• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden där vi får hjälp att välja band till våra vintageklockor

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Bra tips. Har du någon bild att bjuda på?
Hittade ingen bra bild direkt:
be79ba7e-c26c-46e1-aae2-3c5dc158860d-jpeg.692206
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack för tipset. Hade nog gjort sig bra. Får väl börja tråla på bukten efter ett. Fina klockor förresten. Är det krokodil du kör till klockan i mitten?
Ja, men inget speciellt passande, Gucci. Se till att bandet är ostoppat och tunt. Leta helst upp ett vanligt och inte open ended då de bli för tjocka, om man inte moddar dem då dvs.
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Ja, men inget speciellt passande, Gucci. Se till att bandet är ostoppat och tunt. Leta helst upp ett vanligt och inte open ended då de bli för tjocka, om man inte moddar dem då dvs.
Ah okey. Tycker ifs att ditt Gucci-band ser fint ut till klockan även om det kanske blir lite väl tjockt. Ska göra så. Går ju ofta att skära upp och limma ihop ändarna.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ah okey. Tycker ifs att ditt Gucci-band ser fint ut till klockan även om det kanske blir lite väl tjockt. Ska göra så. Går ju ofta att skära upp och limma ihop ändarna.
Yes, värme är oftast bäst men kniv brukar funka fint. Nu köper man ju inte begagnade band, men det hade nog passat din patinerade klocka bäst.
 

TibbeTabb

Panerai
2-Faktor
Vad ska jag satsa på för band till denna?
Mitt bandutbud på 19mm var rätt tomt så blir att jaga något.
Brunt, svart?
Läder, canvas annat?
Racing, slätt?
IMG_20190514_213357.jpg
IMG_20190514_213434.jpg
 

kalle71

Omega
Vad föreslår ni för typ av band till den här klockan. (Jag är lite tveksam om gubbflex är min grej.) Kan tillägga att jag har en liknande Omega med tunt svart skinnband sedan tidigare och tänker att lite variation kan vara bra.
IMG_20190526_160919.jpg
 

Robbanc76

Cartier
Hittade pappas gamla Certina i helgen, någon som vet hur länk/band såg ut original på denna klockan?
 

Bilagor

  • 20190526_115104.jpg
    20190526_115104.jpg
    92.7 KB · Visningar: 2

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Vad föreslår ni för typ av band till den här klockan. (Jag är lite tveksam om gubbflex är min grej.) Kan tillägga att jag har en liknande Omega med tunt svart skinnband sedan tidigare och tänker att lite variation kan vara bra.
IMG_20190526_160919.jpg
Härligt skick! Tror gris hade varit fint mot lume men annars något ostoppat läder. Den där psssar nog på mkt!
 

Entruv

Omega
Vad tror KS om band till denna Movado? Vintage + gris är väl en given kombo men är nog mer sugen på länk, vikt oyster, bamboo? 16mm mellan lugsen.

20190601_103858[326].jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vad tror KS om band till denna Movado? Vintage + gris är väl en given kombo men är nog mer sugen på länk, vikt oyster, bamboo? 16mm mellan lugsen.

20190601_103858[326].jpg
Det svåra med länkar är att de måste vara och kännas gamla för att matcha detta ur. Bamboo och en nitad oysterlänk känns nog rätt. Oyster dyra/svåra och bamboo känns inte som en vanlig stållänk. Nästan mer som ett nato. Men testa en bamboo/bonklip-variant, härligt tidstypiska och bekväma.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Vad tror KS om band till denna Movado? Vintage + gris är väl en given kombo men är nog mer sugen på länk, vikt oyster, bamboo? 16mm mellan lugsen.

20190601_103858[326].jpg
Tror inte på oyster pga luggarna. Bamboo? Kanske men tvek... Tror gris är vinnaren!

Edit. Oyster med raka ends kanske kan funka för all del...
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Vad tror KS om band till denna Movado? Vintage + gris är väl en given kombo men är nog mer sugen på länk, vikt oyster, bamboo? 16mm mellan lugsen.

20190601_103858[326].jpg
Läcker klocka. Som @ANALOGUE sade så kanske en oysterlänk med raka ändar hade kunnat passa. Jag har en nitad gammal länk som jag inte har användning för. Fjädrade, raka ändlänkar 16-21mm och den smalnar av till 14mm vid låset. Om det kan vara aktuellt så kan du skicka ett pm.
61886316-9128-4742-A5AB-583609B63864.jpeg
 

AndersE

Cartier
2-Faktor
Behöver hjälp med att hitta ett fint mörkbrunt band till min Omega-tank. Den har 21 mm mellan luggarna, så utbudet blir inte enormt. Det bästa jag hittat är det rödbruna på bilden och det känns inte som att det lirar med klockan riktigt. Alla tips mottages tacksamt!

Klockan har stort affektionsvärde, eftersom jag ärvt den efter min far, så om jag inte hittar nåt bra skulle jag kunna tänka mig att kosta på den ett måttsytt. Vad ska man i så fall tänka på för att det ska bli så tidsenligt som möjligt (klockan är från 1963)? Vad ska det vara för bredd vid spännet t.ex.? Och vem syr upp ett bra band av det här slaget, utan att man blir ruinerad?

IMG_5892.jpg
 

Psykel

Patek
Behöver hjälp med att hitta ett fint mörkbrunt band till min Omega-tank. Den har 21 mm mellan luggarna, så utbudet blir inte enormt. Det bästa jag hittat är det rödbruna på bilden och det känns inte som att det lirar med klockan riktigt. Alla tips mottages tacksamt!

Klockan har stort affektionsvärde, eftersom jag ärvt den efter min far, så om jag inte hittar nåt bra skulle jag kunna tänka mig att kosta på den ett måttsytt. Vad ska man i så fall tänka på för att det ska bli så tidsenligt som möjligt (klockan är från 1963)? Vad ska det vara för bredd vid spännet t.ex.? Och vem syr upp ett bra band av det här slaget, utan att man blir ruinerad?

IMG_5892.jpg
Trevlig! Har en av samma ref, kör ett ljusbrunt i matt läder på min. Korrekta mått borde nog vara 21x16 eller möjligtvis 21x18. Om jag inte missminner så såg jag nog ett originalband (iallafall med 21mm bredd) på köp och sälj nyligen.
Edit: mindes uppenbarligen fel, kan inte hitta det nu. Men finns några duktiga läderslöjdare här på forumet som borde kunna ordna ett band.
 
Topp