• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråd för reaktioner på företeelser i -outhängda- annonser på K&S

Noterat att det ofta står att en klocka är servad av en ”duktig forumprofil”. Vad betyder det?
Är det för att urskilja någon från andra? Genuint nyfiken.
Det är ganska enkelt förklarat, åtminstone vad jag menar med det. En forumprofil, dvs någon som är känd på forumet, och som visat tecken (enl min bedömning) på att vara (tillräckligt) bra på att serva klockor, för att göra det på en aktuell klocka.

Gissar att de flesta tolkar det ungefär så, utan att krångla till det. Vet ej hur det annars skulle tolkas.

Om det är intressant för @URsinne kan jag meddela att jag hellre hade köpt den oservad för 4 än servad av forumprofil för 4,5.
Är sugen nu med men generellt innebär ”profilskruvade” ur mer problem än oservade.
Menar du att det är sannolikt att en som har servat så många klockor att denne på ett forum för intresserade vågar sig på att ta betalt av andra intresserade för att serva deras klockor, så till den milda grad klantar till det att verket skadas?
Jag kan förstå att det som alltid finns fall där det gått tokigt, men generellt, med de som ändå är intresserade och servar själva här på forumet, menar du att alla dessa gör så dåliga jobb att det vore bättre om de inte gjort nåt alls? Är du inte kritisk i överhand nu?

Menar du att det är sannolikt att en som har servat så många klockor att denne på ett forum för intresserade vågar sig på att ta betalt av andra intresserade för att serva deras klockor, så till den milda grad klantar till det att verket skadas?
Jag kan förstå att det som alltid finns fall där det gått tokigt, men generellt, med de som ändå är intresserade och servar själva här på forumet, menar du att alla dessa gör så dåliga jobb att det vore bättre om de inte gjort nåt alls? Är du inte kritisk i överhand nu?
Jag tror det är många som gärna gör lite sidojobb utan att ha koll eller betala skatt, ja. Sen tror jag inte själva de vet om huruvida de har koll eller inte.

Jag svarar utifrån mig själv, jag gillar inte hobbyskruvade urverk. Köper hellre ett oservat verk, ju mindre skruvat desto bättre. Det är mycket som händer när urverk skruvas med. Sen tror jag inte att de i alla fall går sönder delar, räcker med att denne har en kasst slipad eller för hård korntång när en brygga lyfts för att märken ska skapas. Finns mycket slitage som brukar lämnas när man inte har koll och då behöver man serva om för att det ska kunna åtgärdas.
Men är man nöjd med att ur bara har hög amplitud och bra värden i en timegrapher är det en annan sak :)
Jag skulle i vilket fall inte betala mer för ett hobbyskruvat än ett oservat.

Det är ganska enkelt förklarat, åtminstone vad jag menar med det. En forumprofil, dvs någon som är känd på forumet, och som visat tecken (enl min bedömning) på att vara (tillräckligt) bra på att serva klockor, för att göra det på en aktuell klocka.

Gissar att de flesta tolkar det ungefär så, utan att krångla till det. Vet ej hur det annars skulle tolkas.
Förut brukade det skrivas bara "servad av forumprofil" och det var inte särskilt förvirrande eller konstigt. Jag undrar varför det börjat skrivas "duktig forumprofil". Finns det "sämre forumprofil"?

Så klart det finns, jag lyckades förstöra en klocka när jag skulle byta batteri.
Men jag har mycket svårt att tänka mig att någon skulle be mig serva deras klocka.
Det var mer en retorisk fråga, jag antar att det är samma person. Var ju rätt livliga diskussioner om någon annan som plöjde svartjobb hemma och inte hade någon koll, många blev både fattigare och med sämre klockor. Tror inte denne figur är aktiv längre på forumet. Minns inte vad han hette heller.

Jag tror det är många som gärna gör lite sidojobb utan att ha koll eller betala skatt, ja. Sen tror jag inte själva de vet om huruvida de har koll eller inte.

Jag svarar utifrån mig själv, jag gillar inte hobbyskruvade urverk. Köper hellre ett oservat verk, ju mindre skruvat desto bättre. Det är mycket som händer när urverk skruvas med. Sen tror jag inte att de i alla fall går sönder delar, räcker med att denne har en kasst slipad eller för hård korntång när en brygga lyfts för att märken ska skapas. Finns mycket slitage som brukar lämnas när man inte har koll och då behöver man serva om för att det ska kunna åtgärdas.
Men är man nöjd med att ur bara har hög amplitud och bra värden i en timegrapher är det en annan sak :)
Jag skulle i vilket fall inte betala mer för ett hobbyskruvat än ett oservat.
Nej, jag förstår att den som lever på att serva klockor hellre tar en orörd. Självklart.

Men sätt dig in i situationen för de flesta av medlemmarna här; har man många klockor blir det dyrt att lämna till proffs. Och har man många klockor att byta med kommer den sannolikt inte att användas så mycket. Så även om den bara får en anständig service kan det säkert duga.
Och så länge inga bestående skador åsamkas verket kan ju yrkesmannen enkelt göra samma service som denne annars hade valt att göra ändå, om yrkesmannen väljer att köpa klockan.

