• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråd för reaktioner på företeelser i -outhängda- annonser på K&S

Låter bra uselt av säljaren, obegripligt beteende att inte ta tillbaka den utan att blinka. Är inte heller någon rocket science att lista ut vem det är, så det är definitivt ingen man önskar göra affärer med i framtiden.

Ja jag kan bara hålla med där, inväntar dock urmakarens utlåtande och säljarens replik på det sen.
Det kanske löser sig utan krångel, annars så blir det namngivnings-ceremoni både här och där 🤔😊.

Tänkte om det var så att vi visste nåt om det verket, generellt sett. Men det är väl såpass ovanligt att det inte finns så stor referensbank misstänker jag.

Nej jag har ingen större kunskap gällande detta verket tyvärr, tidshållningen ska dock vara ljusår bättre än vad den håller för tillfället.
-34 sek/dygn det är en av dom bättre mätningarna, ibland betydligt mer än så 🤔.

Ja jag kan bara hålla med där, inväntar dock urmakarens utlåtande och säljarens replik på det sen.
Det kanske löser sig utan krångel, annars så blir det namngivnings-ceremoni både här och där 🤔😊.
Då den verkar vara inköpt av svensk ÅF kan man inte åberopa reklamationrätt? Om den inte varit öppnad innan så borde man kunna hävda att det är ett ursprungligt fabrikationsfel?

Då den verkar vara inköpt av svensk ÅF kan man inte åberopa reklamationrätt? Om den inte varit öppnad innan så borde man kunna hävda att det är ett ursprungligt fabrikationsfel?

Jag har ingen aning om vad tidigare ägare har utsatt den för så det känns svårt för min del.
Jag lämnar in den hos urmakaren som jag använder, han är även förordnad besiktnings och värderingsman sen får vi se vad det blir av det 🤔.

Senast ändrad:
GG tråden finns i syfte för att vi andra skall kunna göra bedömningen huruvida vi tycker att säljare verkar reko eller inte och därmed välja att göra affärer med vederbörande. Personligen tycker jag att detta hanterande bör uppmärksammas där.

GG tråden finns i syfte för att vi andra skall kunna göra bedömningen huruvida vi tycker att säljare verkar reko eller inte och därmed välja att göra affärer med vederbörande. Personligen tycker jag att detta hanterande bör uppmärksammas där.

Jag är fullt införstådd med GG-trådens syfte om du undrar, säljarens fortsatta hantering när svar från urmakaren kommer och hur det löses är högst relevant här gällande ett eventuellt tillägg i GG-tråden och mitt tidigare inlägg där.

Men sätt dig in i @Nilas situation;
man sitter med en klocka som ser ut att behöva servas. Visst, det är inte världens ände, men sannolikt något som omintetgjort affären om det varit känt på förhand. Man har blivit med Svarte Petter på handen.
Nu kanske det kan vara så att säljaren kan tänka sig att ta sin del av det moraliska ansvaret ändå.
Men tror du att chanserna för att det ska gå i lås ökar eller minskar om @Nilas innan situationen synas, hänger ut säljaren i goodguytråden?

Jag håller i princip med dig, men förstår att @Nilas väljer att avvakta. Det hade jag också gjort.
Lite av ett moraliskt dilemma blev det. Nog så litet, men ändå.

Skiftar fokus men håller mig inom ämnet vad gäller GG-trådar.

Är det inte lite irriterande när motparten i en smidigt genomförd affär väljer att inte ge omdöme i ens GG-tråd?

Hur stor roll spelar den egentligen? Så länge den inte är helt tom eller full av negativa omdömen?

PS.
(Påminnelse har skickats)
DS.

Är det inte lite irriterande när motparten i en smidigt genomförd affär väljer att inte ge omdöme i ens GG-tråd?

Hur stor roll spelar den egentligen? Så länge den inte är helt tom eller full av negativa omdömen?

PS.
DS.
Mucho irriterande, lite a-hole varning, speciellt om man själv skrivit en till den andre parten. Inte gentleman mässigt - men det börjar bli omodernt….

PS.
DS.

Då blir man GGG:ad (Good Guy Ghostad).

