exemplen är heller knappast click bait.? Pris kan vara bra att sätta ut och det får man har jag för mig.
Exakt! Titeln bör så gott som möjligt tala om vad det är som säljs och årtal kan i många fall vara väldigt bra. Vissa letar ju faktiskt årsklockor ! Tänk titeln "Omega Seamaster", modellnamnet firade nu 75 år. Ja, "vintage" kan man sätta men ändå.Ja pris i rubriken får man ha igen. Angående årtal så är det nog den märkligaste regeln. Fick man inkludera det skulle det ju bespara läsaren onödiga klick. Det vill säga raka motsatsen till "click bait" så som det används utanför KS regelverk. Jag föreställer mig att det finns många som till exempel vore intresserade av att köpa en Breitling Premier från 1946, men inte en från 2023, och tvärtom.
Regeln om tillbehör i rubriken däremot har jag mer förståelse för. Även om "full set" förmodligen inte stör så många gissar jag att det skulle spåra ur med rubriker i stil med "Citizen Promaster Aqualand JP2007-17W med dykartub, originalband, och bandsallad från Cheapest Nato Straps, Royal Straps och Watchwear" om regeln inte fanns.
Håller helt med men jag antar att antal klick och interaktioner värdesätts utifrån ett statistikperspektiv… (dvs. ”onödiga klick” från många besökare är nog bra om man äger siten)Ja pris i rubriken får man ha igen. Angående årtal så är det nog den märkligaste regeln. Fick man inkludera det skulle det ju bespara läsaren onödiga klick. Det vill säga raka motsatsen till "click bait" så som det används utanför KS regelverk. Jag föreställer mig att det finns många som till exempel vore intresserade av att köpa en Breitling Premier från 1946, men inte en från 2023, och tvärtom.
Regeln om tillbehör i rubriken däremot har jag mer förståelse för. Även om "full set" förmodligen inte stör så många gissar jag att det skulle spåra ur med rubriker i stil med "Citizen Promaster Aqualand JP2007-17W med dykartub, originalband, och bandsallad från Cheapest Nato Straps, Royal Straps och Watchwear" om regeln inte fanns.
Pajasfasoner och bara pinsamt. Att reta upp sina kunder är aldrig bästa affärsmodellen. För vi är kunder, tro inget annat. Forumet skulle inte överleva utan annonserna.
Utveckla?Själv blev jag avstängd från ett forum för att jag var kritisk. Tänk om jag skulle stänga av studenter för att vara kritiska. Sparken troligtvis. Admin har tappat verklighetsförankringen totalt. Fortfarande portad från forumet. Det handlade egentligen bara om att jag var kritisk mot att hänga ut KS polare som sätter för "höga priser". Tja gå ner till LW o betala samma pris. Mvh/Peter
Utveckla?
Beror väl på hur man hänger ut. På samma sätt som prissättningen kan vara högt och lågt måste den väl få ifrågasättas? Sedan måste den fortfarande vara saklig och undvika personangrepp.Själv blev jag avstängd från ett forum för att jag var kritisk. Tänk om jag skulle stänga av studenter för att vara kritiska. Sparken troligtvis. Admin har tappat verklighetsförankringen totalt. Fortfarande portad från forumet. Det handlade egentligen bara om att jag var kritisk mot att hänga ut KS polare som sätter för "höga priser". Tja gå ner till LW o betala samma pris. Mvh/Peter
Det står väl alla fritt att välja vart man vill annonsera eller vara medlem av. Blocket eller Tradera är väl alternativ om man inte gillar KS?Pajasfasoner och bara pinsamt. Att reta upp sina kunder är aldrig bästa affärsmodellen. För vi är kunder, tro inget annat. Forumet skulle inte överleva utan annonserna.
Det kan du bli här också...Själv blev jag avstängd från ett forum för att jag var kritisk. Tänk om jag skulle stänga av studenter för att vara kritiska. Sparken troligtvis. Admin har tappat verklighetsförankringen totalt. Fortfarande portad från forumet. Det handlade egentligen bara om att jag var kritisk mot att hänga ut KS polare som sätter för "höga priser". Tja gå ner till LW o betala samma pris. Mvh/Peter