Med det sagt tror jag att många här inte har något emot att köpa en hobbyservad klocka när det handlar om så billiga klockor som <5'. Att proffsserva flera klockor i den prisklassen blir ju ekonomiskt självmord. Vilket många intresserade här är väl medvetna om.

Nej, jag förstår att den som lever på att serva klockor hellre tar en orörd. Självklart.

Men sätt dig in i situationen för de flesta av medlemmarna här; har man många klockor blir det dyrt att lämna till proffs. Och har man många klockor att byta med kommer den sannolikt inte att användas så mycket. Så även om den bara får en anständig service kan det säkert duga.
Och så länge inga bestående skador åsamkas verket kan ju yrkesmannen enkelt göra samma service som denne annars hade valt att göra ändå, om yrkesmannen väljer att köpa klockan.

Med det sagt tror jag att många här inte har något emot att köpa en hobbyservad klocka när det handlar om så billiga klockor som <5'. Att proffsserva flera klockor i den prisklassen blir ju ekonomiskt självmord. Vilket många intresserade här är väl medvetna om.
Jag förstår att det finns en efterfrågan för billigare tjänster i det läget du beskriver. Jag är inte helt oförstående, men i många fall verkar det ju göras för att säljas och till ett högre pris.
På sätt och vis utnyttjar man ju denne forumprofil. Gott att få in lite extra pengar, men kan inte bli kul för denne om denne eftertaxeras tillexempel, kan väl utgå från att skatt inte betalas. Pengar är ju spårbara idag om man inte skickar kontanter. Det är märkligt i mina ögon, från båda håll.

Har inga problem med att man skruvar med sina egna klockor, men det blir en annan nivå om man börjar ta betalt för tjänster. Betalar man dessutom inte skatt blir det ju en ofördelaktig konkurrens mot yrkesmän som betalar skatt och gör allt regelmässigt. Det är både svårt och kass lön för urmakare idag och man vill göra allt för att driva upp den.

Jag förstår att det finns en efterfrågan för billigare tjänster i det läget du beskriver. Jag är inte helt oförstående, men i många fall verkar det ju göras för att säljas och till ett högre pris.
På sätt och vis utnyttjar man ju denne forumprofil. Gott att få in lite extra pengar, men kan inte bli kul för denne om denne eftertaxeras tillexempel, kan väl utgå från att skatt inte betalas. Pengar är ju spårbara idag om man inte skickar kontanter. Det är märkligt i mina ögon, från båda håll.

Har inga problem med att man skruvar med sina egna klockor, men det blir en annan nivå om man börjar ta betalt för tjänster. Betalar man dessutom inte skatt blir det ju en ofördelaktig konkurrens mot yrkesmän som betalar skatt och gör allt regelmässigt. Det är både svårt och kass lön för urmakare idag och man vill göra allt för att driva upp den.
Ja, det finns säkert fall där det servas inför en försäljning för att kanske höja intresset för klockan. Men jag tror att många av fallen i själva verket är för att man helt enkelt bedömer att det är dags för service.

Jag får känslan av att den stora irritationen här är just det sista du skriver om, det återkommer ofta i ditt resonemang kan jag konstatera, att hobbyservare tar branschens jobb och f f a fuskar genom att konkurrera på oschyssta villkor. Jag kan förstå att du tycker det. Men jag tror du för en kamp du inte kommer att vinna på ett entusiastforum. Det finns för många billiga klockor för att låta serva dem till en kostnad som kanske t o m överstiger deras faktiska värde. Så jag tror att många även fortsättningsvis kommer att välja ett billigare alternativ.

Ja, det finns säkert fall där det servas inför en försäljning för att kanske höja intresset för klockan. Men jag tror att många av fallen i själva verket är för att man helt enkelt bedömer att det är dags för service.

Jag får känslan av att den stora irritationen här är just det sista du skriver om, det återkommer ofta i ditt resonemang kan jag konstatera, att hobbyservare tar branschens jobb och f f a fuskar genom att konkurrera på oschyssta villkor. Jag kan förstå att du tycker det. Men jag tror du för en kamp du inte kommer att vinna på ett entusiastforum. Det finns för många billiga klockor för att låta serva dem till en kostnad som kanske t o m överstiger deras faktiska värde. Så jag tror att många även fortsättningsvis kommer att välja ett billigare alternativ.
Det är likadant med bilar. Det är inte många som tar sin Volvo 850 till märkesverkstad. De servar man själv efter bästa förmåga eller lämnar till någon prisvärd som har förmågan.

Det är intressant att du beskriver det som att jag för en kamp, det tar jag nästan som en komplimang ;)
Jag lever på yrket, självklart kommer jag vara emot svartjobb. Finns ju en anledning till att fler verkstäder läggs ned än startas upp, det är inte en lätt bransch idag.
Sen är knappast hobbyskruvare den största konkurrensen, men det påverkar långsiktigt. Har gått miste om ett par jobb som istället gått till ”hobbyskruvare” här på forumet, om vi ska vara konkreta. Det var i början när jag hade färre jobb så det var klart kännbart.