Jag är fullt införstådd med GG-trådens syfte om du undrar, säljarens fortsatta hantering när svar från urmakaren kommer och hur det löses är högst relevant här gällande ett eventuellt tillägg i GG-tråden och mitt tidigare inlägg där.
Tvivlar inte på att du är införstådd med GG tråden, det va ingen kritik till dig på något sätt. Tycker dock att säljaren agerat märkligt i detta ärende, vilket i min värd är orsak nog att hamna i GG tråden. Hoppas det löser sig för dig/er.

Men sätt dig in i @Nilas situation;
man sitter med en klocka som ser ut att behöva servas. Visst, det är inte världens ände, men sannolikt något som omintetgjort affären om det varit känt på förhand. Man har blivit med Svarte Petter på handen.
Nu kanske det kan vara så att säljaren kan tänka sig att ta sin del av det moraliska ansvaret ändå.
Men tror du att chanserna för att det ska gå i lås ökar eller minskar om @Nilas innan situationen synas, hänger ut säljaren i goodguytråden?

Jag håller i princip med dig, men förstår att @Nilas väljer att avvakta. Det hade jag också gjort.
Lite av ett moraliskt dilemma blev det. Nog så litet, men ändå.
Säljaren borde tagit fullt ansvar på engång och i och med det framstått som en seriös säljare.
Nu spelar det väl mindre roll om vederbörande tar kostnaden/eller en del av den, blir inte en ok säljare i mångas ögon i vilket fall som helst.
Hoppas det löser sig för @Nilas i vilket fall som helst.

Säljaren borde tagit fullt ansvar på engång och i och med det framstått som en seriös säljare.
Nu spelar det väl mindre roll om vederbörande tar kostnaden/eller en del av den, blir inte en ok säljare i mångas ögon i vilket fall som helst.
Hoppas det löser sig för @Nilas i vilket fall som helst.

Nej, det tycker vi nog de allra flesta av oss.
Oavsett om det skrivs nytt inlägg i GG tråden är det ganska lätt att lista ut vilken affär och säljare det gäller. @Nilas nämnde att det rör sig om ett inhouse urverk från Eterna som inte är jättevanliga på K&S.

Blir lite förvånad över att du ändå låter det stå att du varmt rekommenderar säljaren, givet situationen. Inte menat som ett påhopp, enbart en reflektion från sidlinjen 🙂

Jag hade garanterat haft en väsentligt mer neutral formulering, tills saken var utagerad.

Blir lite förvånad över att du ändå låter det stå att du varmt rekommenderar säljaren, givet situationen. Inte menat som ett påhopp, enbart en reflektion från sidlinjen 🙂

Jag hade garanterat haft en väsentligt mer neutral formulering, tills saken var utagerad.

Ja nu skrevs ju det inlägget strax efter pjäsens ankomst, hade då ingen orsak att tro att den inte gick som den skulle eftersom det stod utan anmärkning gällande tidshållningen i annonsen.
När allt är utrett så kommer texten eventuellt att revideras beroende på hur utfallet blir.
Tror att det kommer att lösa sig 👍.

Återkommande störningsmoment är hur lite information folk orkar skriva om klockan man vill sälja. Även vid föredömligt fotade objekt så beskriver dessa bara det kosmetiska skicket. Åtminstone gång, reserv och huruvida klockan har servats/reparerats eller ej kunde ju vara intressant. Det tar dig 1 minut extra att lägga till. Lathet.

Tack

Återkommande störningsmoment är hur lite information folk orkar skriva om klockan man vill sälja. Även vid föredömligt fotade objekt så beskriver dessa bara det kosmetiska skicket. Åtminstone gång, reserv och huruvida klockan har servats/reparerats eller ej kunde ju vara intressant. Det tar dig 1 minut extra att lägga till. Lathet.

Tack
Lika många ordbajsar dock nåt galet i sina annonser. 💩

"Klockan är helt ny och oanvänd" men annonsbilder visar klockan på någons handled.

Eller den högst aktuella texten "Gången utan anmärkning men inte uppmätt". 😂

"Klockan är helt ny och oanvänd" men annonsbilder visar klockan på någons handled.

Absolut! Man behöver inte löka till det med nån slags storytelling osv. Men grundläggande info om klockan, gärna utan känslor tycker jag tillhör här på KS.

Ordbajseri är inte liktydigt med info om saker som kan vara viktiga för att veta om man vill köpa en klocka eller inte. De flesta borde orka läsa info om nåt begagnat man vill köpa.

Avsaknad av ordentliga beskrivningar är vanliga på k&s.

Tillbaka
Topp