Men ja du har rätt i att jag för en kamp för att jag försöker göra urmakarbranschen lättare för mig och mina kollegor.

Vadå såldes under en kort period? Tröttsamt med sådant bs.
Finns på hemsidan 2k till för en helt ny. @andheg

Måste kommit tillbaka? Var själv helt säker på att den inte fanns

Ingen återkoppling av säljaren.
Gjorde en lite sämre GG kommentar, sen kunde jag så klart frågat om bättre bilder osv. men jag tolkade in för mycket av texten och bilder från den föregående annonsen då annonsens bilder var grumliga.
Men trivs med klockan så allt gott ändå.
Ok, bra att du gillar klockan ändå 👍 men jag är helt på din sida att annonsen inte var lysande. Och odiskutabelt uselt av säljaren att inte återkoppla.

Är inte särskilt intresserad av att diskutera men finns saker som behöver bemötas för att undvika onödiga problem då det kan ge felaktiga och verklighetsfrämmande uppfattningar av saker som skrivits här.

Vad gäller att rekommendera det skulle vara bättre att köpa oservat när det gäller vintage så bör det sägas samtidigt att man löper betydande risk att få hem mer eller mindre skrot för det man betalat för, så man är beredd på det. De flesta intressenter är inte urmakare.

Lite annan sak är om man är urmakare själv och tar sig den tid det tar, tror sig ha delar eller vill försöka tillverka själv, till sig själv för man vill ha klockan. Eller för att sälja...

Det är inte alls ovanligt att objekt beskrivs som "vintagebra" om sekundvisaren går runt och man observerat en nyframplockad klocka i några minuter. En del tror det är normalt att klockor från 50 - 60-talet ska dra sig minuter per dygn och att det självklart bara är att rucka en skitig klocka, eller i värsta fall lämna in den för en enkel rengöring. Det är det inte. Inte när nån går till en urmakare eller "urmakare" med sitt nyförvärv och så visar det sig att den bedöms som i praktiken icke servicebar alternativt inte värd att lägga ned tid på. De vill kanske inte ta i eländet, varken de legitimerade eller olegitimerade..

Det kan vara förstörda balansfjädrar, spruckna lager och/eller utnötta axeltappar eller allt med mera i en kombination av allmän utnötthet som inte får klockan att gå som den ska hur många timmar det än läggs på den. Det är ingen skräckbild, det är inte ovanligt med likartade tillstånd för 60 år gamla klockor. Servas den märks ett sådant tillstånd för det mesta före service och om urmakaren är seriös (även "olegitimerade") så omtalas det om så är för kunden. Öppnar ingen och tittar i klockan har ju ingendera part en aning om det vad de får eller säljer.

Är man inte van vid vintage tänker man inte alltid på sånt. Undrar förresten vad kommentaren "säljsnack?" ska betyda i detta sammanhang. Är den servad uppges det lämpligen vilket är ett köpincitament, ja. En seriös köpare kan få veta av vem, om den det gäller medger det. Tyckte för övrigt jag såg en annan sån annons nyligen där det uppgavs klockan blev servad, utan något bevis eller av vem det var... vems kan det ha varit tro?

Har själv trots över 30 års erfarenhet med vintageklockor råkat ut för de här fenomenen vid köp för många gånger och som exempel senast ganska nyligen trots att jag borde anat bättre. Men klockan gick ju. Ett tag. Vilket var mer eller mindre ett mirakel enligt personen som ombads serva den. Mycket av den var inte i bruksdugligt skick. Flera av de nämnda åkommorna ovan. Bara att kassera. Den hade ju bara legat i lådan hos säljaren så vem kunde veta? blir den outtalade meningen. Vem skulle åta sig det jobbet? Ingen jag känner till . Nu var det inga stora pengar men förargligt när det inträffar iaf när det som då rörde sig om mer än bara några hundralappar. Köpt här på KS. Bara som exempel.

Nu är det inte någon regel att det jag någon gång säljer (har för övrigt inte varken sålt eller bjudit ut en klocka på flera år tills nu vad jag minns) alltid är servat. Men brukar ändå ha relativ koll på hälsotillståndet vilket inte alla har, eller ens vill ha.

Så man bör vara beredd att ta risken med besvikelser och jag tycker det är ett mycket dåligt råd generellt att försöka skrämma folk för servade klockor. Jag har för övrigt sett riktigt usla jobb från rikskända urmakeriföretag, till och med där inget alls tyckts blivit gjort trots att det uppgavs blivit det och det efter månadsvis av väntan, men även bra såna. Att tro det är nån garanti för kvalitet stämmer långt ifrån alltid.

Ibland finns delar enbart hos de som samlat på sig dem hemma men hos de etablerade är de "utgångna ur lager". De tjänar inte tillräckligt med pengar på att hålla med sånt. Exempel Longines: alla reservdelar av tidiga årgångar (50-60-tal?) förbehållna klockor som är registrerade hos dem med guldboetter. Släpps inte till andra Longines. Så var hittas de? Om det är så fortfarande hos dem vet jag ej, men har åtminstone varit.
Ja, det finns mycket att skriva om det här. Men det här räcker väl.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp